Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3042 ggr
marypoppin
0

frukost som mättar!

Jag har den senaste veckan ätit frukost på 4 ägg som jag gör en äggröra på ihop med 50g smör, 70g (½ pkt) bacon och till det en mugg kaffe med 1tsk (ca) kokosfett. Detta håller jag mig mätt på i 6-8 timmar. Det enda jag får i mig under dessa timmar är två koppar kaffe med 1tsk kokosfett/kopp. Jag känner mig lite osäker på om det är okej för kroppen att gå utan mat så länge? samtidigt får den ju lite energi genom kokosfettet och det är ju en rejäl frukost jag fått i mig. Känns så skönt att slippa fokusera på mat under dagen så jag vill gärna att detta ska vara okej Glad Tips och synpunkter på min frukost tas varmt emot! Skrattande

[Pennylane1]
0

Förutsatt att du får i dig energi senare så du inte får alldeles för lite, det där blir ca 600 kcal,  balansen mellan fett och protein är jättebra ialfall (ca  74/26)

spadermadam
0

Jag känner igen mig. Nu äter jag visserligen sällan frukost för jag är inte hungrig förrän framåt elvatiden. Men jag äter ungefär som du och jag kan gå utan mat ända till kvällen utan problem. Känner mig mätt och nöjd hela dagen. Och jag har också kokosfett i kaffet!Glad

marypoppin
0

tack för svaren! Jag äter ju en riktig middag sen med kött/fisk/kyckling etc och sås eller smör samt ev. någon grönsak…

#1 jag får det till 934 kcal (88/37) i minmat, räknar vi olika på äggen då tro?

[Pennylane1]
0

nej du har rätt jag glömde smöret!

Då behöver du bara få i dig lika mycket till ungefär så är du hemma!

[Pennylane1]
0

fast hur kan det bli 37 i protein om du menar det? Det är ju bara 12 % kvar om det är 88 % fett?

Mervi
0

Det kanske är 88 gram fett och 37 gram proteiner, inte %

[Pennylane1]
0

ah! Ja förstås, tankelapsus iom att jag skrev procenten ovan…

marypoppin
0

ja, precis jag skrev i gram….

Har gjort lite semi-freddo som står i frysen nu, i nödfall i fall värmen är nära att döda mig, så det är nog inga roblem att få i sig mer energi Flört

Taktur
0

En god fukost är följande "drink"

1  ägg vispas upp, häll i 3/4 dl vispgrädde , fortsätt vispa. Tillsätt ca 3/4 dl vatten med en upplöst Berocca vitamintablett. Vispa ihop allt. Drick.!!!!

Proportionerna kan ökas på om man vill ha mer än ett glas