fryst mat=mindre kolisar?
när jag tidigare för 1-2 år sen kikade in GI-tabellen så stod det att viss mat hade mindre kolhydrater när den hade frysts och tinats upp igen. Speciellt potatis då(fast, ok nu tänker jag inte angående potatisar(fast det kanske bara gällde stärkelsen).. men typ grönsaker! Näringsvärdena varierar ju mycket bland grönsakerna beroende på i vilket skick de e.. sååå finns det ngn som håller koll på det?

Inte för att jag har nått bra svar men när jag läste lite om fryst potatis så fick jag ännu fler frågor .
Det jag läste var att stärkelsen omvandlas till glukos när potatisen är fryst .
Och man kan riva potatis och lägga den i vattnet , då ska stärkelsen lägga sig på botten . Hur mycket av kolhydraterna skulle man få bort på så sätt ? Hur smakar potatis utan stärkelse , och kan man göra samma sak med andra grönsaker/rotfrukter ?

det gäller processad mat som tex bröd. alla vet väl vad fryst potatis smakar illa. grönsaker är goda att frysa men rotgrönsaker är inte ok tyvärr.
det blir lägre GI i fryst bröd, men va hjälper det!
frysta färska grönsaker har mindre delar vitaminer än de färska. frysningen är ju en process.
vet inte om du fick de svar du ville.
jag har haft en liknande fundering ang. ris, inte gällande frysning utan att när man görö persiskt ris så sköljer man noga så stärkelsen går ur. Borde inte då risets khgrad sjunka?
#2 Frysta bär har väl i princip samma vitamininnehåll som färska?
#3 Har inte kallt ris lägre GI än varmt?
Givetvis. Mängden kolhydrater ändras nog inte.
jag vet inte ang kallt ris, men eftersom stärkelse = kolhydrater och man sköljer bort väldigt mycket av den borde det fasktiskt medföra att det blir en hel del mindre kolisar. Riktigt saftigt persiskt ris med smör är en delikatess, kanske jag ska testa att äta sådant lite senare i livet igen!

Har försökt hitta hur mycket stärkelse som försvinner ur potatisen när man gör potatismjöl , det var inte lätt men tillslut hitta jag en gammal skrift, http://runeberg.org/nfcg/0336.html .
Om detta stämmer borde riktigt tunnt skivad potatis som blötläggs kunna komma ner i kolhydratmängder som andra godkända lchf rotfrukter .
Ris verkar vara lite mer klurigt då man verkar vara tvungen att krossa riset för att få ut några mängder med stärkelse .
det kommer ut mängder när man sköljer basmati och jasminris, man får hålla på att skölja i en massa vatten för att vattnet ska bli klart. Vet förstås inte vilken mängd det är i förhållande till det som är kvar men riset blir luftigt och klibbfritt.

#9 Undrar om man skulle kunna testa det genom att skölja 1hg ris och sedan torka det igen och väga om det på nytt .
Men nästa gång jag ska laga ris till barnen så blir det sköljning , alltid försvinner det lite iaf!

#10 risken finns att riset väger mer, det brukar ta åt sig vätska och svälla.
Undrar hur det skulle funka om man inte bara kramar fint riven potatis (som jag gör när jag gör rårakor) utan även sköljer det metodiskt, med tanke på hur mycket stärkelse som kommer ut bara man kramar det så borde det iaf vara bättre om man nån enstaka gång vill ha en riktigt god, krispig, smörstekt råraka med caviar och CF.
jag saknar sååå det goda riset, efter sköljning kokar man det i rikligt och saltat vatten tills en hård kärna återstår, sen häller man det i en sil, sköljer ur och torkar kastrullen, pytsar i en rejäl klick smör och låter det brynas lätt,slår på lite gurkmeja och rör om, i med skivadpotatis så det täcker bottnen sen lägger man i riset i en toppig hög, sticker några hål med ett slevskaft e.d. ner till bottnen och sänker ner värmen till lägsta, lägger lite smör på toppen, slår en handduk om locket och så får det stå och ånga en kvart eller så. Lägger upp riset och rör det luftigt med en gaffel. Potatisen serveras (nu gyllene och knaprig) vid sidan om.
slurp! *faller nästan i gråt'
jag undrade mer vad gäller grönsaker om det blir mindre kolhydrater om de frysts (med tanke på att även näringsvärdet sjunker då).. Jag älskar grönsaker och försöker hitta lite luckor här och där för att kunna äta dem haha.. och det står ju olika mängd kolhydrater /100 gram på olika förpackningar och olika sidor på nätet.. så jag undrar om det kan ha att göra med att mängden kolhydrater sjunker när de frysts?

# 13 Det borde mer ha att göra med vart dom är odlade om jag skulle få gissa !
jo det har varit en teori jag oxå haft.. och hur ska man få reda på det? får väl fortsätta undersöka hela frysdisken i affärerna.. hehe
Varken frysning, sköljning eller kokning tar bort några större mängder kolhydrater. 100g kokt ris innehåller 30g kolhydrater oavsett om du sköljer eller inte. Sköljningen tar bara bort dammet från resten av riskornen i påsen, de kokta riskornen har allt kvar. När du kyler eller fryser det kokta riset fryser vattnet men inget försvinner (utom möjligtvis lite kolhydratfritt vatten). Samma sak med potatis och grönsaker.
GI ändras kanske men det beror bara på att stärkelsen kanske binder om sig lite och blir lättare aller svårare för kroppen att bryta ner till glukos MEN INGET FÖRSVINNER!
#13 Förstod jag det rätt att grönsaker får lägre GI-värde om de fryses? Som jag har förstått så innebär lägre GI bara att kolhydraterna blir långsammare. Alltså alla kolhydrater finns kvar men de höjer blodsockret långsammare.
Eftersom det handlar om total mängd kolhydrater per dag så kanske det finns utrymme i din "kolhydratbudget" för en mindre mängd grönsaker med kolhydrater? Allt beror väl på vad du tål.
ja men det är väl bara bra även om dessa kolhydrater vi äter höjer blodsockret långsammare,, även om det bara gäller en liiten del, så det är inget man behöver strunta i för att det är GI, eller?

#16 Nu hoppas jag att du har fel annars har jag missförstått allting .
Om man tillverkar potatismjöl och lyckas få ut 90% av stärkelsen så borde dom 90 % ha försvunnit och kvar finns <2% stärkelse , sen kanske det kan finnas fibrer kvar , det förstod jag inte riktigt om dom försvinner lika lätt , men det verkar som att dom utvinner även den ur potatisen på nått sätt men säg att den stannar kvar så borde vi ha en potatis på långt under 5% kolhydrater iaf .
Men förklara gärna hur du menar att inte stärkelsen försvinner så jag inte går och köper mina första potatisar på evigheter helt i onödan 
#18 Jo om man ska äta kolhydrater så är det ju bättre om de är långsamma, om jag har förstått det rätt. Men jag är ingen expert på GI. Eftersom jag kör enligt LCHF så räknar jag alla kolhydrater, långsamma som kvicka eftersom det är totalen som räknas. Alla kolisar höjer ju blodsockret och det är just höjningen som jag vill undvika, oavsett hur lång tid det tar.
#19 Nu förstår jag inte vad du menar. Ursäkta förvirringen
Om man tillverkar potatismjöl så är stärkelsen i mjölet, ja. Men det blir väl knappast nåt man kan kalla för potatis kvar? Eller missförstår jag dig nu?
Vi pratar väl om kokning, sköljning och frysning i tråden, inte utvinning, för det är väl nåt helt annat. Eller?
#20 jo om du inte har ngt problem med blodsockret och hunger behöver du inte tänka på det, eftersom man lättare blir hungrig om man äter mat med snabba kolhydrater. Jag måste tänka på vad för sorts kolhydrater jag äter (långsamma eller snabba) eftersom jag har lätt att drabbas av blodsockerfall om jag äter snabba
jag menar att det kommer rejält mycket stärkelse ur både jasmin och basmatiris… det ser man när man sköljer, och skulle man koka jasminris utan sköljning så blir det rejält grötigt. Det är inte alls damm bara som försvinner. Det står även i persiska rexept att man sköljer bort stärkelsen ur riset.
jo det är ju riven potatis utan stärkelse kvar, jag tor också att det måste bli lägre kh i det… detta är någo som förbisetts tror ajag! Vi är inne på nåt stort här!!
#22 Det känns som om vi kanske pratar om olika saker.
Äter du enligt GI alltså? Jag äter enligt LCHF och då är tanken att helt undvika kolhydrater. Ja fullständigt går inte, men man ska försöka hålla kolhydratmängden under ca 20-40 g (ev max 100 g) per dag om man ska vara i ketos och om man inte är väldigt strikt.
Orsakerna till att äta LCHF kan vara väldigt många och olika, inte enbart pga blodsockerkontroll, men för att komma till rätta med allehanda krämpor. Men nyckeln till mycket av detta är just det jämna och låga blodsockret. Sen finns det förstås de med känslig tarm som undviker spannmål pga att det retar tarmen.
Om du vill slippa blodsockerfall är det allra bästa att äta LCHF. Men vi har alla olika toleransnivå för kolhydrater så det gäller att hitta vad man själv trivs med och mår bra av.
#24 jag äter enligt lchf MEN den lilla mängden kolhydrater jag väl får i mig måste vara långsamma.. det e det jag menar
#27 ja precis,, det är lätt att missförstå varandra med alla förkortningar och dieter

#21 Min tanke var att skiva potatisen väldigt tunt och sedan lägga den i vattnet , skivorna borde då släppa ifrån sig stärkelsen , den hade jag inte tänkt att utvinna utan spola ner i toaletten .
Potatisen som är kvar borde väl inte lösas upp bara för att stärkelsen har försvunnit till 90% , isånnafall borde ju en rotselleri lösa upp sig själv . Kanske är det ett sidospår från ts ämne ,delvis frysning , men kanske en gångbar metod att bli av med kolhydraterna och därför kanske inte helt ot ändå .
Det verkar som att det blir lite expriment lite senare i veckan 
jag tycker det är högst T ! Inrtessant!

# 30 Ja hur man ska gå till väga vet jag inte riktigt men om man förr i tiden kunde få ut 80-90 % genom fint riven potatis så får jag väl prova det först och se hur mycket potatismjöl man får ut , sen får jag väl ta lika mycket skivad potatis och jämnföra hur mycket man får ut av det . Då borde man få ett hum om hur mycket mer potatisen sparar i skivat tillstånd .
Att väga potatismjölet kanske är en variant men det verkar vara en hel del kolhydrater kvar i vattnet oxå eftersom man gödslar med det vattnet .
jag vet att vi För länge sen gjorde experiment med att göra potatismjöl, på förskolan det blev en inte alls föraktlig mängd och den rivna potatisen kastade vi…
#32 Jaha, kunde man det förr i tiden? Kan man läsa om det nånstans? Intressant!
Jag tycker i alla fall att detta "paltande" verkar vara lite överkurs, om du ursäktar.
Jag klarar mig utmärkt utan potatis större delen av året. Det är nu när den är ny som den är riktigt god och då kan jag ibland äta några få för att det är så gott (med en massa smör!)
Jag tänker som så att OM jag ska göra avsteg, då ska det baske mej smaka toppengott också!
Jag antar (gissar) att OM man lyckas få bort en massa stärkelse från potatisen så kanske resterna smakar nåt liknande kålrot? Och DET kan jag vara utan!
äh dubbelbubbel
men det persiska riset gör man så med oavsett, det blir supergott, och det måste helt enkelt bli betydligt mindre kh än vad som normalt anges för kokt ris!

34# Jag la in en länk i #8 , och hade en fråga i #2 om hur det skulle smaka , men naturligtvis blir det ju inte samma sak som färskpotatis , som jag iofs kan vara helt utan .
Är nog mer sugen på stekt potatis eller chips och det skulle ju kanske funka att andvända den till .
#33 Kommer du ihåg hur koncistensen var på potatisen efteråt ?
Om det skulle funka så kanske man skulle ta kontakt med lyckeby och köpa potatisrester , det kan ju inte kosta många ören / kg . dom verkar få ut 95% av stärkelsen .
ja bottnen blir antingen som en knaprig kaka av ris, eller så lägger man potatisskivor i botten och de blir då knapriga och serveras vid sidan om riset, som jag skrev i # 12
# 38 det var som stirmlad potatis, märktes inte nåt speciellt vad jag kan minnas.
fast jag skulle misstänka att det inte blir riktigt samma sak vid industriell framställning av potatismjöl… det blir nog bara nån massa skulle jag tro.

Nu har jag gjort ett litet test med 2 st potatisar , men det verkar ta ganska lång tid och jag ska flytta ur våran jobbarlägenhet idag så jag får fortsätta nån annan gång .
Men jag tog en osthyvel och skivade potatisen , tyvärr så skivade den ganska tjockt . Men vattnet blev grumligt , sen la jag över potatisarna i nytt vatten , detta vatten vart inte grumligt .
Efter en timme så var vattnet fortfarande grumligt men på botten låg nu lite vitt potatismjöl , hade det fått stått längre tid så hade det blivit mer.
Potatisarna såg ut som vanligt , hur dom smakade vet jag inte , jag hade precis ätit viltskav med grönsaker och en 3a grädde så jag var allt annat än sugen på att prova .
Slutsatsen av det första testet blir . Visst kan man sänka kolhydrathalten i potatis på det här sättet , frågan är bara hur mycket och smakar det potatis efteråt ?

Mnjaeä.. jag tror några har blivit lite desperata.. potatis består ungefär av 16% kolhydrater i form av stärkelse.. resten är vatten och någon procent fibrer o mineraler!!
Pressar du potatisen kommer det ut vatten och en del stärkelse följer med.. men det mesta sitter kvar!!
Likadant med ris.. sköljer man många gånger följer lite av det som sitter löst på utsidan med.. inte det på insidan och detta gör man mest för att det inte skall bli som gröt!
Sen så har vi det där med frusen/kall stäkelse i rotfrukter o grönsaker.. stärkelse finns i huvudsak i två former amylos och amylopekten.. potatis består i huvudsak av amylopektin vilket är nystan med sockerkedjor.. när man kokar detta rätar många av dessa ut sig och omvandlas till amylos som är raka sockerkedjor!
Amylos kommer våra ensymer åt att bryta ner till glukos så gott som fullständigt.. men vad gäller amylopektinet så kommer ensymet bara åt att bryta ner det som är på utsidan av nystandet!
När potatisen kallnar återgår en del av stärkelsen till amylopektin.. det får lägre GI då 50gram amylopektin höjer blodsockret något lite mindre!
GI är ett mått på hur mycket 50gram av ett födoämne höjer blodsockret!
"Med glykemiskt index (GI), avses ytan under blodsockerkurvan av en bestämd mängd livsmedel i procent i jämförelse med samma mängd av ett annat livsmedel som referens. Som referenslivsmedel utgår man vanligtvis från 50 gram bröd, bakat av vitt raffinerat (siktat och renat) vetemjöl, vilket ger GI = 100. Vid hög blodsockerhalt reagerar kroppen med hög insöndring av hormonet insulin."
http://sv.wikipedia.org/wiki/GI
Grönsaker och rotfrukter består till olika delar av amylos och amylopektin i olika proportioner!!
"Stärkelse, (C6H10O5)n, är en polysackarid som är den vanligaste kolhydraten i födan. Det finns bland annat i potatis, pasta och ris. Stärkelse består av molekylkedjor av glukos som kan vara raka (amylos) eller grenade (amylopektin). "
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#44 Desperat brukar jag vara för det mesta , men inte över nån stackars potatis
. Jag vet inte om du läst hela tråden men mitt test byggde på att potatismjölstillverkarna lyckas få ut 95 % av all stärkelse i potatisen genom att lägga den i vatten , och då borde även dödliga människor som jag kunna få ut en ansenlig mängd stärkelse då det inte behövs annat än vatten och potatis .
Med det sagt menar jag inte att jag lyckats men i teorin ska det funka .

Jomen.. potatis är stärkelse o vatten o det är klart att om du löser upp den ännumera så kan du sen torka ett fint potatismjöl.. resterna borde då vara någon procent fibrer och den stärkelse som råkar sitta kvar på dessa!??

#46 Det är ju ungefär så som jag hoppas att det blir också .
Om man tar några skivor gurka till maten så är det ju inte för att den innehåller i princip bara vatten , det är väl för att det smakar gurka . Och kan jag få en potatis som innehåller lika mycket kolhydrater som t.ex. rotselleri så väljer jag nog potatisen istället för rotsellerin om den nu fortfarande smakar ungefär som potatis .
Allt vad nyttigheter heter får jag väl fortfarande i mig från det andra som ligger på tallriken .

Är det inte enklare att köpa POfibrerna på den lokala affären?
Jag misstänker nämligen att om du inte maler potatisen så blir du inte av med så mycket stärkelse.. pröva med att spotta i vattnet med potatisen i för då får du i Amylas som spjälkar Amylosen till glukos.. då kan du skölja bort sockret sen för det är vattenlösligt.. tyvär tror jag att du bara får ett slem kvar som består av delvis nedbrutet Amylopektin o lite fibrer.?

# 48 Jag tror nog risken är större att man får ut mindre kolhydrater än önskat än att potatisen skulle lösas upp .
Men redan med det exprimentet jag gjorde idag med ganska tjocka skivor så var det uppenbart att det handla om procent och inte promille av den totala mängden stärkelse som frigjorde sig från potatisen .
Om man maler den kan man få bort 95 % men så mycket tror jag inte att man lyckas får bort med tunna skivor men om man kommer till 65 % så skulle iaf jag kunna tänka mig att äta en potatis lite då och då .