Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1205 ggr
thereseah
0

Började idag, är jag rätt ute?

Idag bestämde jag mig för att sätta igång med LCHF och har ätit min första måltid som blev lite isbergssallad, en avocado, räkor och mozarella. Till detta åt jag en dressing på creme fraiche, majonnäs, kryddor och lite grädde för att tunna ut den lite.

Min plan är att äta fil med lite frön till frukost imorgon samt ett par ägg. Det var nån som sa att man kunde hälla i lite grädde i filen för att göra den fetare.

Matlådan består av smörstekt lax, blomkål och en sås på grädde och creme fraiche och ifall jag blir sugen/hungrig så har jag med mig lite briebitar och salamiskivor.

Vad säger ni, är jag rätt ute?

Min matblogg: http://minicarb.blogspot.com/

nobban7
0

Låter inte helt fel Glad. Lycka till!

Wtn3
0

Låter helt okej. Fil är inget jag personligen äter, inga mejerier med mindre fetthalt än creme fraiche (om man inte räknar herrgårdsosten på 28%) men så strikta behöver inte alla vara, det är individuellt.

thereseah
0

Jag måste ju erkänna att det känns välldigt konstigt så här till en början, att äta så mycket fett. Dels känns det konstigt i kroppen då jag gick från ren modifast-pulver kur till detta och dels är det svårt att få in i hjärnan att fett är en bra grej. Har köpt lightprodukter på rutin innan liksom.

Ett annat "problem" för mig är att jag varit vegetarian under ett halvår nu. Men jag smakade lite kebabkött och lite salami igår. Det funkar ju, men känns konstigt fortfarande.

Det blir säkert lättare.

Hade ni det också svårt med fettet i början?

Xanzippa
0

Både och, jag har alltid älskat smör och olivolja, som barn kunde jag stå och äta smör med sked om min arma mor hade tillåtit mig (jag tror jag gjorde det vid nåt tillfälle med) så smöret är inga problem, men andra fetter har jag svårt för ibland när det blir för mycket så känns det kvalmigt och så blir jag illamående (som t.ex kokosfett, och rapsolja i majonnäs, jag kan inte heller äta färdiga bearnaise eller hollandaisesåser, jag måste göra dem själv.)

Största klivet för mig var nog vispgrädden, jag älskar den, men det tog lite tid att vänja sig vid att det var ok . ;)

Mervi
0

Låter som en bra början. Lycka till!

Wtn3
0

Jag hade svårt för fett (såväl smör som kokosfett) och olja i början, var van att steka i teflonpanna helt utan stekfett och jag använde inte smör (eller ens lättmargarin) på mina mackor, det var sallad och lite rostbiff direkt på ett knäckebröd som gällde för min del. Fullfeta mejerier som grädde och creme fraiche har aldrig varit några problem, har typ aldrig käkat lättprodukter, gillar inte smaken och litar inte på den långa listan av e-nummer och tillsatser som kommer som ett brev på posten när fetthalten sänks. På tiden jag jagade kalorier snarare än kolhydrater resonerade jag mest som så att det är bättre att äta lite av naturliga produkter än massor av lättprodukter.

thereseah
0

Åh jag åt just några skivor vällagrad greveost med creme bonjour vitlok på. Guuud va gott!