Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 13615 ggr
Monky
2009-06-15, 13:26

Glass och sötning

Jag funderar allvarligt på att skaffa en glassmaskin. Det finns ju inget i butikerna som är sockerfritt och det skulle vara så lyxigt att få göra egen nyttigt glass!

Så jag undrar lite om sötning och dosering. Jag har köpt stevia (i hälsokostbtuiken) i tablettform. Är det nån som använder det till glass och i så fall hur mycket brukar ni ta?

Tänkte gå iväg till Aeter & Essencefabriken och köpa ett eller flera smakämnen, men förutom det kan man ju smaksätta med krossad mörk choklad, bär eller dyl.

Är det nån som har lite tips på smaker så här inför sommaren (som förhoppningsvis kommer snart…).

Alla tips om glasstillverkning i hemmet (med eller utan maskin) tas tacksamt emot!

Glad

Gabriela
2009-06-15, 13:37

Hej! Du behöver ingen glassmaskin. Jag gör själv glass här hemma och det fungerar utmärkt! Gör sä här: Använd din favoglassrecept (utan socker). Häll smeten i en burk med lock. Ta ut glassen 1 gång i timmen och rör om ordentligt. Om ca 4 timmar är den klar.

Smaker: vaniljpulver (gott och smakar sött); bär förstås!, hackad mörkchoklad, nötter, pumpafrön och andra frön.

Mums! Tyst

[Pennylane1]
2009-06-15, 13:43

tabletten, är den avsedd att söta en kopp kaffe tex? Då kan du kanske lösa upp den i lite (varmt?) vatten och dosera med, då vet du ungefär vilken mängd det blir lagom till beroende på hur sött du vill ha.

dufva
2009-06-15, 14:16

Glassmaskinen har kommit till heders igen.

Köpesglassen är ju vansinnigt sötad och med massa konstigheter i Dessutom blir hemgjord lchf-glass sagolik

Väldigt smidigt med maskin så jag rekommenderar köp Skrattande

Jag använder bara en liten mängd frukt eller bär som sötning samt vaniljpulver en knivsudd.

2 msk krossad ananas till en full sats ger en underbar smak och har blivit en favvo.

lil-sis
2009-06-15, 14:22

Har glassmaskin och söta behöver man bara om man använder extremt sura smaksättningar, det allra mesta klarar sig utan sötningsmedel:)

Rosalita
2009-06-15, 14:30

#3 Krossad ananas låter jättegott. Vad brukar du använda för grundrecept?

dufva
2009-06-15, 14:46

3 ägg och 3dl grädde knivsudd vaniljpulver (utan socker) & lite ananas Glad

Den här lyxen sprider jag ut på 3 tillfällen under veckan (alltså 1/3 av ovanstående sats) utan märkbart negativa effekter på vikten.

mazen
2009-06-15, 15:04

Vi var 10 pers i lördags och jag serverade en sån här, alla verkade uppskatta den

Vet inte varför utseendet blev som det blev men det går att läsa

lizaohman
2009-06-15, 16:08

mazen, på min dator gick det inte att läsa.

lil-sis
2009-06-15, 16:19

3dl vispad grädde

3 hårdvispade äggvitor

och så 3 äggulor med ev smak och sötningsmedel i.

Mums. Och inget tokigt i nästan :p

Monky
2009-06-15, 19:03

Kul med så många svar! Glad

Ja, glassmaskinen står på clas olsson och lockar….det blir nog en ganska snart.

Sötningen får man ju kanske testa sig fram och man, som ni skriver, inte har produkter i som är lite söta i sig + att grädde numera smakar ganska sött.

Tänker ändå kila iväg till Aeter & Essencefabriken och kolla vad deras essencer innehåller och kostar. De har många spännande smaker som inte går att få på naturlig väg direkt utan att ösa i råvaror som exempelvis kola, nougat, hasselnöt etc. Kan ju vara lite kul att experimentera lite till sommaren.

Hoppas ni fortsätter komma med tips och ideér!

Glad

MonicaHansen
2009-06-15, 19:05

jag ska önska mig en glassmaskin tror jag..:)

lizaohman
2009-06-15, 19:08

Hu, jag vågar inte ge mig in i glassträsket. Det blir nog ingen återvändo under hela sommaren då, misstänker jag. Tungan ute

mazen
2009-06-15, 22:39

Jag har alla recept i word dokument och jag vet inte riktigt hur jag fixar till godkända filformat. Lägger in det direkt istället och det är stora portioner

( använde inte strösocker utan hermesetas )

6-8 portioner

4 äggulor
1 dl strösocker
2 msk vaniljsocker
1 lime
4 äggvitor
en gnutta salt
5 dl Vispgrädde

Vispa samman äggulor och socker till en vit och pösig kräm. Tillsätt vaniljsocker samt saft och rivet skal av en väl tvättad lime. Vispa äggvitor och salt till hårt skum. Vispa grädden fluffig. Vänd ihop innehållet i alla tre byttorna till en pösig glassmassa. Frys alltsammans minst 2-4 timmar. Skeda upp och garnera med rivet limeskal och citronmeliss.

magma
2009-06-15, 22:46

Jag gjorde en sagolik glass i min maskin förra året på färska blåbär, ägg och grädde… *mmmm* FÖR gott blev det!Tungan ute

Man kan ju prova sådant som mintessens och romessens, vanilj, hallon, kanske rabarberkompott sötad med sukrin (eller om man vill det, sötningsmedel av annat slag.) Ja, inte samtidigt förstås!

Lisabet
2009-06-15, 22:47

Snabbglass utan glassmaskin är också gott:

Häll frysta hallon (eller andra bär) i matberedaren, starta, häll på grädde till lämplig konsistens. Ät direkt.

Detta gör jag ganska ofta, glassmaskinen som jag köpte på loppis för 75:- är alldeles för omständig jämförelsevis. Och låter alldeles för mycket.

magma
2009-06-15, 22:53

Ja det där är numera en klassiker, verkligen jättegott:)

Monky
2009-06-17, 12:56

Ska pröva idag att göra glass utan maskin, börjar i den änden.

Kollat lite på recept på nätet och i de flesta ser jag att man utesluter äggvitan. Här finns ju recept då man har med vitan (vilket också lockar mig mer).

Vad är det för skillnad? Nån som vet? Smakar det annorlunda, eller vad är poängen?

lil-sis
2009-06-17, 12:57

Jag köpte en maskin på Claes Ohlson, värt varenda krona.

Jag tycker äggviterecepten är godare och lättare att lyckas med.

Monky
2009-06-17, 13:09

Åh, blev det den där philips hr2304?! Gått och suktat efter den i ett par veckor nu….

Är den lätt att använda? Blir resultatet bra? Tungan ute

Ja, man vill ju använda äggvitorna till nåt, det går ju att göra marschmallows iofs men det var länge sen jag pysslade med det, minns att det var lite kladdigt och omständligt också…

Solange
2009-06-17, 13:31

Gick också och spanade på Clas Ohlson-maskinen ett slag men sen var jag på Överskottsbolaget och hittade en maskin för under 400 kronor (tror det var 350 men det kan ha varit 399) som jag genast slog till på.

Invigdes igår.

3 dl grädde (vispades rätt hårt)

3 äggulor (vispades pösigt)

vaniljpulver (en dutt som vispades in m gulorna)

3 äggvitor (vispades hårt)

Lite tinade blåbär o hallon - kanske en knapp dl totalt

Blanda och i maskinen.

Tog ungefär en halvtimme från start till mål

Maken o dottern fick lite farinsocker på sina portioner. De jublade högt och var MYCKET nöjda med smaken. Själv åt jag utan socker och det smakade helt okej - men inte supergott om jag ska vara helt ärlig. Idag ska jag pröva med lite choklad o mintessens istället.

Monky
2009-06-17, 22:12

Så, nu har jag gjort god glass! Fast utan maskin….den blev ganska hård, så blir det inte med glassmaskin va?

Det blev en med vanilj och en med gräddkola Tungan ute

magma
2009-06-17, 22:22

Öh… Gräddkola?

Solange
2009-06-17, 22:23

#21 Nej. Med maskinen blir den mer krämig.

lil-sis
2009-06-17, 22:26

#19 Jag antar det, har nog bara en sort. Man lägger frysblocket i botten, sätter i "omröraren", sätter på locket och startar maskinen, sen häller man i sin smet och så väntar man.

Plättlätt :D

Monky
2009-06-17, 22:29

#22 Jo, jag köpte i Essencefabriken, gräddkolaessence….ljuvligt gott blev det!! De har en hemsida där man kan beställa om man inte bor i närheten av Stockholm.

#23 Då blir det en promenad till clas olson i morgon för att införskaffa den där glassmaskinen!

Skrattande

lil-sis
2009-06-17, 22:46

#25 Åh smart. Borde kunna göra med chaï latte-smak Tungan ute

Monky
2009-06-17, 22:54

#26 Får man en massa extrabyttor med? Så att man kan göra flera "glasslådor" att lägga i frysen? För jag antar att eftersom maskinen fryser glassen samtidigt så går det ju inte att hälla över den i nån annan låda när det är klart…

Ja, jag sitter och funderar mycket över smaker nu…krossad mörk choklad och kanske lite cacaopulver, lite snabbkaffe borde man kunna ha i, nescafé har en smarrig variant som heter espresso, då blir det lite latte över det hela.

De har en massa skojiga smaker på Essencefabriken! Bra service också, rekommenderar dem varmt Glad

lil-sis
2009-06-17, 23:03

Nix det är en bytta och jo det går att kladda över i en annan och sen ha i frysen. Man kan bara göra en mix/dag om man typ inte gör morgon och kväll, för blocket måste frysa emellan. Men det går att köpa lösa block :p

kilotina
2009-06-17, 23:11

Jag har provat att göra glass med maskin och också att göra glass utan maskin. Hur blir er glass när ni har fryst den och ska äta av den? Jag tycker att den är hård och isig och egentligen inte alls god.Obestämd Är det meningen att man ska tina upp den först en stund för att den ska bli godare (jag är kanske för ivrig med att börja äta) eller gör jag något fel.

Jag fryser ner i en bunke, men man kanske ska dela upp det hela i mindre portioner?

lil-sis
2009-06-17, 23:21

Jo all glass mår bra av att tinas innan man äter. Har man väldigt bråttom så släng in den i micron en stund :p

Men godast är den ju direkt från maskinen :)

Monky
2009-06-17, 23:26

#29 Bra fråga! Jag som inte har maskin men tänket skaffa väntar med späning på ett svar Glad Men det låter ju lite trist om man inte kan frysa in utan att den blir hård och isisg… Rynkar på näsan

Vill svara på min egen fråga som jag ställde i början. Jag använde 3 ägg + 3dl grädde receptet och i det så blandade jag 6,5 stevia tabletter.

Jag tyckte det blev lite sött men det tyckte inte provsmakarna dvs mamma och bror (kolhydratkonsumenter för övrigt).

julia61
2009-06-17, 23:55

Gräddkola, hur??Tungan ute

[Pennylane1]
2009-06-17, 23:57

essens med gräddkolasmak, huruvida det är så bra vet jag ju inte… bör innehålla socker då eller? Fast essenser tar jman ju bara några droppar så det borde ju inte vara några mängder att tala om. Hur är det med tillsatser?

Monky
2009-06-18, 00:24

#32 + 33

Jo det var gräddkolaessence som jag köpte. Vet inte vad det innehåller men det räckte med en kapsyl, och kapsylerna på de små flaskorna är inte stora…

Ni kan ju kontakta dem på www.essencefabriken.se angående hur det är tillverkat.

Glad

kricko1
2009-06-18, 00:29

Jag har en Philips glassmaskin och glassen blir mycket god i den. Tänk på att du inte kan göra speciellt stor sats om kylblocket ska räcka till och orka med att frysa glassen.

Ett ytterligare tips om du tex. ska göra större satser är att skaffa två kylblock så att du kan växla med ett nytt direkt från frysen. Annars tar det väldigt lång tid om du måste vänta tills blocket fryst in igen.

Glassen är fenomenalt god när den är nygjord. Genomfryser du den så blir den förstås betydligt hårdare, precis som all annan genomfrusen glass. Iom. att glassen rörs kontinuerligt medan den fryser i maskinen så rör man i en hel del luft… det kan leda till ett visst mått av isighet om du gör den i förväg och låter den stå i frysen.

Men så kompakt och därigenom totalt stenhård som egengjord parfait (hårdvispad äggula+florsocker samt grädde/smaksättning, fryst stillastående i bunke) är när man tar ut den ur frysen… det blir glassmaskins-glass trots allt aldrig. Inte ens efter att ha stått dagar i frysen.

Lycka Till! /K.

EDIT-PS: Om du fryser glass i bunke stillastående i frysen så blir den mindre kompakt och hård om du vispar äggivtorna till skum och vänder ner dem i smeten. Men den luften som äggvitan ger kan förstås också ge en viss isighet vid frysförvaring./ds.

magma
2009-06-18, 01:19

#25: Aha, tack för klargörandet:)

Monky
2009-06-18, 13:47

#36 Gräddkolaglassen jag gjorde var "to die for" kan jag säga, det blev verkligen jättegott! De har en massa smaker på ww.essencefabriken.se och man kan handla via postorder.

Glad

#35 Jag körde med vispade äggvitor och det blev stenhårt, det är tydligt att det är glassmaskinen som saknas Tungan ute

Så om man har fler frysblock så kan man frysa ner glassen mer innan man lägger den i frysen, har jag fattat det rätt? Och då behålls fluffigheten? At om man gör en stor mängd glass så kan det behövas fler frysblock då det tar längre tid att frysa.

Glassen jag gjorde igår blev väldigt god men den påminde mest om glass man köpt, låtit smälta och sen ställt in i flysen igen, den blev ju väldigt kompakt och därför väldigt hård…att gräva med sked kunde man ju glömma…det var karva med kniv som gällde…

[Pennylane1]
2009-06-18, 14:04

jag har en "handopererad" (min syster som bor i england sen många år sa så om nån manuell grej, rätt kul) glassmaskin. Den rymmer lite drygt en halvliter. Det blir inte jättehårt men funkar bra den med. Man förvarar själva bunken (metall med dubbla väggar och nån vätska mellan) i frysen sen monterar man den och häller ner den kyldsa glassmeten och så vevar man ett par tag varannan minut eller så , ungefär en kvart tar det.

Monky
2009-06-18, 18:30

#38 Coolt! Lite old school Cool

[Pennylane1]
2009-06-18, 19:03

mmm, fast den är "modern", bara att den inte går på ström.

lil-sis
2009-06-19, 12:27

Gjorde två satser glass igår (en på morgonen och en på kvällen). Grund är ca:

3dl vispgrädde, vispas "lagom"

3 ägg, delas (är de små kan man behöva ta fler)

äggvitan vispas hård

äggulan blandas med smaksättningen, har oftast i vaniljpulver också.

Sen blandar man i äggulesmeten i grädden och efter det vänder man ner äggvitorna och sen häller man ner i maskinen.

Igår använde jag citron + lime (och lite sötningsmedel) och i andra omgången kakao (och lite sötningsmedel).

De blir grymt goda, godast direkt ur maskin men hemskt gott från frysen också Oskyldig

Monky
2009-06-19, 12:43

#41 Låter ju underbart!!

Hur mycket glass blir det på det receptet? En halvliter eller?

lil-sis
2009-06-19, 12:53

Med luften så blir det mer, snarare kanske 8dl om man ser på hur mkt jag får ner i hinkarna (förvarar i gamla TY hinkar om 1l styck). Maskinen är "nästan full" när man häller ner det också.

solros_666
2009-06-19, 15:07

Måste man vispa äggen innan man häller de i maskinen? Eller kan man bara hälla i allt på en gång?

lil-sis
2009-06-19, 15:09

#44 Har inte provat utan att vispa faktiskt.

När vågen och jag är lite mer överens ska jag prova "Ben&Jerry" på LCHF vis, dvs blanda i lite mörk choklad i bitar och nötter också Tungan ute

solros_666
2009-06-19, 15:14

ok tycker det verkar krångligt men får prova då….hur mycket vispat ska de va.. o måste man ha ägg i?

lil-sis
2009-06-19, 15:18

#46 äggvitan ska vara hårdvispad, sådär så man kan vända upp och ned på bunken. Går på ett kick med elvisp.

Har inte provat utan ägg men då blir det ju mest smaksatt grädde = onödigt att frysa Cool

solros_666
2009-06-19, 18:24

Ok tack.. nu har jag gjort glass den blev supergod…

hade bara i ägg grädde fyra hackade jordgubbar + vaniljpulver

magma
2009-06-20, 08:19

Såg att crearome.se har naturliga aromer, kolla t.ex här. (Fast av ngn anledning står det "citron" på flaskan på bilden:)

[Pennylane1]
2009-06-20, 11:36

när ungarna var små gjorde jag ofta glasstårta, la ett eller två paket färdig glass (halvliters papppaketen, valfri smak) och så färgade jag vispad grädde i ett par olika färger och spritsade rosor och annat på glassblocken.  De smaskade lika gärna i sig grädden som resten, ja vi alla gjorde det,  jag smaksatte den inte då men men skulle ju faktiskt kunna ha bara grädde som msn smaksätter och spritsa till en snygg tårta och frysa! hmmmmm *funderar vidare*

julia61
2009-06-20, 19:25

Prövade min nyinköpta glassmaskin igår, smaksatte med 30g mörkchoklad med mintsmak….Det var helt underbar glass det blev.

Använde sukrin som sötning, men jag tror jag testar att ha i bara nån msk nästa gång….

Jag älskar glass och jag skulle nog inte ha börjat äta lchf om jag inte fick äta glass ibland, någon synd ska man väl ha, tror jag……ObestämdOskyldig

ingrid-in-sweden
2009-06-20, 19:32

finns en del smått å gott i essensväg på panduro med.

Monky
2009-06-20, 19:55

#52 Panduro? Har inte de mest lim och pysselgrejer?

[Pennylane1]
2009-06-20, 20:20

karamelltillverkning är pyssel! Och dom har allt som behövs till det som färger och essenser och Malitol som är en sockeralkoholsirap sså man kan göra sockerfria karameller.

julia61
2009-06-20, 21:13

#54 Malitol, är det sötningsmedlet ok? För lchf alltså?

Monky
2009-06-20, 21:36

#54 Åhåjaja! Då har de avancerat sen jag sydde mjukdjur för 10 år sen!

[Pennylane1]
2009-06-20, 21:48

ja jag tror det ska vara det, fast man får inte äta för mycket förman kan få diarre av det.

julia61
2009-06-21, 00:33

Aha, det problemet har man ju haft då man ätit för mycket av det goda…Förr alltså med viktväktarna och andra tokiga bantningsformler man testat….

Monky
2009-06-22, 18:42

#43 Nu har jag äntligen köpt min glassmaskin på Clas Ohlson! Glad

Väntar på att frysblocket ska frysa….

I instruktionerna står det att man inte ska använda kompakt sötningsmedel för det blir ingen bra konsistens.

lil-lis, när du använder sötningsmedel i din Clas Ohlson apparat får du nån konstig konsistens då? Själv har jag ju stevia tabletter som jag sänkte använda…

lil-sis
2009-06-22, 19:03

Nix, har ju kör hermesetas lättströ i och det är fluffigt som attan :p

Inga problem.

Iaf inte med den smeten jag har beskrivit i tråden.

Monky
2009-06-22, 19:10

#60 Och det är nåt sorts kompakt sötningemedel antar jag? Eller är det samma mängd sötningsmedel som socker (enl recept) som du använder?

Kollat lite på recepten och hittar inget med nötter. Funderar på att ha lite hackade hasselnötter och krossad mjölkchoklad (sockerfri från hemköp), ska man hälla i det i slutet tror du?

[Pennylane1]
2009-06-22, 19:13

hur mycket kolisar är det i mjölkchokladen från Hemköp?

lil-sis
2009-06-22, 19:24

Samma mängd som strösocker enl burken (det väger typ ingenting) men jag har inte i ens en fjärdedel, det behövs inte.

Jag skulle använda riktigt mörk choklad i bitar i stället för den utan socker.

Monky
2009-06-22, 20:33

#62 Märket heter Cavalier och jag tod den som hette Hazelnuts Milk, den innehåller per 100g;

protein 8,2g

kolhydrater 44 g

varav polyoler 33,3g

varav socker 9,5g

varav laktos 6,5g

fett 35,6g

#63 Hmmm…kanske skulle valt en mörk choklad istället…det får bli nästa gång Glad tänkte använda halva så det blir ca 8g socker (för man ska väl räkna laktos som vanliga kolhydrater?) på ca 8dl glass.

Jag prövar med stevia imorgon, rapporterar mina framsteg Glad får se hur det går, det stog ju att man inte skulle använda sötningsmedel om de inte kunde doseras i samma mängd/volym som socker. Kan ju inte ha så stor betydelse tycker man….

[Pennylane1]
2009-06-22, 20:50

Tack!  hm… 44 gram kolisar, den går bort för mig då!

Monky
2009-06-22, 21:51

#65 Jo, men de flesta kolhydraterna är i form av polyoler, det vill säga sockeralkoholer.

Monky
2009-06-23, 19:31

#61 Alltså, nu håller jag på med min glassmaskin Tungan ute det står att man kan växla mellan mjukglass och hårdglass genom att trycka på nån knapp… Hittar ingen sån knapp Obestämd står inget om var den ska finnas i manualen heller…

Har du hittat nån sån knapp?

Hur mycket ska man blanda runt innan man lägger ner allt i maskinen?

Allt mitt fastnar lite på omröraren, men det kanske är för att jag kör en liten sats på bara 2 ägg…kommer inte orka äta så mycket glass…

Match
2009-06-24, 15:25

#67 Måste vara samma som jag har, där står det också om en knapp man ska använda för att växla mellan mjukglass och hårdglass. Hittar inte heller någon knapp…

julia61
2009-06-24, 15:39

Nä, det verkar vara en lurig knapp att hitta, hittar inte min hellerRynkar på näsan

fenixthebasketcase
2009-06-24, 15:39

Jag skulle göra en smoothie men det blev inte riktigt som jag tänkte mig. Råkade göra glass istället! :)

En skvätt yoghurt, några isbitar, några nävar hallon + blåbär, körde detta i min mixer en liten stund och smeten blev som sorbe, både i konsistensen och smaken! :)

lil-sis
2009-06-24, 16:03

Det finns ingen mjukglassknapp på den man köper på Claes Ohlsson, så ni kan sluta leta :-)

Vi hade lite huvudbry med det här också första gången men sen sket vi i det.

Konsistensen avgörs ju mycket av hur länge man kör. Och det får inte vara för lite smet heller för det blir inte bra då.

Och så måste maskinen vara på när man häller i, det glömde vi första gången, hann rädda dock :D

Jag funderar på jordgubbsglass idag, får inte gå ut på två veckor när det är såhär soligt och fint så jag tycker lite synd om mig själv…

[Pennylane1]
2009-06-24, 16:59

jag ska testa att göra hallonglass med äggmjölk, utan glassmaskin men med mixer. Har nån testat? Återkommer när jag gjort det!

mickekarlsson
2009-06-24, 17:15

Verkar tydligen som de beror väldigt mycket på vilket sötningsmedel man väljer!

Hittade en sammanställning över sötningsmedel som verkar bra på:

http://www.viktvagvisaren.se/sotningsmedel.html

[Pennylane1]
2009-06-24, 17:28

tyvärr /vad jag kunde se) stod inget av de två som rekommenderas för lCHF:are med där. Det är stevia och sukrin. Sjäv lägger jag till malitol som är flytande och en sockeralkohol. (ja även andra sockeralkoholer funkar för mig)

fenixthebasketcase
2009-06-24, 17:43

Jag är sugen på att testa hälla i lite yoghurt, vispad grädde, någon äggula + smaksättning. Någon som testat den varianten?

lil-sis
2009-06-24, 17:50

Första receptet gjorde vi enl LCHF på sidan glassrecept.nu eller .se

Tyckte det smakade för mycket yoghurt (inte så underligt). Men gillar man yoghurtglass, absolut :)

fenixthebasketcase
2009-06-24, 17:53

Det är väl samma som är i airams och annicas bok? Tror inte att jag har ätit yoghurtglass förut faktiskt.. Kan ju vara värt att testa. Har ju en Kitchen Aid som jag kan göra glass i. :)

lil-sis
2009-06-24, 20:14

#77 Ingen aning eftersom jag inte har läst den men det är det säkert :)

Har gjort en omgång med jordgubbar nu, riktigt god. Samma grund som beskrivet ovan och sen max 2dl mixade jordgubbar Tungan ute. Behöver inte sötas extra.

Monky
2009-06-24, 22:25

#68, 69 och 71 - Kollade runt lite på nätet och hittade ett forum när den försvunna knappen diskuterades!

Nån av de som diskuterade hade ringt Philips och fått veta att det var ett tryckfel i både reklamen och i manualen, men eftersom maskinen inte sålde så bra så valde man att inte ta bort tryckfelet…

Obestämd

Ska pröva att göra glass idag igen…igår gjorde jag en pytteliten sats (2 ägg + 2dl grädde) så det frös fast i omröraren, får pröva göra mer antar jag….

fenixthebasketcase
2009-06-25, 10:51

Jag får väl testa i helgen helt enkelt. :)

Match
2009-06-25, 11:31

#79 Tack!

Monky
2009-06-30, 00:25

Så där! Nu kommer en glassmaskinsrapport! Glad

Har prövat mig fram lite och tyckte det blev bättre utan vispade äggvitor. Mycket gräddigare och mindre isigt.

Äggvitorna slinker ner i den dagliga omeletten så inget går till spillo.

Mitt recept blev;

3 äggulor

4dl grädde som vispas

0,5dl ovispad som blandas med de vispade äggulorna

10 stevia tabletter

+ smaksättning

Otroligt gott!! Tungan ute

Upp till toppen