Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2977 ggr
Pottan46
0

Det här med att pimpla Kaffe...

Jag trodde i min enfald att kaffe var helt ok att dricka, i obegränsade mängder, innan jag insåg att det är ju kolisar i det också!! Rynkar på näsan

Som gammal kaffekärring får jag lätt i mig en liter kaffe om dan. En av de få frestelser som jag har kvar sen jag började med LCHF.

Klart man kan brygga "amerikanskt", dvs. så svagt det bara går, men då smakar det ju därefter, också…

Finns det några åsikter om vilket kaffe som är bättre i kolhydrat-sammanhang? Bryggkaffe, snabbkaffe? Märken?

Jag kan väl inte vara den enda här som pimplar kaffe, misstänker jag..

pema
0

Nej då, jag dricker nog ca 1 liter om dan jag också. Men har man gjort det några är det inte lätt att ändra utan att få en härlig huvudvärk. Jag kör på som vanligt men räknar in kaffet när jag kollar hur jag ätit under dan (minmat.net)

lizaohman
0

Äh, drick du ditt kaffe. Du kan ju minska på intaget, visserligen. Ta osaltat smör i och/eller kokosolja, så får du i dig extrafett, slipper kolisarna i mjölk/grädde (ifall du nyttjar sånt). Det har den extra fördelen att fungera som mellanmål och ta bort ytterligare kaffesug. Ja, allt sug :D  - och så får man känna sig nyttig, trots kaffet!

Själv är jag torsk på smaksatt kaffe, det är godiset numera för mig. Maler själv också!

cokolada
0

har du testat att minska på kaffet lite i taget och öka mängden grönt te istället? jag har oxå varit kaffeberoende i perioder,, men känner mig mkt bättre när jag övergår till grönt te

spkn1
0

Enligt minmat.net innehåller kaffe .40g kolhydrater / 100g bryggt kaffe. ca 4 gram kolhydrater på 1 liter alltså. Det är väl ganska försumbart? Bort med 1 hekto grönsaker så jämnar det ut sig.

kaisakavat
0

Drick kaffe!! Kaffe är jättebra!! Skrattande Håller igång magen, innehåller mängder med antioxidanter, m m..

Det skulle aldrig falla mig in att sluta med kaffe, alldeles för gott!! Och aldrig skulle jag ge mig på att brygga "spindelpiss" (d v s den amerikanska blaskvarianten av kaffe). Huvva!! Skrikandes Flört

Pottan46
0

Men 4 gram är väl ändå en del, eller? Obestämd

Jag försöker ju äggule-fakira (eftersom jag inte gått ner en enda centimeter på 2 månader) och trodde jag höll nollan…  och kör i stort sett bara härligt fettig äggmjök hela dagarna.. Och så den där litern kaffe, då…

Svårt det här… Grönt té klarar jag bara inte smaken på, tyvärr…

andreas0
0

Äter man fakir så bör man nog hoppa över kaffet, eller i alla fall minska ner det till 1-2 koppar om dagen. Annars är det inget man behöver tänka på.

Te finns som alternativ medans man kör fakir, med 0,0 gram kolisar (så länge det inte är kolisar i den tillsatta smaken om man köper smaksatt). Svart te har halva mängden koffein mot kaffe om man använder teblad i lösvikt (tepåsar borde förbjudas, ger ju en mycket sämre upplevelse och smak), antagligen mer om man gör det starkt, så det håller borta huvudvärken utan problem, och ger något att dricka för att hålla igång vanan.

cokolada
0

#6 har fått den reaktionen av många att grönt te är äckligt, men allt beror på hur den görs! om du häller i kokande vatten så blir teet beskt (säkert den smaken du inte klarar av). välj ngt grönt te med smak och låt vattnet bli 60-70 grader varmt(eller en tredjedel kallt vatten, två tredjedelar kokande brukar jag köra). Låt påsen stå bara 1 minut till första början sen kan du förlänga tiden om du vill ha starkare.. stor skillnad eller hur? lägg i ev en sukett om du e van vid söttSkrattande

jag säger inte at du ska sluta med kaffe helt! jag mår bäst när jag bara dricker kaffet under morgonen och ev till lunch.. sen drar jag med te. Mangoteet från Indiska-butiken är jättegod!

Kjell1971
0

Jag har druckit allt från 10-12 muggar svart kaffe varje dag & inte har jag märkt att det skulle va nån nackdel för viktminskningen.

(-19 kg på 7 månader)    Glad

Men det kanske är individuellt.

Antioxidanter ska ju va bra för kroppen sägs det.   Flört

andreas0
0

#8, 60-70 är väl lite väl kallt? Det ska ju vara tillräckligt varmt för att extrahera smaken också. 70-75 grader tycker jag är mer lagom. 1 minut 30 sekunder brukar jag köra. Blir mycket gott. Men bara lite högre temperatur eller lite mer tid så blir det beskt, så man får använda termometer och digital äggklocka om man vill få det perfekt.

Man bör inte öka tiden som du säger om man vill ha starkare, det blir inte mer te-smak, utan bara beskare. Istället är det bättre att ta mer teblad om man vill ha starkare.

Och påse förresten, vad är du för en hädare? Tungan ute

Grönt te är rätt ekonomiskt eftersom man med dom flesta sorter kan använda samma teblad tre gånger (inom ett par timmar från första användningen då) utan att det blir sämre resultat. Till skillnad från svart te som bara går att använda en gång, andra gången blir mycket sämre. Har man tepåse (som dom använder teet av allra sämsta kvalitet till) så vet jag dock inte om det går att använda fler gånger.

cokolada
0

#10 aa jag vet inte, jag brukar ta en tredjedel kall vatten och häller sen kokande vatten över, så dte blir perfekt då. kanske var det vitt te som skulle ha runt 60 grader vatten istället?

hädare? ahaha, jag vet jag använder både tepåsar och i vikt.. men det är svårt att få tag på ekologiskt och rättvisemärkt grönt te i vikt! så då använder jag mest tepåsar. annars som sagt mangoteet i Indiska(lösvikt) är bara fööör god, den är dock ej rättevisemärkt. Jag vet att te i påse inte blir lika god som lösviktste eftersom aromerna inte 'får röra på sig' och sprider sig på samma sätt.. men men

Pottan46
0

#7 #8 och #11: Jag får väl gå in på Indiska och köpa mig lite mangoté, tepåsar eller ej, så måste man väl ge grönt te en ny chans i alla fall… visste inte att det var kokandet den beska smaken berodde på. Ja nu har jag lärt mig något nytt!

#9 Oj, det var inte illa, gratulerar!

Tack för alla svar! Det är otroligt vad alla är hjälpsamma här..! Glad

spkn1
0

för egen del tränar jag rätt mycket, då är koffeinet till hjälp, speciellt när man ligger på kaloriunderskott kan det behövas en energikick för att orka.

Jag tror det finns en gräns för hur strikt det är lönsamt att gå. att slänga äggvitor känns som att överdriva. Mängden kolhydrater i ägg är spårmängder, och vitan innehåller många mycket bra proteiner som är synd att slänga bort.

Själv går jag inte ner i vikt utan kaloribegränsning, men så är jag också (i varje fall statistiskt sett) normalviktig. Om jag sedan ligger på 5 eller 15 gram kolhydrater verkar kvitta (även om det är sällan det blir mer än 5, jag äter inte grönsaker, inte gjort på 2 år snart).

Jag tror det är svårt att bli "beach-smal" av att enbart begränsa kolhydraterna. Det finns en evolutionsmässig fördel i att ha en del kroppsfett inlagrat, och har man tidigare varit stor (jag har vägt över 100! (179 cm)) är det lätt för kroppen att lagra fett.

Ps. Om du fortfarande slänger dina äggvitor, ge dom till mig istället! :)

Pottan46
0

#13 Du kan gärna få mina vitor, många, många blir det, kan avhämtas i centrala Stockholm 1-2 gånger i veckan! Glad

Anledningen till att jag slänger vitorna är inte för kolhydratsinnehållets skull, utan för att jag tycker det blir "slemmigt" med dem i äggmjölken. Jag låter mig lyxa lite, just när det gäller äggmjölken…

Zepp
0

Sluta dricka kaffe… Förvånad!

Då skulle jag nog försöka sluta andas först.. jamen kaffe räknar jag som färgat vatten.. det e ju lite som att räkna kolhydraterna i äggulan!!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

cokolada
0

#12 åå bara roligt att hjälpa till! jag har varit med om det tidigare me vänner som hatat grönt te för att de  tillagat det på fel sätt och sen plötsligt tyckt om det. men berätta när du smakat det vad du tycker osv! jag brukar ta med i flaska o dricka det rumstempererat ute, på jobbet osv..