Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 2913 ggr
spadermadam
0

En fråga om oopsies

Jag har nu gjort flera försök att baka oopsies med varierande resultat. Glad

Första försöket blev jättemisslyckat. Jag klickade ut "högar" på bakplåtspapper och det slutade med en totalt igenkletad ugn som jag fick skrapa ren. Av oopsiesarna blev ingenting men jag smakade på skrapet från plåten och smaken var helt ok.

Sen testade jag att göra dem i en muffinsplåt. Smorde varje hål ordentligt men de satt fast och gick sönder när jag skulle ta ut dem ur formen. Smaken helt okej.

Senaste försöket använde jag små pappersformar och i smeten hade jag också lite finhackade soltorkade tomater och bitar av svarta oliver. Jättegott men de sitter fast i pappersformarna. Obs jag smorde dem också innan!

Har någon lyckats göra oopsies som inte fastnar och i så fall hur?

[Pennylane1]
0

har samma problem som du, men någon tipsade om silikonformar, eller coops stora har jag för mig?

spadermadam
0

Aha tack! Då ska jag försöka skaffa sådana!Glad

redina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har aldrig haft några problem. Jag har lagt ut sex "tekakor" på ett bakplåtspapper. Och de brukar bli som bilden.

spadermadam
0

Redina vilket oopsiesrecept använder du? Det finns så många och alla skiljer sig lite från varandra.

mazen
0

Jag har ett ark som täcker en bakplåt, är av teflon eller nåt liknande och bröden släpper utan problem. Första gången jag provade använde jag smörpapper vilket gjorde att halva kaorna var kvar på på papperet. Jag köpte det på en marknad men kanske det går att köpa i butik

frukaos
0

Igenkletad ugn??? Vad hände? Exploderade Oopisarna eller? Mina växer i lugn takt tills de ser ut som Redinas.

spadermadam
0

Jag har testat ett sånt där ark som du skriver om mazen. Men det rann ut över hela plåten och ner i botten på ugnen och brände fast. Inte roligt alls.Rynkar på näsan

Agyr07
0

Mina ser likadana ut som redinas, jag använder bakplåtspapper och använder sen en kniv för att få loss dem från pappret. Jättegoda.

spadermadam
0

När jag gör smeten så blir den fluffig och pösig. Klickade ut på plåten men så fort de kom in i ugnen så rann de ut…Rynkar på näsan

Agyr07
0

Jag använder grundreceptet: 3 äggvitor hårt vispade med lite salt, i en annan bunke 3 äggulor ihopvispade med ca 100 gr philadelphia ost samt valfri smak. Vänder sen försikigt ner vitorna i smeten. klickar ut 12 kakor med sked på bakplåtspappret och ställer in i ugnen vid 200 grader.

spadermadam
0

#10 Precis så gör jag också (efter en hel del olika experiment kanske jag ska tillägga).

Men när jag klickat ut smeten och satt in den i ugnen så blir det SOPPA!!! Och sen då en slags jättepannkaka som delvis ligger på ugnens botten.

Agyr07
0

Märkligt! Har du light eller vanlig philadelphia?

spadermadam
0

Vanlig så klart! Inga lightprodukter kommer över min tröskel eller mina läppar!Flört

Angelfish
0

Vispar du vitorna tillräckligt hårt? Mina blir mer utkletade om jag inte vispar vitorna tillräckligt, sen måste man vara försiktig när man blandar vitorna med gulorna.

Jag brukar också ha ca 150 g philadelphiaost istället för 100 g till 3 ägg då blir dom också lite fastare.

spadermadam
0

#14 Jadå jag vispar vitorna till ett hårt skum. Vänder upp och ner på bunken och de sitter så fint kvar där.

Har också testat med att öka mängden philadelphia i förhållande till äggmängden.

Samma resultat tyvärr…

Angelfish
0

Jag tyckte att jag vispade vitorna till ett hårt skum men mina oopsies blev ändå lite utsmetade så jag såg till att vispa dom ännu mer och det hjälpte för mig.

[Pennylane1]
0

jag blandade hog ihop oopsies med ägg- och bacon-muffinsarna förresten! Ursäkta! Oopsies har jag gjort genom att klcika ut, bara, det funkar för mig också. Det var länge sen, ids inte hålla på längre med sånt där Flört

Låter mest som du har för svag värme i ugnen, den har inte pajat?

spadermadam
0

Nej då ugnen är prima och jag gör precis som man ska. Är van "bakerska" sedan den gamla kolhydrattiden och jag vispar verkligen vitorna länge länge till hårt skum.

Jag antar att jag får fortsätta att prova mig fram lite. Men tack för alla tipsen!Glad

valkyrja
0

Samma resultast för mig spaderdam - minus den skadade ugnen (jag använde en djup plåt). Jag gjorde som #10 beskriver och skulle använda som pizza botten. Den blev ca 3 mm tjock och 2 mm satt fast på pappret…. suck. Vispade äggvitan stenhårt!! …suckar igen.

[iovis]
0

Jag har märkt att även gulorna måste vispas ordentligt för att det ska bli bäst resultat.

redina
0

Jag använder samma recept som #10, men har kört med 150 grader i 30 minuter. Vet inte om det gör någon skillnad.

lil-sis
0

Jag har i bakpulver också.