Portugal vs nybörjare
Nu har jag ätit kosten i 2,5 dagar och efter år av svält och fettfobi är det verkligen inte lätt att tänka om. Har gått ner ca 15 kilo på några år med "fettsnåldieten" och långa promenader
Denna dag är har jag dessutom varit väldigt hungrig heeela dagen, svårt att veta hur mkt man ska äta, jag har svårt att bara trycka i mig. Då slår fettfobin till: Så här ser dagen ut (på ett ungefär)
Nästa vecka åker vi till Portugal,
men hur i all världen gör jag med kosten?
Skräcken är att gå upp i vikt, jag har ännu inte vågat väga mig. Jag tycker det är svårt att veta hur mkt jag ska äta och hur många kalorier jag ska hålla mig till. Jag har läst allt jag kommit över och köpt en massa böcker, men ju mer man läser…..Jag kanske tänker för mkt?
Nu ska jag i alla fall åka o köpa kokosfett, på hälskosten , för det förordar alla.
I början är man ofta mer hungrig, ibland känns det som amn inte har nån botten men det brukar gå över på en vecka eller så. Det är inte farligt heller att äta "för mycket" av godkänd mat dvs protein och fett. Kalorier behöver du bara bry dig om ifall du äter väldigt lite och du ska äta tills du är mätt…
Iom att du tidigare gått ner i vikt med svält så kan det vara så att vikten faktiskt går uppåt igen med denna kost men det är troligtvis muskler du får (tillbaka). Mät med måttband, går måtten ner men vikten upp så har du fått muskler istället för fett.
Jag vet inte vad de har för mat i Portugal men om du håller dig till kött och grönsaker (alltså inget bröd, fikabröd, öl osv) borde det inte vara några större problem.
Tack!
Men vad händer om jag nu skulle halka dit? Om jag skulle äta ris eller alkohol, chips eller vad det nu kan vara? "Fixar" det till sig när jag kommer hem?

Det är ingen katastrof om du faller ifrån någon eller några dagar, det är bara börja på ny kula igen, så länge man inte trillar dit för ofta får de allra flesta ändå ett positivt resultat i längden. Hur ofta "för ofta" är är däremot svårt att säga, det kan vara väldigt individuellt är, själv gör jag medvetna avsteg med tacos (mycket kolhydrater i majs och tortillas) eller öl någon gång i månaden, de är för goda för att avstå längre perioder än så, men på det stora hela går jag ändå ner i vikt.