Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 931 ggr
fiskenihavet
0

Att må illa

Har i denna omgång hållt på med LCHF i snart en månad. Jag mår fortfarande ganska illa och i alla fall oerhört trött. Jag vet att det är omställningsbesvär, men när ungefär (säkert olika för olika personer) kan man tänka sig att illamåendet och tröttheten går över? Har hört att illamåendet brukar ge sig tidigare än själva orken, men nån som har genomgått långdragna kostförändringsproblem som har nått att berätta?

Chentzu
0

Det låter som om Du äter väldigt lite kolisar. Det är bra i och för sig men då kan Du räkna med i starten sådan kraftlöshet som Du själv beskriver.  Jag gjorde själv också min lchf-start på samma sätt genoma att sluta helt med alla kända kolisar. Jag fick mina krafter tillbaka först efter 2 månader efter starten. Det tar ganska länge för kroppen att anpassa sig med totalt förändrad föda.

Nu har jag hållit på med en väldigt strikt lchf-diet i 6 månader och orkar jogga etc väldigt bra, tom. bättre än förr med vanligt mat.

Om Du är orolig så ät en brödskiva/dag eller en tallrik havregrynsgröt så att kroppen har lättare att anpassa sig till ringa kolisar. Öka samtidigt kraftigt med t.ex. fäljande sallad:

vitkol

gurka

paprika

2-3 tomater

lök

feta-ost

oliver

Över 60% av salladen får bestå av vitkol. Ät salladen med olivolja som dressing. Jag får själv bra energi och fiber genom att äta mycket av min sallad.

Alla växter som växer på markytan (inte rotfrukter) är tillåtna att äta fritt då de innehåller < 5% kolisar.

+ ägg + kött + grädde + grynost etc…

fiskenihavet
0

Tack så jättemycket för svaret #1. Dock så är jag väldigt sockerberoende, så om jag tar ex. en smörgås eller nått i "överskott" av grönsaker så står jag i kioskkön och köper godis för måååånga kronor…..

Men du skrev att det iaf för dig blev bättre efter 2 mån. Hade du då ätit "strikt" under de två månaderna eller åt du mycket grönsaker och eller lite bröd under tiden?

lizaohman
0

Drick extra vatten. Om din viktnedgång startat, så ät magnesiumtillskott. Jag brukar inte rekommendera att öka på kolisar, mer än vid mycket svåra omställningsbesvär, och då endast ovanjordsgrönsaker (inte spannmål) till lämplig nivå. Vädret kan ju göra att man känner sig slak också. Ibland behöver man extra salt, så feta-ost och oliver är väldigt bra tips! Kolla ifall du får i dig den jod du behöver också!

fiskenihavet
0

Nr 3, bra tips. Ang det du skrev om magnesium tillskott, varför bör man "bara" (du skrev visserligen inte så) ta det om viktnedgång startat och inte till exempel innan?

lizaohman
0

Kan man väl, men det är så att magnesium ska vara i balans med kalcium och brist på magnesium kan yttra sig som benkramp och hjärtklappning. Så även om överskott kommer ut bakvägen, så ska man inte stoppa i sig i onödan och förstöra en ev balans. Om man tar magnesium så ta det till natten. Magnesium är vattenbundet, så när man börjar gå ner i vikt så följer en del viktiga mineraler ut med de första kilona, som brukar vara just vatten.