Äggmättnad - Eko vs icke-eko
Jag måste höra med er andra som äter ägg…
Jag upplever att jag blir mer mätt av ekologiska ägg än vad jag blir av att äta samma mängd icke-ekologiska ägg!
Kan det verkligen vara så? Och i så fall, varför? Är eko-äggen mer fett-mättade?
Eller är det inbillning…placebo…?
Någon annan som reagerat likadant?
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
jag vet inte, har inte ätit icke-eko ägg på ett tag för jag tycker att de verkar "falska"… men däremot är ekologiska mycket godare, man känner mer smak het enkelt! så har jag märkt att äggulan är större där oxå, om det kanske är det du syftar på som ska skapa mättnadskänslan?
Ja, kanske beror det på att är äggulan något större.
Jag köper eko-ägg vanligtvis men ibland finns det inga ekoägg kvar. Jag har en halvmil till närmaste affär och därifrån är det ytterligare någon halvmil till nästa livsmedelsaffär, så det händer ibland att jag (med ett starkt inre motstånd!) köper icke-eko-ägg.
Och jag håller med dig - visst är eko-ägg godare! De smakar mycket mer. Icke-eko - har ofta ingen smak alls, nästintill.
Jag är mest nyfiken på om det är inbillning av mig att jag upplever att jag blir mättare av eko-ägg eller om det beror på att eko-ägg innehåller mer näring och fett som mättar mer. :)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Mer näring = mer mättnad, kanske? Ekologiska ägg innehåller mer omega-3 vilket nog gör att man behöver äta färre för att täcka behovet.
jag tror faktiskt inte att det är inbillning, om ett icke-eko ägg kläcks ser jag direkt på gulan att det inte är eko, det har en mer grågul färg oxå. och omega-äggen som de skryter med har fööör gul färg! haha vet inte hur jag märker det.. men de få gångerna jag äter vanliga ägg (som du säger när eko-äggen är slut).. så tänker jag bara på de stackars sk "frigående" hönsen och får tvinga i mig