Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 8851 ggr
camillaeet
0

PMS- och då skenar det iväg!

Hej, jag har hållt på med LCHF i två månader och varenda gång i månaden då jag har pms så spårar det galna sockermonstret ur i mig. Är det fler som har det så? Jag är så duktig och fokuserad alltid annars. Men denna vecka, plus veckan jag får min mens är fullkomligt urflippad.

Tips mottages varmt!

Camilla

ekorren
0

Japp, samma här. Har ingen lösning dock. Jag har bara accepterat att det blir så.  Obestämd

Min svaghet är choklad. Jag åt flera hundra gram söt mjölkchoklad varje dag innan lchf, så om jag nu äter några hundra gram i månaden istället så är det ändå en jättevinst tänker jag. Men tyvärr händer det att jag fortsätter att mumsa även efter mensen, som av gammal vana, fast jag egentligen inte är sugen längre så bäst är nog att inte börja….

Så tips mottages gärna här också! Glad

Maia
0

Min tanke om detta är att vi behöver höja serotoninnivåerna under den här perioden i månaden. Och för att möta Olle i grind behöver vi finna andra saker som gör oss glada, känner oss ompysslade och lugna. Frågan är vad som fungerar så för just er? Utom mat då. :-D

Att ta ett varmt bad och smörja in sig med väldoftande kräm ger välbehagskänslor för hela kroppen och stimulerar lyckohormonerna samtidigt som det ger en stund av ensamtid som många behöver. Eller ett fotbad.

Men då måste man planera lite. Kanske något för nästa period?

Men som sagt, man måste hitta sina egna ersättare för tröstmaten.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Ruska
0

Samma här. Jag köper mörk choklad för att minimera "skadeverkningarna". Det är praktiskt taget omöjligt att föräta sej på 70-85%-ig choklad! En ruta eller två så är suget väck.

Dame
0

Jag stoppar i mig Omega 3! (kan man överdosera?) och tycker att det hjälper mig. Men även att LCHF i sig har bidragit till mkt mindre besvär. Körde utan LCHF en period och oj då…att jag fortfarande är gift….

camillaeet
0

Tack för era svar!

@Ekorren, skönt att höra att man inte är ensam. Precis, mumset fortsätter gärna efter mensen. Känner så väl igen det… Vad gör vi?!

@Maia, kanske skulle göra så. Fast jag tycker att jag försöker göra sådant som att lyxa till det med annat än mat, men kanske inte tillräckligt. Biter på naglarna för att inte stoppa in chokladet i munnen…

@Ruska, Jag brukar också köra mörk choklad, men oftast slutar det med värre saker (hur låter det?! :-) Såsom vräker i mig äckliga färgämnesgodisar….fruktansvärt

@Dame, kanonbra. Jag måste nog bege mig till hälsokosten och köpa lite OM3, tror jag.

Idag känner jag en riktig pms spänning och det känns för trist. Jag har spårat ur i helgen rejält och måste måste måste skärpa till mig.

Flera tips?

Regina78
0

Jag fixar diverse godsaker med "sukrin".

Smakar sött och gott som jag behöver då men ger mig inte begär för mer.

ekorren
0

#2 så det är seratonin brist som gör oss så sötsugna? Hmm… måste fundera vad mer man kan göra…

Ett litet utanför tråden tips: Har man plågsamma besvär med humöret (vet ej om det fungerar mot "plågsamt" sötsug också Flört) under pms så kan man ta något ssri preparat just under den tiden. Börjar verka på mindre än en dag och man kan sluta tvärt när man inte behöver dom längre. Det är inte många som vet att det alternativet finns, utan går och plågas i onödan. Har själv provat och på mig fungerade det kanon.

#4 Fast lchf lindrar ju som sagt också! Flört

ekorren
0

jo jag brukar också "börja" med mörk cholkad…Oskyldig

camillaeet
0

ekorren, ju humöret är det också fel på. Är elak och jobbig just då. Det går ut över både mig, maken och barnen. Vad heter det som du tar?

ekorren
0

Har provat både citalopram och sertralin (zoloft) och båda fungerar bra för pms. Jag tror dom flesta ssri preparat fungerar. Jag kan verkligen rekommendera det om det är jobbigt.

ekorren
0

SSRI är ju egentligen för depressioner och då brukar det ta flera veckor, kanske månader innan man får en effekt. Lyckligvis så är det andra mekanismer bakom vid pms, så det hjälper mycket snabbare. Det är nog inte alla läkare som vet det här.

Jag blir lite avtrubbad av pillren, men det känns som en bagatell med tanke på alternativen….(Antingen en grå pöl eller miss Hyde Flört)

Nu har jag inte tagit några piller på ett par månader (slutade när jag började med lchf), men nästa gång ska jag göra det och se hur det går med sötsuget ockå Skrattande

Johannika
0

Jag känner väldigt tydligt av på sötsuget (eller suget i största allmänhet) när det börjar bli dags för mens. jag får en helt oemotståndlig lust att bara mumsa allehanda små tilltugg, ostar och korvar och oliver eller vad det nu råkar finnas hemma. Jag har aldrig sötsaker/choklad hemma för det klarar jag helt enkelt inte av. Då är det bättre att överäta några babybel eller så. Får jag tag i choklad är loppet alldeles kört för flera dagar framöver!

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

tusselisa
0

Jag har samma problem med godissuget mörk choklad hjälper mot sötsuget men provar jag bara en godis så är det kört då är man som shrek på kokain…:)

Men mot pms sen rekommenderar jag att köpa tillskott av B12 pyradoxin mamma fick det rekommenderat ngn gång (vi var tre tonårsdöttrar)och det funkar jättebra:)

sås håller husfriden

haneit
0

ekorren:

Fast alltså jag tror inte att man ska ta några preparat mot depressioner tillfälligt om man har tendenser till Depression eller ångest. De brukar ju öka ångesten i början… Eller gäller inte det för SSRI-preparat?

För övrigt så är jag också ganska hopplös vid PMS… Och sockersuget brukar vara enormt!!! Och det spelar ingen roll om jag gör annat som gör mig glad (om det nu alls är möjligt Tungan ute ). Suget går inte över för det.

ekorren
0

Haneit: Nej man kan inte ta ssri tillfälligt för "vanlig" Depression, det gör nog bara göra saken värre.

Det gäller bara vid pms. Om man har en Depression i grunden(medicinerad) och den ökar i samband med mensen så kan man dock tillfälligt öka dosen(ssri alltså).

Har själv mer eller mindre kronisk Depression och har fått det här tipset av min läkare, som är mån om att jag inte ska dippa ner för långt.

Kanske är det den snabba effekten vid pms som gör att man inte blir mer deppig eller får ångest som kan hända i vanliga fall. Har inte märkt några sådana tendenser i alla fall. För mig är det endast en lättnad.

Nu ska man väl inte äta piller i onödan, men är det något man verkligen lider av ska man göra något åt det.

Vet av erfarenhet. Oskyldig

Hälsokost är inte alltid tillräckligt effektivt heller. Det känns lite som att använda en nagelfil när det i själva verket behövs en yxa.

haneit
0

ekorren:

Jag tänkte bara att man inte ska ta antidepressiva lättvindigt. Eftersom de kan göra saken värre till att börja med. Det finns nog folk som lider av Depression eller ångest som inte är fastställd av någon läkare, så jag tänkte bara att det är bra om folk vet att ångest kan förvärras.

Annars så är det ju självklart att man ska få antidepressiva om man behöver det. Glad (också för PMS om det är säkert) Jag har själv haft Depression och ångest, men var för feg för att ta antidepressiva. Jag tyckte det lät så läskigt med alla bieffekter. Men jag kanske hade blivit bra snabbare om jag tagit medicin.

ekorren
0

Nej piller är kanske inte det första man ska testa, men det kan vara bra att veta att det finns bra lindring vid pms också. Ibland kan det vara till hjälp att bara veta det Flört

(haneit: glad att höra att höra att du blev bra i alla fall. Det är huvudsaken! Glad)

Tillbaka till frågan…. vad ska vi göra åt vårat sötsug? Utan att flippa ur för mycket?

Har funderat på att göra något liknande Regina78 föreslog, ladda upp med lite nyttigare, men gott, godis som man har till hands. Skippar nog personligen sukrinet, men annars låter det som en bra idé. Har inte blivit av att genomföra tanken än dock…

Inte lätt det här!

Finns det fler tips?

pamina
0

Hej!

Missförstå mig inte nu - men åhhh så skönt att höra att jag inte är ensam! Allt går jättebra - i tre veckor, sen är det kört! Har börjat om med LCHF fyra-fem gånger men "halkar ur" veckan innan mens och kan inte komma tillbaka på banan direkt efter heller.

Nu har jag just börjat om igen, har tre veckor på mig att ladda upp kamplustan. Jag har tyvär inga bra idéer att komma med men jag tror nog, för min egen del i alla fall, på att tillåta mig något snask och sedan försöka komma igång direkt efter med strikt LCHF, det borde kunna gå, måste hitta kampviljan bara.

Ang. SSRI-preparat så prövad jag en sort just mot PMS. Jag blev jättedålig. Det tog några dagar att jag fattade att det var medicinen som sänkte mig, jag blev helt bombad, kunde bara sova, hade spränghuvudverk, kunde inte tänka alls. Jag är nog ganska känslig för mediciner över lag så det var verkligen inget för mig. Jag är alltså inte emot psykofarmaka av någon princip men jag råder till försiktighet om ni provar, det verkar väldigt olika på olika personer!

Jag kommer att följa tråden med intresse, hoppas på bra tips!

bazz
0

Så det är inte bara jag! Phu! Inte för att jag egentligen trodde det men det bara känns så ibland.

Själv blir jag en skåpätare både PMS och första delen av mensveckan. Jag får ett obestämt sug  och helt plötsligt upptäcker jag mig själv med näsan i skafferiet eller kylskåpet. Hur kom jag hit?

Tack o lov så är det mesta av kolhydratsuget borta men för säkerhets skull så har jag inget kolhydratrikt hemma (för då är det kört). Det blir köttrester, kokt ägg, salami, torkat kött, oliver, etc. Jag har inte ost hemma eftersom jag undviker mjölkprodukter och dessutom under dessa 2 veckorna kan jag få i mig avsevärda mängder ost.

Det märkliga är att sedan är jag äckelmätt men går ändå i skåpen. Hur korkad får man bli!

Jag tycker dock att problemet har blivit något lättare att hantera med LCHF så nu är det inte lika illa varje gång.

Jag har också provat med bad, fila fötterna, ta fram broderiet, etc men det går inte alltid. En stunds yoga kan funka. Men det funkar bara för mig när jag hinner känna att suget är på gång och reflektera över varför. Hinner jag inte med så står jag i skåpet igen…Och det där att hinna känna efter har ju naturligtvis att göra med stressnivån…..

Det skulle ju vara behändigt om man kunde hitta ett sätt att komma runt problemet. Dels skulle jag må bättre rent psykiskt, dels skulle det vara lättare hålla ordning på maten.

Jag äter sedan många år stora mängder omega-3 pga andra problem men har inte märkt någon skillnad med PMS vid dosändring. Har inte noterat någon förbättring med D-vitamin (4000 IE/dag), B-vitaminer, zink och alla andra tips jag läst/hört.

SSRI har väl främst effekt på humörsymtomen enligt vad jag har förstått men påverkar inte aptitökningen särskilt.

Lugn och ro i själen tycks vara det som fungerar bäst men hur får man till det i dagens samhälle med höga krav både i arbetsliv och privatliv?

ekorren
0

#18 Jo jag tror också att det skulle kunna gå att tillåta sig lite mer under menstiden, och sen komma tillbaka på banan igen. Men hur kommer man upp på banan igen…snabbt? Jag brukar vara tillbaka när det är dags att börja om igen… gah ObestämdSkrattande

(ang. ssri, jo där ser man hur olika man reagerar. Flört )

#19 Så sant, så sant. Glad

Har också märkt hur stress påverkar mycket. Det kanske är den som är den största boven för många av oss? Har T ex märkt när det har blivit lite väl lite sömn, då fördubblas suget. Som sagt väldans svårt att komma ifrån pressen i det här samhället  Obestämd

bullmagen
0

Har läst något om att kcal-behovet ökar med ca 400-500kcal innan mens. Så att äta lite mer de dagarna är nog vad vi behöver. Sedan bör man väl inte gå loss på vilka livsmedel som helst….

Somliga tycker att äppelcidervinäger tillsammans med vatten hjälper vid sötsug. Omega-3 har hjälpt mig med pms-besvär, dock inte mot sötsuget. Att ta magnesium strax innan sänggåendet tar faktiskt bort de värsta chokladbegären. Kanske kan vara värt att testa? Kan dock ge lös mage om man får i sig för mycket.

Ruska
0

PMS, ja… Igår var det flera vändor till kyl och skafferiSkäms Mörk choklad, nötter, frön, jordnötssmör. Ägghalvor med smör och ost rådde till sist bot på suget. Naturligtvis visste jag hela tiden att äggen låg där i kylskåpet och väntade men jag var ju tvungen att prova nötter och annat förstOskyldig

ekorren
0

Skrattande

isalu507
0

Ja gud ja, vad frustrerande det var förra gången när jag direkt efter middagen som jag var mätt av, plötsligt satt där med en skål vispad grädde med nötter. Fattade inte vad det var med mig först, kopplade först ett par dagar med sug senare att jaha, det var mensen som spökade.

Tycker det är skitjbbigt, för suget är ju just det som LCHF annars hjälpt mig att bli av med. Jag och min karl har dock rensat bort allt icke-tillåtet, så det som finns att smaska på är typ grädde, majonnäs ost och ägg, fast det kan ju bli för mycket även det.

tack för att du tog upp det! :D

Ruska
0
#24 Precis! Det irriterande suget!!!
pamina
0

#20 Ja, hur tusan ska man komma upp på banan? Jag vet inte men jag vet att jag måste hitta motivationen på allvar nu. Men efter tre veckor så känner jag bara det akuta behovet av Fazers blå choklad, tycker att det är dumt att leva på en "diet" och dessutom är det onyttigt att äta för mycket rött kött… Ja, så går lureri-tankarna runt i huvudet i PMS-tider.

Jag måste hitta ett nytt sätt att tänka.

pamina
0

Hej på er alla!

Hur går det? Har ni kommit på något bra knep mot PMS-suget? Jag börjar närma mig den där veckan och vill inte falla igen.

Beroende
0

Kan man inte smälta den mörka chokladen i grädde och mjölk och få en varm choklad. Det borde ju mätta lite och är även lite sött och gott? Bara en fundering Flört

sepersl
0

Jaha, i förrgår trillade jag ner i träsket. Det tog mig ett dygn innan jag fattade vad som var på gång. Igårkväll kom det enorma suget tillbaka och efter 14 varv i skåp och kyl (trots att jag var mätt) så fick jag tipset choklad. Jag tog 2 rutor av 86%-ig choklad och vips var suget borta! Sååå skönt. Lugnet återkom i kroppen.

Det var någon klok som i "min" tråd "hormoner vid menstration" skrev att serotoninhalten ökar i hjärnan vid chokladätning och därför funkar det. Blir lite osäker nu om det var egen tolkning, men ja ni fattar…

Xanzippa
0

Jag gör chokladtryfflar när det är dags för mens, äter en eller två (små) sen äter jag mig mätt på ost, kött, ägg etc. Framförallt ost hjälper bra. Bara jag har nåt litet chokladigt klarar jag mig finfint. Jag försöker mest minimera skadan generellt, överäter hellre ost och hemgjorda mörka chokladtryfflar än gelégodis och mjölkchoklad.

Gitten
0

Både svår PMS och besvärliga sockersug kan vara symptom på brist på sköldkörtelhormoner. Har ni testat era sköldkörtlar? Läs trådarna om Hypotyreos. Många läkare är inte uppdaterade på hur man skall diagnostisera sjukdomen utan tar för få prover och de prover de tar har de felaktiga referensvärden för. Du kan enkelt kolla dig själv genom att ta tempen i armhålan direkt på morgonen när du vaknar. Skall vara över 36,6.

Sedan fick jag en vild ingivelse - kan spikmatta vara något? Jag njuter av min av andra skäl men jag får definitivt ett välbefinnande i kroppen. Mitt problem är att jag somnar omedelbart.Flört

Andina
0

Någon här på forumet skrev att h*n smälter en eller två 85%-ig chokladruta i 25-50 smör (minns inte exakt). Det kanske kan vara ett tips för dem som ändå tillåter sig att äta choklad? Smöret mättar ju bra. Kan säkert vara gott både varmt (smält) och kallt.

Annars tror jag att hålla kolhydraterna på avstånd dessa veckor är det bästa - men inte det lättaste…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Halice
0

När det gäller själva sötsuget som kommer vid mens kan det bero på att vi förlorar blod och delvis mycket järn. När vi har brist på järn i blodet så kan vi tendera till att bli trötta och lättirreterade.

Och kroppen är ju en smart-mekanism, så när vi har järn-brist och är trötta så vill kroppen få i sig något som gör oss pigga. Kroppen vet ju även om att snabba kolhydrater är bra om den vill bli pigg snabbt! Det kan vara en andledning till att man kan bli sugen under mensen.

isalu507
0

Läste det här som jag tycker verkar mera rimligt än sötsug pga blodbrist, eftersom suget för de flesta kommer INNAN mens!

Det är en diskussion och analys av en artikel om just det den här tråden handlar om - ökad hunger och sötsug innan mens!

sepersl
0

Oj vad ni kan! Ska kolla upp min morgontemp eftersom jag dagtid har ca 36,5 och då kanske min sköldkörtel inte är som den ska?! Min mormor hade problem med det så jag ska genast läsa på!

Tack!

sepersl
0

Godmorgon! Imorse kollade jag min morgontemp och den låg på 36.1. Läste på igår och hypotyreos och kände mig väl inte direkt träffad, men jag är bara 33år så det kanske är därför. Bör jag kolla upp mig?

haneit
0

Fast sker verkligen blodbristen först efter mens? Vi har väl inte "tillgång" till det där blodet innan mens heller? Det är väl där det är, så att säga…

Jag blir också väldigt, oerhört trött dagarna innan mens och inte efter vilket man väl skulle kunna tro.

Men jag vet inte… Det kan kanske vara hormonellt alltihop. Sötsug, hunger och trötthet…

sepersl
0

Blodet samlas väl i livmodern för att kunna "bädda" in det befruktade ägget?! När ägget sedan passerat (utan att fastna) så släpper kroppen iväg blodet (mens). Är det inte så?!

vinteralvan
0

Jag var verkligen en riktig hormonhäxa förut, nu äter jag Mariatistel (finns på hälsokosten) och det har funkat jättebra på mig. Man tar 2 st kapslar varje dag 5 dagar innan mens och två första mensdagarna. Inga hysteriska utbrott och inget godissug längre.Skrattande

lil-sis
0

Min normaltemp är 36.3 och de prover jag har tagit (för hundra år sedan faktiskt på läkarens initiativ!!) visade att jag låg i gränsområdena. Men sen blev det inget mer med det. Efteråt har jag fått veta att både mormor och mamma har konstaterade sköldkörtelproblem… Så jag borde väl göra om resan någon dag.

Hur som.

Jag har varit "konstant gravid" (p-spruta) i cirkus sex år. Veckan innan ny spruta har varit lite besvärlig… Nu sitter jag och väntar på att allt ska komma igång igen. Det har varit väldigt bekvämt med jämna hormonnivåer men tror inte det är så bra i längden. Och det har inte varit bra för figuren…

Men jag vill minnas att mina PMS"besvär" främst var att jag blev väldigt lättstött dagen innan mens och också kunde känna mig just ledsen. Skulle tro att det har något med serotonin-nivåerna att göra.

ToFat
0

La du till 0.5 när du tog tempen i armhålan?

sepersl
0

Jag tog tempen i munnen