Vegansk långkedjat omega-3
Hittade ett vegansk omega 3-tillskott med innehåll av både DHA och EPA. Med detta borde det ju vara fullt möjligt att vara både LCHF:are och vegan, eller hur?

Vad bra!:-)
Undra vad det är för alger…så de inte luras och det kommer från djurplankton!?;-)
Jag har en släkting som är vegan, så det känns bra att det finns, eftersom linfröolja inte duger med sitt kortkedjade omega-3. Det borde också vara bra för fiskallergiker som inte kan äta vanliga omega-3 kapslar.

Alger är inte växter utan utgörs av en mångfacetterad grupp encelliga varelser.
Lite i gråzonen mellan växter och djur alltså
Några utnyttjar fotosyntesen och andra litar till andra källor för sin energi
Om Veganer kan acceptera den här typen av o-3 är det ju jättebra 
Jag tror faktiskt inte att veganer bryr sig om encelliga organismer, då dessa finns överallt omkring oss och vi får i oss dem vare sig vi vill eller inte.

Stackars veganer:
Vegankapsel (potatisstärkelse, sorbitol, mannitol, glycerol och glycerylmonostearat), kapronsyra, kaprylsyra, kaprinsyra, laurinsyra, stearinsyra, oljesyra, vitamin E
De sista ingredienserna var ju iallafall bra. Fast jag kan inte förstå varför sötningsmedel behövs i en kapsel. Jag tror dock att en minimal mängd sockeralkoholer inte gör någon större skada.
Problemet med att äta vegansk LCHF är ju inte i första hand Omega 3 utan att få i sig fullvärdigt protein. Detta får man som vegan genom att äta baljväxter och sädesprodukter i samma måltid. Jag skulle vilja ha tips på detta ur LCHF-synpunkt, även om jag fn äter ägg och fisk, och får i mig proteinet på det sättet.
Jag trodde att veganer var vana att pussla med protein. Finns det inte protein tillskott att köpa?
Ja, man äter baljväxter ihop med säd. Då pusslar det ihop sig till fullvärdigt protein. Men vid LCHF ska man ju inte äta säd. Som jag ser det verkar det omöjligt ur proteinsynpunkt att äta vegansk LCHF. Men om nån har tips så blir jag tacksam.
JAUS det var snällt av dej att tänka på veganernas Omega 3 intag!
:-)
Gluten är inte fullvärdigt.
Det påstod jag aldrig heller, det var istället för säden. Bra proteinkällor för veganer är tempeh (dock inte tofu som är ojäst), gluten, nötter, bönor och alger. Det viktiga är att man kombinerar proteinet rätt och sen finns det ju proteinpulver också.
Istället för säden? Proteinkällan i säd är gluten! Det är en av huvudanledningarna till att undvika säd.
Jag vet mycket väl att gluten finns i säd! Det var ett kolhydratfritt alternativ till säden som jag föreslog.
Jaus: Tack för tips bra hemsida. Har varit laktoveg så länge, och har inte uppdaterat mig (LCHF har tagit mesta datortiden). Tyvärr är varken soja eller gluten bra i min omgivning pga allergier.
mikaelj: Ska man inte äta växtprotein alls enligt LCHF? Varför isåfall? Jag trodde också att kolhydraterna var huvudanledningen till att undvika säd?
hellah,
Oavsett kosthållning verkar inte gluten vara särskilt bra. Det finns ju en anledning till att många är allergiska, och många är dessutom intoleranta utan att veta om det.
Problemet med vegetabiliskt protein är att det inte innehåller tillräckligt mycket av de essentiella aminosyrorna. Om du kombinerar ett gäng källor kan du få till fullvärdigt protein. Soja t.ex. är bra för det, men innehåller massa andra elakheter du inte vill ha i dig.
Vi är gjorda för att äta mat från animaliska källor. Svårt att komma från de essentiella aminosyrorna, B12, EPA/DHA, m.m…

…forts på #16 - sojans elakheter - fytoöstrogener, fytinsyror och lektiner, inget optimalt för en rovdjurskropp utan evolutionär anpassning till dessa antinutrienter.
Är inte jäst soja som t.ex. tempeh ok?