Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 4174 ggr
Pasi
0

Utan grädde ingen pollenallergi!

Saiva, här på sajten, berättade för 2 år sedan att hennes pollenallergi minskade/försvann då hon undvek mejeriprodukter.

Har nu testat sedan i söndags (har ätit ost och smör men ingen grädde) och känner knappast inte av björkpollenallergin alls….trots att björken är i högblom i mina trakter just nu, och trots att jag hanterat björkris i stora lass.Cool

Bör tilläggas att jag iom uteslutande av grädden och dessutom grönsaksbrist (långt till affär) äter en närmast fakirkost…om det nu även kan spela in.
Vad denna effekt kommer av kan man kanske spåna i.

Greddelin
0

Jag har mycket mindre besvär av björkpollen i år med LCHF än tidigare år! Då tog jag tabletter dagligen i en lång period, i vår har jag nog bara tagit tre tabletter totalt. Nyser nån gång ibland men ingen nästäppa att tala om.

kajsa71
0

Samma här! LCHF hjälper tydligen också mot allergier!

Jag brukar ha svåra problem med björkpollen och har tidigare år fått ta både clarityn, ögondroppar och nässpray. I år har jag bara fått ta till dessa preparat några enstaka dagar, allt har varit mycket lindrigare än förr trots att det varit synnerligen gott om pollen i år! En och annan nysning bara och knappast någon nästäppa! Pasi, jag tar gräddei kaffet och en del grädde i matlagningen!

andreas0
0

Jag har inte haft särskilt mycket besvär av pollenallergi än så länge i år heller. Jag har känt av det ett par gånger, men inte värre än att det har gått över av sig självt. Jag har inte behövt ta några tabletter. LCHF åt jag ju förra våren också, så det är inte det som är skillnaden. Jag äter mjölkprodukter som vanligt.

Den enda större skillnaden jag kan komma på jämfört med förra året är att jag började med rejält tillskott av d-vitamin i höstas, och har fortsatt fram tills nu. Men jag är inte alls säker på att det är det som har gjort det.

Pollenallergi har ju med immunförsvaret att göra, det är immunförsvaret som överreagerar på pollen. Det kanske är ett symptom på ett immunförsvar som har någon störning på något sätt? Och att olika störningar kan ge samma symptom? T.ex. för mig kanske det var d-vitamin brist som störde immunförsvarets funktion, för Pasi så var det mjölkprodukterna på något sätt, osv. Bara en tanke jag fick.

Jag får se hur det blir om en månad när gräspollen sätter igång på allvar, jag brukar jag ha 10 ggr mer ont av det än av björkpollen.

LenaKa
0

Tyvärr så är det tvärtom för mig. Har tidigare haft så svaga symtom att jag inte vetat eller bara anat att det kan vara pollen allergi. Nu är det skitjobbigt. Inte lika dag för dag, men mer eller mindre var dag kliar och rinner ögon, nyser flera gånger i rad och lite rinnsnuva, ont i halsen (långt upp) i fem veckor, klåda i hals/öron.

Men varför blir det värst när man rest sig ur sängen?

Och varför bättre framåt eftermiddagen?

Det kanske inte är allergi… ska i alla fall ringa läkare till veckan om det inte gett sig då.

[tick]
0

Jag har inte heller känt av pollenet i år ännu, och jag brukar reagera ganska starkt mot björk med rinnsnuva, kliande ögon och mycket trötthet. Samma för mig angående gräspollen, ska bli intressant runt midsommar när det brukar dra igång för min del.

Jag äter inte D-vitamintillskott och använder ganska mycket grädde, CF och grekisk yoghurt, så i mitt fall är den uppenbara förändringen som jag kan se att jag har dragit ner på kolkydraterna (tror det ligger på ca 20g per dag). Samtidigt så kanske den ökade fettmängden innebär att jag får i mig mer D-vitamin?

Andra teorier jag har haft är att immunförsvaret inte hela tiden är "igång" pga fel omega 3/6-balans och/eller högt blodsocker. Eller att man för det mesta får i sig mindre (inget) glutamat med LCHF? Eller möjligen en svag dold glutenintolerans som stör immunförsvaret…

Det vore onekligen intressant om nån forskade lite på detta :)

kaisakavat
0

Jag tror åxå att kosten påverkar pollenallergi (alla möjliga allergier).

Har inte testat just hur mejeriprodukter spelar in, men i år (efter ett drygt år med LCHF) har jag inte kännt nånting alls jämfört med tidigare år då jag har haft lindriga, men ändå tydliga besvär.

Kliande ögon, rethosta, tät näsa - bortblåsta.

bazz
0

Inga större pollenbesvär än så länge! Inte behövt medicinera mig. Kör UFO utan mjölkprodukter så jag undrar också om det är orsaken!?!

Innan LCHF så åt jag bara undantagsvis spannmål så det kan inte vara orsaken….Åt då GI i 20 år innan det blev ett begrepp alltså kött/fisk o grönsaker. Nu är det dock mindre grönsaker och mycket mer fett med LCHF.

Kan det vara det mättade fettet som stabiliserar cellmembraner, stabiliserar hormonproduktionen (de flesta hormoner byggs ju på kolesterolskelett), håller slemhinnorna i skick och därmed minskar IgA aktiviteten lokalt eller något annat? Hade varit intressant att veta.

ebet
0

Jag hade åretruntallergi i många år, med ständig näsdropp. Det försvann efter ett år med LCHF.

Agyr07
0

Någon som har känt samma vinster gentemot astma?

Pasi
0

#9 Jag hade astma, men den försvann i samband med att socker och spannmål försvann…. även mina inflammerade och svullna slemhinnor i näsan försvann. Astman återkom tillfälligt en gång då jag var förkyld och åter fick inflammerade slemhinnor, samt den enda gång jag åt baljväxt i form av jordnötssmör.
Men min pollenallergi (röda ögon och trött) verkar kopplad till mejeriprodukter.

greensis
0

#9 Min försvann när jag tog bort spannmål. (Det ryms typ en FinnCrisp i min kolhydratbudget, men den påverkar astman)

Högdoser omega3 är effektivt, också.

Jag har aldrig provat att ta bort ALLA mejeriprodukter, men gräsallergin på sommaren förbättras om jag håller mig till smör & ost (och slatt grädde i mat).

Fabricati diem, pvnc!

kajsa71
0

greensis! Hur mycket omega 3 ta du?

greensis
0

Typ 1-1,2 g/dag i vardagslag, 2g med enstaka toppar runt 2,5g under min allergisäsong (gräs!!! på landet).

Men vid de doserna fick jag problem med lättrinnligt blod, vilket jag upptäckte efter blodgivning, så det är ingenting jag skulle rekommendera mer än vid enstaka tillfällen.

Fabricati diem, pvnc!

bigfatmama
0

Har sedan 1975 lidit av solallergi, var borta ett år när jag körde med brun utan sol. Ska bli intresannt att se vad som händer i sommar, efter att jag börjat med LCHF.

Pasi
0

#14 Soleksem?

bigfatmama
0

stora vätskefyllda, kliande blåsor som bildar ärr när man river sönder dem och det gör man.

[Marja-Liisa]
0

Jag har också kunnat sluta med astmamedicin efter att börjat med LCHF och Omega 3, tror att båda verkat. Nu har jag dragit lite ner på E-Epa eftersom har ökat mitt fiskintag. Mina besvär från sköldkörteln har också minskat, har börjat använda mer kokosfett och ser till att jag får zink och koppar tillräckligt.

bazz
0

Min mamma kommenterade igår att jag inte varit så ofta förkyld under senaste året som jag alltid tidigare har varit!! Förr så drog jag på mig alla virus som kom i närheten. ordentligt förkyld med bihåleinflammation som brev på posten. Hann knappt bli kry förrän det var dags för nästa snor o snörvel.

Visst kan jag bli lite snorig men inte alls på samma sätt som förrut och då har jag ändå slutat med alla allergimediciner som jag inte klarade mig utan ens under vintern tidigare.

Det tog ju ett tag med LCHF innan jag började trappa ut medicinerna men till sist släppte jag taget. Firar 1 år helt utan!

Ibland måste man få hjälp att se bakåt och faktiskt tänka efter ordentligt hur mycket bättre man mår och hur mycket friskare man är Skrattande

rullz
0

Hur går det med era pollenallergier nu?

andreas0
0

Det är lika dåligt som det brukar vara, det är knappat jag kan gå ut på dagarna. Rynkar på näsan

Wtn3
0

Jag blir alltid rejält förkyld på sommaren, misstänker att det är någon form av allergi även om doktorn de gånger jag provat inte hittat något, men i år är det mycket lindrigare. Kosten är det enda jag ändrat.

[tick]
0

Jag brukar vara som sämst när gräspollenet har säsong, vilket är precis nu. Jag märker nästan inte av det alls, utom vissa mornar när jag vaknar lite snuvig och med kliande ögon. När det händer tar jag en receptfri antihistamintablett och sen blir jag bra efter nån timme (jag har behövt göra det två gånger hittills i sommar).

Jämfört med dom senaste 5-10 åren är det en helt fantastisk förbättring, jag tänker inte på att jag är allergisk längre för det mesta. Jag började med lchf i januari-februari. Vid den här tiden i vanliga fall brukar jag vakna på nätterna av översvämmning i näsan, precis lika otrevligt som det låter…

Jag kan tillägga att jag fortfarande använder mycket grädde och CF så för min del verkar det inte alls vara mejerirelaterat.