Atkins på svenska
Jag har precis läst böckerna "Atkins made easy" och "Dr Atkin's new diet revolution" och hittat några recept jag skulle vilja pröva. Jag undrar nu om någon här kört Atkins och vet hur man "översätter" de amerikanska måtten till svenska? Atkins talar ju bara om "ounces" och "cups" och jag har ingen aning om vad det motsvarar hos oss. Bl a kan man under induktionsfasen (max 20 g kolhydrater/dag) äter "three cups of leafy vegetables or other low carb vegetables" och sedan räknar han upp vilka grönsaker som är ok. Men vad är en "cup"? Jag tänkte på en kaffekopp (ca 1,5 dl), men det blir ju väldigt lite grönsaker, särskilt om man följer Atkins råd och tar t.ex. broccoli. En vanlig kaffekopp lär inte rymma mer än 2-3 broccolibuketter…tänker jag helt fel nu?
Atkins skriver också att all ost innehåller kolhydrater och därför måste begränsas till "3 ounces" per dag. Han räknar upp vilka ostsorter som är OK resp förbjudna. Till den senare kategorin hör bl a keso, ricotta och mjukost. Men parmesanost nämns överhuvudtaget inte i någon lista. Är det OK enligt Atkins?
Då ska vi se:
1 cup är lite mer än en halvliter (ca 0.57)
2 onces är 1 cup
För direkt översättning (jättebra kalkylator) när du lagar mat:
http://www.embassyworld.com/data/Gallons_Liters.html
Brasklapp: på en annan sajt hittade jag att det går 8 onces på 1 cup

1 ounce motsvarar 30 g, 1 fluid once motsvarar 30 ml
1 cup motsvarar mycket riktigt 8 ounces eller 2,4 dl
Ok, tack, då tror jag att jag förstått principen. Tack också för länken!

Jag har en Atkins kokbok på svenska, Atkinsdieten Kokboken. Väldigt fina recept som passar in i LCHF med lite finjusteringar! 

Sidan som det länkas till i #1 är felaktig. Den konverterar helt skruvat.
Den påstår t.ex. att 1 ounce motsvarar 0,2840625 liter, alltså knappt 3 dl!

Det finns såklart ost utan kolhydrater… eller iaf där man vid avrundning på innehållsförteckningen fär 0g Kolhydrater. Men det varierar såklart.
Medarbeterare på Kost

Tänk på att England och USA har olika mängder för samma ord ibland, så dubbelkolla att det är en amerikansk omräknare du använder.
http://www.hoptechno.com/nightcrew/sante7000/convert.cfm verkar stämma.
Ta något du vet stämmer (t.ex 1 pound ~ 450 g) eller 1 cup ~ 2,5 dl och jämför. 1 U.S pint är knappt 5 dl t.ex
Om du vill göra omvandlingar kan du göra det direkt i Googlerutan. Skriv bara t.ex.
30 ounces to gram
Och då får du svaret som du ser på bilden. Man kan göra på samma sätt med valutor till exempel.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Ja, just ja, måtten är inte desamma i USA som i England, därav skillnaden. Tack för det, Xanzippa!
Maia, har du kollat att det blir amerikanskt mått när man googlar? Är ju smidigt värre i så fall!
#9 30 x 30 är 900 så det stämmer ju ganska bra med 850, 5 gram…
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna