svarta och gröna oliver
SSS skriver bara om svarta oliver i sin bok "Ät dig ner i vikt" och "GI Noll". Är de bättre än svarta för att de innehåller mindre kolhydrater och mer fett än gröna? Hos Viktväktarna sa de alltid att man skulle äta gröna oliver i stället för svarta eftersom svarta oliver innehåller mycket mer kalorier. Passade aldrig mig som föredrar svarta…Det talar för att de innehåller mer fett (och således färre kolhydrater) än gröna…? GI-förordarna verkar inte skilja på svarta och gröna oliver, men jag antar att SSS inte skulle förorda svarta om det inte fanns goda skäl för det?
Under "Länkar" här ovanför, finns det ett helt gäng med tabeller och listor under "Bra verktyg" som du kan slå i själv för att reda ut vilken fördelning makronutrienter olika matvaror innehåller.

Detta och mer finns att läsa på www.aktavara.org, Mats-Eric Nilssons sida.
Varför smakar de flesta svarta oliver så trist? Svaret är enkelt. Det är inga riktiga svarta oliver utan gröna som på kemisk väg berövats sin smak och därefter gjorts svarta. Att dessa oliver av låg kvalitet har så jämn svärta, som om de hade färgats in med skokräm, borde kanske ha fått oss att reagera. Först blir oliver gröna och därefter, om de får sitta kvar på trädet tillräckligt länge, vackert mörka i olika nyanser. Men i fuskbranschen har man inte tid att låta oliverna mogna utan plockar dem medan de fortfarande är gröna. Först läggs de i ett bad med lut. Därefter syrabehandlas de, vilket förändrar färgen. I nästa skede använder man järnglukonat för att svärtan ska stabiliseras. Och efter pastöriseringen är det bara att packa dem på burkar som kan säljas till intet ont anande konsumenter.
Jag äter inte själv oliver men försöker att undvika e-nummer och tillsatser i maten så mycket som möjligt. Så läs gärna mer på denna sida.
#2 Kontentan är att betalar man för skräp så får man skräp, oavsett om vi pratar om oliver eller inte.
Jag har mängder med svarta oliver i mitt kök, men icke att någon burk består av färgade oliver.

Kalamata- eller Nyonoliver. <3

Oj oj inte visste jag att gröna oliver blir svarta på kemisk väg. Måste nog läsa på de burkar jag har i skåpet.
nyonoliver har jag itne hört tala om… googlade och det blev endast två träffar, och inte blev jag så mycket klokare! Vad är det?
(kan inte svaret på din fråga TS)

aha! Vet inte om jag ätit just dom men de man får i grekland är också skrynkliga och man kan hita plasttråg med liknande här också.
( nyonsoliver gav INGEN träff)
edit, särskrev, då gick det fint, trägen vinner 

Separera orden så får du desto fler =)

Så som jag förstått det så är gröna oliver helt okej att äta, de innehåller en del fett och inte mycket kolhydrater, men det finns egentligen ingen anledning att inte äta (riktiga) svarta eftersom de är fetare och här är vi inte rädda för fett :)