Muskelvärk - varför?
Har för två veckor sedan lagt om min kost. Uteslutit socker, mjöl och stärkelse så gott jag kan. Äter mest kött, ägg, ost, grönsaker (tomat, morot, broccoli och sallad) och enstaka frukter.
Har på denna tiden gått ner 4 kg! Hurra till mig!
Men - varför gör det ont i benmusklerna när jag går och cyklar? Jag går och cyklar dagligen och gjorde så även innan jag la om kosten, men nu gör det ont i musklerna. Nån som har liknakde upplevelser?
Omställningsbesvär som ger med sig snart.

Åtgärder som funkat för somliga är magnesiumtillskott och att dricka mer vatten.

Tack för era svar! Får fundera på ett tillskott om det inte ger sig med tiden. Dricker jag mer vatten får jag spendera hela dygnet på toa..hahaha. Dricker 2-3 liter/dag.
#3 Så mycket vatten behöver man inte dricka…
#3, Att dricka för mycket vatten är lika dåligt som att dricka för lite, kan ge problem med bland annat kramper i musklerna eftersom man sköljer ut essentiella salter och mineraler. Fast det är klart, är du ute och cyklar i värmen så kanske man behöver så mycket, jag vet inte. Om du behöver dricka så mycket så kanske det kan vara interessant att testa att ersätta en del av vattnet med någon slags sportdryck som innehåller salter och mineraler utöver vattnet.
#0, Helt normala omställningsbesvär. Dina muskler går fortfarande på sockerdrift, men du ger dom fett som energikälla, vilket dom inte kan använda lika effektivt ännu. Det tar ett tag innan dom anpassar sig till fettdrift, upp till ett par månader. Lösningen är inte att börja ge dom kolhydrater igen under tiden, för då anpassar dom sig aldrig till fettdrift. Under anpassningen så presterar man sämre, men när omställningen är klar så får man bättre uthållighet än tidigare, plus att man slipper mjölksyra (som bildas när musklerna gör om kolhydrater tiill energi). Så det är värt det.

Tack för svar! Skönt att veta att det är övergående.
#3 och #5
Jag läser överallt att man skall dricka 2 liter / dag. Dessutom så dricker jag en del kaffe som ju är vätskedrivande. Då är det väl bra med mycket vatten i systemet som kan drivas ut? Eller tänker jag fel? Hursomhelst så har det nog bara blivit närmre 3 liter på dagar då solen gassat och jag arbetat i trädgården.
#6, Kaffe är inte så vätskedrivande att det försvinner ut mer än vad som kommer in. Man får bara behålla en mindre andel av det man dricker. Att dricka 1 dl kaffe kanske motsvarar att dricka ca 1/2 - 3/4 dl vatten.
Drick när du är törstig så blir det lagom, så länge du inte är utsatt för några för dig extrema temperaturer eller aktiviteter.

Hmmm…
Så 2liter / dag stämmer inte? Innan jag la om min kost drack jag max ett glas vatten i veckan. Lite rädd för att hamna där igen eftersom alla påpekar vikten av vatten hela tiden.
Minns inte heller var jag läst detta men jag läste en gång att 1dl kaffe kunde driva ut upp till 2,5 dl vätska. Men jaja, man kanske inte ska tro på allt man läser
Jag drack också jättemycket vatten första veckorna och det för att jag var såååå himla törstig. Det har gått över nu till mer normala mängder. Kroppen kanske behövde mer vatten i början för att skölja bort allt skräp.

Det räcker med att titta i toaletten när man kissat. Är vattnet gulfärgat är urinen koncentrerad och man behöver dricka mer. Är vattnet ofärgat eller bara svagt gulfärgat dricker man tillräckligt.
Det är det som är så härligt med LCHF.
Ät när du är hungrig och drick när du är törstig!

Eftersom du är van att gå och cykla så är du tränad för detta men när du nu har bytt bränsle så är den troliga orsaken att musklerna inte ännu har vant sig vid att bränna fett i den utsträckning som de borde då de är vana att få en hel del glukos sen tidigare.
Det tar lite längre tid att konvertera musklerna än vad det tar att vänja hjärnan vid nytt bränsle!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.