Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 6836 ggr
sepersl
0

hormoner vid menstration?

Igår hade jag värsta suget…. jag ville ha något att tugga på och ville bara frossa. Efter att ha provat skinkrullar med smör och därefter Chokladmousse (grädde och lite 86%-choklad). Det stillade hungern, men jag var fortfarande sugen och tuggig. Kändes helt sjukt. Efter 5 månaders lchf har jag inte känt av detta fenomen men nu kom det i full styrka. Tyvärr gjorde detta att jag käkade en påse popcorn (45kolisar) rakt upp och ner. Till det drack jag 3 stora glas pepsi maxi. Inte vad jag ville, men precis vad jag var sugen på. Efter att ha stillat begäret har jag insett att det nog är dags för mens snart. Jag har alltid varit opåverkad när det har varit dags för mens tidigare (ätit desolette i alla år, nu kopparspiral).

Men nu verkar det inte vara så. Är det någon som vet varför det påverkar mig nu? Det går även på humöret misstänker jag och det har det inte heller gjort tidigare.

är det någon som vet varför, eller vågar sig på en gissning?

elocinave
0

Jag vet inte varför det kommer just nu om du inte haft det tidigare.

Men kan du tänka dig att förbereda dig nästa gång så att du kan stå emot? Då vet du ju att det bara är nån dag som du måste "kämpa". Köp hem lite extra gott med lite kolisar och unnar dig det istället.

Lycka till ;-)

isalu507
0

Veckan innan mens kan jag inte vara strikt, det har varit omöjligt för mig under de fem månader jag kört lchf. jag får nog acceptera att veckan-innan-mens-suget gör att jag får i mig mera än vad jag egentligen bör äta, inte direkt kolhydratrika livsmedel, men bara förmycket.

Inte så att jag är toksugen på kolhydrater, men jag smällde just i mig 200 gram ricottaost tillexempel, bara sådär. Skulle nog kunna äta en bra bit till utan problem. För att jag är sugen!

Jäkla mens och hormoner.

Men jag har även hört någonstans att metabolismen speedar upp innan-under mens och att vi därför faktiskt behöver äta mera för att vi gör av med mera energi och därför behöver mera energi också, därav sug. Kan detta stämma?

Uttelille
0

Jag vet inte hur pass väl det stämmer, men någonstans läste jag att vi kvinnor behöver mer energi innan mensen för att det tar lite energi på kroppen. Men när man sedan har mens så behöver man mindre energi/mat, men då är det lätt att fortsätta äta mer som man gjorde strax innan mens. Därför kan man tydligen gå upp när man har mens.

Men som sagt, jag har inga belägg för det jag säger, eller vad man ska säga :)

isalu507
0

Tror vi har hört samma vaga rykte, Uttelille. :D

måste det ju stämma! Glad

Uttelille
0

Du hann före Tungan ute

sepersl
0

oj vad intressant att läsa era kommentarer! Ska ha mens på måndag så jag kan väl kalla det veckan innnan mens. Känns verkligen skumt. Jag går och känner mig hungrig som f*n fast jag precis ätit. Frukost 2 ägg och 50 smör som äggmjölk. Detta brukar jag stå mig på i 5 timmar. Nu har det gått 3 och jag känner hur suget/hungern börjar ta tag i mig… Visst ska mna äta när man är hungrig men jag vet inte om jag kan tillåta mig det (vill gå ner i vikt - 15kg). Konstigt det här med hormoner och hur illa jag känner min kropp egentligen.

Sandidra
0

Också kopparspiral och jag har inte blivit bättre med LCHF när de gäller frossa i mat och PMS. Men får väl gilla läget och försöka låta bli. Ja ja hur lätt är väl de.

Bra teorier av er andra här. Stämmer på mig att när jag får mens så är jag inte hungrig på flera dagar.

Men de kan ju bero på frossan innanObestämd

lizaohman
0

Jag trodde det var vätska man la på sig inför mensen (som ju innebär förlorad vätska) och överskottet kissar man ut när mensen väl är över? Trodde jag. I alla fall springer jag väldans på tossi efter mens, ibland varje timme under natten.

Xanzippa
0

Men om du tidigare gått på konstgjorda hormoner som ju faktiskt bl.a är till för att minska PMS-problem så är det ju inte så konstigt att du nu får just PMS när du har en kopparspiral istället.

Jag har fått mycket mindre PMS sen jag började med LCHF, men just nu är mina bröst så ömma att jag önskar att jag kunde hänga av mig dem nånstans.

Intressant med ökat energiintag före mens, att man lätt samlar på sig vikt under mens har ju också ofta att göra med att man samlar på sig vatten, ett sätt att minska det kan vara att äta något mindre salt då som binder vatten.

I övrigt är jag lite snällare mot mig själv överlag när jag har min mens, det brukar bli lättare så. =)

Xanzippa
0

PS: Ost innehåller faktiskt ämnen som kan främja PMS, kan vara värt att kolla =)

sepersl
0

#10 O´hoj, det hade jag ingen aning om. Är det vanlig ost eller funkar det fint med dessertostar oxå? typ mögelostar

Xanzippa
0

Så vitt jag vet är det ost generellt, jag frågade aldrig min föreläsare närmre (föreläsning i klinisk nutrition) tyvärr. =(

sepersl
0

supertack ändå! Alla råd emottages tacksamt. Har igen värsta sugen fast jag inte är hungrig. Vet inte riktigt hur jag ska få bot på detta monster…

Trollpyret
0

Vad mer exakt är det du är sugen på? Sött? Salt? Eller bara något att tugga på?

sepersl
0

Jag skulle kunna äta allt i min väg.. (trots ohungrig). Mest sugen på något sött dock

Xanzippa
0

Hmm… jag brukar följa kroppens ingivelser nu för tiden, men det är ju lätt när jag nästan aldrig får sötsug längre. Är jag hungrig så äter jag.

De få gångerna jag fått sötsug brukar jag äta nåt litet sött (en god chokladtryffel som jag gjort själv på mörk choklad, vispgrädde och smör, rullad i kakao) och sen äta mig mätt på nåt fetare och dricka mycket vatten, te etc.

Kan det vara nåt? Eller fortsätter sötsuget i det oändliga om du ger den lite?

Trollpyret
0

Det fungerar inte med vispad grädde med kakao och vaniljpulver i? Eller gör ett gäng av de där kokostopparna som vi åt i tisdags vetja! Skrattande I värsta fall får du väl gå loss på bär av något slag och se det som ett bättre alternativ än det du åt igår om inte annat.

sepersl
0

Igårkväll frossade jag (och jag egentligen inte att det blev bättre) men jag höll mig sysselsatt. Tror att jag ikväll bara ska låta det vara, för det är inget normalt sug. Jag är mätt, egentligen inte sockersugen. Jag tror att det är ett hjärnspöke som pockar på uppmärksamhet. Ska försöka sysselsätta mig med något som gör att jag glömmer bort det…

Trollpyret
0

Låter som en bra idé!  Glad

Xanzippa
0

Låter som en bra taktik =)

sepersl
0

Hhmm, det blev inte riktigt som det var tänkt. Jag tog 2 rutor 86%-choklad och vet ni vad som hände?!…. lugn infann sig. Märkligt. Jag har hört talas om detta mystiska med choklad och aldrig fattat det hela. Lärde mig äta choklad för typ 3 år sedan (har aldrig tidigare gillat det). Då var det mest ljus choklad och jag ansåg att desto mörkare - desto äckligare. Sedan ett år tillbaka är det tvärtom. Intressant att alla känslor försvann med dessa bitar choklad. Jag undrar vad som hände i huvudet? Nu vet jag vad jag ska testa nästa gång den där konstiga känslan kommer.

Har ni oxå upplevt något liknande med choklad/hormoner?

Xanzippa
0

Japp, det är en klyscha, men för mig stämmer det, choklad gör mig lycklig ;)

Har precis gjort en sats chokladtryfflar med apelsinolja för att genomlida min stundande mens.

sepersl
0

Tänk att något så litet kan göra sådan otrolig skillnad. Jag jämför det med att gå hungrig som gammal viktväktare, och därefter gå till lchf och känna det där lugnet i kroppen. Fantastiskt!

Tack så jättemycket för all input - speciellt chokladtryffelinlägget - det var den som fick mig att ta choklad. Jag tar gärna receptet på det!

Tack så jättemycket för att ni orkar bry er om mina bekymmer - jag är väldigt tacksam!

Kram till er!

Xanzippa
0

Chokladtryfflar (franska)

100 g smör

1,2-2 dl vispgrädde

ev. smaksättning (jag har lite apelsinskal och apelsinskalsolja i min, pepparmyntsolja, cognac, rom etc är jättegott det med, men de är finfina som de är utan extra smak)

300 g mörk choklad av god kvalitet (jag brukar blanda lite olika sorter, ta de du gillar).

Bryt chokladen i bitar samtidigt som du koker upp grädde och smör (det behöver inte koka, men allt ska smälta), dra sen i chokladen + ev. smaksättning och vispa tills du har en jämn smet, ibland får man ta i lite mer grädde om man (som jag) råkade dra i lite mycket smör. In i kylen en timme, ta ut, skär i rutor eller rulla kulor, rulla i kakao och låt dem sen stelna och bli riktigt kalla.

Mumsi!

Även jag är gammal viktväktare (och dessutom gammal hetsätare) det är så fantastiskt skönt att kunna avdramatisera maten så här och aldrig behöva gå hungrig.

Mens och PMS och mat är tämligen intressant, det är så beroende av vartannat, det förstår inte folk alltid ;)

kram på dig!

pema
0

Jag hade mitt mat race igår, till slut smälte jag 2 bitar 86% i 15g smör. Ville bara ha nåt men det var ganska gott. Men efter bara lite grann så blev det tvärstop det gick inte att mer fast jag egentligen ville äta men kunde inte. Glad

isalu507
0

Don't we all love google.

Jag kollade lite och hittade det här, någon har läst och analyserat en artikel om handlar just om hur kvinnors menstruationscykel och hormonerna som svallar upp och ner påverkar just aptit och energibehov, rätt intressant. Orkade inte ta reda på och läsa själva artikeln men detta ger en liten överblick över det hela, bl,a. om varför cravings efter choklad är vanligt och sånt.