Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2216 ggr
kardemumman
0

5 punkter för viktminskning

NR1: GLÖM ALLA ARTIKLAR I MEDIA "Gå ner 5 kg i veckan på hamburgare" , "Bli smal utan att behöva lyfta ett finger", "ät 2 solrosfrön om dagen och 100 g hallon och du blir smal", "majs är onyttigt", "du blir fet av frukt" osv…

NR2: BESTÄM DIG! Det är kommer inte alltid att vara lätt, roligt eller gott. Men det är värt det! Tid, pengar och dylikt är INGA ursäkter! Det kommer ta mer tid, kosta mer pengar i längden att vara ohälsosam och överviktig! Gör för en gångs skull en investering i DIG SJÄLV! ALla vinner på det. Du, din familj, dina vänner osv.

NR3: SKÄMS INTE! Det är ok att säga till sina arbetskollegor och sin familj att man är inne i en viktminskningsprocess och därför undviker ex. bakverk. Öppenhet leder oftast till mer stöttning!

NR4: VÄlj ett VETTIGT hjälpmedel! Att ta hjälp är aldrig fel. Men du ska ju bli hälsosam. Soppor och shakes eller piller är INTE hälsosamma och vettiga alternativ. Du ersätter dina dåliga vanor med ännu sämre. Eller tänker du äta så hela livet?

Bra exempel är att ta hjälp av kostrådgivare, gå med i klubbar som ex Viktklubb, Viktkoll, Viktväktarna, Svarta Lådan, Middagsfrid m.m.

NR5: Gå in med rätt inställning! Motivera dig själv för träning och god kost genom att tänka positivt på målet. Du ska bli HÄLSOSAM. Det är det viktigaste. Inte att tappa så många kilon som möjligt på kort tid. Du gör en LIVSSTILSFÖRÄNDRING - ingen tillfällig diet! Ät och träna på ett sunt sätt som du kan fortsätta med för resten av livet!

Lycka till :)

maxiq
0

Goda råd men i punkt nummer fyra räknar du upp några klubbar som jag tror att en hel del av oss redan varit med i och har nu kommit fram till att det är LCHF-klubben som gäller om man ska lyckas med punkt fem.

sarag
0

hahahahahaaaa så rolig du är!

"Bra exempel är att ta hjälp av kostrådgivare, gå med i klubbar som ex Svarta Lådan m.m." Var det inte den som försvann i stilla havet härom veckan!

[iovis]
0

iFokus och LCHF räcker för mig. Samt på eget ansvar läsa böcker av Litsfeldt, Dahlqvist och Skaldeman m fl. Bilda min uppfattning och komma fram till en egen väg att gå men med pepp från t ex KiF och alla kunniga, smarta, roliga och snygga medlemmar på detta forum.

milky
0

hmmmm… svarta lådan, ska inte de köras till krematoriet?

babo
0

NR 2 - inte alltid lätt, roligt eller GOTT… det är just det det är, speciellt GOTTELLIGOTTGOTT!

Tungan ute

kardemumman
0

Haha. ja jag tycker också att nyttigt är gott.

Men inställningen är bra att ha för har man ätit på ett sätt länge och sedan ändrar det för att komma i form så lär det ju vara en omställning för smaklökarna. :)

Till alla knasiga saker om Svarta Lådan. Det är faktiskt ett riktigt företag. ;) Finns i Stockholm. Har en familjemedlem som har testat och fått fantastiska resultat!!! De är varken GI eller LCHF utan ger varje person ett individuellt "program". De har en liten lunchbutik i stan där jag brukar handla lunch. Supergott! Googla så hittar ni dem! 

Med de exempel jag gav var tanken att visa på grupper, företag och sätt där motivation, stöttning och riktig mat är inkluderat. Det är vad jag tror på. Sen tror jag inte att allt funkar på alla utan att man måste hitta sin egen metod. :)

nyborjare08
0

Med LCHF äter jag riktig mat och behöver ingen mer motivation eller stöttning än vad jag kan hitta här på KiF! Glad Eftersom LCHF inte är en ständig kamp mot sug och hunger så fixar jag det lätt utan gruppstöd, individuella program eller peppning! Det är busenkelt! Skrattande

Men! Det viktigaste är hälsoförbättringarna! Viktnedgång är bonus!

Zepp
0

Du har ju rätt i det att det är bättre att äta riktig mat från bra råvaror istället för en massa skräpmat och konstiga bantningsprodukter.. men du har fel i att det inte är gott!

Riktig mat är tusen gånger godare än alla konstgjorda sk livsmedel!

Om det är något de där klubbarna kan hjälpa folk med så är det väl att äta mat i stället för matsubstitut.. tyvär är de flesta helt fettskrämda!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LatMask
0

Mjaha, Svarta Lådan…! Gick in på den ruskigt avancerade hemsidan, tjusig värre! De levererar mat "utan onödigt fett". Tack för det…

maxiq
0

De kanske menar vegetabiliskt fett?

Obestämd

Puhlo
0

Jag hade nog nappat på svarta lådan om det hade varit "LCHF-lådan"…

LatMask
0

Kollade lite närmare: De levererar "lunch = protein, kolhydrater + stor sallad. "

De har alltså ingen aning om att sallad innehåller kolhydrater! Dessutom har de en prisnivå som är tredubbel mina hemlagade lunchlådor…

Ron-Jag
0

Jag provade en sån där klubb, Kostcoachen, och det var bara buffel och båg med den i alla fall. Skulle tippa att ca 85% av alla recept hade så mycket fel i sig att de var oanvändbara.

Dessutom så är ägaren helt ohederlig och vägrade betala tillbaka avgiften trots att flera myndigheter sa att han borde göra det. Dessutom hotade han att Polisanmäla mig om jag berättade om hans buffel och båg sida.

kardemumman
1

Som sagt… jag tycker inte att det inte är gott med nyttig mat. Tvärt om. Jag menar som sagt att jag har hört från sådana som är vana vid ex. mycket socker och liknande att nyttig mat smakar "kartong" fr att de är så vana vid andra smaker. 

Ang. Svarta Lådan. De finns som sagt med för att jag har en nära bekant som kört detta med fantastiska resultat.

Att de inte "vet" vad sallader osv innehåller är en onödig kommentar. Det är kostrådgivare, nutitionister och liknande bakom detta företag.

Sedan ska vi ju komma ihåg att lågkolhydratkost inte alltid innebär LCHF. Svarta Lådan är INTE e LCHF-variant utan de har kolhydrater i sin mat och ja, fett är begränsat. Det är en annan metod helt enkelt. Det är kul att det finns så många som lyckats och är nöjda med LCHF men detta är något som har fungerat på min bekant - det gjorde inte lchf. Så det är väl bra att det finns alternativ för folk att välja, precis som att det är bra att det finns stödgrupper och liknande för de som behöver det.

Dyrare än hemlagade matlådor. Ja?  Vore det inte skumt om du fick individanpassad nyttig mat hemlevererad till ett mindre pris än att handla och laga själv? :)

Jag tror också att en del av orsaken till att Svarta Lådan inte tar bort kolhydrater helt är att de inte är styrda enbart mot viktminskning utan mot alla mål, även viktuppgång eller muskelbygge. 

Ni får gärna tycka annorlunda men min egen filosofi är ganska lik deras.

Jag äter kolhydrater i små mängder, tycker att smör, grädde och annat fett och mejeriprodukter helt enkelt smakar fruktansvärt illa, och har alltid tyckt, så fettmängden är även den relativt låg. Föredrar dessutom magert kött så som kyckling och kalkon och vegetariska produkter. Jag äter relativt små portioner men oftast 5-6 gånger per dag.

Jag vet att det går emot många men ta det lugnt. Jag hackar inte på era  metoder eller lchf utan tror på att alla måste hitta sin egen. Det här är min och det funkar för mig. Har ett BMI på 22 och behöver inte ha dåligt samvete när jag tryckt i mig en blåbärspaj med vaniljsås eller en potatisgratäng under helgen.

lil-sis
0

Du tycker inte att du är på fel forum nu eller så?

nyborjare08
0

Vad bra att du har hittat en metod som funkar för dig! Grattis till det! De flesta som är aktiva här på KiF har hittat sin modell - LCHF. Hur kommer det sig då att du vill göra reklam för din modell här? Jag är bara nyfiken.

LCHF är inte heller styrt enbart mot viktminskning. Det är en hälsosam kost att äta för att uppnå god hälsa och som bonus når man idealvikt.

nyborjare08
0

Märkligt! Kan inte se mitt eget inlägg (nr 16). Testar att lägga in ett nytt för att se om det dyker upp igen.

Edit: ok, nu verkar det funka. Glad

ToFat
0

Dåligt samvete för att man 'trycker i sig en blåbärspaj' etc etc.
Tja, skulle jag 'trycka' i mig en blåbärspaj är det nog inte i samvetet det skulle kännas sämst….
Många av oss här mår helt enkelt dåligt av kolhydrater.
Allt handlar ju inte bara om vikten.

Sen klart att man väljer sin väg, man kan ju äta mer eller mindre kolhydrater.

vinteralvan
0

Tänkte precis säga detsamma. Du är välkommen att vara här men: Vad gör du här om du inte gillar LCHF?

kardemumman
0

Återigen…

jag ogillar ingenting.

Jag är här för att jag äter lågkolhydratkost och är intresserad av kost i allmänhet, samt viktminskning. 

Vår gemensamma nämnare är lågkolhydratkost och så heter ju gruppen. För mig personligen är inte synonymt med LCHF, utan jag anser att LCHF är en variant av lågkolhydratkost. En variant som inte passar mig eftersom jag, som sagt, även äter extremt fettsnålt.

En del mår dåligt av kolhydrater, jag mår dåligt av fett. 

Jag är inte här för att hacka på andra eller för att jag behöver göra något åt min vikt utan vara med och diskutera och ge med mig av vad som har funkat för mig och folk jag känner.

Om någon tar illa upp så har ni missuppfattat mig, och är detta forum endast för anhängare och användare av LCHF så ska jag genast dra mg ur.

Säg till mig i så fall.

LatMask
0

Det låter inte riktigt sunt…kardemmumman, innebär det att du har ett mycket stort proteinintag?

nyborjare08
0

Som sagt, du är välkommen! Glad Och ett litet tips till dig är att läsa om KiF, trådarna här och startsidan. Jag tror att det ganska tydligt framgår att KiF är inriktat på LCHF. Jag tror ingen tar illa upp men jag tror nog att du kommer att få mothugg mot "din" metod. Så om ditt syfte är att "värva" folk här till din metod så tror jag dessvärre inte att du kommer att lyckas.

Men det finns gott om kunniga här som säkerligen mer än gärna tar en diskussion om för- och nackdelar med olika kostmodeller.

En nyfiken undring: Har du testat LCHF själv? Och i så fall under hur lång tid?

Dicken
0

…men om du äter extremt lite fett och väldigt lite kolhydrater - vad lever du på då? Nästan bara protein?

kardemumman
0

Svar på era frågor:

Mitt syfte är inte att värva folk. :) Bara diskutera!

Nej, jag har inte provat LCHF. Detta för att jag inte klarar av fett. Smaken alltså. Grädde, smör och andra feta livsmedel får mig att kräkas. Jag skulle faktiskt vilja testa för det är alltid intressant att se vad som händer men jag kan bara inte. Får inte ner det. Smaken är så fullkomligt vidrig. Så det är bara inte för mig. Å detta säger jag inte för att provocera utan för att säga hur det faktiskt är - för mig. 

Jag försökte i ett par dagar men då jag verkligen inte klarade fettet försvann ju egentligen hela syftet. Bara att tillsätta lättmjölk i tex kaffe får mig att må illa av smak och konsistens. 

Min kost består för närvarande till mestadels av protein, ja. Givetvis äter jag en hel del sallad som då är en stor del av de kolhydrater jag får i mig. Sallad, gurka, tomat, vitkål, blomkål (som är sååå gott!!!), morötter, kikärtor, bönor, oliver men även avocado och nötter.

Annars är det mest protein, en hel del vegetariskt protein men även kött, och fågel. 

Jag har till exempel testat raw food. Det finns absolut en massa goda saker inom den "dieten" men det var inte heller för mig då jag upplevde det som ett väldigt tråkigt sätt att äta.  

Däremot skulle jag säkert må ännu bättre om jag fick i mig lite mer mat överlag. Både kolhydrater, fett och protein. Jag tränar minst 1 gång per dag och då är det tuffa styrkepass som gäller. Men sanningen är ju att jag mår riktigt bra som det är så varför ändra. :)

MatsL
0

Tack för tipsen, kardemumman.

Men som du märker så har de flesta på detta forum upptäckt ett sätt att äta som gör att man slipper "coachning". Vi äter oss mätta och glada i alla fall, och får hälsovinster (och ibland viktnedgång) på köpet.  

Nu till dina tips:

1. Glöm alla artiklar? Kunskap kan väl inte vara fel? Däremot måste man lära sig tolka och filtrera det som skrivs.

2. Bra att bestämma sig, men kanska bör man fundera på vem som ska tjäna på det; du eller någon kostmånglare.

3. Här skiljer sig LCHF delvis från andra "metoder". Det går att långsamt glida över till LCHF, det har jag själv gjort. Utan att behöva basunera ut det. 

4. Se punkt 2. Om man verkligen inte fixar det själv, så visst kan man köpa hjälp. Men risken är stor att omställningen inte blir varaktig. Det här med "individuella paket" är jag skeptisk till. Skulle tro att de slänger ihop ett par olika standardpaket och kallar dem personligt utformade. Men okej, vill man tro på det så…

5. Där är vi överens!

JAUS
0

#23 låter som som du har en psykologisk ätstörning om du mår illa av fettsmak. Se up med protein det är inte hälsosamt med ett högt protein intag, sök på "rabbit starvation" med google så får du veta mer.

vinteralvan
0

Det verkar som du äter för lite näring till att kroppen ska må bra av ett hårt styrkepass varje dag(?). Kroppen behöver iallafall en vilodag varje vecka annars är risken mycket stor att du blir övertränad och kommer att må väldigt dåligt.

kardemumman
0

Tack för er omtanke men jag mår fint. :)

Jag har tränat så här i över 15 år och trivs med det. 

Jag har ingen psykologisk ätstörning. Jag har inte kunnat äta fett när jag var liten heller. När alla andra fick gräddtårta åt jag ett äpple. :)

Så ni behöver inte oroa er över mig. Jag skrev inlägget bara för att ge lite tips som kanske kan funka för vissa.

MatsL. Vi är nog överens på det mesta faktiskt. Dock har jag sett vad individuella paket kan göra eftersom jag haft en nära bekant som gjort detta så jag tror inte på att allt är bluff. Jag tror i allmänhet att vi är för rädda för att lägga ut pengar på oss själva. Visst, Svarta Lådan är ju ett exempel på en metod som inte alla har råd med. Men, vi investerar ju pengar i så mycket annat. Varför inte ta en satsning och investera i oss själva och vår hälsa? :)

Zepp
0

Jag tror det är få som äter rent fett.. det viktiga är att slopa alla fettskrämda produkter, steka i riktigt smör, njuta av riltiga gräddsåser osv!!

Om du äter kolhydratreducerat men inte ökar fettet så handlar det mest om kalorireduktion.. och när du tämt dina fettdepåer så tär du på musklerna i stället.. någonstans skall energin komma ifrån!!

"Why Low-Carb Diets Must Be High-Fat, Not High-Protein"

http://www.second-opinions.co.uk/fat-not-protein.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.