Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 2888 ggr
gyllenetider
0

Mocca Semifreddo med björnbär

Måste berätta om desserten jag gjorde idag som jag hittade i Coop Mat, ni vet dom där receptbroschyrerna som hänger lite varstans där inne i affärerna. Jag är en sån som MÅSTE ta sådana haha.

Iaf… här är ingredienserna i originalreceptet som jag sen ändrat till LCHF:

3 ägg
1 vaniljstång (jag tog 1 tsk vaniljpulver)
1,5 dl socker (jag tog ca 1 kork ersättning av flytande Suketter) 
4 dl vispgrädde
½ dl espresso eller vanligt starkt bryggkaffe

Dela gulor och vitor. Vispa vitorna hårt i en skål. Grädden i en andra. Vispa ihop gulor med sockerersättning, vaniljpulver i en tredje tills det blir lite ljusare. Tillsätt sen kaffet i äggulesmeten och rör runt. Tillsätt sen grädden och sist äggvitan. Ungefär som när man gör frusen cheececake Flört häll över i portionsglas som tål att frysas. Ställ in i frysen ca 1½ timme övertäckta med plastfolie. Sen kan man garnera med björnbär om man vill. Eller vilka bär som helst egentligen.

Jag har räknat följande:

12 kolh. på grädden samt 0,20 på kaffet. (Helt sjukt kaffe innehåller kolisar btw!!)

Detta ska bli 6 portioner men jag tog 9 för det blev alldeles lagom ska jag säga… så per glas (9 st små) blir det 1,35 g kolhydrat. Jag tog inga björnbär men vill man ha det så får man räkna till dom.

Eller har jag räknat fel?? Feel free att rätta mig för visst verkar det för lite för att vara sant!! Flört

Blev iaf MKT MKT gott!!!!

Malusen
0

Låter gott, men man behöver säkert ingen sötning. Glad Jag skall prova utan

gyllenetider
0

Man kan välja själv om man vill ha sötning. Själv vill jag gärna ha lite mer sötma än vad vaniljpulvret ger och speciellt då det är kaffe inblandat. Men prova gärna och säg vad du tyckte utan sötningsmedel. Glad

puschel
0

Måste testa, det lät riktigt smarrigt!

gyllenetider
0

Hehe ja det var riktigt gott oxå Tungan ute

[Pennylane1]
0

verkar säkert rätt på beräkningen, det är i princip bara grädden som har några kolisar. Så där kan man närapå mumsa fritt!

(kanske funkar med äggmjölk istället för grädde då blir det ju i princip kolhydratsfritt!!)

[Pennylane1]
0

fast äggmjölk går ju itne att vispa förresten… där sket det sig!! Men det är ju pyttelite kolisar i ändå !

gyllenetider
0

#5 #6 Jaa, det var synd att det inte gick med äggmjölk för DÅ hade man ju kunnat käka hur mkt som helst i stort sett Tungan ute eller inte hehe. Men 1,35 är inte mkt ändå så vi får väl vara nöjda med det Flört

Marylojs
0

Gud vad det låter gott, blir perfekt till när svärföräldrarna kommer på söndag!

gyllenetider
0

Hehe jaa gör det! Tungan ute Man kan välja att göra sex större glas oxå… det blir då bara 2,03 g kolhydrat per glas/portion. Inte så farligt ju =)

cathrine70
0

Lite kollisar är det ju ….om man kan äta till max 20 per dag

gyllenetider
0

#10 Jo det är sant. Men håller man sig till bara EN så tror jag inte det gör så mkt.