Räkna kalorier och %?
Hej
Känner mig smått förvirrad och väldigt mycke "dum blondin" just nu… Börkade med detta för drygt två veckor sedan. Gick ner 1,2 kg första veckan - kul tänkte jag men tji, denna vecka har jag gått upp 0,5 kg igen. Vet att man inte ska stirra på vågen men byxorna sitter inte direkt lösare heller
Jag har läst mycket om detta och ser hur folk räknar kalorier 1200 om dagen 1400 om dagen etc. Sen ser jag även detta att kosten ska innehålla ca 70-80% fett 20-30% protein och 5-20% kolhydrater.
Till min STORA undrarn nu…
Hur vet jag hur mycket kalorier jag faktiskt får i mig per måltid och hur vet jag hur många % allting är?! För vissa kanske detta är som att fråga vad 1+1 är men jag vet inte hur jag ska komma fram till alla dessa siffror…
Ett exempel är att jag till frukost äter 2 skivor stekt bacon och äggröra på 2 ägg, ½dl grädde, ca ½ dl riven ost och ca 25 gr smör, vad kan detta kalas sluta på tex?
Tacksam för svar av någon med mer hjärnceller än mig…
//Midnattsolen

Vill du räkna så måste du använda ett näringsberäkningsprogram, annars blir det för tidskrävande. Alternativt väljer du att huvudsakligen äta fet animalisk mat och komplettera med lite gröna blad (grönsaker som växer ovan jord). Om du inte har något problem med din aptitreglering brukar den senare metoden fungera utmärkt.
Sten Sture