Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 3450 ggr
ingerctina
0

Kokosfett - hmmm

Köpte häromdagen ekologisk kokosolja/fett på hälsokkosten (med kokossmak)

har nu tagit en "klutt" i mitt kvällste för att testa. hur mkt kan man tolerera?? Märkte igår kväll att jag inte mådde så väl av det, men det beror väl på att jag drack mitt te för sent och att det inte blev bra när jag gick och la mig strax efter. Kanske skulle ta och dricka tet lite tidigare och inte ta SÅ mkt som jag gjorde igår.

Måste också köpa vaniljte vilket jag tror går bra ihop med kokossmaken.

Detta är nog egentligen ett ganska dumt inlägg men jag bjuder på det:-)

[bittek]
0

Bäst att börja lite försiktigt. Själv körde jag igång med en halv tesked i kaffet/teet. Har överdoserat en gång - då fick jag tillbringa natten på toaletten….

Nu tar jag ca två tsk i kaffe/te tre gånger per dag.

Wildrat
0

Ta det gärna på morgonen/förmiddagen, då slipper ni illamåendet.

fiskenihavet
0

Vet att många blir illamående av att ta kokosfett antingen på kvällen eller i för stora mängder, samt andra "lokala varianter" Flört , men är det nån som vet varför så många blir illamåelnde av kokosf. då det ju sägs att det ska vara sunt?

("kapade" tråden lite här…)

[Pennylane1]
0

det finns ju många som är överkänsliga mot även sunda saker!

ingerctina
0

Det är lugnt, är ganska matt idag efter att ha "tagit hand om mitt illamående en del av natten"… men nu ska jag gå äta lite ägg.

[Marja-Liisa]
0

Jag tar på morgonen till morgonkaffet kokosolja, sedan använder jag silverpaketfett blandat med smör till stekning. Jag fick tips om att använda olja också som deodorant, har använt ca 2 veckor nu och det fungerar faktiskt. För mig har kokosolja varit en del av att få i gång sköldkörteln.

Att bli illamående om man tar för mycket - det finns mycket annat hälsosamt också som man inte skall överdosera.GladOch vi skall ju inte glömma att vi är olika, man måste testa sig fram.

[Pennylane1]
0

som deodorant! Har du den med smak då?

Wildrat
0

#3 Vet inte generellt men jag har problem med kokos. Jag kan inte använda kokosgrädde och när jag gör kokospannkakor kan jag ha max hälften kokosflingor annars blir jag illamående. För mycket kokosfett mår jag också dåligt av.

Har aldrig gillat ischoklad men det kan nog bero på att jag alltid varit känslig mot fettet i stora mängder.

Har dock inga problem med vanliga kokoskakor, ni vet såna gjorda på ägg, socker och kokos. Jag borde ju reagera lika illa på dem när de innehåller mest kokos men inte. Testade senast förra veckan utan problem.

eva-
0

hur "får kokosolja igång sköldkörteln"?

[Marja-Liisa]
0

Som deodorant använder jag kokosolja, inte silverpaket.

Kokosolja och smör är bra för sköldkörteln, omega 6 fetter skadar.

Detta att få i gång sköldkörteln finns inget enkelt fix, av LCHF i stort har många goda erfarenheter, samt för mig är kokosolja en del av att bli friskare. För mig har det tagit nästan ett år, först att få stopp på viktuppgång, sedan finna den kost som jag känner passar för mig, jag tål inte rå kål, soja och sist fick besvär när jag åt jordgubbar med grädde. Mina lab värden ligger inom referensramar så jag har inte ngn medicinering trots besvärliga symtom.

Men - sköldkörteln kan krångla på många olika sätt och jag kan bara berätta om mina erfarenheter. Men -kokosolja har många hälsobringande egenskaper.

[Pennylane1]
0

jo men det finns kokosolja  med och utan smak/lukt! Vilken sort använde du?

fiskenihavet
0

#10, kanske bara jag som inte helt fattar, men när du pratar om deo menar du "vanlig deo" berikad med kokosf. eller menar du kokosf. direkt ur burken (den man äter)??

tamari
0

Med 1 tsk kokosfett (inte silverpaketet) i morgonkaffet klarar jag mej bra, men tar jag flera gånger under dagen kaffe med kokosfett får jag rusa till toaletten! Mitt kokosfett smakar ingenting! Jag mår inte illa av det iaf!

[Marja-Liisa]
0

Jag har Cocosas Extra Virgin med smak. Visst känner man kokoslukten när man använder det i stället för deo.

Rent svett luktar ju inte mycket, det är bakterierna som orsakar lukten. Kokosolja normaliserar bakteriefloran, så man behöver inte kemikalier. Jag börjar tro på det som en del läkare säger, smörj dig inte med ngt som Du inte kan äta, via huden absorberas ju ämnena.

Detta med kokosfett som deo trodde jag inte innan jag provade, det finns en del som man måste uppleva själv.

eva-
0

men blir det inte kladdigt o förstör kläderna?

ibland efter kvällsduschen smörjer jag in mig med kokosoljan, men det är ju hopplöst för lakanen.

[Pennylane1]
0

# 14 Tack! måste ju funka med "vanligt" kokosfett också, det är i princip samma sak allt kokosfett! Ska jag definitivt testa!

spadermadam
0

Jag har lite svårt för kokosfettet som smakar kokos. Tycker det är lite jolmigt och sötsliskigt. Föredrar nog det som är naturell.

Men kokosfettet med kokossmak funkar bra som hudkräm. Torra hälar och armbågar blir fina!

ingerctina
0

NU sitter jag här med min kopp te (vanlij) fem timmar tidigare än i går. Får tro att det går bättre än i går.

Men vågen var på minus i morse om inte annat..Flört