Frysa in grädde och cf
Hej
Kan man frysa in grädde och cream fraiche?
Jadå.. grädde funkar finfint om man bara har tid sen att låta den stå i kylen o tina. Kan ju ta en stund. Går tillochmed att vispa efteråt. Ska man bara ha den i en gryta eller så funkar det att tina ii micron oxå. :) CF är jag mer tveksam till, provat en gång o det blev grynigt så jag kastade den. Såg inget vidare ut, kanske ändå hade gått att ha i nån varm mat. Vet faktiskt inte.
tror inte riktigt på CF i frysen, grädde brukade jag frysa i islådan och lägga de frusna tärningarna i en plastpåse elelr burk att ha i sås… pfffuuuii fjuttigt!! Nu blir det aldrig nån gr'dde att frysa m,em det går..
läste inte föregående inlägg ordentligt. tar bort lite här…
Tänkte ha cm till matlagningen bara.
är cm samma sak som cf (creme fraiche)? Jag misstänker det och utgår därför från det. Jag har fryst cf och använt i matlagning. Smaken är det inget fel på även efter frysning, men jag vill minnas att grynigheten bestod!
#4 Det var ju tråkigt, har cirka 2 L i kylen som jag inte använder nu.
Du kanske kan prova vispa den när den är tinad? Kockar gör ofta så, den blir, precis som grädde, fluffigare och lenare. Kanske ev grynighet försvinner. Slänga är ju helgerån!
#6 Jag har fryst in den och får se hur den blir när den kommer till användning. Ska prova att vispa den lätt och får se.

Konsistensen har ingenting att göra med kvaliteten. Det är bara en känsla. Ni kan äta cf som var fryst ingen problem eller fel med det.
Vänliga hälsningar Stephan
vem har sagt nåt om kvaliteten? Det blir nog så med all CF, har aldrig märkt någon kvalitetssklillnad på de olika märkena?

#1 skrev "CF är jag mer tveksam till, provat en gång o det blev grynigt så jag kastade den. Såg inget vidare ut, kanske ändå hade gått att ha i nån varm mat. Vet faktiskt inte."
och #4 skrev "Smaken är det inget fel på även efter frysning, men jag vill minnas att grynigheten bestod!"
och jag förstod, att den kan var en problem med kvaliteten, därför svarade jag i den här sättet.
vi kanske menar olika saker med kvalitet?

kanske.