Lasagne fråga
Hej,
Ska göra en lasagne med zuccini istället för lasagneplattor.
Men hur länge ska jag ha den i ugnen för att zucchinin ska bli mjuk?
P.S Alla stavfel är medvetna.. Jag lovar.

Stek zuccini först, låt rinna av…varva köttfärsås, zuccini, kryddor och ostsås så räcker det att den står iugnen tills "bechamellen", fått fin färg och det börjar lukta gott
.(ca20-45 min.) Prova nästa gång att varva med Aubergine också.
Jag gör ofta lasagne på zuccini, skivar den med osthyvel på längden och lägger skivorna på en kökshanduk/hushållspapper, strör på lite salt och lägger handduk/papper över så att vätskan drar ut.
Sen varvar jag med köttsåsen, häller på ½-1 dl grädde och sticker lite i skivorna så att grädden rinner ner, överst har jag mozarellaost, in i ugnen ca 25-30 min. Behövs alltså ingen ostsås, enkelt och mycket gott.

det är ju så gott… jag brukar lyxa till det med lite mögelost. och jag använder enbart Aubergine.
brukar göra detta med lax och ibland tonfisk..mums..

Blev farligt sugen på lasagne nu! Tror jag måste testa det snart. :) Ingen som har ett enkelt recept på bechamellsås?
har gjort med creme fraiche med äggulor salt och peppar i, bara rört ihop, funkar fint. Bechamelle kräver ju mjöl och det funkar ju inte.
Jag la en stor klick smör i en bredbottnad gryta och hällde på en hel del grädde och lät det koka stilla och lugnt en stund. Då jag rörde i det var det precis som och smakade som Bechamellsås.

Har du varvat köttfärs med aub/zucc och sen toppat med CF + äggulor?
japp precis så! eller rättare då har jag varvat med det och avslutat med ett lager plus ost.

Ja, jättebra! Vilka kryddor har du i när du gör lasagne? Jag har tröttnat ganska mycket på min.. färs, krossad tomat, grädde, salt, peppar…

#3 Rifla
Kan du berätta lite mer detaljerat hur du brukar göra laxlasagne!? 
jag har timjan och lite vitlök förutom salt och peppar. Köttfärsen gör jag sås med krossade tomater och lite tomatpure. Sen varvar jag med sådana där rejäla skivade goudaostskivor som coop har, de smälter inte helt utan ger tuggmotstånd och blir rätt likt riktiga lasagneplattor!
fast när jag varvar med aubergine kallar jag det moussaka… när jag gör lasagne har jag inte aubergine. Zuccini använder jag inte så alls.

Det måste jag bara prova. Har lite svårt för succini och aubergine men älskar ost.
Får nog fara i väg till Coop idag.

Jaha! Underbart! Coop it is :)