Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 6448 ggr
KatNyb
0

Smaskig skaldjurspaté

Skaldjurspaté

6-8 portioner, Ugn 200 grader

150-200 g crabfish, urkramad (eller urkramade kräftstjärtar)

1 dl finhackad dill

5 ägg

5 dl grädde

0,5 dl Smörgåskaviar

0,5 tsk salt

1 krm vitpeppar

Garnering: 200 g skalade räkor

1 citron i klyftor

dillkvistar

blad av ekbladssallad

blad av huvudsallad

Romsås: 3 dl gräddfil 3 dl creme fraiche 4 msk röd stenbitsrom 1 pressad vitlöksklyfta 1 krm salt 1 krm vitpeppar

Tillagning: Lägg bakplåtspapper i en avlång brödform, ca en liter. Se till att det täcker runt om. Lägg crabfishen i botten av formen och strö över dillen. Blanda ägg, grädde, kaviar, salt och peppar. Häll äggblandningen i formen. Grädda i nedre delen av ugnen i ca en timme. Blanda till romsåsen. Servera patén nästan kall med romsås. Garnera med räkor, citronklyftor, dill och sallad

LatMask
0

Perfekt på påskbordet! Tackar!

lizaohman
0

Tack för receptet, jag älskar skaldjur!

missaz
0

Åh vad detta lät mums! Tack, ska testas! *bokmärker*

[Pennylane1]
0

Ja den finns här tidigare i nån tråd. Jättegod, gjorde den förra veckan. Men det diskuterades här ang. crabfishen, den är ju inte helt bra, så kräftstjärtar är mycket bättre!  mindre kolisar och ingen glutamat osv.

missaz
0

#4 Håller med dig om att kräftstjärtar är ett mycket bättre alternativ…

Autoimmun
0

Min snälla svärmor (91 år!) kommer på lunch på torsdag, och jag vill bjuda på något riktigt gott och nyttigt.

Läste receptet om den smaskiga skaldjurspate´n här ovan, och tror mig om att kunna fixa pate´n, men jag blev lite fundersam. När jag har lagat pate´tidigare har jag knölat med vattenbad och folietäckt form. Behövs inte det i detta recept?

Hoppas att någon som är bättre på att laga mat än jag är, kan hjälpa mig!

TACK!

[Pennylane1]
0

Nej det behövs inte, det står ju hur man gör i receptet!  Men ta inte crabfish! det ninnehåller  glutamat och har mer kolisar än kräftstjärtar. Har även gjort med rökt lax och med räkor.

puschel
0

Yummie! Cool