Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 13285 ggr
Pussgurkan
0

Vad får man äta?

Detta med LCHF är nytt för mig och lite svårt. Så jag undrar; "får" man äta:

• jordgubbar
  • hallon
  • blåbär
  • rött vin
  • kål
  • morötter
  • glass
  • nötter
greensis
1

alla bär - måttliga mängder, hallon är bäst

nötter - små/måttliga mängder, jordnötter är bönor, inte nötter

rött vin (torrt) - måttliga mängder, många bli alkoholkänsliga så ta't varligt

kål - om du inte behöver vara jättestrikt, i princip fri ätning

morötter - om du inte behöver vara jättestrikt, små mängder sällan

glass - njäFlört

Prova att lägga in värdena i www.minmat.net så får du kolhydrathalten i de olika livsmedlen och kan själv göra en bedömning

Fabricati diem, pvnc!

mikaelj
2

Hemmagjord glass är bra. Äggula och grädde.

Pussgurkan
1

Åh, jag som ÄLSKAR hallon. Speciellt vildhallon som jag plockar själv. Blåbär som jag plockar själv = garanterat osockrade Cool

Innebär det att jordnötter är "frittfram" Eller är det precis tvärt om? Jag tycker bäst om Chasew nötter (eller hur det nu stavas). Kan de vara saltade eller ska de vara osaltade?

Jag gjorde ibland Coleslaw sallad innan - så jädrans gott. Kan jag äta det om jag tar bort sockret? Det är vitkål + morot + fransk senap + salt + cream frachie + majonäs + svart peppar

Hemmagjord glass..? Hur gör jag det? Har aldrig gjort det. Var hittar jag "LCHF-glass-recept"?

Pussgurkan
0

Hur är det med rotfrukter om man anväder dem till gratäng med "massor" av smör + grädde?

nyborjare08
0

Jordötter är väl inte de nyttigaste eftersom de innehåller mycket omega 6 (inflammationsdrivande mm) och ganska mycket kolhydrater. Cashew innehåller ännu mer kolhydrater! Fast visst, äter man med måtta så. Annars är makadamianötter och paranötter de bästa nötterna.

Här har du en bra lista med bl a nötters innehåll: http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html

Cole slaw är perfekt! Och SÅ gott! Glad

Utan Pasis tillstånd Skäms kommer här hans glssrecept:

3dl 40% grädde vispas och man blandar i 3 äggulor, 1-2msk (frukt-)socker ev ersatt med lite stevia/glycerol/sukrin… och smaksättning (vanilj, kanel+kardemumma,kakao+amaretto eller vad man nu önskar).
Sen in i frysen.

Pussgurkan
0

#4 Kollade på receptet - det ska jag nog klara att göra *tihi*

Måste man ha honung i? Är inte honung typ socker?

kollade även på sconse receptet men vad är Pofiber och vad är fiberhusk? Går det att köpa i vanlig affär?

nyborjare08
0

Vissa rotfrukter är bättre än andra. Kålrot t ex är ok. I listan ovan kan du se kolhydratinnehållet i olika grönsaker och rotfrukter också.

Annars är det gott med gratäng på broccoli och/eller blomkål!

nyborjare08
0

pofiber är potatisfiber. Vet inte var man hittar det. I hälsokosten kanske? Fiberhusk är malda psylliumfröskal och innehåller 0 kolhydrater. Det finns en variant som heter Husk också och den finns i hälsokostbutiker. Jag använder den senare.

lizaohman
0

Honung och fruktsocker är socker! Att undvikas helt ifall man är diabetiker, kolhydratkänslig och/eller sockervan eller sockerberoende. En del kan byta ut socker mot stevia, som är en växt med mycket stark sockersmak. Söt smak i munnen triggar insulinpåslag även om det är kolhydratfritt, så det är individuellt vad man tål och i vilka mängder.

Rekommenderar dig att dels läsa Vanliga frågor och svar (fastnålad rubrik till vänster) och dels läsa på dr Annika Dahlqvists blogg. Där finns en liten folder om vad man ska undvika och vad som är bra att äta så här i början. Där kan man också läsa om vilka hälsovinster människor gjort. Dr Dahlqvist har lagt upp hälsovinsterna i bokstavsordning, så det är lätt att hitta precis det man själv är intresserad av. Sök på "dahlqvist blogg" så hittar du fram!

Pussgurkan
0

Så fantastiskt detta forumet är. Jag ställer de frågor jag haft en tid och genast får jag svar. TACK!

Broccolig gratäng - blir det som potatisgratäng eller mer som broccoli med ost på? Blir grädden liksom "gratängig" som med potatisen. Jag har trott att det är stärkelsen i potatisen som gör "hela grejen" Flört

lizaohman
0

Jag skrev lite till, Pussgurkan, i inlägg # 10.

Det smakar inte alls som potatisgratäng, men visst blir det gratängigt nog med grädde och riven ost :D

nyborjare08
0

Ja jag tror nog också att det är stärkelsen som "geggar ihop" potatisen. Men jag tycker att broccoligratäng är god även om den inte får samma konsistens. Om man blandar t ex creme fraiche och nån god ost och breder över och steker baconbitar och har i blir det riktigt smarrigt!

mikaelj
0

#7 Du kan nog låta bli det helt. Eller ersätta med sötningsmedlet.

Personligen hetsar jag inte upp mig för 1 msk honung i en hel sats glass…

lizaohman
0

Nä, det är ju alltid en fråga om mängd och just honung ger ju bra smak även i liten mängd, särskilt om man inte är van vid sötsaker. En sak det dock kan ställa till med, är att det triggar sötsuget så man vill ha mer… och mer… Tungan ute

greensis
0

#3 Jag menade att jordnötter är bönor=stärkelserika, lite fel fettsyrebalans och dessutom är just jordnöten kusin med sojabönor som innehåller en del läbbiga ämnen, som fytoöstrogener osv.

Försök välj bort dem, välja andra "nötter." Glad

Likaså sk wasabinötter är torkade gröna ärtor med rismjöl & wasabi-pepparrot, dvs inte alls nötter.

Fabricati diem, pvnc!

Pussgurkan
0

Har här och där läst "äggmjölk". Provade att söka på det men hittade inget - eller så gjorde jag fel Skäms Så VAD ÄR äggmjölk???

[Pennylane1]
0

åh det finns MASSOR av trådar! här är originaltråden

[iovis]
0

Får och får, du bestämmer själv utirån vad/hur  din kropp säger/reagerar

Pussgurkan
0

#18 ???? Nu har jag tappat bort mig IGEN Skrattande JAg läste tråden och såg att det är flera som skriver att de nu slipper grädden i kaffet och i stället tar äggmjölk -> var itne grädde okej att äta enl LCHF? Varför vill de/ni slippa grädden??

Kan dock inte tycka att det låter gott med äggmjölk… och inte kan jag komma på vad jag skulle använda det till. Men jag kanske itne "ser hela bilden" ännu. Flört

texarcana
0

Äggmjölk är mycket godare än man kan tro, rekommenderas varmt.

Vispgräddens akilleshäl är kolhydraterna - 3g/100g (laktos/mjölksocker) och det är lätt att få i sig mycket vispgrädde med lchf-kost, så…

texarcana
0

Vad gäller delikata recept på blomkålsgratänger, så ta en titt här …

Lottalis
0

Gör äggmjölk till dig och smaka. Smakar mjölk.

Sätter du vanilj och kakao ev lite sötning så har du oboy. Eller blanda i kanel mm  Pröva dig fram.

Miyu
0

Usch, har svårt för både konstistensen, smaken och namnet "äggmjölk". Kör alltid grädde.

Pussgurkan
0

Tja, testa backar jag inte för … men inte låter det gott. Inte ens om man kan göra oboj …. Men jag ska absolut testa.

Miyu
0

#25 Oh, saknar verkligen Oboy. Det går ju att göra varm LCHF-choklad men kall tror jag inte funkar så bra.

mikaelj
0

Välkommen tillbaka, Miyu!

Miyu
0

Tack! Det var på tiden att komma tillbaka ;D även fast det nu är sommar och svåraste tiden att återupptaLCHF in my opinion.

haneit
0

greensis:

Fast det var ett lite konstigt uttalande att jordnötter är dåliga för att de är släkt med sojabönor, som innehåller dåligheter… I så fall får man nog skippa de flesta födoämnen… Flört

Hur är det, innehåller jordnötter samma dåligheter som sojabönor? (Jag vill gärna veta, för jag äter en del jordnötter)

Zepp
0

Jordnötter är ärtor som innehåller förutom kolhydrater starka allergener bland annat!!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordn%C3%B6tter

Det farligaste med jordnötter är nog ändå förekomsten av aflatoxin!

"Aflatoxin är ett starkt och cancerframkallande gift, ett så kallat mykotoxin,"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aflatoxin

Annars så är det nog som andra baljväxter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pasi
0

#29 Ja - Ingen skillnad på soja och jordnötter…samma dåliga fetter, kolhydrater, fytin, lektiner, fytoöstrogener.

mikaelj
0

Men massa mTOR-aktiverande leucin!

Pasi
0

#32 Nu får du förklara lite mer utförligt.:-)

mikaelj
0

Jordnötter har mycket leucin en av de aminosyror som aktiverar mTOR, vilket är den faktorn som slår på proteinsyntes.

(det finns förstås i annat också, men jordnötssmör är en av de högsta)

lizaohman
0

och det är alltså bra? *söker ljusglimten med jordnötsätandet*

mikaelj
0

Mnja. Det är bara mindre dåligt, men egentligen ointressant.

Pasi
0

Jag är tveksam till jordnötternas proteinsynteseffekt…knappast muskelbyggande i allafall med dess fytoöstrogen som konkurrerar med kroppens testosteron,

gluffgluff
0

TS:

Jag är inte så strikt. Jag äter allt du räknat upp, förutom

- vin nu när jag är gravid…

- industri-"glass". Någon enstaka gång kan jag smaka litelite om innehållsförteckningen inte är helt avskräckande…

Jag försöker dra ner på nötter/ mandlar också, eftersom jag inte orkar blötlägga dem och joxa. Jag har insett att det finns en massa inte så bra grejer i dem.

haneit
0

Jamen dåså… Då ska jag dra ner på mitt jordnötsätande. (Slutar helt gör jag nog inte, för det är så gott)

lizaohman
0

Varför ska man blötlägga mandel (sitter just och torräter dem)

gluffgluff
0

#40: Det är fytinsyra i dem, precis som i spannmål, som gör att man inte kan ta upp just något av alla nyttiga mineraler som finns i dem. Och i annat man äter ungefär samtidigt. Man kan reducera mängden fytinsyra exempelvis genom blötläggning.

lizaohman
0

Jaså, det var bra att veta, tack gluffgluff. Jag gillar tillagad mandel bäst, rostad i ugnen eller kokt (som till glögg, alltså) - skållad kallas det visst. Men om man blötlägger (eller skållar) - hur länge ska mandeln ligga där och lata sig, när det finns smaklökar som behöver tillfredsställas??

gluffgluff
0

#42: Jag vet ärligt talat inte, men tror att blötläggning över natten i lite över rumstemperatur ska funka. En del säger att man ska ha lite salt i vattnet. Och så måste det väl vara mandel av god kvalité som har något av fytaserna kvar (som är det som bryter ner fytinsyran). (Jag har googlat soak almond och läst några träffar. Det finns mycket mer att läsa.)