Tortilla-chips bra?
Jag köpte en påse "Tortilla chips" eftersom det stod så här under näringsunderhåll:
Kolhydrater 58 g
varav sockerarter 1,5 g
Fett 29 g
varav mättat fett 11,5 g
1,5 g låter ju förträffligt. Men Tortilla görs väl på majs? Hur kan det vara så lite socker?
Ordet "sockerarter" antog jag omfattar stärkelse, men så kanske inte är fallet?

Majs i tortillachipsform innehåller kolhydrater i form av stärkelse snarare än socker, och stärkelse fungerar precis som vitt socker i kroppen, det är inte bättre (eller sämre) så om man behöver vara strikt med kolhydrater ska man undvika tortillachips. Hur mycket som är sockerarter och hur mycket som är annat är ointressant, det är det totala kolhydratsinnehållet du ska titta på, vilket i det här fallet var 58%.
Det var ju illa. Jag förstod inte att ordet "sockerarter" bara hänför sig till glukos, fruktos, laktos etc, men inte stärkelser. Alla blir ju glukos till slut i kroppen.
Man kan fråga sig vad meningen med denna rad ("varav sockerarter") är. Vem bryr sig om hyr mycket socker som ingår, men struntar i hur mycket stärkelse det är?
Det som hade varit värt att veta är ju hur mycket av kolhydraterna som kan hänföras till cellulosa (kolhydrater som inte bryts ner till glukos i kroppen utan bara passerar).
det kan vara folk som av någon anledning vill undvika just sockerarterna kanske?