Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 3759 ggr
natnat
0

pa vag mot diabetes?

har precis fatt diagnosen hypotyroidos och samtidigt sag min doktor att mitt fasteblodsocker lag pa 113. vid andra kontrollen, idag, lag det pa 118, sa blev skickad for att ta nytt blodprov for langtidsblodsocker..

jag bor i osterrike och vet inte riktigt hur de behandlar diabetes har, vilka kostrad de ger etc, men skulle garna vilja ha lite hjalp med att veta hur jag ska ata lchf for att halla sockret under kontroll och kanske dessutom ga ner nagra kilo i vikt. vikten har dessutom gatt upp nagot pga skoldkortelproblemen, vilka jag nu dock medicinerar mot.

efter att ha last massor har pa sajten ar jag overtygad om att jag borde kunna hantera detta utan ytterligare medicinering!

Sheena
0

Bra initiativ!! Du kommer tjäna massor på att ta tag i din hälsa o kosthållning redan nu..

Börja med att läsa igenom "Vanliga frågor & svar" och kanske även nån bok av Skaldeman eller Annika Dahlkvist för att förstå grunderna i det hela och hur det påverkar just din situation med antagligen begynnande diab. Om man sedan rivstartar eller provar på lite mjukt är ju en smaksak men om din läkare vill ha det till att du ska börja med mediciner direkt så säg att du gärna ger denna kosten en chans först. Om det inte är så att du redan nu mår väldigt dåligt av det och behöver snabb behandling, men så verkar det ju inte vara. Och förhoppningsvis kommer det sedan synas på kommande prover att det gett resultat.

Ring också till typ sjukvårdsupplysningen eller likn. beroende på vad som finns i österrike och fråga lite runt hur behandling ser ut, hur sjukvården ställer sig till alternativ kost osv. De är till för att svara på alla typer av frågor, inte bara specifikt vad gör jag om jag svalt tvättmedel.. hmm..

Lycka till, och allt man undrar över finns det svar på här på Kif och finns det inte så är sajten full av goa folk som gärna hjälper till. Välkommen!

andreas0
0

En bra början är att läsa kostdoktorns sida om diabetes. En annan interessant sida är hans sida om blodsockervärden. Klicka dig sedan vidare och läs allt annat interessant som står på sidan.

Det verkar som om dina blodsockervärden är i mg/dl, här i sverige är det mycket vanligare att vi mäter mmol/l. Man gör konverteringen mellan dem genom att multiplicera/dividera med 18. Så om du ska jämföra med "svenska" värden så blir dina 113 och 118 till 6.28 och 6.56. Vilket inte är extremt högt på något sätt, utan bara precis på eller något över den övre gränsen på vad som anses är normalt.

Kostdoktorn skriver i en av artiklarna jag länkade till ovan: "Diabetes anses man ha vid två fasteblodsocker >7,0"

Vi får väl hoppas att ditt långtidssocker är bra, det är inte alls säkert att du har diabetes, och i så fall är chansen stor att du aldrig kommer att få det om du börjar med LCHF.

Lycka till!

natnat
0

tack for svar, bade andreas och sheena!

det kanns verkligen battre efter att ha last en massa har pa iFokus och pa kostdoktorn.

min doktor har sag ut som om det var lage for mig att laggas in pa sjukhus med insulindropp typ :) skillnaden har nar man gar till doktorn ar att de ar sa himla stranga, de gillar inte fragor och vill oftast inte diskutera… sa det ar skont att veta att det finns andra resurser!

jag haller tummarna for att provresultaten imorgon ar ok :)