Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5271 ggr
Internettan
0

KOL-hydrater

Jag har en fråga som möjligen är dum för den kunnige, men…

Så här har jag förstått saken: Kol är ett grundämne som är en del i växternas fotosyntes och även i människors ämnesomsättning. Växter tar upp koldioxid + vatten + solljus(energi) och ger syre + kolhydrater. När vi människor äter växterna (= kolhydrater) och andas syre så sker i människokroppen det omvända. Syre och kolhydrater "kopplar om sig" till vatten och koldioxid (och frisätter energi).

Jag antar att när djur äter växter så följer förstås kolhydrater med och vi får i oss dem via djuret (?). Men med LCHF försöker vi ju undvika kolhydrater. Var i all världen tar kolhydraterna vägen om de inte finns i köttet vi äter? Och var tar vår kropp upp kolet om vi inte äter kolhydrater? Hur kan kroppen själv tillverka glukos om vi inte intar kol? Finns det kol i fettmolekyler?

Jag antar att det finns ett enkelt svar - men jag kan inte riktigt klura ut detta. Vet för lite…

Blir jätteglad om någon kan förklara detta mysterium!

"Every point of view is a view from a point."

Internettan
0

Jaha, nu har jag själv hittat svaret. Fettmolekyler innehåller ju kolatomer. Jag googlade lite… (Det borde jag ju gjort innan jag frågade, förstås.)

[Pennylane1]
0

hmmm… fattar nog inte riktigt vad du menar… få se om någon kommer och förklarar allt… kol och kolhydrater är inte samma iallafall så mycket fattar jag… för fett innehåller inga kolhydrater…  fett är fett och kolhydrater är kolhydrater och protein är protein och aldrig förenas de tre… eller jo men ämnena i sig kan ju inte blandas…  kossorna bajsar väl ut kolisarna förmodar jag…

Pasi
0

Precis - växterna tar upp kol från luften vilket främst används till att bilda kolhydrater (även kväve från mark och luft till protein).
Växtätarna omvandlar detta (cellulosan, sockret) till fett och protein (främst tarmbakterier), som vi sedan kan nyttja.

*Finns många variationer på temat

andreas0
0

#0, Alla biologiska ämnen består av kolatomer i olika föreningar. Kolhydrater, fett, protein, DNA, hormoner, kolesterol, ketoner, vitaminer, enzymer, osv. Ta en slumpvis molekyl ur kroppen, och om det inte är vatten så är det rätt stor chans att det är något som innehåller kol. Kol är grunden till allt liv på den här planeten.

Internettan
0

Man hör inte så ofta den där biten om att växtätarna omvandlar till fett och protein. (Eller så har jag glömt…)

Det där om att kolet är ett så grundläggande ämne i allt levande - det har jag nog hört när jag tänker efter.

Tack för svaren!

[Pennylane1]
0

växterna omvandlar väl inget, växtätarna var det och inte i fotosyntesen heller…! Flört

men annars var det rätt!

Internettan
0

#6: Ja, jag redigerade precis…

Internettan
0

(Fast fettet i t ex avokadon då..? Varför nämner man aldrig att kolet går till fett i växter? Eller är jag helt ute och cyklar nu?)

Pasi
0

#8 Man pratar normalt inte om sånt!Flört

Fotosyntesen och bildandet av stärkelse och cellulosa är det grundledande steget i livet (som vi känner till) kan man säga…den process som möjliggör användandet av kol.

Bjorne
0

Om jag minns rätt från min skoltid för ruskigt länge sedan så indelas kemin i en oorganisk och en organisk del där den organiska kemin behandlar kolets olika föreningar.
Kolhydrat, som ju är samma sak som kolväte är bara en av många många föreningar som innehåller kol.
Fett, bensin, protein, alkohol, cellulosa, plaster är bara några få exempel på alla de ämnen som innehåller kol.
Om de skall räknas till kolhydraterna beror på hur molekylerna är organiserade. Hur kol och väte är kopplade till varandra.
Rätta mig gärna om jag har fel för jag är inte alls någon kemist.

[Pennylane1]
0

varför är det viktigt att tala om att det är kol i fett, eller i protein.   Bara det inte är kolhydrater behöver vi ju inte bry oss om det alls?

nyborjare08
0

Det är väl bra att någon kunnig svarar på en fråga och reder ut begreppen.

Finns ju många OT-trådar här på forumet. Ska vi inte bry oss om dem heller? Flört

[Pennylane1]
0

ja det skrev jag i # 2 men jag menar bara att man inte behöverbekymra sig för att det är KOL i allt för det är ju inte samma som kolhydrater.

Internettan
0

#11: Det är inte viktigt - det är INTRESSANT!

LatMask
0

Vill minnas att mänskligt liv kan ö h t inte existera utan kol, så det här är en jätteintressant tråd!

Nog finns här någon kemi-intresserad, som kan reda ut saker och ting…?

Zepp
0

Om jag inte mins fel så finns det inget liv överhuvudtaget utan kol.. alla livsformer är kolbaserade!

"Kol är grundämnet med atomnummer 6. Som rent material förekommer det i fyra olika former (allotroper): grafit, diamant, fullerener och amorft kol. Livet vi känner är baserat på grundämnet kol. Av detta skäl kallas alla molekyler, där kol- och väteatomer ingår, för organiska."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kol

"Kolhydrater är ett gemensamt namn för sockerarter (sackarider) och kedjor (polymerer) av sådana. Även vissa derivat av sackarider och deras polymerer räknas till kolhydraterna. Namnet kommer av att många sackarider har formeln Cn(H2O)n och därför skulle kunna betraktas som hydrater av kol. Dock är det många viktiga kolhydrater som inte uppfyller detta, och en mer användbar definition är att en kolhydrat innehåller minst två alkoholer, och minst en keton eller aldehyd. Av detta följer att de enklaste kolhydraterna innehåller tre kolatomer."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolhydrater

"En aminosyra är en kemisk förening som innehåller både en amingrupp och en karboxylgrupp. Inom biokemin syftar ordet oftast på de 20 aminosyror som proteiner vanligtvis består av (det finns undantag i vissa organismer), trots att aminosyran prolin rent kemiskt inte är en aminosyra (utan en iminosyra) och att även andra aminosyror har biologisk betydelse. Proteiner är polymerer av alfa-aminosyror, som hålls ihop av peptidbindningar mellan kolet i en karboxylgrupp och kvävet i amingruppen på nästa aminosyra. I alfa-aminosyrorna, som även utanför proteiner är de vanligaste aminosyrorna, är amingruppen bunden till den första kolatomen, alfa-kolet, efter karboxylgruppen. Alfa-kolet är också bundet till en väteatom och till en sidokedja, som är speciell för respektive aminosyra."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aminosyra

"Fettsyror är karboxylsyror som enbart består av kol, väte och syre samt bara innehåller en karboxylgrupp som är bunden till en alkylgrupp."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lipider

Kol är altså livets viktigaste byggstenar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LatMask
0

Tack, Zepp, du har alltid full koll!