Rabarber-recept?
Såg igår att det börjar komma rabarber till matbutikerna. Jag älskar rabarber, och såg i Airams kokbok att det räknas som grönsak och har väldigt lågt kolhydratinnehåll.
Någon som har ett bra lchf-recept med rabarber? Gärna en kräm eller nåt paj-aktigt. Tänker framför allt att man kan använda rabarber att piffa upp vårens frukostar med. Tänk om man kan göra rabarberkräm på grädde med kardemumma eller nåt…
Tacksam för tips!
Förra säsongen hade jag lycka av att ha vänner med "för mycket" rabarber så jag fick en hel del, mums. Jag gjorde paj jättegott.
Lägg i smord form kokosflingor rabarber merkokosflingor och hackade nötter och eller mandel på med me smör och sen in i ugnen till det ser fint ut. Kokosen gör att det inte blir så himla blött man har ju potatismjöl i ett standardrecept. Ätes med grädde så klart eller glass kanske.
Jag gjorde förra sommaren kräm på rabarber, genom att koka rabarberbitar, lite vatten samt sukrin. När de var lagom mjuka/upplösta så löste jag uppe gelatinblad i den varma krämen, så det blev lagom konsistens när den svalnade.

Mmm…så gott…
Jag brukar skiva rabarbern och sen steka dom mjuka i mycket smör, krydda med lite kanel eller kardemumma och ev lite sötningsmedel. Sen serverar jag den ljummen med vispad grädde…så, så gott det också!!
Oj vad bra! Jag har massor med rabarber i frysen och trodde att jag inte kunde använda dem… Tack så mycket för de oväntade tipsen!
Härlig tanke att kunna koka rabarberkräm (gelatinbladstipset var kanon) och äntligen få äta den med riktig gräddmjölk. Utan det där lilla stynget dåligt samvete över att det kanske egentligen 'borde' ha räckt med bara mjölken 
Det här var en sympatisk och glädjande insikt inför tanken på "den första sommaren med diabetes" som stundar.
Tack! /K.
Supertoppen, precis vad jag ville ha! Tack för hjälpen allihop - finns det fler rabarberrecept så är det bara bra.
Bra tråd!
Ibland kan man ju längta efter "syrlig smak" till LCHF-andet. Utifran det ni skriver börjar jag drömma om nån sorts rabarbergelé..
Hur göra den så den "håller sig" utan att ha i en massa socker?? Innhåller citronsyra en massa kolhydrater??

Ett annat tips är "rabarbergelé/pannacotta", jag kokar upp rabarbern med lite vatten+sötning (sukrin), silar och löser upp gelatinblad. Häller upp rabarbersaften i glas, och serverar med creme fraiche på toppen när den stelnat.
Ett annat recept är rabarbersaft (sötat med vad man nu använder) som man häller i ett glas, på med rom i valfri mängd, massor av krossad is och 7Up (light). Nu dricker jag inte lightläsk längre, så i sommar ska jag prova mineralvatten istället och se hur det går…
Kaisakavat: Om du reducerar rabarbern rejält när du kokar den så den blir ganska tjock, så borde du kunna frysa in gelén/marmeladen i små plastbyttor och ta fram vartefter du använder den. Jag har inte koll på om gelatinbaserade geleér kan frysas, men det kanske någon annan har??? Kanske du kan smaksätta med lite citronskal, kanel, vanilj..? *hmhmm*

Jag tycker det är lite knepigt med rabarber - de har ju inte så förfärligt mycket kolhydrater i sig, men är inte så roliga att äta utan socker! Sötningsmedel tycker jag smakar lite… urk. Jag har Stevia som jag använder ibland, men sådär riktigt gott blir det inte. Men eftersom jag verkligen gillar rabarber kanske det ändå kan funka nån gång. Försökte göra en rabarberkaka på kokospannkakssmeten, men det blev INTE gott!
Pannacotta borde funka bra, då kommer det ju lite sötma från grädden också.
Ska fundera lite på det här tills rabarern kommer upp…
smör i kombination med rabarber neutraliserar en del av den sträva oxalsyran. sen finns det rabarbersorter med mindre andel oxalsyra
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Intressant #10 ! Då ska jag testa #3 blusea´s recept här ovan.
Vissa som har problem med reumatism ska akta sig för oxalsyra har jag hört.
Jag testade att göra rabarber och hallon kräm. Red krämen med fiberhusk. Ca en tesk per potion som vispas ner när vatten och bär har kokat och blivigt mjuka.