Kaisakavat nr 6
Idag är det läge att starta ny tråd. Jag känner det i lilltån! Fast jag har ju inga särskilda LHCF-bekymmer och trådar startar ju ofta med en sorts problemställning.
Jag har inte några såna just nu.. Men jag startar tråd ändå. 
Viktkurvan är spikrakt horisontell. Håller fast vid min tro att nog sjutton drar de sin kos - de där sista fem kilona - vad det lider.
Min mysko utmattningssjukdom är kvar, men det verkar som att kroppen långsamt håller på att läkas. Med betoning på långsamt.. men ändå!
Några nyupptäckta hälsoförbättringar:
- Musklerna tål mer ansträngning innan jag får ont och återhämtningen går fortare
- Sällan jobbig "nervvärk".. ontperioderna kortare
- Ledsmärtor - borta!
- Ryggvärk - puts veg!
- Pollen-kli-nys-attackerna a la vår - vart tog de vägen??
- Snyggare tänder - grrrr..
!
Välkomna är alla ni som vill va me i tråden - Hakuna Matata på er - KIF-vänner!
Börjar med att rajta ner ett "salladstips" som jag hittade på buffébordet i helgen, då jag var på SPA-orgier i Västerbottens inland.
Blomkål - förvälld finfördelad, purjolök- finstrimlad, ost - finriven, nån bra olja och kryddor efter behag.. Jag kör t ex med svartpeppar - gott och snyggt. Persilja kanske.. Lime.. Jag är galen i lime!
Gojsa ihop och ät!
* *
Hade flyt idag - köpte kattmat Orijen till den svarta håriga grejjen i mitt hushåll. Orijen har stora leveransproblem p g a ökad efterfrågan, så det har varit slut på de stora lite mer ekonomiska förpackningarna länge.
Men - jag fick köpa små förpackningar för under halva kilopriset jämfört med de stora förpackningarna!! Som plåster på såren! Tack för det affären!! 

Bra att du startade en ny tråd trots att du inte har något problem
Dina trådar är alltid så trevliga att läsa så jag får väl skriva lite så den poparupp i muin ruta när nya inlägg kommer 
Kul att du fick ett bra pris på kattmaten!
Ha det så gott!
Alltid trevligt att läsa om folk som mår bra också! 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Emea67 och Jennix - Välkomna och Tack för trevliga tillrop! 
Jag mår verkligen bra - ibland häpnar jag själv över det, för det är ju inte alla dagar som är idel solsken.
Känner mig tacksam för det, inte länge sen det var rejält åt andra hållet..
* *
Om den där blomkålssalladen i #1.
Ha i ordentligt med ost - gärna lagrad - och kanske lite salt, beroende på hur salt osten är. Olivolja blev lite sådär.. min hade lite väl dominant smak. Nästa gång tar jag kallpressad raps.

Hej igen Kaisakavat! Härligt att du mår så mycket bättre. Det där underätandet i höstas var ingen hit va? Tycker du gör helt rätt i att strunta i de där sista kilona (som f.ö. inte syns) tills vidare, så länge du mår bra!
#5 Aniara4 - Nej underätandet var ILLA och jag är rätt säker på att det faktiskt spökar än! Att jag egentligen åt för lite under större delen av förra året, men särskilt illa under hösten. Tror att min viktplatå har med det att göra..
Och Du bruden - Yea, right! Kilona syns inte när man släcker ljuset mitt i vintern och har kolsvarta solbrillor på sig!!

#6 I så fall hade du väldigt döljande kläder i vintras! 
# 7 Öh… Sån där osynlighetsmantel som Mio min Mio hade, eller Harry Potter kör med…?? Näe..
Kanske nåt att designa.. Undrar vart man hittar materialet?? Bra affärsidé!! Skulle ni köpa ifall jag producerade?? 
Fast ni behöver förstås inte längre..
En chansning jag vet - men jag kunde inte låta bli att ta en aftoncykeltur upp på "Pig Mountain" - d v s Grisberget härutanför Piteå. Inte såg jag några grisar, men motionsslingor i skogen och min gamla ridklubb..
Nu är musklerna alldeles matta, men jag är glad.
Skog, frisk luft och hästar - Yes!
Även endel mygg.. som bits!!
Kollade ett tag på två olika ridlektioner. Inser att jag nog har en bit kvar innnan jag klarar det..

På tal om cykling. Köpte en cykel förra veckan och drog iväg på en två timmars tur på "trög" sandväg. Det var femton år sedan jag cyklade. Först dagen efter slog det mig, ingen mjölksyra!!! Helt jäkla otroligt!
Grattis Bustas!! 
Önskar jag kunde säga "ingen" jag åxå, men får nöja mig med "mindre" mjölksyra. 

funderar om nån vecka, i början av den nya månaden juni att skippa busskortet och cykla till jobbet i stället.. blir intressant att få med sig 2 hundar..
#12 Do it!! Kan du dressera dem så de drar i uppförsbackarna?? 
Roligt att hitta dig i tråden.
Trevligt med en ny tråd!
Jag har en helt ny cyckel som jag knappt använt. Lånat ut, men inte haft den själv. Blir 4 år nu.
Fick astma i samma veva så jag tål ju inte blåst. Nu har jag skaffat ett andnings skydd för kölden -det skall jag testa på cyckeln nu när pollen minskar.
Nu pratar ni om cyckelturer så oj vad det skulle vara kul. Sitter annars inne på cyckel men det är ju en evinnerlig uppförsbacke, den tar aldrig slut. Men bra att sitta och läsa samtidigt.
Hej i tråden Lottalis! Hoppas du kommer kunna cykla, du verkar längta. 
* *
Blev väckt av j-a FK-handläggare. NY handläggare igen - får se om det blir bättre eller sämre. Fast sämre är nog inte möjligt…
Ny handläggare innebär ny omgång av frågor och svar, som redan är sagda en halv miljard gånger.Hon frågade om jag är positiv till att komma tillbaka i arbete. Jag svarade igen att det är jag, men att det inte går att hoppa förbi det lilla problemet att jag ev. inte "kan"..
Vilken ritual… Tror de bara ringer för att kolla att jag svarar "rätt"?? För hon berättade att nu är det snart semestrar och vi ses efter sommaren, att det finns gott om tid!! Jaha!
Min läkare hör heller aldrig av sig.. Nähä!
Hon sa att jag ju verkar kunna prata för mig.. Jaha!?
Jo, jag känner mig negativ - jag är så himla trött på detta!!! Måste langa in käk och kaffe - hungrig och småsömnig ännu.. Kanske orkar jag bli jag glad då!?
Litet förtydligande:
Jag har tre (3) FK-handläggare.. En som handlägger min "pension", en annan som handlägger mitt bostadsbidrag och en tredje som handlägger min rehabilitering. Känns det igen? 
Det var den tredje som ringde mig i morse..
Den andra har åxå visat spår efter sig idag. Det är pengar på väg in på mitt lönekonto, från FK. Kanske har hon tagit ett beslut om mitt bostadsbidrag…
Men - beloppet stämmer inte jämfört med all tidigare info - det är lägre än ifjol och jag har ju fått höjd hyra sen dess. Så det blev nog inte rätt den här gången heller!
Eller åxå har de infört en straffavgift för "kunden" för varje gång "de" klantar sig. Skulle passa deras logik. Eller så går en del av mitt bidrag till handläggare i form av en sorts bonus för varje beslut de tar. Skulle faktiskt kunna förklara endel.. tex att de tar varje beslut en sisådär 4-5 gånger innan det blir rätt. Bonus varje gång!! 
Bidraget krymper hursomhelst hela tiden i % av hyran..

Outgrundliga äro Försäkringskassan vägar. Jag fick brev från dem häromdagen, och fick genast hjärtat i halsgropen eftersom jag väntar på svar om omprövningen jag begärt. Min första tanke var "fan, jag har inte tid att hålla med överklagandet just nu!". För att jag kommer att bli tvungen att överklaga räknar jag kallt med, trots att jag VET att de har fel. Hann stressa upp mig rejält i hissen upp tills jag fick upp kuvertet och konstaterade att det bara stod att jag hade fått en ny handläggare.
Psssssssssssschhhhhhhhhhhh!
Ah, tur!!
Stackars dig med den stressen. Kanske bättre att vara som jag - i ett blasétillstånd liksom. Även jag utgår från att allt de gör kommer att bli fel, man jag är som bedövad sedan ett tag. Fast nog är det jobbigt ändå…
Får se om jag nånsin vaknar upp igen och blir förbannad, som man borde. Vi ska ju ha nåt j-a möte efter sommaren; jag, läkare, fk och af. Risk finns att jag kommer flippa ur..
Hon som ringde idag sa att hon "håller på och ringer runt till alla som".. Tolkning: Hon ägnar alltså dagarna åt att ringa meningslösa samtal!! Medan folk väntar och väntar på vettiga beslut och pengar..
Jisses..
Hej hej!
Nu har jag hittat tråden haha, jag läser noggrannt varenda stavelse som halkar av ditt "fettindränkta" tangentbord
. Ni är visst ute och cyklar fortfarande 
Nåja jag har numera ett löpband som jag "hrm" tittar på…………………………………..Oj skulle jag gå på det också.
TRE FK-handläggare? inte konstigt allt blir fel, ju fler dess sämre soppa säger man ju. Nåja skämt åsido, det är fruktansvart jobbigt att sitta i en sådan situation. Ibland undrar man om dom fattar att det är en riktig människa dom "sitter" och styr över. Hoppas att allt löser sig till ditt bästa någon gång
kram
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
Hej Isa56 - Hur visste du hur mitt tangentbort ser ut?? *ser mig omkring - spanar efter kameror*
Vilken sööt cyklist!! 
Tack för att du gillar min förvirrade tråd!! Du är mer än välkommen!
Jag är synsk, och har trådlös kontakt med din söta granna katt.
Haha.
Nä jag bara skojar det var en vild gissning medan jag försöker att mentalt övertala min nyinköpta dillplanta att "hoppa" ut och plantera sig själv.
Det funkar inte, jag får nog följa med själv, fast det är några timmar kvar innan mörkret faller.Och det är inte nyttigt att jäkta hihi, alla ursäkterför att sitta kvar,
Isa56 - Du e för kul! 
Jag bakar LCHF-rulltårta. För första gången på ett halvår typ.. Det är vår KIF-vän rarings fel - hon som frestar med sin tårttråd!!
För kom inte å säg att det är mitt eget fel när det nu blir för många kh idag! Blanda inte in mig i mina livsbeslut!!
* *
Pratade nyss med min papa. Han och mama bor i en by utanför en by utanför en av Norrbottens mindre samhällen.. d v s utanför Kalix.
Igår körde nån i en jävla fart upp förbi gräsmatteslänt och upp på deras uppfart, rammade pappas bil så den är typ oigenkännlig och flyttde sig över en bra bit bort, backade ut och lämnade djupa fåror efter sig knappt nåt grus kvar.. (hade väl bråttom) och drog sin kos!
Till saken hör att vägen förbi är spikrak, leder inte i riktning mot pappas parkerade bil som stod flera meter från vägen i rät vinkel med vägen.. Ingen hann se vem det var. Polisen inte särskilt engagerad, men lovade spana efter en på aktuellt sätt krockskadad bil.
Kostar pappa 3000 spänn i självrisk att få den lagad - Tack för det jäddra fyllbult!! 

#22 Du inser att du späder på alla fördomar om det norrländska bilkörandet nu va?
#23 ..fniss.. och varför tänker jag just nu på nyhetsbilder från 08-trakten varje höst vid den första halkan..?? Alla bilar i diket, ingen på vägen.. 
* *
Pratade med papa igår om ditt å datt. Han bygger båtar - jättefina träbåtar och en tidning vill komma å göra reportage.. Det vill inte papa.. blygsam.. Vi pratade åxå om mina ungar, man få ju lämna rapporter så att säga. Sa att jag skulle vilja åka å hälsa på norge-ungen.
Pappa ringde nyss - erbjuder mig att följa med honom Piteå-Stockholm-Piteå gratis i sommar. Medan jag åker vidare till Norge, ska han ner till släktingar i Småland samt våldsgästa syrran. Jag kommer tillbaka och sen åker vi hem tillsammans.
Det skulle ha kostat mig typ 4 500 kr att åka till ungen annars, nu skulle det bli kanske 1500 totalt (tåg Oslo, resa inom Norge å sen tillbaka).
Måste ju helt enkelt tacka ja. Eller hur? Min uuuuunggeeeeee!!!
Aaahhhhhhh!! 
Å så har jag ju en go papa åxå! 
Nyss blev jag lite vardagsfilosofisk..
Det är ju redan konstaterat att jag mår mycket bättre på LCHF än på s k normalkost. Skulle tro att det handlar mest om att ha tagit bort sånt som är skadligt. SÅ långt klart.
Nu har en ny fråga börjat gnaga i huvvet: Är bramåendet med LCHF mängd-relativt? Alltså - skulle det kunna vara så att jag blir mer frisk om jag äter mer mängd LCHF-kost än jag hittills ätit? 
Jag har ju legat rätt lågt med intaget, troligtvis svältnivå eller nära det under större delen av -08. Jo, skitkorkat, men jag visste faktiskt inte..
Har fortfarande vissa problem med att se till att äta tillräckligt och verkar inte ha några marginaler. Äter jag snålt ett par dar, så börjar jag må risigt som tysan..
Har identifierat tre probelm bakom min tendens att äta för lite:
- Att ha råd med bra mat
- Att ha ork att tillaga god och varierad mat
- Att ha ork att cykla/gå till affären när det tryter i skåpen
Numera har jag lite mindre pengarångest än jag hade ifjol, och orken är inte jättedålig.. Tänk om mera mat skulle göra mig än mer frisk/mindre sjuk..??
Har skrivit lite i Minmatutmaning-tråden. Jag höjer min ätmålsättning till minst 2000 kcal.. m m..

#25 Jag tror på idén!

det komemr närmare och närmare, nu har vi iaf nykel till cykelförådet.. men det har istället börja regna.. mindre roligt.. men är iaf 1 vecka kvar tills busskortet tar slut.. får se hur det går till dess.. måste pröva att cykla med båda pojkarna på cykeln.. när bli svintungt!.. 10 kg extra att dra runt på.. ( Higge e för ung för att få springa bredvid, och jag kommer ändå upp i sånna hastigheter att den äldre inte ens hänger med.. för mycket backar.. )
Caena - Hörrödu!! Jag cyklar minsann med mer än tio kilos last (förutom mig själv) både nu och då. Även duktigt uppför. Så nog e de ba att cykla!! Inga ursäkter!! 
Pasi - Thanx! 
Reflektioner kring "ökad mängd mat":
Hunger och mättnadskänslor verkar fungera bättre nu. När jag äter mindre blir jag inte hungrig, får inga normala hungerkänslor - mysko - men kanske är det så "svält" funkar.. Det leder lätt till att jag liksom glömmer äta och så småningom blir alldeles matt-bläig.
Nu när jag äter mer så blir jag istället HUNGRIG och det liksom mer regelbundet. Väldigt bra.
Kanske är det åxå så att ökat mättnad dämpar okoncentration och rastlöshet.. Tror jag har märkt ett mönster hos mig själv, att när jag äter för lite blir jag ännu mer ofokuserad än annars…
Detta blir intressant - gäller bara att ÄTA. 
Kräver en rejäl extraprisomgång NU, på både ICA och Coop, för jag behöver verkligen fylla frysen!
Vad tråkigt med din pappas bil!
Men vilket bra erbjudande du fick av honom! 
Känner att jag har varit "tyst" länge, så jag tänkte visa att jag inte glömt bort dig! 
Tack för det!! 
Händer ju att jag slänger nåt getöga mot ditt hus när jag passerar.. Spanade efter dgi på RK häromdan, men inte var du där.
Hoppas allt är bramed dig.
Tack det är bara bra med mig! Träffade i onsdags min nya handläggare på AF och hon var lika förstående som den förra. Man har ju hört hur hemska en del handläggare kan vara, så jag har oroat mig inför besöket. Fick även träffa en karriärcoach, som ska hjälpa mig på mina villkor. Hon hör av sig till veckan.
Det blir att jag också sneglar mot ditt hus då jag går t.ex. till biblioteket.
Vilken tid var du på RK? Jag är oftast där då de öppnar. Kollade du även i fiket? Jag brukar sitta där och surra med mina RK-vänner! En och annan kaffekopp blir det också!
Carina - Vet inte när jag var på RK, men troligen vid 16-tiden..
Bra att du träffar bra folk på AF. Hyser själv lite hopp inför att de ska kunna vara något mer i ordning än de på FK. Hoppas hoppas.. Fast jag kommer inte träffa dem förrns efter sommaren.
Är den där coachen åxå anställd på AF eller är det nån utifrån?
Dokumenterar vidare gällande krämpor och icke-krämpor. Kära trådbesökare, ni behöver inte fördjupa er i det - det är för mitt eget "minne" - dement och ständigt tidsvild som jag är.
Värme verkar vara ett problem, nästan mer än fysisk anträngning.
- Ont-i-kroppen-attackerna sätter in när det är varmt där jag befinner mig och när jag blir varm själv. Särskilt den äckliga nerviga värken, den verkar ha slutat besvära mig annars, men dyker upp när det är varmt.
- Detsamma gäller blodkärls-spunket. Har stökat här hemma och är jättevarm i kroppen - blodådrorna ser ut att vara utanpå kroppen istället för inuti, där de är annars borde vara. Typ Frankenstein. Ont gör det fortfarande, men INTE ALLS lika ont som det kunnat göra förut och inte så att ontet känns med pulsslagen som tidigare.
Må det bli en sval sommar! 
Verkar ändå som om många små förbättringar pågår - i det "tysta".
Ja, coachen är anställd av AF. Tror att de har 4 stycken anställda sedan i mars?

Åh, vilken mys-pysig tråd detta är ! Skoj & skämt & samtidigt allvar. Riktigt trivsamt, tycker jag
.
En del tankar…& så behövs med för att hitta "rätt" i livet.

Följer dig som vanligt men extra nu när du ökat på mängden mat och hur det går med hungerskänslorna! Jag har också en tendens att äta för lite för jag inte är hungrig utan blir tvärt svimfärdig och illamående, har alltid varit så. Och vikten den står still eller lite upp och sakta ned till utgångsläget = pendlar hit och dit men int gå jag ne i vikt 
Från ett soligt och varmt Bålsta 
#35 Carina - Läste på ams hemsida för ett tag sen om coaching - tänkte att det där lät bra, men sen beror det ju på hur de är..
#36 Branneli -Vad roligt att du tycker det!! Själv känner jag mig lite ofokuserad med skrivandet - det far från det ena diket och till det andra och däremellan vinglar det omkring på vägbanan utan styrfart..
Men det kanske inte gör nåt.. 
#37 Emea67 - Aha! En till likadan knäppis som jag! 
Hittills tycker jag det funkar bättre med hunger. Men ätandet går ojämnt, har hittills haft en dag då det inte var svårt alls att komma långt över 2000 kcal, och dan därpå var det svårt att komma upp ens till 1800 p g av mättnad.
Märker att jag behöver dricka mkt mer vatten när jag äter mer. Logiskt.. kanske..? 
Vet inte det här heller, men kanske ger mer mat mig mer ork. Både igår och idag har jag tagit mig för saker som behövt göras ett längre tag. Inte behövt övertala mig själv med våld.
Jag tror katten har haft hoppat ur ketos och tillbaka igen!! Upptäckte häromdan att han stank f-n ur munnen, blev rent skraj tänkte att han kanske höll på att bli sjuk. Men nu verkar det ok igen och stinket är borta..
(nej han har inte ätit en rutten råtta, hans käkande kontrolleras helt av mig)
Skrev ju ovan att jag åter lyckats få tag på hans rätta torrfoder, det har varit leveransstopp länge. Under tiden vi hade slut fick han nån annan skitsort med mkt spannmål, samt mat från min meny. Sedan några dagar äter han Orijen igen - utan spannmål - och började stinka nåt rent fördärvat.
Tja - inte vet jag men - Känner ni igen er? 
Har för övrigt plågat honom idag (han säger att han ska ringa KRIS, kattens rätt i samhället - nämligen s k pälsvård). Han HATAR det! Slutade med att jag var lika hårig som katten! 
Jag håller med om förhoppningen om en sval sommar. Det skulle göra buss-körandet och skogspromenaderna mer uthärdliga. Eller ja, uthärdliga helt enkelt. Jag gillar båda. Men inte när det känns som att jag håller på att förgååååås av värmeslag. Och medföljade vätskebrist eftersom jag har svårt för salt (förr löste jag det med Djungelvrål, är väl inte så aktuellt nu antar jag 
Det är synd om mig. Jag har blitt förkyld, med ont ända från nästippen och till allra längst ner i lungorna. Måste vara svullen i halsen för ibland hakar andningen upp sig där. Burkigt huvve. Lite feber. 
Roar mig ändå. Läser "Varför zebror inte får magsår" av Robert M Sapolsky. Boken är från 2004 och handlar om vad ständig stress gör mot oss i form av risk för ohälsa. Skrattar gott ofta, han skriver väldigt roligt.
På ett specifikt ställe skrattade jag jättehögt "HA!". Det handlar alltså om stressforskning, om att stress ökar plackbildning i kärlen och därmed risken för hjärtsjukdom (en av alla risker som Sapolsky skriver om) och forskarna gjorde en förvånande upptäkt, nämligen:
"Rent generellt löpte de apor som befann sig under svårast social press störst risk att drabbas av plackbildning. Kaplan visade att detta gällde även i de fall där djuren utfordrades med fettfattig kost."
Och vidare:
"..som vi kommer att se i nästa kapitel, härrör merparten av det fett som ger upphov till plack från cirkulerande fettsyror som mobiliserats från kroppens fettdepåer, snarare än från den ostburgare som apan tryckte i sig strax före den spända sammandrabbningen med opponenterna."
Spännande att se vad som står i nästa kapitel. 

Är du säker på att katten inte hittat någon rutten råtta bakom någon möbel? Nej, det var inte snällt sagt, men jag vad som helst för att få hålla mig uppdaterad i din tråd. 
Hur är det med Sapolsky och hans malträterade gnagare? Får de artriktig föda? Hur påverkas stressen hos en individ om den inte får artriktig föda? Tar han upp något sådant?
Skojig farbror, Sapolsky. Spränglärd och välformulerad på ett lite torrt och akademiskt sätt. En tidigare ranghög hane som faller i rang blir lovlig för alla att ge sig på och kan mer eller mindre bli ihjälstressad. Vissa hanar flyter omkring och håller sig utanför rangstrider och mår därmed bättre i det stora hela.
parlsey - Nog finns det råttor under och bakom möbler här ibland, men inte ruttna. Bara såna som består av damm och katthår (och annat som jag inte vill veta mer om..)
Åh, du har koll på Sapolsky. Kul. Jag har läst boken förut, när jag var som stressjukast för några år sen - köpte den -04. Kul att läsa om den nu, i dessa kapitel med LCHF-ar-perspektiv. Han är rolig och mkt informativ. Otroligt pedagogiskt oc h lättfattligt med tanke på att det ibland ju blir invecklat. Han kommenterar det åxå:
"Om du känner dig överväldigad av alla dessa krångliga termer och frågar dig om du inte borde ha valt någon trevlig självhjälpsbok av Depak Chopra i stället, har jag ett lugnande svar att ge. Du behöver inte alls lägga alla de här hormonerna på minnet just nu. De som verkligen är betydelsefulla kommer att dyka upp så ofta på de följande sidorna att du snart kommer att svänga dig helt naturligt med dem. Jag lovar."
*fniss*
Det var inte Sapolskys gnagare, han refererar till forskare som är före honom, så att säga. Han själv brukar umgås mer med apor av olika sorter, som du är inne på. Tror jag… man jag vet inte - kanske plågar han även gnagare..
lil-sis - Höll på att missa din kommentar..
Djungelvrål… det skulle kunna vara ett rätt kul äventyr att dra ut i djungeln och vråla ikapp ett tag, skulle det inte?? 

F'låt
det är nog jag som smittat dig
Sitter här med däppd näsa och en hemsk hosta och varit så här i över en vecka
Månne det bara inte vara svininfluensan
Emea67 - Svininfluensan är det inte - det är nämligen en livs levande tjejkompis av släktet homo sapiens sapiens som har smittat mig och hon i sin tur smittades av nån elak elev av samma släkte, hon är musik- och språklärare. Eleverna lever åxå fortfarande.
Inga grisar så långt ögat når! Utom i kastrullen förstås!! 
Jag växlar mellan att känna mig äckelvarm och frysig. Matthetsanfall. Men jag är inte helt utan ork eller matlust, som tur är. Har just gjort beasmör och grillat kycklingbitar. Slurp!
Beasmör - kallt i 5 mm skivor - är gott tilltugg till kaffe!! 
Har ni hört denna?
Ur tidigare decenniers politiska debatt i USA:
"Pigs will fly before a black man becomes president of the US!"
Then Obama became president and then Pig flew (läs Pig flu)

LOL

LOL 
Ugh, ugh, mig vara stor skicklig jägare.. Cyklade till coop och nedlade fint byte, 5 kg benfri hel fläskkarre a 29 spänn kilot. Lite andra byten fick också följa med. 
Förlåt danska grisar.. 
Glömde en påse som jag låste in i förvaringsbox.. Nyinköpt scartkabel, min jacka, m fl grunkor. Måste tillbaka.. Snörvl… 

Hah - Ugh, mig vara ultraskicklig jägare…bytte horn mot fjäderskrud igår och jagade …. nedlade 10kg benfri karré på första försöket, 19.90:-/kg !
Aaaaarrrrgh!! Måste erkänna mig besegrad - även om DET TAR EMOT!!! Du vann! 
Nog är det väl så tidigt att spekulera kring min ork kontra att jag käkar mer.. men kan ändå inte låta bli.
Idag orkade jag faktiskt - trots förkylning som gör att mår blä och sover endast i snuttar - stiga upp, göra nytta hemma, cykla för att handla, göra andra ärenden, cykla hem, cykla till affären och tillbaka igen för att jag hade glömt saker, lagat mat, äta stora lass, betala räkningar, etc.
Syr lite gör jag också.
Trots att jag var både hungrig och hängig under min andra tur till affären, så uppstod aldrig matthet-illamående, som annars alltid händer..
Kanske det faktiskt funkar, även på en sån som jag… 

Som ett rött litet snöre mellan hem å affär
Snörvlande sydde en trosa i mohär
Glömde sina grejer då hon handlade mat
Sådant är livet för vår kaisakavat!
När jag nu läst denna vers vill jag vara anonym
!
Bustas - du e knäpp!! 

Mäh! Såg du inte mitt stora smil?? 

Jodå, jag ville bara beröra dina känslor! Nu vet jag med bestämdhet att du är godhjärtad!
Egentligen är det inget vidare att behöva göra såhär, men vill tillägga:
Allvarligt talat bustas - visst finns det väldigt många klädesplagg att dikta om förutom just det, som just du "råkade" välja! Hoppas att jag inte behöver bli tydligare.

Ojdå, var absolut inte meningen att såra, förlåt!

Med tanke på mina sajtvärdskap så tror jag att bustas behöver tillrättavisas:
Mohair är vanligtvis benämningen på ett garn spunnet av ull från angorageten. Mohairgarn är luddigt och varmt och stickas ofta på grova stickor så stickningen blir gles.
Bustas har fantiserat ihop ett par glesa, varma, luddiga underbyxor.
Här rimmas, trimmas och slimmas det för fullt ser jag.
Jag har nu "sjösatt" ett nytt stickprojekt. "Hrm"
Att sticka en mysig tröja till ett av mina barnbarn, Nikkie 4 år. på tre dagar har jag stickat hrm två varv, månde bli klar till Nikkies barn en gång itiden.
Angående bilkörning, i skåne blir vi lika förvånade
varje höst-vinter att det BLIR minusgrader. Och att det dessutom blir halt??????????????????????????? Sånt finns inte i vårt tankesätt, haha. Alltid samma långa köer för att byta däck härnere.
Hoppas du är bättre från förkylningen, annars kan jag ta den, och så får jag en krona av dig varje gång du använder den.
Det sa min mormor när jag var liten, jag hostade eller nös aldrig efter det. Haha
Isa56 - Tack för uppmuntrande kommentarer - gulle dej!
parsley - Tack du åxå - för all fin pedagogik och annat!
bustas - Vi brukar komma bra överens du och jag. Roligt det. Men ibland vill det till att handla lite väl mkt om "under bältet och ovan knäna". Det blir helt enkelt lite obekvämt när det upprepas.
Bad news..
Inatt strax efter kl 1 dog min katt en plötslig och tämligen plågsam död. Han fick kramper och tillslut gav något upp i honom, kanske hjärtat eller också en stroke.
Det tog ett par timmar och det var vedervärdigt att inte kunna hjälpa honom.
Så jag är mycket ledsen.
Min älskade kissekatt. Han blev nästan 12 år och har ju varit med i familjen så länge. Tänker aldrig aldrig aldrig mer städa - vill ha kvar hans goa pälshår överallt alltid.

En stor tröstande kram!
Tack

Kram på dej…..
….. Vad finns det att säga ???
Hoppas att du minns allt kul & mysigt som ni erfarit ihop.
Tack Isa56 och Branneli för omtanke! 
Jo, jag äter duktigt. Tvingade i mig mat inatt och i förmiddags. Nyss har jag käkat ost och druckit kaffe. Känns som om magen ännu krampar i sympati för katten, men jag ger mig inte så lätt.
Och visst minns jag allt mysigt och roligt. Katter är väldigt roliga. Som t ex när han gjort hyss och jag skällt på honom - han kollar tillbaka med minen "tror du jag bryr mig…gäsp.." eller då han gjort entre i ett rum och med ett skutt placerat sig själv mitt på bordet - med minen "Här är lilla jag - nu blev ni väl ändå jätteglada!"
Eller när han var liten och jag kom hem, kunde inte hitta katten någonstans i lägenheten. Förbryllad. Så småningom höjde jag blicken och såg en liten svart rund hårboll mitt i en krukväxt på piedelstal. Lika förbryllad som jag med minen "Här är jag ju - är du blind typ!?" Och hur i helskotta hade han tagit sig dit??
Och han var en kramgo hårboll. Mjuk, mjuk päls.
Nu är han i alla fall inte kvar här längre, han är på djursjukhuset med vänner i samma situation. Hej då min katte.

Å så tråkigt! Även om man vet att de inte kommer att leva för evigt så lämnar de ett stort tomrum efter sig. Även om du inte kunde hjälpa honom så kände han säkert att du fanns med så att han inte var ensam, det underlättade säkert på sitt sätt.
Kram!

Eländes, elände med katten. Tröstkramar.
Aniara4 och parsley - Tack gulliga er!
Känner mig förstås betydligt lugnare nu, att han dog går att förhålla sig till. Det är värre med minnesbilderna av hur det gick till. Men nog bleknar även det.
Att ringa ungarna för att berätta - inte kul. De blev väldigt ledsna - Deras lillebror! 
Huvvet håller på att spricka av utebliven sömn och av allt gråtande som stockat upp sig i bihålorna. Men det går ju över.
* *
Mitt uppe i allt har jag lagt en massa fläskkarré i marinad, samt har gjort en levergryta. Ät-strategin är små portioner men ofta, så inte maggen vänder sig.
Funderar på en sorts "gravöl" med några kattälskande kompisar endera dagen - fast utan öl förstås. När jag har fått sova lite.
Kram tillbaka till er alla!!!
Nej, vad jätteledsamt med din katt!
Styrkekramar från mig!!

ni kommer att mötas över regnbågen…
Carina och Caena - Tack för fina ord..

Kaisa känner så med dig massor, med styrke kramar.
Emea67 - Tack snälla. 
*
Känner mig förstås rätt "överkörd" - hårt det här. Fick ett återfall i gråten inatt när jag - fortfarande - inte kunde sova och tänkte på hur han brukade somna med huvudet i min hand.. och på hans svarta framtassar som hade långa vita tofsar mellan tårna. Saknar honom förskräckligt mkt. Men jag somnade sen, e bara en natt back i sömntimmar. Bra det.
Förkylningen passar förstås på när jag är såhär sänkt. Härjar vilt, men jag har nått hoststadiet så kanske det ger med sig snart. Det jobbigaste är bihålorna. Men - jag har inte varit förkyld på flera år så jag ska nog egentligen inte gnälla över det..
Trots allt skit så räcker mina krafter till för att fixa mat och äta. Marginaler, tänk.. Hunger och mättnad fungerar igen, även om matlusten förstås kunde vara lite bättre.. Det är bara en dryg vecka sedan jag började äta mer mängd mat och det verkar ju ge resultat i princip direkt. Hoppas det håller i sig.
Vi är här och peppar dig så gott vi kan. När jag fick åka in med vår blandrashund Fia som var 13,5 år då var det tufft, saknar henne än. hade iallafall en son med. Men sorgen, saknaden sitter fortfarande i. Hund eller katt kvittar, man älskar dem av hela sitt hjärta, (även när dom ställer till oreda)
Isa56 - Ja, ni är underbara hela högen. Ledset med din hund. Gullig lite ängel..
* *
Idag funderar jag på att gå till frissan och låta stympa mig. Kapa håret. Vill inte att allt ska verka samma när det inte är det. Hur kort - det har jag inte bestämt än.
Kanske också byta Avatar till en döskalle, för ett tag.. eller åxå inte, det var ju ett tag sen jag var tonåring.. 
Katten dog på golvet i mitt sovrum. Skulle vlja skaffa en färgglad matta att ha där, som ett minne/dekoration med ett positivt stänk istället för att sky platsen, som jag gör nu. Kanske en rund. Kanske virka i mattrasor, det är ju inte direkt så att jag saknar tyg.. Ett gammalt vitt lakan rivs i remsor, har ett solgult tygstycke som också kan användas - i lin-bomull. Kanske nåt rött tyg åxå. Mitt sovrum är nästan helt vitt annars.
Så kan jag tänka mig min svarta lurv ihoprullad sovandes ovanpå. På de glada färgerna.

låter jättevackert, och tänker du på din kära katt undertiden vävs alla minnen av honom in i mattan.. han kommer alltid att vara med dig..
kram
Caena - Ja, allt det du skriver - det har du rätt i!
Det gör ont att se hans saker, det gör ont att ta bort dem.
Det gör ont att se bilder av honom och det gör ont att inte se honom.
Jag fyllde på vatten i hans skål idag.
Jag bytte ut min Avatar för jag står inte ut med att se mig själv som om inget har hänt. Men den nya är också jag. Å katten e ju me.
Åh, vad jag önskar att jag kunde göra dig glad igen!

Det är bra "kaisakavat" att du skriver av dig här.
Du ska se att katten ligger skönt i ett moln & vakar över dej. 
Carina - Nog blir jag glad - jag har varit glad säkert fem minuter idag. 
Jag vet att det blir bra, bara ont nu.
Branneli - Jo, KIF liksom åxå terapi-forum - när man nu har turen att ha tillgång till er! 
Bara ni står ut lite till.. ja e inge kul nu.
Förstår att det gör ont nu! Synd att jag aldrig hann se din fina katt annat än på bild!
Jag skrev från hjärtat i mitt förra meddelande, men det är klart att vi står ut! 

Du, vi finns kvar !!!
Ta den tid som behövs….annars kommer det ifatt…..& förbi.
Imorgon är en ny dag med nya möjligheter
.
Nu är det dags att krama kudden för mej…..gäsp….

Du är läsvärd även om du inte är glad, Kajsa.
Tack alla ni underbara gulliga människor! 
Ni får mig att både gråta och skratta och le med det ni skriver - precis vad jag behöver - underbart! 
Jag har sovit… och sovit mera.. Känner mig ännu lite bättre. Men idag måste jag plocka bort mer saker och städa upp efter katte och det kommer att bli hårt. Får ta det i etapper och det visar sig hur jag mår ikväll..
Det börjar kännar som om han har flyttat in inuti mig. Istället för att ligga och håra ner soffan, så är han härinne i mig och värmer mig, alla minnen.. Inte en dum känsla, saknar honom lite mindre på det viset.
Å så det här med styrke-terapi. Mat, alltså!
Igår åt jag typ 2300 kcal. Kanske 130 g protein och över 200 g fett. Har just nyss käkat den ordenligt "dubbelfrukost". Har man sovit över ett mål, så gäller det att genast äta igen det. Ännu en stor fördel med LCHF - det är bara att tröst-terapi-äta hur mycket man bara vill. Bara bättre ju mer man käkar!! 
Nu ska jag ner i tvättstugan - pärs - bl a tvätta handdukarna som jag använde när jag rengjorde honom efter att han somnat. Mina kläder fulla av spår från de där tortyrtimmarna. Men det MÅSTE göras - alternativen är att låta det ligga (inte bra) eller slänga bort dem (nej, inte rätt, känns som om jag skulle slänga bort honom då..). Och jag måste göra det själv, känns viktigt.
Hej så länge vänner! 
Beklagar sorgen.
Åh - tack snälla, söta du!

Det är inte klokt egentligen - Jag har varit vaken i 3,5 timmar och redan klämt i mig över 1400 kcal.
Fast just nu är jag liiiiite väl mätt. 
Nåja, jag mår bra av det.
Städningen går över förväntan, faktiskt. Känns som om det bara är det tråkiga jag städar bort.
OCH!
Jag har inte ens det minsta ont i mina armar, trots att jag bökar ordentligt med mattor och möbler och tvätt och grejjer. Bara att dammsuga brukar vara rena arm-tortyren för mig.
Och jag "orkar" fast jag är jätteförkyld med hosta och bihåle-skit.
?
?
#92 Hoppas det är effekter av kosten som reparerar dig - kram
Å, kaisakavat, så tråkigt att höra! Stackars dig!
Har haft mycket att göra på sistone och inte varit särskilt aktiv här, men idag fick jag lite tid över och tänkte jag skulle pigga upp mig med att läsa din senaste tråd - de brukar alltid vara så uppmuntrande.
Och det var den förstås, jag skrattade gott åt att din kisse skulle ringa till Katters Rätt I Samhället när du kammade honom! Och så detta -
Många, många mattekramar!
LatMask - Tack snälla du för dina ord.
Det har varit hårt hårt hårt, men de senaste dagarna går det bättre. Kvällarna är jobbiga än, för det var ju på kvällen det hände. Då börjar mina tankar snurra på ett annat sätt än på dagen och så blir det värre igen.
Novisan - Ja, det hoppas och tror jag åxå att det är! 
* *
Nu till nåt synnerligen intressant!!
Idag har jag köpt paprika för första gången på länge. De har ju varit svindyra och halvruttna väldigt länge. Dagens paprika ser jättefräsch ut, men smakar emellertid INGENTING.
Beror a. på min tortyrliknande förkylning? b. på att nån har lurat mig?
Alternativ b. skulle kunna innebära b1 Det är ingen paprika eller b2 Det är en paprika men den innehåller den nya livsfarliga livsmedelstillsatsen:
E- tvåtusenfemtielva = smakförminskare
Det kommer regler från EU snart, om obligatorisk döskallemärkning av allt som innehåller denna tillsats och SLVs Bolf Uhman uttalade sig därför i dagarna:
"Ja, detta är synneligen giftigt i större mängder. Vi har därför gått ut med en rekommendation till svenska folket om att åtminstone äta ett par gram av detta tre gånger om dagen".
Ursäkta… 
"Ja, detta är synneligen giftigt i större mängder. Vi har därför gått ut med en rekommendation till svenska folket om att åtminstone äta ett par gram av detta tre gånger om dagen".
Freudiansk felsägning…. ? :)
* * * * * * * * * * * * * * *
Åh, lilla kavata kaisa! Jag sänder all värme och allt ljus jag kan till dig! Kanske kan va' en tröst, mitt i allt elände, att din lilla gosekatt nu är fri!
Den tanken hjälper åtminstone mig… en liten gnutta… en stund ibland… när någon liten vän gått vidare till andra sidan…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Andina - Tack för varma tankar och ljus! Behöver massor av sånt.. Gulle dej!
Om citatet: En nyligen genomförd medie-rapports-anlys-översikt visar att det inte var någon felsägning alls - Han sa så och dessutom upprepade han sig i alla lokaltidningar i hela landet!! 

Smakförminskare låter som en bra idé. Det borde finnas att köpa på burk i kryddhyllan, eftersom det knappt finns okryddat kött att köpa. H8 dessa eviga jästestrakt sk färdigkryddade vakuumförpackade köttbitar. Ge mig mat som jag själv kan laga till istället.
Ha en underbar dag Kaisakavat!
Saga1
Smakförminskare???????????
Allt smakar mindre och man stoppar i sig mer???????????????? Eller det man tycker är äckligt, blir lättare att svälja?????????? Äsh jag tar ett ägg det kan dom väl ändå inte manipulera med, eller kan dom????????
Hoppas allt är lite bättre Kaisakavat, man får ta ett steg i taget och plötsligt har man gått en mil.

#100 Ägg kan manipuleras så tillvida att hönsfodret påverkar äggens smak och ev även näringsinnehållet, sk omega 3-ägg. Som allmänt uppeggad LCHF-are är jag av den uppfattningen att ekologiska ägg smakar bättre än konventionella. Konsistensen skiljer sig också åt mellan olika ägg.
#101 Jo, det är skillnad på ägg och ägg. Ibland önskar man att man inte visste. Fast då hade man ju inte protesterat.
Personligen förstår jag inte varför matproducenterna tvunget måste ha socker i allting.
Tänk om alla hade kunnat ha en ko, och några höns. Ett får som "klippte" gräset och en gris som tog hand om avfallet. En häst eller cykel istället för bil.
Tyvärr bara utopi. Tänker på Latmasks oooh……….. vad hette den?Galaxnytt?
Hej trådvänner!
Jag är mindre ledsen nu, men kanske inte heller direkt glad. Många allvarliga tankar, men det är helt OK. Viktiga tankar.
Däremot är min förkylning en plåga. Svårt läge i bihålorna, huvudvärk och en mördande hosta om nätterna. Tyckte tidigare att jag inte skulle klaga för jag har inte varit ordentligt förkyld på flera år. Men nu är det nog dags att börja klaga ändå. Det är jättejobbigt. Kanske kravla sig ner på apoteket och fråga om de har nåt som kan hjälpa mig mot just bihåleskiten. Ont.
Och så värmen - den får mig att må blä den åxå. Drömde i morse att jag var ute på skidtur. Underbart! *fniss*
parlsey - Har du åxå märkt det? Alltså att det knappt finns naturelle kött att köpa i affärerna nu. Indränkt i ketchup+E621 alltihopa. Bläk!
Saga1 - Tack! Detsamma till dig - alla dagar!
Isa56 - Smakförminskare ja.. Tror du det är en idé värd att ta patent på??
Och - Tack för alla dina roliga söta smiley-dudes som du skickar med när du skriver.
*
Om ägg..
Jag märker åxå skillnad på ägg och ägg. Eko- och Omega3 är godare. Nyss slukade jag ett kokt Omega3 och det var ju mums förstås. Lagom länge kokt.
Ibland tycks gulan vara betydligt mindre i förhållande till vitan.. Är det hönsras eller foder som påverkar det? Borde inte vara fodret..? 
Måndag..
Igår kväll gjorde jag slag i saken. Frågan gällde - Hur blir man av med ett melankoliskt sinnesläge och en j*vla förkylning som inte vill ge sig trots diverse hurkurer?
Hade en eventuell lösning i tankarna, men var medveten om att det var en chansning - kunde lika gärna sluta med förödelse. Men kände att nu satsar jag allt på ett kort: One´s got to do what one´s got to do!
Stoppade in en DVD i spelaren och bänkade mig.
Satsningen visade sig vara helt rätt! Visserligen är jag nu matt på ett nytt sätt, men melankolin är borta och förkylningen tydligt tillbakavisad!!
Film: Don Juan de Marco med Johnny Depp i huvudrollen

Regi: Francis Ford Coppola
Bra film - många mycket vackra vyer, så att säga!!
För inte kunde det väl ha att göra med de små gröna pillrena jag tog..? 

Hur är det med bihålorna då? Har du varit till apoteket och fått någog hjälp för det? Annars ett hett tips är Sinova som kan köpas receptfritt på både apoteket och vanliga affärer alltternativ är att du köper en nässköljsspruta och sköljer ut näsan min kompis har gjort det och tyckte den hjälpte bra. Hoppas att du snart blir bättre och en rulle med Depp
är ju aldrig fel 
Ha det så gott!
Läste om kissen nu :(
Det gör så ont när djuren försvinner.
Har ännu inte haft något djur som försvunnit sådär "akut" utan långdragna skador och sjukdomar. Det har tärt på mig som djurägare men samtidigt har jag haft förmånen att hinna bearbeta en stor del av sorgen innan den (planerade) bortgången. Men sista avlivningen av häst förra våren har tagit väldigt mycket av mig, det det tar ju så mycket mer än vad man kan ana innan det händer, hon var i mitt hjärta i ca 12 år innan jag var tvungen att avliva henne och hennes första avkomma (högdräktig).
Hemma i lägenheten har jag tre missar, en som varit min i fyra år nu och två som kom i vintras. Hoppas vi har många år kvar!
Hejja på med ätandet! Vet hur svårt det är (och hur många tror en tjockis har svårt att äta…)
Lava - Hej på dej! Jo, jag har sett nån sån där grejj nån gång, men har ingen.. Frågade efter dem på Apoteket men inte..
Emea67 - Johnny Depp bet tydligen på bihålorna - har inte ont där längre.. elendet är på väg ut. Fast de gröna pillrena jag nämnde var faktiskt just Sinova, kanske hade de med saken att göra.. liiiite.. 
lil-sis - Ah, du är en djur-människa du åxå.. Det är väldigt speciellt att ha med djur att göra. Och det gör ont n är de dör.
Tror endel av det jag mår pyton över, är makten man har över dem.. och ändå kunde jag inte hjälpa honom ett dugg när det väl blev svårt. Men han har varit en mycket frisk och "privilegierad" katt under sina 12 år. Jag är tacksam för det nu, att jag trots allt kunde ge honom det.
Och du - sant det där du skriver sist. Om att ingen tror tjockisar har svårt för att äta… 

Köpte min på en hälsokostaffär… 129 spänn eller nåt sånt.
Hoppas du får en bra kväll.
Blandar mig först nu in i din tråd. Har läst alla, till och från.
Har först nu, "många" timmar senare samlat mig igen, efter att ha läst om din älskade katts hädangång.
Hade för ca. 15 år sedan en liknande upplevelse och att läsa din berättelse väckte liv i känslorna igen. (Kanske är jag en lipsill, men i morse rann tårarna när jag läste).
Bevara alla goda minnen och foton, de kommer att bli en källa till kraft - hoppas jag!
Stora styrkekramar och fortsätt dina läsvärda, tänkvarda och underhållande trådar.
Puschel

#109 Lava - Tack, kvällen blev bra.. under läslampa.
#110 puschel - Så bra att du "blandar dig i". Välkommen. Synd att du blidde ledsen dock…
Min tråd blir det den blir genom alla era fina bidrag. 
* *
Jag hade ju tänkt gå och klippa mig hos frissa, men ringde återbud i morse så jag inte skulle hosta henne sjuk.
Sen kom jag på att jag ju kunde klippa mig själv istället, lite grann istället för mycket som hon skulle ha gjort. För egentligen vill jag ju vara halvlånghårig ett tag till.
Sparat 400 spänn, alltså! Har åxå klippt både en kompis och en annan kompis unge. Gett ett par pengar det åxå.. Sen är jag tillfrågad om en tonårig, den hårdrockande lurven jag klippte för ett par månader sen.. vi får se om han dyker upp.
Jag blir rik!! 
(snälla ni skvallra inte…?)
Jag tror min hosta kan klockan.. Tydligen är det dags nu för nattens pärs.. 

#111 Jaså du, du jobbar och tjänar pengar ser jag, vad säger FK om det?! Du kan ju uppenbarligen arbeta som hårfrisörska så då får du söka jobb som det, på heltid - kan du göra det en gång kan du säkert göra det dagarna i ända, eller hur!
Allvarligt talat, jag kom tillbaka från London i söndags kväll (lite mör, ja) och tyckte det var ledsamt att läsa om hur jobbigt du har det. Tänker lite extra på dig och hoppas både sorgen och förkylningen lättar med tiden!
Under tiden kan du ju alltid göra de Meirleirs kisstest.
Hoppas att du snart blir kvitt din förkylning!
I morgon ska jag träffa karriärcoachen och ta med mig mitt CV.
Jag var till Luleå för en vecka sedan på Mammografi, eftersom jag känner mig öm i ett bröst. Det tar 2-3 veckor innan jag får veta resultatet. Mest troligt är det ingen fara och jag försöker att inte tänka på det.
Var du på loppis i lördags? Jag köpte en keramiksköldpadda som jag satte i loftgången. Amanda köpte böcker, tidningar m.m.
Om en timme far jag iväg till "Röda Korset".
Både förkylning och kattesorg håller på att bedarra. Nog hostade jag lite inatt men inte alls som tidigare. Skönt. Katte, han har lagt sig till vila och det är OK det åxå. 
Aniara4 - Roligt att du är tillbaka! Kisstestet (intressant artikel) får man alltså fixa själv..
Blev väckt idag av min nya läkare. Vi pratade länge och hon förklarade varför de är så "ovilliga" att utreda och ställa me-diagnos. Dels för att de inte kan något om den och dels för att det kan ge mig problem med fk etc. Jo tack, jag vet - båda punkterna!
Problem med FK har jag ju redan.. Enligt dem har jag gott om tid att rehabilitera mig och bara jag vill så kommer allt att vara helt underbart i mitt liv när min ers går ut - sept -10. Frisk rik och lycklig!
Panik!
Min läkare förstår att jag har panik. Hon har VERKLIGEN läst min utredning, men har nog egentligen inte mkt att erbjuda mig hur bra hon än är. Too late! Hon säger bestämt emot FK, dels finns inte alls tid och dels så är min sjukdom svår att göra något åt.
KBT och sjukgymnastik - hon har kontaktat två olika ena, men ingen kan ta emot mig förrns till hösten. (dessa kan nog hjälpa mig, men inte ta brt min sjukdom) En förfrågan hos neurolog kring mina symptom skulle hon göra, men jag är ganska säker på att de kommer avvisa mig. Har aldrig hittills träffat en neurolog trots mina många neurologiska symptom och trots tidigare förfrågan. Jag är ointressant till den grad att jag förvinner in i tapeter..
Läkaren verkar leva i verkligheten, men det gör inte FK. Det är FK som bestämmer. Tre möjliga framtidsscenarier i teorin, som min läkare ställde upp under samtalet:
- Jag är frisk om ett år och kan försörja mig själv
- Jag är inte frisk och får permanent pension
- Jag är inte frisk och hamnar hos soc
Solklart vilket man väljer - eller hur!? Skitenkelt!! 
Sorgligt med din katt.
Hoppas allt ordnar sig till det bästa för dig.
Själv är jag också mitt emellan allt, men jag vill undvika pension så se om jag klarar det innan hösten.

#115 Läkare lever i verkligheten eftersom de träffar sina patienter i verkligheten och har kunskap om patienternas diagnoser och hälsotilstånd. FK:s handläggare saknar medicinsk utbildning och har ett stelbent regelverk som de i bästa fall behärskar att följa.
Du har tre framtidsscenarion att bearbeta. Vad händer om det ena eller det andra inträffar?

Jag tror att genuin förståelse finns om man själv "varit där", dvs själv upplevt "besvärligheten". Läkare har läst sig till & skaffat erfarenhet av patienter, dock ej upplevt "besvärligheten" själv. Därav finns inte full insikt ,samt förståelse.
Vad det gäller f-kassan lever de av regler & paragrafer.
Jag,patienten ska medla däremellan. Samt berätta hur jag mår & vad jag klarar för båda parter. När det kommer en ny handläggare/läkare krävs det att jag berättar hela min sjukdoms-historia….igen & igen & igen…..
Själv har jag bytt handläggare på f-kassan minst tio gånger de sista elva åren, samt bytt läkare sex gånger på samma tid .
Men imorgon är en ny dag, med nya möjligheter
.
Läkaren jag fick före jul och läkaren jag fått nu (byter läkare som andra byter underkläder..hehe.. men det är inte jag som rår föret) har båda varit seriösa och vettiga.
Hyser hopp om att min nuvarande kan bli ett gott stöd mot FK för hon verkar inte alls vara den som tar skitsnack. Hoppas..
* *
Om mina options:
Som det ser ut nu - om man är någelunda realistisk - så lutar det kraftigt mot att jag blir soc-kund, för även arbetsträningssatsningen kan mycket väl leda käpprätt dit.
Hur jag menar då?
Jo, ifall jag nu inte blir kärnfrisk om ett år, men via arbetsträning lyckas skaffa en viss liiiiten arbetsförmåga - då stängs vägen till permanent pension.
Jag tänker och tänker, men hittar just nu inga vettiga vägar/idéer om vad tysan jag ska ta mig till..
Sorry om jag är negativ gnällig och otacksam! 

Först nu har jag läst din tråd, kanske inte så supernoga men jag har läst. Beklagar sorgen för katten, det är inte alls kul att förlora sitt djur.
Jag har väl ungefär samma väl när det gäller f-kassan som du. I oktober nästa år går min sjukskrivning ut… och det är ju låååångt dit så ingen vill skynda sig. Nu tvivlar vissa läkare på min diagnos men frågan är om det blir någon utredning. Sånt kostar ju pengar och den gamla diagnosen har ju följt med i snart 7 år så då kan den ju fungera ett tag till.
Har saknat din tråd i alla fall, fast det är nästan lite väl mycket att uppdatera sig i när man varit borta ett tag. 
"You just have to belive…"
Du är varken negativ,gnällig eller otacksam.
Så sluta med det tänket. (Lätt för mig att säga)
Men jag upplever dig som sunt orolig och bekymrad. Och det är ju självklart du är orolig, jag hade klättrat på väggarna i din situation.
Önskar jag hade haft någon vettig ide, alltså seriöst, men har bara "skoj-ideer" som inte ger pengar tyvärr. Själv skulle jag vilja starta eget, men saknar någon bra ide. Är ju varslad till semestern. Äsh det löser sig, jag är ju gift så vi har två inkomster, alltid lättare då.
Var nu rädd om dig, ät ordentligt och skriv av dig här.
Det är väl otacksamt att inte till fullo uppskatta det skyddsnät soc erbjuder oss
. Givetvis är soc bättre än ingenting för man måste ju överleva.
Fast med soc följer ett sorts omyndighetsförklarande och ett ingrepp från främmande makt in i ens privataste vardag. Jag undrar mycket över vad sånt gör med människor…
Jag sätter stort värde på integritet och har stor stolthet. Att bli hunsad av andra är nedbrytande för en människas självrespekt..Och samtidigt som självrespekten undermineras så förväntas man vara så jävla duktig och se konstruktivt på framtiden. Olösbar ekvation?
Vill be dem dra långt åt fanders - slå mig fri - vilket i grunden är en mycket frisk och sund och uppbygglig reaktion/känsla. Tidigare i livet har det funnits vägar att gå, men nu känns det som att sitta i en rävsax!
Hur överlever man helt utan pengar??
flikkan77 - Inte gör det nåt att du hoppar över stråk i tråden. Jag blir glad bara av att du tittar in och säger hej!
Isa56 - Din smiley-dude som dunkar skallen i väggen i hörnet - sån känner jag mig nu just..
Tack för kram - kram tillbaka!
Dela gärna med dig av dina "skoj-idéer". Det är ofta mkt upplyftande att vara galet utflippad mitt i de mest seriösa situationer! 
Jag håller med dig till fullo. Soc är ju bra i grunden, men….att behöva gå dit och vända ut och in på sig själv och redogöra för varenda krona, det är kränkande på något sätt. (har själv varit där för många år sedan som ensamstående mamma utan jobb)
Är man dessutom sjuk så blir det j*kligt tufft. Jag kan gissa mig till din frustration, och jag känner verkligen med dig. Önskar jag hade något mer konstruktivt att erbjuda än bara medkänsla. Hoppas verkligen att allt ska lösa sig till det bästa.
Medkänsla är VÄLDIGT bra! 
Man känner sig mycket mindre ensam här i världen på det viset.

Håller med dig där kaisakavat, medkänsla kommer man långt med. Även om den är virtuell. 

Jag upplever att det finns medkänsla "här", likaså engagemang och humor i stora lass. Bra ingredienser tycker jag !!! 
Mycket trevligt "sällskap" helt enkelt. 

#124 Nä, Soc är inte bra!
Jag sökte hjälp där till matpengar i aug förra året då jag inte haft inkomst på 3 månader men vägrades pga helt bisarra anledningar. Istället för att ge några tusen till en behövande är de beredda att gå via en rättsprocess som kostar 10-tusentals kronor. Sjukt!
Dessutom har socialtjänstemännen inga problem att själva leva på skattepengar, som de ju gör.
Om det finns en instans som jag absolut inte vill ge mina skattepengar till så är det just Soc…skulle hellre vilja ge dem till behövande direkt istället för till beslut tagna av rätten.
129#
"Om det finns en instans som jag absolut inte vill ge mina skattepengar till så är det just Soc…skulle hellre vilja ge dem till behövande direkt istället för till beslut tagna av rätten."
En USA-inspirerad typ av privat välgörenhet/donationer alltså. Du är inte rädd att det skulle innebära en ännu värre utsatthet för den enskilde på det viset!?
VH!/Kricko.
PS: Jämställer du arbetsinkomsten (arbetsinsatsen också?) även för andra grupper av anställda inom offentlig sektor med socialbidrag, iom. att du skriver att socialtjänstemännen utan problem "lever på skattepengar" för egen del?

Nej, jag räknar endast socialtjänstemännen dit, som i det stora hela sitter där för att neka andra att få av pengarna….men de tackar nog inte själva nej till en löneförhöjning då och då.
Om det fanns ett "hjälpkonto" att stoppa samma summa som annars går till soc så skulle många mer kunna hjälpas med samma pengar.
Och vadå större utsatthet!? Finns omöjligt någon annan rutin, annat system, som hade gett mig mindre matpengar än vad soc erbjöd mig?
Jag fick 0 kronor, men de hade inget emot att jag överklagade…ingen tanke på vad detta skulle kosta.
Enligt min mening är tanken bakom soc "jättebra" *himlar med ögonen*, men liksom när det gäller en viss annan "myndighet" (tänk j-a FK här) så ryms inte människorna i regelverket. Omänskligt och ovärdigt.
Det är ett JÄTTEPROBLEM. OCh det tar definitivt inte bort UTSATTHET, tvärtom. Det är UTSATTHETEN i ett nötskal att sitta hos soc och bli undervisad av nån socionom som har makt att avvisa en, och som inte har varit med om en tiondel av en själv, när det gäller förmåga att hantera svårigheter i livet. Inklusive brist på pengar.
Då spelar det inte någon roll att tanken bakom är "god/rättivs/demokratisk/generell" eller nån annan sorts floskler.. Då är livet j*vligt krasst för den enskilde..
Och - det faktum att man talar klarspråk om svenska förhållanden, behöver inte betyda att man beundrar/eftersträvar USAs miserabla samhällssystem.
131 #
Okej.. med utsatthet menade jag att man med ett system som bygger på privat välgörenhet förmodligen måste apellera till sina mecenater i lika stor eller möjligen ännu större utsträckning än till socialsekreterarna. Vilka ändå har ett öppet redovisat regelverk att följa. Men förmodligen finns det brister i det regelverket, precia som i allt annat.
Och ett "hjälpkonto" av samma storleksordning som budgeten på soc. måste väl administreras det med anar jag. Fast förmodligen kan man outsourca även soc. i större utsträckning. Stadsmissionen är ju tex. att exempel på sådan verksamhet. Men personligen är jag mycket tveksam… men kanske är det bara min ovana vid den typen av klasskillnadssystem där överklasskvinnor (i allt överskuggande grad) som inte behöver vara yrkesverksamma för sin egen försörjning fördriver sin sparetime med charitywork.
Trevlig kväll! /Kricko.
Oj vad många fina ord du kan Kricko! Blir alldeles vimsig..
Vi skulle kunna ägna oss åt samtal/diskussion om vad som kan förbättra det svenska systemet.. Istället för retorik om USA som inte har nåt med saken att göra.
Jag föreslår:
- Höjning av riksnormen (här ryms idag varken internet eller LCHF och f-n vette om jag får hjälp med studiemedelsavgiften..?)
- Höjning av tillåten nivå för bostadskostnad (finns bara 1or i denna kommun som kommer under nuvarande gräns).
- Mildrade krav på att sälja iväg de få saker man har och har användning för.. (cykel, dator, m fl saker) som man ändå inte får så mkt för.. men soc ändå kräver.
- Inkludera rätt till tandvård (inte bara akuttandvård)..
- Att inga nyutexade socionomer i 20-årsåldern ska jobba med detta (lägger till här: OBS att jag har inget emot unga människor och jag vet att jag generaliserar här, men tanken är att de ofta inte har så mkt livserfarenhet och därmed svårt att ge råd på en bra nivå..)
- Sparken för de handläggare som har idiot/översittarattityd.. som t ex sitter och läser käcka ordspråk för den hjälpsökande milt leende med huvet på sned.
m m

Ett onödigt ord i svenska språket (tycker jag) ; PRESTIGE
Åh vad det sabbar mycket när man försöker vara människa med bonnförnuft!!
Både privat & i mitt yrkesliv.
Vad du låter spydig, Kaisa 
Emellertid verkar du ha förnuftiga förslag, jag ska ut på en klassaktvitet med mina barn nu så jag hinner inte komentera dem utförligare än så just nu. Jag får kanske återkomma vid ett senare tillfälle, om det går bra.
VH!/K.

När jag bodde i Stockholms innerstad hade jag en jättebra "sosstant" som var i min ålder och också hade upplevt problemen med att vara sjuk som student. Hon ansträngde sig verkligen för att hitta sätt att hjälpa mig. Sen flyttade jag till en förort där de istället ansträngde sig till det yttersta för att hitta ursäkter att slippa hjälpa mig. Jag vet genom en kompis som jobbat där (men sa upp sig utan att ha ett nytt jobb bara för att det var så vedervärdigt) att socialsekreterarna var under väldigt hård press, och många vettiga slutade pga det. Jag tror samma problem finns både inom soc och på FK, och kanske andra ställen, att när organisationen blir omänsklig slutar de som faktiskt är där för att de vill hjälpa folk, och bara de okänsliga och inkompetenta idioterna blir kvar. Man orkar inte om man envisas med att försöka göra ett bra jobb under såna omständigheter.
Kricko1 - Jo, jag var lite spydig i den allra första meningen.. Inte annars.
Aniara4 - Jag tror det ligger väldigt mycket i det du skriver.
Om soc.jobbet/fk-jobbet är omänskligt och resultatet av det är omänskligt.. Vad i hela friden ska vi ta oss till? Vilket berättigande har ett sånt system??
Jag skäms över min dumma fråga i mitt förra inlägg!
Förstår att du inte svarade på den, för du lär ju knappast ha varit på loppis, då du var så krasslig.
Får kanske skylla på att jag väntade på Mammografiresultatet? Det har nu kommit och jag har ingen bröstcancer! Så nu slipper jag fundera över det! 
Igår träffade jag min karriärcoach för första gången. Det kändes bra. Hon berättade om ett företag som varit intresserad av en praktikant för skapande av en webbshop. Coacherna hade tipsat företaget om en jobbsökande, men inte hört om det blev något. Jag var mer lämpad för uppgiften, så hon skulle kontakta företaget och rekommendera mig.
Jag hoppas verkligen på det här! Vill inte heller bli ett socfall! Tycker det är nog jobbigt att ha kontakt med FK och AF!
Men hallå Carina - Du behöver inte alls skämmas!! Inte har jag tänkt att du har ställt nån dum fråga!! Om jag missat att svara är det för att jag har missat att svara - är ju en virrpanna och dessutom i väldigt dålig form.. borde be om ursäkt för att jag missat dig! F´lååt! 
Bra att du fått "rätt" besked om mammografin.
Den där coachen verkar ju bra - hoppas du kommer på tal för jobbet!!
Branneli - missade dig ovan åxå.. Håller helt med dig vad gäller prestige - ojojoj, så mkt det ställer till. Men så länge prestige förekommer så behövs kanske ordet.. 

Jaa, jag visste väl att jag är en tapetblomma
(som bara finns där & flyter in i bakgrunden)
Jag röstar för att detta onödiga ord försvinner…& då förväntar jag mig att innebörden av ordet försvinner också 
138#
Om det ger dig tillfredställelse så kan jag bjuda på det.
Godnatt! /Kricko.
Branneli - God idé!
Och du är inte sån att du försvinner in i tapeter!
Kricko1 - Tillfredsställelse… hm .. Jag tycker bättre om när vi människor samtalar och diskuterar med varann, som de vi är - nämligen helt vanliga människor. Därav min reaktion på ditt "språk"..
Du behöver inte alls be om ursäkt! Jag kan också vara en virrpanna ibland!
Förstår ju dessutom att du är i dålig form p.g.a. din förkylning och förlusten av din katt!
Rättfärdigar det tyckandet att märka ord och vara spydig!?
Jag finner det trots allt mer ovanligt än vanligt när någon upprepade gånger väljer att haka upp sig på språkliga formalia och rent ordmärkeri i ett samtal/diskussion.
Det är härligt och stimulerande när en diskussion lyckas förmedla intresse och ömsesidigt välvilliga försök att förstå _andemeningen_ i det som den andre parten försöker säga.
Oavsett sedan hur exakt ordval/grammatik/stavning etc. än råkar falla sig.
VH/K.

#134 Klok som alltid…..jag tycker om förslagen.:-)
#137 Hemskt om det skulle vara så, men det förvånar mig inte.
Kricko1 - Håller ju med dig om att det egentligen är fel att vara spydig. Sorry för det!?
Har du nån gång funderat över vad dina ordval och formuleringar ger för intryck?
Även jag har på lager svåra ord och krångliga meningar, då jag ju råkar vara välutbildad centralbyråkrat med många tegelstenar i bokhyllan. Jag dras ändå inte särskilt till att använda det uttryckssättet - är ganska säker på att det t ex skulle kunna skrämma bort samtliga av mina älskade forum- och trådvänner. Det vill jag ju inte.
Men ibland slinter jag kanske på tangenterna - även solen har fläckar.

#146 Trevligt med medhåll - Då bestämmer vi det där helt enkelt! Meddelar riksdag och förvaltning vad som härmed gäller! 
* *
Idag ringde en sjukgymnast till mig - jag ska till henne på måndag morgon 08.30. Det blir intressant!

Kricko - Japp, semantik är viktigare än syntax inom kommunikationen.
Pasi - Jupps, det tycker jag med.

#148 Till en sjukgymnast ska du självklart ta med den här artikeln från tidningen Fysioterapi och fråga om hon har sett den!
Aniara4 - Bra artiklar till morgonkaffet! Tack! Ska ta med dem.. 

Höll på att fråga hur det gick hos sjukgymnasten men kom på att det inte är måndag förrän på måndag. 
Har precis sovit middag och det kändes som om det borde vara en ny dag när jag klev ur sängen men det var visst fortfarande fredag.
#flikkan
Bra att du fått vila. Man blir lite vimsig sen.

Nu har jag pratat med "min" socialsekreterare. Vanligtvis brukar soc försöka se till att folk kommer in på arbetsmarknaden, påbörjar någon utbildning eller får pension. Någon klar strategi för hur man ska hantera den nya gruppen "för sjuk för arbete för frisk för pension" finns inte (ännu i allafall), så det kommer väl bli en röra framöver. Brukar inte soc också ställa krav på att man ska vara arbetssökande?
Florence Valentin: Upp på det sociala, ner på systemet!

Nu har jag pratat med "min" socialsekreterare. Vanligtvis brukar soc försöka se till att folk kommer in på arbetsmarknaden, påbörjar någon utbildning eller får pension. Någon klar strategi för hur man ska hantera den nya gruppen "för sjuk för arbete för frisk för pension" finns inte (ännu i allafall), så det kommer väl bli en röra framöver. Brukar inte soc också ställa krav på att man ska vara arbetssökande?
Florence Valentin: Upp på det sociala, ner på systemet!

Hej kaisakavat! Har varit borta några veckor, och oj oj oj vad det har hänt mycket i din tråd, och i ditt liv. Beklagar verkligen att du förlorat din katt. Vet hur det känns… 
Hoppas att din förkylning blivit bättre. Min är i utbrytningsstadiet, så ikväll blir det soffläge med näsdukar och varmt te.
Ha en härlig helg! 
Så trevligt med alla besök i tråden!!
flikkan77 - Känner igen mig - idag har jag trott att det är lördag. Samtidigt har jag vetat helt säkert att det är lördag om två dagar…
Dubbelfel, alltså! Å inte kan jag skylla på nåt heller..
parsley - Jaa, det låter ju lovande… (hjälp?) Och ja, soc ställer krav på att man ska vara arbetssökande. Det ska skrivas plan och man måste lova en himla massa.. Uppenbarligen funkar inte deras regelsystem när det gäller sjuka människor..
Efva - Roligt att se dig igen.. Skymtade dig i minmat-tråden.. Hoppas du får en lindrigare förklylning än min, som nog är en virusinfluensa egentligen. Blir långsamt bättre, men flunsakänslan och snoret sitter kvar. Charmigt värre..
Jag har gjort ett JÄTTESTORT misstag. Ja, det är nog det mest "puckade" jag har gjort hittills i livet! 
Har dragit ihop bokcirkelgänget tills imorgon afton - SAMTIDIGT SOM DET ÄR FOTBOLLSKVAL SVERIGE-DANMARK PÅ TV!!!!!
Ingen förutom jag vill se fotboll. Buuuuhuuhuuuuuuuuu!!
Ofattbart idiotiskt gjort!! 
Jag pratade idag med karriärcoachen i telefon. Frågade då om de hört något från företaget som var intresserad av en webbshop-praktikant. Det hade de inte och de skulle tydligen bara rekommendera mig om företaget tackar nej till redan rekommenderade jobbsökande!
Jag tyckte att de kunde nämna mig redan nu, men de har tydligen sina rutiner? Detta minskar ju mina chanser! 
Du kan väl ha igång TV:n utan ljud och kasta ett getöga på den?
Vad brukar ni göra då ni i bokcirkelgänget träffas? Är det bara skönlitterära böcker ni tar upp, eller kan det även vara faktaböcker?
Carina - Håller ändå tummarna för att jobbet blir ditt! 
Bokcirkeln är tämligen in-formell. Vi har kul, startar ofta med käk och prat om allt möjligt och uppdaterar oss i varandras liv. Saknas ALDIRG samtalsämnen. 
Sen framåt the/kaffedags brukar vi ta fram böckerna. Vi läser det vi känner för och tar med dem som vi vill berättra om. Mest är det skönlitteratur, men åxå biografier, dokumentärer, fackböcker, e t c.
Hm, det här med (förhoppningsvis) bra fotboll… Slänga getögon, hm… Det är ju på liv och död ju!! Och jag blir ju alldeles jätteengagerad. 

Hrmmm, du får väl läsa en fotbollsbok under dagen!! Sen visa via matchen vad det finns för regler+spelarpositioner osv…….
Så tänker problemlösaren….
Branneli - Du e ju helt underbar!! Vilken suverän idé!! Tror jag läser nån Zlatan-bok då, han ska ju spela imorrn!
Jippiiiiiiiiiii!!! 

Jaa, du kan väl göra ett försök…..bara se hur de reagerar.
KANSKE du kan få se en liten snutt av fotbollen
……
Eller hitta en regel, som sällan används…typ friläges-utvisning…… som du bara MÅSTE visadina kära kamrater….
Har du tur får du se hela matchen…..om de orkar vänta…
PS…läs på om denna regel föst, undvik att kunna förklara den verbalt…eller rör till det när du förklarar…..
Tja, problemlösaren fick en massa energi av ditt STORA & ALLVARLIGA problem !!

Visst f-n är jag lovande. Så lovande att jag borde få mardrömmar om mig själv. Skäms över allt skräp jag sprider omkring mig. Men egentligen är jag förbannad, på samhället, systemet och lagstiftningen som ser ut som den gör. Man kan ju hoppas att soc anpassar sitt regelsystem till de människor som pga luckor i lagstiftningen blir beroende av socialbidrag för sin försörjning och inte ställer orimliga krav på dessa personer.
Skriv en feelgoodroman med LCHF-tema, så blir du rik och berömd och slipper ifrån hela skiten.
Det har varit ovanligt tyst i den här tråden, så jag var tvungen att gå in på din presentation för att se om jag missat att du startat en ny tråd. Hittade dock ingen, så jag antar att det här är den senaste tråden?
Har du sett att gräddosten är tillbaka på Coop?
Idag ringde karriärcoachen. De hade rekommenderat mig som webbshop-praktikant för företaget. Det var intresserat av mig och hade en del frågor. Coachen ska nu maila svaren till företaget.
Kom nu på att du kanske redan hade läst det inne på "Feng shui"? Såg att du blivit medlem där! Vad kul! 
Oj, jo här är rätt tyst, fast jag ju ser att ni försöker hålla igång den.
Jag är nog inte i så god form, trött. Känner mig inte direkt sån att det är läge att skriva. Men jag tror att förkylningen snart är borta, lite hosta kvar. Sån där hosta som man river upp genom att hosta. Flämt!
Fotboll - Lördagens fotbollsdilemma löste sig på så vis att jag såg andra halvlek - och led. Suck! Fick min revansch i mål igår kväll mot Malta, men fy katten vad uselt de spelar. Det där räcker INTE om vi ska klara fortsättningen.
Får åxå lust att ge Mellberg på moppo - han fnyser och fräser åt alla - t ex åt Isaksson. Det kan ha ge sjutton i - utan Isaksson igår så hade det blitt ett ännu elendigare elende!
Branneli - Tack igen för goda idéer - sannerligen är du en problemlösare.
Parsley - Sympatiserar med allt det du skriver!
Skriva en feel-good roman, hm.. tror jag är en sån som mer vill skriva om allvarliga saker - tråkmåns på det viset! Fast man kan skriva om allvarliga saker utan att göra det deprimerande - åtminstone kan jag oftast det..
Carina - Jo, jag högg en gräddost direkt - nu har jag massor av ost i kylen! 
Spännande utveckling - hoppas verkligen att du får jobbet!
Feng shui - har varit inne å läst lite, men orkar inte just nu..

Feng shui i korthet
1. Ha alltid välstädat
2. Spara inte på bra att ha saker
3. Fäll alltid ner locket på toalettstolen
De där reglerna gör det kört för mig direkt…
1. Jag gillar att ha välstädat, men avskyr att städa.
2. Jag sparar på bra att ha saker, men det borde jag inte, för jag glömmer numera bort vad jag har.
3. Har aldrig fällt ner locket på toalettstolen, och har inte ens begripit att jag borde.
Men det är kul att läsa om.
Sedan jag blev utmattningssjuk är jag en perfekt test-kanin när det gäller feng shui-idéer. Jag ORKAR BARA INTE MED när det är rörigt! Det betyder inte alls att jag är pedant, saker ligger visst framme hos mig, men inte mer än att det åxå hela tiden finns fria ytor och är lättstädat.
Jag hade god nytta av Feng Shui där jag bodde förut. Har själv med jämna och ojämna mellanrum brukat rensa bland mina saker (gör det fortfarande), men det gjorde inte min dåvarande sambo. Han samlade inför tusen projekt som aldrig någonsin blev verklighet..
Allstå - jag kan inse det kloka i att fynda/samla inför ett konkret projekt, som man ämnar att slutföra, men inte ett allmänt konstant sakletande! Bråten är ju bara i vägen!!
Sålunda drogs jag mot Feng Shui, som passade mitt kynne och även tillhandahöll perfekta argument att applicera på sambon..
Ledde till att han röjde garaget på några få timmar! Men - någostans tog ju skrotet vägen - och tillfälligt - för snart såg det likadant ut igen. 

#169 Jag hörde någon från Smittskyddsinstitutet (tror jag det var) säga att man alltid ska lägga på locket innan man spolar, för annars virvlar det upp bakterier i hela badrummet. Och hur nära toaletten förvarar du tandborsten…?

#168 Så du menar att denna mycket gamla pseudovetenskap uppmanar till att stänga toalocket?
Hade de toalock när denna lära skapades?
#171 Hur rädd skall man vara?
Än har jag inte hört om någon dödad av toalettbakterierna!
(Större fara med alla våra bakteriedödande produkter….både rengöring och konserveringsmedel… disktrasor och antibiotika)

#172 Jag tror det yttrades i samband med vinterkräksjukan… och argumentet biter bättre på min sambo än "jag tycker det ser ofräscht ut".
Jag är dessutom uppvuxen med ett ganska trångt badrum med hyllor och korgar ovanför toaletten, så där lärde man sig att hålla locket stängt ifall man råkade tappa något!
Coolt - Nu börjar vi komma in på verkligt intressanta saker i min tråd! 
Själv har jag en tendens att ständigt glömma toalocket uppfällt, men fick en del träning (åxå liten toa) genom min kära dotter och hennes tonårstid.
Om man glömde toalocket uppe då, kunde man räkna med att få sittringen duktigt preparerad med tjockt lager hårsprej, så att möjligheten att komma upp efter sittande besök där, till slut fick räknas som typ omöjligt!

#172 Om det fanns toaletter när denna "psuedovetenskap" uppfanns? Troligen inte, men kanske dasstunnor som var bäst att lägga locket på? Eller också grävde man ett hål, som det var bäst att gräva igen? En nutida tolkning är att det läcker ut pengar genom toalettstolen om man inte fäller ner locket. En manlig tolkning är ett det är mycket mer praktiskt att inte fälla ner locket. En pragmatisk tolkning är att jag har läst någon Feng shui-bok och sammanfattat innehållet på ovanstående sätt i syfte att fostra familjen.
Feng shui enligt Martina Haag: Släng makens (eller barnens) saker och behåll dina egna.

#175, #174 

#176 Vet du, Pasi. Det är sällan jag stöter på någon som jag tycker är riktigt smart. Du kvalar definitivt in i den kategorin.
Ja, jag håller då med alla! 
Utom mig själv. (hihi.. liksom vad kallas ett sånt uttryck - ett cirkelresonemang.. liksom..)
Hursomhelst håller jag inte längre med mig själv. Har ju tidigare tyckt att jag är rätt ok efter att ha släppt de kilon som jag släppt tidigare och att det inte gör något att jag har en drös kilon kvar…
Jag håller inte med om det längre. Gjorde misstaget att gå ner på stan och botanisera i rea-ställen. Tog mig t o m så långt som in i provhyttar med klädknippen.
FULT!!!
AVUNDSJUK på alla som fördelar sina kilon jämnt över kroppen!! 
Resulterade i en tröja samt ett par byxor som måste sys in ca en kilometer i midjan. Som vanligt..
Kaisakavat, För mig är det tvärtom, får sy upp byxorna en halv mil, sådär.

Ni pratar toa-lock
får mig att tänka på när min yngste var blöjbarn. Hans kallingar försvann på ett högst underligt sätt. Jag la dem i blöt i en liten balja på toan, och där löstes dem upp eller gick upp i rök. Puts väck var dem iallafall………..
Tills vi kom på att han hade en 2 år äldre bror, som var "jätteduktig" . Han blev avslöjad när han försökte spola ner sin fars kallingar dom var för stora att spola ner. MEN fällde ner locket det gjorde han alltid.

Isa56 - Jag får åxå sy upp byxben.. 
Tror att midjan och benlängd och fotstorlek, näsa, öron, m fl kroppsdelar hör ihop, men att ända och lår inte hör ihop med det övriga.
Kul unge - undrar vad annat han spolade ner?? 

Jag har samma erfarenhet av att lår och rumpa lever sitt eget liv i förhållande till resten. På senaste tiden har jag faktiskt noterat ett nytt fenomen. Nu är det höfterna, nedre delen av magen, rumpan och HALVA låren som utgör 75% av min kroppsvolym, medan jag börjar anta nästan normala formen ovanför midjan och nedanför knäna, eller alltså någon dm ovanför knäna. Jag är visserligen glad att påsarna ovanför knävecken har försvunnit, men istället har jag fått ENORMA ridbyxlår! Det ser verkligen sjukt ut. Tack och lov för modet med vida klänningar, det är snudd på att jag kan ha vanliga storlekar i såna modeller!
Men ett par byxor som passar vid första försöket är fortfarande den heliga graalen.

#177 Tack, Parsley…snällt sagt.
(suger åt mig som en svamp
)
Aniara4 - Mm… byxor som passar - rena science fiction-tanken.. 
Roligt att det går åt rätt håll för dig!! 
Jag har smal midja och överkropp men rätt så breda höfter. På en kort sträcka från midjan å neråt så ökar mina mått rätt mkt, just över höfter ända och lår. Den "knölen" skulle jag väääääldigt gärna vilja bli av med..
Fattar inte hur det ska kunna gå till bara. Borde fakira, men orkar inte..
Ungen är idag 22 år, och det är han som ritat min Avatar. Och vad han mer spolat ner?
Tror jag inte jag vill veta.
Undrar vems lår och ända jag har fått då
och vem som har mina? Det tål att tänka på. 
Kommer att ligga vaken och undra……..kanske………………….eller inte. min midja består av en stooooooooor degklump mittfram, sen två mindre "bullar" i sidorna. Fast det börjar bli lite dallrigt nu. Så hoppas kan man ju alltid.

Ni e så söta.. Skrattar gott!
Isa56 - Ja, nu började jag verkligen åxå undra.. sömnlös natt är ett faktum.
Var är kroppsdelarna man egenligen skulle ha haft..?
Vidare:
Det här vore väl nåt för det kapitalistiska systemet att bita i, som alltid tenderar att producera ett enormt överflöd av alltmöjligt. Kunde väl ha producerat lite fler kroppsdelar i min egentliga storlek, så hade det inte behövt bli såhär bedrövligt.

#183 Den "knölen" är ett resultat ( eller kanske tecken) på att du är kvinna.

Oj vilken underbart trevlig tråd…….
Har undrat vart du tagit vägen kaisakavat…….du har bytt avater..????har letat…..har funnit……kul……
nenna31

Glad att det händer något i din tråd igen! Var inne tidigare i veckan och det var helt dött sedan förra helgen, vart lite orolig att du blivit sämre i din förkylning. Men glad att se att du mår bra och toalett snacket här har gett mig några leenden denna morgon 
Ha en trevlig helg!

#185 Jag tror inte det är någon annan som har mina höfter/lår. Jag har både mina egna och deras, utanpå varann!
Jag har ju egentligen den perfekta figuren. Problemet är bara att jag inte kan hitta den. den är gömd under ett par lager fett.

Kontigt att bastu inte funkar. Fett smälter i värme, juuuuuuuuu. Då borde det rinna ner i fötterna (gör det också när man gått mycket) Så om man borra ett hål i tån, då kan ju fettet rinna ut.
Eller kanske ska jag göra nåt annat nu. Haha kram och ha en skön helg, trots regn.
# 186 Eller kanske beror den på att jag är kvinna OCH "koncentrationsfet"!? 
# 187 Hej nenna31!! 
# 188 Hej Emea67!! 
Aniara4 - Men det borde betyda att nån "springer omkring" utan höfter och lår… 
Isa56 - Mycket intressanta teorier du har. Borra hål i tån, ska jag genast prova!! Vem behöver fakira?? 

#191 Tja… min benige sambo kanske… 

Så, nu har jag uppdaterat mig lite här med. Har varit i Halmstad hos mina föräldrar och därmed gjort annat än suttit massor vid datorn. Sovit en hel del faktiskt…
Har också den där "puckeln" mitt på kroppen som inte vill gå bort. Tror dessutom den har ökat lite de senaste veckorna. På grund av medicinen är jag konstant hungrig och äter väl inte superbra jämt.
Appropå pucklar så såg vi en hästtransport med en kamel eller en dromedar i idag när vi körde genom Göteborg. Tog ett tag innan jag såg var det var i släpet framför mig faktiskt… det var inte riktigt vad jag väntat mig. 
Ojojoj, så-mätt-jag-ääääääär!
Plockade nyss ut en helstekt mkt mör kyckling ur ugnen, den är inte hel längre.. 
Ska ut på cykeln nu, tvärs över stan och leverera gardiner.. Kanske inkassera liten lön. Regnet hänger mer å mer i luften, tur man inte är så överdrivet söt! 
Anirar4 - Aha! tror jag börjar förstååå… 
flikkan77 - Så kul att se dig!! 
Är jag fel ute om jag har för mig att kamelers/dromedarers pucklar mest består av fett??
Samma som våra isåfall då, alltså…

Japp, nu är jag nog tillbaka igen! Är helt slut efter att ha kört bil nästan hela vägen mellan Halmstad och Grästorp. Fick maken att köra en timme men sen orkade inte han mer.
Jo, kamelpuckeln ska visst bestå av fett så det är väl samma sak med våra pucklar… Puckel som puckel liksom. 
Idag känner jag mig lite mer välvilligt inställd till "klädfabrikanterna" vars produkter kvinnors (och mäns) kroppar förväntas anpassas till. 
De vita byxor jag köpte på rea häromdagen, går nämligen alldeles förträffligt bra att sy om. Riktigt bra konstruerade, med låg bred linning som inte innebär 40 tyglager per söm. Tack för det!! 
Om man då bortser från/sluter fred med den "lilla detaljen" att jag är koncentrationsfet över höfter ända och lår, så ser jag rätt fin ut i dem. Ett välbehövligt komplement till min garderob, som mest består av lite för stora, välanvända-utslitna vardagskläder. Allt som en gång kunde räknas för snyggt, är nu för välanvänt för att passa i snygg-kategorin låängre. Bläk. 
Byxorna blir räddningen ifall jag ska va fin.

Underbart att läsa helgens "prat" på denna tråd….Fniss, ett & annat asgarv också !!
Här har datorn varit i viloläge heeeela helgen !! Vi har hyrt ut rum i huset till Vätternrunda-cyklister. Jag har därmed inte varit hemma med nån ordning, samt pysslat med lite annat.
Nu går tvättmaskinen för fullt, fågeln har vi hämtat hem, handlat lite……fixat iordning huset efter gästerna !!
Det har varit kallt & regnat hela helgen…det känns som ett hån till cyklisterna nu denna dag när solen lyser & det är 18 grader ute
.

Jag har blivit koncentrationsfet på magen, tror minsann att alla mina kilon jag gått upp det senaste har satt sig där. Nu mäter jag inte med måttband eftersom jag jämt slarvar bort det och alltid glömmer skriva upp siffror när jag väl mäter, men det känns som om magen har växt.
Skönt att byxorna gick att sy om med. Sånt där kan inte jag… inte minst för att vi faktiskt inte äger en symaskin. 

Branneli - Härligt med sommmar. Jag vaknar varje morgon (dag) av att solen gassar mot mitt sovrumsfönster och gör rummet äckelvarmt. (jo, jag har dragit för persienner..). Sen när man har kravlat sig upp, då går sol-fan i moln… Annars är det jättefint nu - lagom temp för mig, typ 18 grader..
Flikkan77 - Symaskin är bra att ha - ofta finns det jättefina beggade hos dem som säljer nya, för nån tysing kanske.. (rekommenderar märkena Pfaff och Bernina)..
Din mage har nog bara växt tillfälligt..

Ja, jag hoppas ju att kilona inte tänker sitta benhårt sen när jag får sluta med medicinen.
Vi har funderat på att köpa någon begangnad symaskin om vi får råd någon gång. Makens mamma har haft någon textilaffär så hon får i så fall följa med som köpråd. Pfaff har jag hört ska vara bra i alla fall. 
Hörrni, mina vänner!! Vad har ni för Midsommar-planer??
Jag har just pratat med min mama i telefon. Spånade om utifall jag skulle åka upp till dem några dagar (kusten Kalix längst upp i "kroken" nära Haparanda). Hon blev överlycklig och vi lade upp ett prel. program.
- Midsommarafton på Degerberget - utsikt låååååångt, elda, matsäck, slåss med mygg, trivas.. Ett antal representanter ur släkten ska med..
- Båttur när vädret sköter sig, min bror med sambo har en stor motorbåt, min papa har en jättefin segelbåt (som han byggt själv) allt med matsäck och tillhörande strandhugg i skärgård.
- Påta i mammas trägga, ligga i solen och läsa.. 
- Spela kort och umgås kvällstid, kanske en ny chans att spöa upp brorsan i TP.. 
Tänker gå dagliga promenader på egen hand, efter stigar och skogsvägar där man härjade med kompisar som barn, provro nån av pappas nybyggda ekor, sätta sig och meta i nån vik - där får jag garanterat papa med mig..
Hoppas vädret ställer upp!! 
Vad tänker ni göra??
flikkan77 - Vad ni än gör - köp inte Husqvarna 80-tal!! Värdelös trådspänning, tyget fastnar i hålet där nålen går ner.. Skramlar och racklar och står inte ens still på bordet. 
Bra att ni har ett proffs till hjälp!! 
trevligt att läsa allt ni varit med om.
Jag har också sytt om ett par byxor till svärmor i dag. På både längden och bredden. Hon har ingen midja frampå mer, hon går så krokigt - framåtböjd att det är grenen och sen kommer brösten. Alltid problem med kläder så utan symaskin skulle hon få gå näck.
Satt men henne vid läkare hela dagen i dag, nu blev hon kvar över natten åtminstone.
Varit borta i helgen så nu först hann jag till tvättmaskinen.
Är det inte underligt att allt skall komma på en gång. allt jag planerat till i dag blev nu framflyttat till i morgon.
Lottalis - Både folk och händelser kommer i klungor - det är bara att djupandas!!
Så bra för svärmor att hon har dej!! 
* *
Jag har tagit itu med ett nytt syprojekt. Kom på att jag behöver en kort kavajjacka, typ nästan figursydd jeansjacka - fast vit!
Försöker låta bli att krångla till - vilket vore typiskt mig. Ritar av mönster från en Burda-tidning och ändrar bara liiiiite..
Kanske blir den klar i sommar..
Din midsommarhelg låter underbar, hoppas verkligen att vädret ställer upp.
Här i södern har de lovat ganska mycket regn, så jag har inga planer alls, jo, sill och annat gott. Och sonen kommer på besök, inte det sämsta.

Midsommarafton blir det att kliva på bussen 11.05….mot Cinderella, som tar oss till Riga !!
Vi är två familjer+ min stora unges flickvän som bryter traditioner & drar …. vi spred ryktet……. Men ALLA har bokat sommarens semesterpengar, och hade därmed inte råd att följa med.
På detta sätt får vi med alla tonåringar
.
#Branneli
Ni skall ha en riktig trevlig helg i Riga,
Vi är som tidigare år ute vid sommarstugan med barnen och dotterns familj ev hans föräldrar. Dit kommer säkert deras kompisar också. Trångt och mysigt, vid regn blir det ju bara mysigare! Vi hoppas på solsken.

Lottalis 
Tack, det känns riktigt bra !! Vi längtar allihopa
.
Sommarstuga är riktigt mysigt, med trivsamma människor. Då hittar man ju på roligheter efter väder !!

Midsommarplanerna är som tidigare år trevligt umgänge med några andra familjer i området. Vi börjar med samling och förrätt hos mig, och så brukar vi avsluta hos den som har störst inglasat uterum. Vädret ser inte ut att bli så bra, så det blir nog dåligt med uteaktiviteter. Men det finns ju alltid roliga spel att fördriva tiden med, om det händelsevis skulle ta slut på samtalsämnen… :-)

Ohh….nu blir jag riktigt avis på er alla……
Önskar att jag hade något roligt planerat inför midsommar men som singel blir man ganske ensam…..min singelväninna jobbar hela helgen…och mina ickesingelvänner är uppbokade på annat håll…Min pappa har ju en relativt ny flamma och dom ska vara i hennes sommarstuga……så ev. om vädret tillåter så ska jag vara i min fars kolonistuga…..(om han lånar mig sin bil förstås) alltid något…..
slipper sitta inne i lägenheten…..Usch vad jag gnäller …men det känns lite trist….
Men veckan efter så ska jag och min väninna åka på kryssning till H-fors…och sen blir det att stanna kvar i Sthlm hos min dotter ett par dagar……
får se fram emot det i stället och hoppas på fint väder då oxå så man kan ligga på däck o lapa sol med nåt kallt och gott att dricka…..
Hoppas ni alla får en solig och underbar midsommar……

Jag och min man har planerat att vara ensamma och inte göra något särskilt på midsommarafton. Kanske att vi hyr en film. Vi ska nog dricka nått alkoholhaltigt och bara slappna av och mysa ihop. Ät något gott ska vi ju göra med, har bara inte bestämt vad än.
Ser faktiskt fram emot en sådan midsommar! 

Underbart skönt att bara vara själva, när man känner att det kan vara läge för lugnet….
. Ta hand om er !!
Vad roligt att läsa om era olika midsommar-tankar/planer!
Allt från mys i all enkelhet, till mer extraordinära grejjer..
Och du nenna31, som troligen blir för dig själv. Jag är ju åxå singel, men har föräldrarna "tillgängliga" än så länge. Hm, de är piggare än vad jag är och blir mest jätteglada när man hör av sig! Hälsar så sällan på dem trots att det ju bara är 13-14 mil mellan oss.
Slänger en och annan tanke till dig och hoppas du får det mysigt ändå!!
Fast nog går det bra att vara själv åxå, man har ju fått endel träning. Ungarna åkte ofta till sin pappa i Uppsala just under storhelger. Nuförtiden, när jag hör till samhällsparasiterna och bara latar mig dagarna i ända, så missar jag ofta att det kommer "helger". Blir jätteförvånad att det är stängt på stan eller knökafullt upplopp på mataffärerna! 

Husromhelst - skriver som Branneli - Ta hand om er!

Jag är också singel, dessutom utan TV el radio.
Midsommarplaner: sitter väl i köket och trycker i mig en gammal rökt sik med kokosfett, och stirrar ut genom fönstret på regnet som vräker ner och kanske funderar på om den fagra björnhonan i grannskapet har lika tråkigt.
#214 Du e ju rolig, du! 
Ta det lite försiktigt med björntjejen, även om hon nu råkar vara attraktiv, eller hennes filé eller bakskank.. Vi vill inte förlora dig helt till de stora skogarna.
Ingen TV - kan nog vara uthärdligt ett tag, men ikväll blev jag ordentligt sur på mig själv - missade en dokumentär på TV8 om den USA-stödda kuppen mot Hugo Chavez i Venezuela för några år sen. Som tur var misslyckades kuppen. Hade velat se programet, men när jag slog på så var det bara några minuter kvar. 

#215 jorå, jag skall vara försiktig med henne..vara lyhörd och förstå även det som inte har sagts i klartext.
Ja, Chavez vill man ju se….en modig man till skillnad från de flesta ledare runt om i världen! Kanske kan ses på nätet?
#216 Tänkte på det…Dokumentären kanske på internet alltså. Man kan ju prova söka sen.. när man e lite mindre Zzzzzzzzzz.. Tror det var en australiensk dokumentär.
Blir alldeles glad av det du skriver om din å Björnas relation. 
Och nu fick KIF trippelspunk!!
Just det!
Som sagt….

Jo du har så rätt kaisakavat……man vänjer sig att vara ensam….men just storhelger känns alltid värre….umgås mycket men mina vänner ….både singlar och par……men storhelger blir det nåt annat…..har bara min pappa kvar, mamma gick bort för 24 år sedan …… min pappa är lite speciell….
har han en kvinna så betyder hon och de runt henne alltid mera…..tyvärr…..sen är det bara de sista 4 åren som vi bott på samma ort….han flyttade norrut när jag var 20 år……kom tillbaka hit för 4 år sedan när han blev änkling……men har som sagt träffat en ny flamma och är oftast upptagen med henne….
som du märker så finns det en viss avundsjuka här….
eller kankse man ska kalla det besvikelse…..trodde nog att vi skulle umgås mera när han flyttade tillbaka hit…men men …bara att acceptera läget…..
Vad skulle man göra om man inte hade dessa goa vänner…..
både de IRL och här på nätet…..
Önskar er alla oxå en trevlig midsommar….
I mitt kök råder kaos, snart utlyser jag undantagstillstånd .. Hur skulle man ha gjort för att komma undan detta? Städa eller fly?? 
Lutar åt att städa, vilket innefattar typ golv till tak inklusive disk.. Fönstren är mkt smutsiga de åxå, men jag har inga persienner där, så kanske jag behåller smutsen lite till.. 
Måste ladda lite först bara..
Borde förbereda mat att ta med till parenteserna i helgen.. men jag ids inte.. Istället handlar jag på plats och ägnar torsdag kväll och fredag f m, till att skita ner i deras kök.
Jag är väldigt sugen på mascarpone-rulltårta, har varit det i flera dar.. Tror jag gör en sån faktiskt, bl a.
Är på väg till biblan annars - ska hämta en bok jag köat för. Flodguden av Wilbur Smith - ska visst vara mkt bra har jag hört.. Perfekt till mina kommande timmar på buss!

Hur gör man en mascarpone-rulltårta? Blev lite nyfiken nu. Har precis gjort lite glass och kommit på att jag ju kan söta den med proteinpulvret jag har. Blev mycket godare än utan, är helt enkelt inte totalt socker-avvänjd än. 
Har inte fått höra något mer om webbshop-praktiken, men jag ska träffa min karriärcoach igen i morgon. Kanske hon har något nytt att berätta om det?
Jag och min familj kommer mest troligt att vara hemma midsommar, grilla och bara ta det lugnt. Ev. att vi far på firandet i Noliaområdet. Det beror bl.a. på vädret.
Önskar dig en riktigt skön midsommarhelg hos dina föräldrar!
En riktigt skön midsommar även till er andra!
flikkan77 - mascarpone-rulltårta - recept finns här på sidan.. Vad är det den kallas..? Kanske mascarponerulle?? Sök..
Carina - Segt det där med jobbet - hoppas hon har nåt vettigt att säga imorrn..
Ha det skönt i midsommar med grill och lugn.
* *
Jag städade mitt kök. Sen skitade jag ner det igen, med besked. Först en sån där rulltårta som blev SUVERÄN!! Delar den i STORA bitar, lägger ner i plastlåda och kyler/fryser (?) över natten, sen tar jag med den till Kx. Hehe..
Sen kom jag på idén att göra Beasås av äggulorna som var över.. Gick åt HELSKOTTA!! Och jag som trodde att jag kunde det där..
Försöker rädda de dyrbara ingredienserna genom att röra ner en massa hack och göra kryddsmör-sörja.. Får se hur det blir.. Går den stå ut med så följer den åxå mer till Kx.
Man måste ju ÄTA!!
Det verkar som om vädret ska va OK, svalt men rätt bra solchanser kväll, natt midsommar. Sen lite molnigt-halvklart. Bra! Dock har de sagt nattfrost för inatt! 

Då får jag leta lite här då. Vet jag bara att receptet finns så brukar det gå att hitta med.
Snart ska vi åka in och trängas med alla andra som också måste handla. Ska lämna mina kaninungar i en djuraffär med så de blir sålda. Känns lite jobbigt men nått måste jag göra för vi kan inte behålla dem.
flikkan - Plötsligt händer det, du vet - det rasslade till i bakskallen och jag mindes plötsligt att rubriken på tårt-tråden är: Rulla en tårta
Du hittar den!!!! Jättefin tråd, men bilder, instruktioner å allt!
Jag är ju en idiot när det gäller länkning å sånt… 
* *
Här är strålande sol och perfekt lite sval lufttemp! Yes! Hoppar på buss till Kx vid 12-tiden idag och åker hem igen söndag eller måndag. Kommer sakna mina "KIF-rutiner".. 
Sköt om er!!! 

kaisakavat: Ha en jättetrevlig midsommar i Kalix! Ni verkar vara de enda som får sommarväder, så passa på att njuta åt oss allihopa!

Kaisakavat…..he en jätte trevlig midsommar
och njut av miljöombytet……alltid trevligt att resa bort ett par dagar….hoppas solen skiner på er….

"Rulla en tårta-tråden" har jag som bokmärke om jag inte minns helt galet nu. Har tänkt att testa den och tycker du att den är bra så litar jag ju på dig.
Fast det blir inte till helgen jag gör den för nu orkar jag inte handla mer… alla andra var också inne och handlade så det som är glömt just nu får vara glömt tills på lördag eller så i alla fall.
Har sålt mina två kaninungar och köpt en mushanne. Eller ja… vi fick en mushanne plus lite till saker vi behövde från djuraffären. "Bytt är bytt" liksom. 
Hoppas din midsommar blir super!
Trevlig helg till er alla!

#214 Pasi känner du dig fortfarande som en blöt svamp efter mitt beröm (Pasi=smart)? Tänk på att jag bara säger vad jag tycker. Jag smörar inte. Är den där björnhonan av animalisk karaktär eller har hon mer mänskliga egenskaper? Förlåt om jag frågar. Här nere i Småland har vi mest förrymda vildsvin och de är så ilskna att man inte vill data dem.
Ibland känns det faktiskt som det här med midsommar är klart överskattat. Varenda människa förväntas leva som i en Pripps blå reklam, fast det är kallare än på julafton. Jordgubbarna är svindyra och potatisen är det inget med längre.

Nja, idag känner jag mig mer som en svamp efter en blöt fest.:-D
Björnhonan (en riktig) dök aldrig upp…kanske ett missförstånd då det kan vara svårt att förstå de små liven (syftar ju inte på björnar utan på honor)
Grannen dök upp och bjöd över mig till deras släktfest, där jag fick en chans att indoktrinera människorna både vad gäller kosten och Bilderberggruppen. De har säkert haft ingående diskussioner idag om mig….kanske om jag har en skruv lös och så.
Midsommar är klart överskattat!

#233 Pasi, pasi. Ni fick du mig att googla nästan det första jag gjorde på morgonen. Och fy för det jag fann när jag sökte.
Nu ska jag på utflykt till Östergötlands kultur- eller obygder eller vad de nu har för bygder i Östergötland. Efter att ha googlat på bilderberggruppen så behöver jag all distraktion jag kan få.
Hej!
Tack för alla hälsningar och annat skriv i min frånvaro!
Jag tror jag startar en ny tråd… Välkommen i den - alla ni som vill!!
* *
Nån Medarbetare som vill får gärna låsa denna!

Åh! En ny tråd. Cooooolt! 

…. ska bara hitta den också.