Frågor om Fiber husk bröd!
Blev helt överlycklig när jag hittade fiberhusk så jag äntligen kan äta nått brödliknande igen. Hittade ett recept av Airam där man hade ägg, färskost och bakpulver i degen. Men det jag nu undrar är kan man använda jäst enligt LCHF? Finns en recept på bröd på fiberhuskpåsen där dom använt gäst så jag tänkte prova att baka med det men vill bara veta att det är LCHF.

Nja, alltså jäst behöver ju socker för att växa, annars jäser det inte. Är ju därför du ska ha bakpulver. :)
jag använder jäst i mitt hårda tunnbröd… men det ska ju inte jäsa men det är jäst i originalreceptet. Så jag kör med det.
jag har tagit bort mjölet helt nu, det framgår av tråden
förresten finns det massor med vanliga brödrecept med jäst i men utan socker…

Något sånt recept har jag inte sett många av.. Försöker tänka efter vad vi hade i fransbullarna i bageriet men kan nog inte komma ihåg sockret. Hm. Har för mig att vi brukade slänga i lite. Annars tänkte jag nog på sötade degar. ^^
fransbullar? vad är det? Jag har en matbrödbakningsbok och där är närapå alla recept utan socker.
Står inget om socker i recept på fierhusk paketet så om jäst inte innehåller kolisar så är det väll bara att tuta och köra antar jag 

Men det står glutenfri mjölmix i receptet på paketet och där har du kolhydrater…
(i alla fall min påse fiberhusk)
ja men det var väl inte det receptet TS tänkte pröva utan Airams? bara att hon tänkte testa med jäst? Hoppas jag?
Om jag inte minns väldigt fel så så står det ingenting om någon mjölmix på min Fiberhusk påse. Receptet innehöll fiberhusk, vatten eller mjölk, salt jäst och ägg har jag för mig.
Jag testade Airams recpet igår och det var gott men tänkte om det kanske blev ännu godare om man använde jäst i stället för bakpulver. När jag åt vanligt bröd tyckte jag tex frallor bakade med jäst var mycke godare än scones som är gjorda på bakpulver 
Så jäst innehåller inte kolisar??
det låter underligt att det inte innehåller mjöl? För det är egentligen till för att höja fiberhalten i bröd, sen att "vi" kommit på att använda det som glutenersättning tror jag inte är så utbrett att de skulle ha recept utan mjöl på påsen?
Fast det vore ju BRA givetvis om dom kommit på att spannmål inte är bra!

@fenixthebasketcase
tyvärr stämmer det inte, att man behöver socker i bakele för att de ska jäsa med jäst. Jästen brytar ner stärkelse i mjölet själv ock tillverkar sockermolekuler av det. Ju finare mjölet är malen ju snabbare kommer jästen i gång.
Det finns massor av bördrecepter utan socker, fram förallt i meddel och södra delen av europa. Jag har bakat i över 20 år och jag är medlem i en bakforum i Tyskland i över 4 år, som är led av en bagarmästare och där finns tre andra bagarmästare med.
Vänliga hälsningar Stephan

Jag klargjorde det tidigare i tråden, jag fick fel för mig och tänkte på vetedegar istället. Kom på att vi använde vetemjöl special till matbröden för att få så bra resultat som möjligt.
Men när vi gjorde göteborgsdeg (vete) som innehåller mer fett, lade vi även i mer socker för att jästen skulle få fart.
du talar om vetedegar som om det enbart är söta degar… en vetedeg behöver väl inte vara söt, tex baguetter, barkis, franskbröd etc. är oftast bakade på vetedeg.

Ja, det var bara sötade degar jag menade som jag skrev tidigare i tråden. ^^