Vad är mättnad?
Vad är egentligen mättnad? Jag har en väldigt liten magsäck som blir full efter bara en liten mängd mat. När jag känner att magen e full kan jag ibland fortfarande vara sugen på att äta mer. Vilken mättnad ska man lyssna på egentligen den fysiska (nu e magen full) eller den psykiska (nu har jag ätit tillräckligt).
Jag har haft ätstörningar så både den fysiska och psykiska mättnaden e rubbad för mej och jag håller på att lära mej känna hunger och mättnad men d kan vara bra att veta vilken man ska lyssna på.
I ditt fall måste du försås lyssna på när magen är full , om du menar att den psykiska mättnaden kommer senare? Det går väl inte att äta mer när magsäcken är full?
Eller missförstår jag dig?

vad jag menar är när man börjar känna att magen e full, man kan ju äta sej proppmätt men d är så obehagligt. är kanske bäst att lyssna på magen :)
När du inte längre är hungrig.

Om du gått över från standardkost till energität LCHF och samtidigt äter tills magen är full så kan det bli enorma mängder i början.;-)
Själv anser jag mig vara mätt när jag inte är hungrig…mättnad är helt enkelt frånvaron av hunger för mig. Jag äter nog aldrig tills magsäcken är full (med nåt undantag då jag lyckats trycka i mig 3-4000kcal:-P).
Enda gången då min kropp inte fungerat på detta sättet var efter min överlevnadsvecka, vilket bestod av att inte äta alls.
De kommande dagarna kände jag ingen mättnad, och jag kan tänka mig att det är kroppens svar på svält (när man "tvingat fett" ur fettcellerna så slutar de producera mättnadshormon vilket är en av orsakerna till att traditionell bantning ALDRIG fungerar).
Men efter att ha vräkt i mig mat i några dagar så började systemet komma i balans igen.
Har man svält sig i flera år så kan jag tänka mig att det tar lååång tid innan man får ordning på systemet.
jag fattade det så att du inte kände att du var mätt förrän efter att magen var full… då är det svårt att gå efter det!

Men vilken mättnadssignal lyssnar en "normal" människa på?
när man är nöjd… svårt att beskriva!

men hur vet ni att ni inte är hungriga längre då?
konstig fråga kanske…

#7 du har nog rätt…. är nog svårt att beskriva… får fortsätta öva och försöka känna efter.
Med störda signaler är det skitsvårt.
Har har svårt att känna både hunger och mättnad vilket gör att det blir skitsvårt "att äta lagom". Så jag har löst det med att göra "lagom" portioner så jag får i mig ungefär det jag borde delat på två ggr/dag när jag jobbar och lite fler ggr/dag när jag är ledig.
Men ibland fungerar det inte heller och då kan jag gå en hel dag eller två utan att äta och andra dagar äter jag så jag mår illa till slut eftersom jag inte "känner" stoppet.
Tycker det är asjobbigt att veta att kroppen är så "förstörd". Men jag antar att det går över, blir bättre och bättre på det iaf :)
Att magen är full är väl ingen garanti för att man ska känna sig mätt. Drick ett par liter vatten så får du se.
Vad man har hört från expertisen är ju att det kan ta någon kvart efter avslutad måltid innan mättnadssignalerna når hjärnan till fullo.
Det är ju också en vanesak. Är man van att äta jätteportioner så känner man sig inte nöjd med lite mat men man kan mycket väl vänja sig vid mindre mat på några veckor.
Skullle tro att de flesta äter vad som kan betraktas som normalportioner och nöjer sig med det. Så finns det en minoritet som inte kan eller vill sluta äta förrns magen står i sju hörn.

Kroppen har en hel drös med signaler i aversionsystemet för att hindra oss från att äta för mycket!
"Hunger är en känsla som uppstår hos människor och djur då magsäcken är tom. Känslan av hunger uppstår genom aktivitet i ett hjärncentrum kallat för hypotalamus, som känner av den låga nivån av glukos i blodet och dessutom tar emot hormoner från magsäcken vilken signalerar att den är tom. Bland de hormoner som styr hunger ingår bland annat:
Motsatsen till hunger är mättnad vilket kan beskrivas utifrån två synvinklar. Dels den upplevda mättnaden som kan inträffa efter en relativt liten mängd mat, dels fyllnadsgrad av magsäcken. Även tiden som olika substanser stannar kvar i magsäcken spelar roll. Atkinsdieten till exempel spelar mycket på insulinets betydelse för mättnaden."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hunger
Mättnad är frånvaro av hunger!!
När man är van att äta tills magen är full och man fått sin kick av stigande blodsocker är det väldigt anorlunda när man går över till LCHF, mättnads/hungersignalerna blir annorlunda och det tar en tid innan man har lärt sig tyda dessa!!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Bra tråd det här!
Jag har också svårt att känna både mättnad och hunger. Just nu är jag på grund av en medicin nästan konstant hungrig. Det hjälper inte att jag har ätit så jag får ont i magen utan huvudet vill ändå ha mer mat. Riktigt jobbigt!
Försöker se med ögonen hur mycket jag borde äta men det är svårt att sluta äta ändå ibland.
"You just have to belive…"
Åh det suger så, när man känner att det är FULLT men huvudet säger: men du, lite till. Är det för jobbigt med mat kan du ju ta lite vispgrädde med kakao. Eller äta några ägg.

#14 Ja, det är inte alls lätt just nu. Borde väga det jag äter så jag får bättre koll men jag mår inte tillräckligt bra för att orka krångla heller.
Äter en hel del ostrullar med smör, hyvlar en skiva av varje och rullar ihop. Men inte ens 7-8 sådana tar bort suget efter mer mat.
För att ta bort sug dricker jag Yogi-teer.
Särskilt Sweet Chai (som är min favorit) men även andra sorter fungerar bra för mig.
Jag har upptäckt att de gör min kropp lugnare och mer balanserad (och troligtvis min knopp oxå) men också att suget efter nå't ätbart försvinner när jag läppjar på dem. Vissa dagar småläppjar jag på thé hela dagarna (p g a mitt jobb) - det var så jag märkte vilken verkan de har på min kropp.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Trots att jag har ätit UFO rättså länge och så kan jag fortfarande inte lita på mina hunger/mättnadsignaler. Har aldrig lärt mig vad hunger o mättnad egentligen är tidigare. Då fyllde man buken tills det var överfullt. Å sen var man i alla fall hungrig/sugen 2-3 timmar senare!
Jag behöver hålla koll på portions-storleken. När jag ätit så mycket som borde vara en normal portion så vet jag att jag har fått i mig tillräckligt men sinnet kan ändå vara suget. På det sättet håller jag på att lära mig att sug och hunger inte är samma känsla.
Hunger är när du kan äta skafferidörren.
Sug är när du öppnar skafferidörren för att se om det finns något gott att äta innanför!
Är livet lugnt så har jag lite lättare att hinna lyssna på kroppen. Snurrar livet i expressfart (stressad) så har jag svårt att hinna lyssna på kroppen. Det är då man måste ha sina små trix för att hjälpa till.
Det här sättet att äta passar mig jättebra och trots att jag inte är en nybörjare så lär man sig nya saker/känslor/idéer vaje dag.

Tack för alla bra inlägg!
Har en fundering till i samma ämne:
Om jag äter lite för mkt så att jag blir proppmätt och känner att magen verkligen är full så brukar jag bli snabbare hungri än efter en måltid d¨å jag ätit lagom och inte fått den där full i magen-känslan. Fler som tycker det är så? Och hur kan det komma sig? Man borde ju stå sig längre de gånger man ätit mycket mat.

Jag tror snarare att det du talar om förekommer mer frekvent vid situationer när man väntat för länge med att äta.. då har man en tendens att laga till för mycket samt att äta mer o snabbt.. vilket lätt leder till att magen är full men hjärnan har inte fått alla signaler ännu om att sluta äta för det tar iallafall en halvtimme innan maten har nått blodet!!

#18 Jag kan också tycka att jag blir hungrig fortare om jag ätit för mycket vid ett mål. Förstår inte heller den känslan. Tror dock att det i mitt fall beror mycket på min medicin som ger ökad hungerskänsla.

Det kanske har ngt med vad Zepp säger, ofta får jag den känslan när jag äter efter att ha väntat väldigt länge mellan måltiderna… det hände idag men jag åt verkligen inte mkt utan det var kanske så att magen tyckte d blev jobbigt att från att ha varit tom blivit full.
#20 Det kanske är vi med ätstörningar i bagaget som ofta upplever detta, kanske för att vi rubbat hunger, mättnad och sådant.

#21 Du kan nog att rätt i att det är vi med ätstörningar som har mysko mättnads- och hungerkänslor. Mina fungerar med nöd och näppe i vanliga fall och nu med medicin på det blir det galet.
Jag har supersvårt att skilja på hunger och sug med.
Jag brukar alltid sluta äta lite innan jag blir mätt, för jag vet av erfarenhet att den riktiga mättnaden inte kommer förrän efter en stund. Sen vet jag av erfarenhet att tre hekto föda är ett bra riktmärke per måltid. Det är naturligtvis individuellt, men om du själv hittar en mängd du trivs med, kan du ju hålla dig till den. Jag äter tre gånger om dagen med ungefär sex timmar mellan målen, och håller då vad jag tycker är en bra balans.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Jag är övertygad om att det är pga ätstörningarna som det har blivit så. Man har ju lärt sig att ignorera både den ena och den andra :(
fett gör dig mätt- om du inte blir mätt har du ätit för litet fett.
olivolja och smör är gott och nyttigt.

#23 Inte en så dum ide att börja med innan man "lär sig". om man vet en bra mängd så slipper jag bli så där jobbigt övermätt. Ofta ser d lite ut på tallriken men man blir lagom mätt ändå, speciellt sen jag slutade med kolhydrater. fet mat är ju mäktigare.
#25 Mitt problem är tvärt om, jag blir väldigt mätt av lite mat. men fettet jag börjat äte det senaste halvåret gör att jag håller mej mätt länge och slipper mycket av suget, det är en stor förbättring i livskvalitet!!
Magsäcksväggen har tryckreceptorer som reagerar på hur utspänd magsäcken är. Om du äter mycket så att magsäcksväggen spänns ut för mycket så aktiverar dessa tryckreceptorer insulin. Överätning = insulinpåslag = hungrig fortare.
Att äta långsamt har att göra med att hvuudet hinner med och att man då känner sig nöjd (satiety). Finns rättså många studier som visar att födointaget blir mindre om man äter långsammare och tuggar omsorgsfullt än om man bara skyfflar in maten.

Bazz: intressant, tack för ditt svar!
#27, vet inte om jag tror på det där. Det skulle innebära att en måltid utan kolhydrater som "spänner ut magsäcken" skulle medföra livsfarliga blodsockerfall, ungefär som en diabetiker som injecerar insulin utan att efteråt äta kolhydrater.

Har oxå problem med att inte veta när jag är mätt…….
eller sugen…..
PÅ förmiddagarna och efter lunch fram till kvällsmaten funkar det hur bra som helst…..sen kommer kvällen och kvällsmaten….äter en normal storlek på middag….liknande de tidagare på dagen…..men blir inte mätt….eller om det är ett sug som infinner sig……vill liksom ha nåt att tugga på framför Tv:n……kan sitta och titta på Tv på dagen men då känner jag inte av detta …enbart på kvällstid….knepigt….har alltid haft detta problem på kvällarna ….tror att det är mest en ful ovana som är skit svårt att bryta ….vet inte riktigt hur jag ska bryta detta mönster……Någon som har ett tips…?????

Man blir av med dåliga vanor genom att skaffa sig nya bättre!
Jag dricker grönt te på kvällen och ibland tar jag en tjock ostskiva till!!

Zepp….
Har försökt med olika varianter…..nu äter jag vispad grädde o några få frysta hallon…..hoppas på att det kommer att funka…..provade med ost men då går jag upp i vikt…..äter endast sådant som finns inom lchf-kosten….
Har jag ätit middag ca.kl 18-19 så är jag hungrig/sugen vid 20-21 igen…..Under dagen äter jag 07.30 frukost…..12.30 lunch……17.30-18.30 middag……så det stör mig att jag inte klarar att inte äta mera den dagen….har även försökt äta mer sällan under dagen …men då slår hungern till även om jag äter större mål……Vem vet jag kanske måste lyssna på min kropp och acceptera läget..????
Många har vittnat om att dom är väldigt hungriga i början av LCHF och äter väldigt mycket och ofta, det regleras sig själv så småningom! Ät mer fett och så ofta du behöver! Håll nere på kolisar som grädde och hallon som kan trigga suget!

Jag äter nästan jämt just nu och även om det är lchf-tillåtet så blir det ju inte bra. Kan dock inte riktigt kontrollera mig och är konstant hungrig av medicinen. Går sakta med säkert upp i vikt har snart gått upp hälften av de nästan 13 kilona jag tappar sen september förra året.
#32 Ät en liten middag till vid nio så du absolut inte är hungrig. Ät absolut inget som påminner om tidigare, nötter och sånt är helt fördärvligt. Spara grädden och hallonen till helgen.

Hade svårt från början att hitta rätt läge, vad matintaget skulle vara. Men jag har ätit lchf sedan början av februari, nu känner jag att det fungerar väl. Har haft ätstörningar nära på hela mitt vuxna liv.
Kbt samtal i 2 år och lchf har gjort saken mycket bättre, nästan bra.
Men vid stress och psykiska påfrestningar, mer än vanligt och vid PMS så får jag verkligen tänka mig för. Det går ibland och ibland så äter jag mer av lovliga byten dvs lchf mat och ibland godare efterrätter osv.
Nu kan det gå 5 - 6 timmar mellan målen, vet inte om det är helt ok för viktnedgång, men känns bra att inte vara helt styrd av sug och hunger.
Kan erfara yrsel och trötthet, då äter jag ägg eller någon köttbit m sås. Kaffe m grädde och smör mättar mig.

Elisabeth83….sorry jag kapade visst din tråd …inte meningen….
Tack för era tips ….ska testa lite olika varianter…..återkommer och berättar …..
Jag tror precis som några andra ovan att vi med ätstörningar i bagaget har mycket svårare att kunna lyssna på våra signaler eftersom vi har blivit experter på att undertrycka dem.
Personligen kan jag vara "mätt" utan att äta på ett par dagar likaväl som jag kan vara "hungrig" en halvtimma efter en trerätters brakmiddag, och ofta får jag aldrig någon signal från kroppen om att det är dags att äta utan jag mår fin-fint, mår fin-fint, mår fin-fint, MÅR ILLA.
Tricket som fungerar för mig har alltså fått bli att strunta i signalerna utan istället fått ägna en del tid åt att hitta rätt mängder att äta på rätt intervall och följa det schemat. Nu innebär inte det att jag väger och mäter allt, utan jag har ungefärliga ögonmått som jag utgår från när jag planerar måltiderna.
Långsamt lär sig min kropp att skilja på Mätt = Ohungrig och Mätt = magen-utspänd-till-bristningsgränsen
Tjänstehjon åt Bröderna Bus

FruFilur……instämmer helt med dig…..
Jag måste oxå planera min dag för att veta att jag varken äter för mycket eller för lite….börjar känna min kropp lite bättre med det tar tid…ack ack…
#38, 39. jag håller med. jag vill också ha lite koll på vad jag stoppar i mig och när för att man inte ska hamna i jobbiga ytterlägen mättnad/hunger. Jag har också svårt att veta när jag är hungrig pga massa olika dieter jag har provat
Ibland känner jag inte"knorret" i magen som säger att jag är hungrig- ibland går det så långt att jag knappt kan koncentrera mig, känner mig seg och slö eller har ont i huvudet. När jag känner så då måste jag ha mat nu!.. så för min del tror jag att lite planering av måltiderna är bra.