Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4272 ggr
henry1
0

Går ej ner i vikt, HJÄLP

Hej, har länge försökt äta enligt GI och nu LCHF. Hur skall jag veta hur mycket jag skall äta, här skrivs, ät tills du är mätt, det har jag gjort och inte gott ner alls, tvärtom, jag har i stället gått upp 2 kg.har oxå mätt mig och även det måttet har ökat.

Här står i insändarna att man äter både Oopies(?) och nötter, som jag antar innehåller mkt kolisar, jag har oxå ätit en näve nötter, fil, fet youghurt, bär, ost, ägg, grädde mm, men HUR får man fart på förbränningen?

lizaohman
0

Hur länge har du hållit på, hur gammal är du, hur lång är du och vad väger du nu?

Var också snäll och registrera en typisk dag på minmat.net och visa oss, så ska du få hjälp.

magma
0

Hejsan!

Om du alltid håller dig till livsmedel som inte har mer än max 5% kolhydratsinnehåll, så ligger du ganska bra till. Nötter, yoghurt och bär kan vara bra att utesluta de första veckorna eller tills fettförbränningen sätter igång.

Yoghurt kanske innehåller ca 4,5% kolhydrater, men äter man en tallrik kommer man lätt upp i 300 gram vilket blir drygt 13 gram bara det… Försök hålla dig under 20 gram kolhydrater/dag. Där hamnar du enklast genom att äta protein, fett och en mindre andel ovanjordsgrönsaker.

henry1
0

Hej,

Åh ,vad bra att få hjälp lizaohman, men även minmat.se behöver jag hjälp med, se nedan.

Jag är 57 år, 168 lång, väger 68 just nu, har gått upp från 63 till 68 på ett par månader, har äiti GI i ett par år, innan dess WW många gånger och år. gått upp och ner mellan 90 och 60 under åren jag fick barn 77-81 och ett antal år efter när de var små och jag aldrig sov, men wwmaten slutade jag med pga av att jag aldrig var mätt.

har inte lyckats registrera mig på minmat.se,och tycker det är krångligt att använda pga att all mat manskriver in är i gram och jag har inte möjlighet att väga allt jag äter, då jag jobbar hela dagarna, hade varit enklare för mig att skriva in skivor, dl osv.

Men en typisk dag för mig ser ut:

Frukost: kl 05 1-2 dl fet youghurt 10% , Meze eller Turkisk, ibland Arlas 3% naturell, ½dl blåbär,½dlhallon, lite mandlar,linfrön o solrosfrön på samt svart kaffe

Alt 2 ägg med majonäs, 5 skivor goudaost med smör på, gör mitt eget smör, olivolja och vatten, supergott.

mellanmål 09: 1 ägg, alt 2 ostskivor med smör på

Lunch 12 1 kotlett/karre/fiskbit samt 2 dl blandad sallad isberg/tomat/gurka dressing på(dijonsenap+olivolja+äppelcidervinäger) eller coleslow(creme fraiche+ egengjord majonäs

ev mellanmål 15(om jag jobbar länge) se ovan mellamål

Middag 18: se lunch ovan

kvällsmål 20 se frukost ovan

Om jag då skall gå efter Magmas tips, hur skall en sådan dag se ut för mig?

Tack snälla ni, om ni vill hjälpa mig att komma rätt i denna djungel,en sak är bra med detta, jag är mätt och har inget sockersug, så skönt…

Emea67
0

En liten fråga bara hinner du bli hungrig mellean målen?

Tänkte på att du äter mellanmål, jag själv äter frukost, lunch och middag ibland något till kvällen ibland mellanmål på eftermiddagen om jag känner att jag behöver.

Skulle jag gå efter hungerskänslor skulle jag kunna äta bara lunch och middag men vet då att jag får i mig för lite näring.

bluegoose
0

Hej! Det kan vara svårt att gå ner i vikt om man redan är normalviktig eller nära normalvikt, så det kan ju vara en pusselbit i ditt fall. Kanske din kropp har en annan uppfattning än du om vad "ni" bör väga? Flört

Maten ser ju bra ut - men frukosten med yogurt och bär sticker förstås ut rätt rejält. Om jag var du skulle jag börja med att byta ut den mot någon mjölkfriare variant, t.ex. ditt alt 2 ovan. Dels för att yogurt och bär betyder att kolhydratmängden drar iväg rätt kraftigt, dels för att mjölkprodukter i sig verkar hindra viktnedgången för ganska många. Smör brukar inte vara någon fara, men jag menar yogurt och grädde och sånt.

Eftersom du verkar behöva mellanmål kan det hända att du också äter lite för lite mat och lite för fettsnålt rent generellt. Eller så kan det vara den kolhydratrika frukosten som gör dig hungrig frampå förmiddagen. Eller så passar det bara dig bra att äta lite mindre vid varje måltid, men i stället äta oftare. Flört Det viktiga är att man hittar det system som funkar för en själv, jag bara funderar lite hit och dit… Men det kan ändå vara bra att hålla ett öga på gamla viktväktartankar - se till att du inte svälter dig!

Lycka till - och fortsätt rapportera hur det går för dig!

Effie
0

En liten fråga - gör du smör av olivolja och vatten, eller är det jag som missuppfattar?

Ang minmat.net, så behöver man inte hålla på och väga och registrera jämt. Men det är bra att göra det någon gång ibland, särskilt i början, så man ser att man äter så som man tror att man äter. Sedan kan man ju använda ögonmått.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

henry1
0

Hej,

smöret= smör+olivilja+vatten: mixas och hälles i lämplig burk.

Emea, vad äter du då eftersom du inte blir hungrig?

Jag blir hungrig och sugen efter 3 tim,trodde att det berodde på att jag äter frukost kl5 och lunch 12 samt middag 18. Här läser man ju att man skall äta ofta….

jag blir så vilsen av alla olika förslag och att hitta sin egen rytm är svårt när det tar så lång tid innan vikten går nedåt.

OK, jag får försöka väga allt ett par dagar, så får jag se hur mycket kolisar jag får ihop.

Emea67
0

Vad jag äter..hmmm ska tänka efter…

Frukost: ca kl 7

Te med äggmjölk och ca 10-15 gr kokosfett i, kaffe med äggmjölk +   2 st kokta ägg.

Lunch: någon gång mellan 10,30-11,30

kött, fisk, kyckling med fet sås ibland grönsaker.

Middag: ca 17,30

Samma som lunch.

Under dagen kaffe med äggmjölk.

Ibland till kvällen te med äggmjölk och kokosfett, hallon med grädde eller ty med vaniljpulver.

Jag är en person som inte får hungerskänslor, har aldrig haft, utan blir tvärrt illamående eller svag. Detta har blivit bättre, än då när jag åt kolhydrater fick sådana svägningar att jag blev yr och har svimmat då hunger satt in, blodsocker fall. Suget som fanns när jag åt kolhydrater har försvunnit = dålig aptit så mitt problem är att jag har lättare att äta för lite än för mycket men när suget kommer så är det lätt att jag äter fel = för mycket kolhydrater även om det är inomgränserna för LCHF.

Hausswolff
0

Jag reagerar på att du äter så ofta, det tror jag inte är så vanligt  för oss LCHF:are, även om det förekommer att vissa äter ofta men lite. Jag äter 3 ggr/dag och det går minst 5 tim mellan målen - jag är aldrig/sällan hungrig.

Din frukost innehåller en del kolhydrater, det kan kanske bidra till din hundger efter 3 timmar. Att du ska "äta tills du är mätt" är också en sanning med modifikation. Alla känner inte när de är mätta och då är det lätt att överäta.

Jag ids inte väga min mat, det är jag för bekväm för, men du kanske ska ge det en chans för att få riktigt bra koll på vad du faktiskt får i dig.

Min känsla är att du äter fel fördelat vad gäller fett/protein/kolhydrater.

henry1
0

Hej igen,

Te med äggmjölk och kokosfett…..förklara vad det är, har aldrig hört talas om detta och hur kan du ha kokosfett i te:et?Slänger du i en klick och så smälter det där eller….

Hur skall fördening vara?

mkt fett typ mkt smör ost grädde/mkt protein typ ägg kött fisk/ inga kolhydrater typ ingen fil youghurt nötter frysta bär och ingen sallad som jag älskar….

Hur länge skall man äta såhär?

Jo, då håller jag med föregående talare, då har jag missförstått det hela och äter nog alldeles för mycket kolhydrater. Vad ni säjer till mig är fett och protein går bra , men ej kolhydrater alls om jag skall få igång förbränningen.

LatMask
0

Det finns lite olika inriktningar här, som du kommer att märka…

Jag äter rätt mycket sallad och andra ovanjordsgrönsaker, t ex broccoli, tycker maten blir trist annars. Och sallad väger faktiskt inte så mycket! Däremot fil och yoghurt undviker jag, det finns så mycket annat man kan äta.

Och den där fettförbränningen - om det fanns några enkla regler för hur man fick igång den…

magma
0

Men ärligt talat… Om man äter frukost redan kl 05, så är det väl inte så märkligt att det behövs åtminstone ett mellanmål under de sju timmar det är fram till lunch kl 12!

Din frukostvariant nr 2 såg enligt mig bättre ut vad gäller kolhydratsmängden än nr 1, där både yoghurten, bären, solrosfröna och mandlarna innehåller en hel del kolhydrater. En grov gissning är att du redan till frukost får i dig ca 15-20 gram kolhydrater med yoghurt/bär/frövarianten.

Jag säger inte att du inte ska äta kolhydrater alls! Men om du inte går ned i vikt som du önskar så bör du begränsa dem mer än du gjort hittills, och oftast får då (rätt sorts) grönsaker plats i kosten medan däremot yoghurt, nötter, mandlar, bär är sådant som går bort. Det är sådant man förhoppningsvis kan införa då man nått sitt mål och vill behålla sin vikt, inte något man kan äta när man försöker få igång fettbrasan.

Kolhydrater finns ju både i ägg, grädden man har i matlagningen, ost och grönsaker så helt utan kolhydrater blir det ju aldrig så länge du inte enbart äter protein.

henry1
0

Var kan man köpa kokosolja?

Hausswolff
0

#13 Lämpligast är att köpa dem i hälsokostbutiken. Det finns både naturell (smaklös) och kokossmakande. Observera att oljan är i fast form när du köper den (den blir flytande först vid 24 grader) och är alltså en vit, fast massa i burk. Jag köper Cocosa med kokossmak för den tycker jag bäst om.

Du kan också köpa vanligt kokosfett i matbutiken, t.ex. Unilevers silverpaket (står vid smöret i kyldisken), men det är inte alls lika nyttigt som den i hälsokosten. Den duger gott att steka i dock.

Lycka till.

NomNom
0

Jag tycker själv att matdagboken.se är smidigare än minmat:net…. där kan man välja dl/msk/gram osv. Men det är jag Glad

Godsagare
0

Jag är också ganska ny inom LCHF så rätta mig om jag är på fel spår.

Vad jag förstått så gäller det att "rensa" kroppen från kolhydrater för att viktnedgången ska starta? Om man då stoppar i sig lite mer kolisar "bara" en dag i veckan, då sabbar man liksom "rensningen". Stämmer det?

Jag har också fått sluta med smoothies på 3% yoghurt och bär för att inte riskera att få i mig kolisar. Jag har kvar dock att hitta ersättning till den grädde jag pytsar i lite då och då…

Som #2 skriver så med 300 gram yoghurt så springer det lätt iväg med för mycket kolhydrater.

Har du däremot ett livsmedel som innehåller mer än 5 gram kolhydrater så får man tänka på hur mycket av det man egentligen använder. Äter du verkligen 100 gram av det eller tar du bara 10 gram? Då blir summan av kolisar inte så mycket ändå.

Som sagt, jag är ny också så jag behöver också vägledning men så här har jag uppfattat LCHF och jag har inte så mycket övervikt och går inte ner i ett rasande tempo heller.

Min frukost ser ut så här:

Sköljer bacon för att få bort sälta, steker det ibland i en klick osaltat smör.

Blandar 3 ägg med en skvätt 40% grädde.

Gör omelett av detta. Ibland har jag i paprika eller broccoli.

Toppar rubbet med några skivor gräddost. Minst 38%.

Jag håller mig mätt väldigt länge på det, äter förmodligen för mycket då jag inte är direkt hungrig när lunchen kommer…

sepersl
0

Jag hoppas du får svar på dina frågor!

Jag kan hjälpa dig med ersättning till grädden. Det heter äggmjölk. Gör en sökning här inne på forumet och du får massvis med recept.

Själv gör jag så här: 2 ägg i en bunke, koka upp 2-3 dl vatten. Smält 50g smör i vattnet. När vattnet är smält så häller du det sakta i bunken samtidigt som du kör med en stavmixer. Detta använder jag som grädde i kaffe/te och det funkar för mig. Många använder det som frukost, men det fixar inte jag. Man kan oxå smaksätta det med diverse kryddor som vanilj, kakao, kardemumma, kanel etc. Det har jag inte provat än. Någon har tom provat att göra soppa på det, men jag är inte där ännu. Har själv lchf:at i 3 månader och oxå gått upp 2 kg. Är dock inte strikt på något sätt men försöker hålla mig under 20g kolisar per dag. Är för tillfället inne i en period då jag äter väldigt lite - är inte hungrig. Har bestämt mig för att registrera min mat, men gillar inte minmat.net och tackar därför Nomnom förtipset om matdagboken.se. Ska kolla hur mycket/lite näring jag får i mig!

Lycka till - vi är många som kan hjälpa och peppa varandra!

Fakta om mig: 175cm, 86kg, 33 år

henry1
0

Hej,

har nu läst Skaldemans bok (liten rosa pocket, kommer inte ihåg namnet), han har tips där om att man äter 3 biffar av fläskkött och nötkött och tar en promenad på morgonen skall man få igång förbränningen och minska i vikt, finns det någon som provat detta? och dessutom fattar hur man skall göra?

Kan man oxå äta de sallader han räknar upp där eller är det bara kött som gäller? han skriver inget om fisk….

Jag har nu testat att äta i princip kolisar 0 och känner mig helt borta i huvudet, det vill inte släppa, skall det vara så hela tiden, och jag blir väldigt trött i huvudet oxå.

odezza
0

Ja, det finns många här som har provat, dock inte jag… här kallas det för "fakir"…

Prova att söka på "fakir", förhoppningsvis får du upp lite trådar om det…

Det är som med allt annat inom LCHF-kost, det passar en del, andra passar det inte alls, så man måste prova sig fram.

"still lost in space and time"

henry1
0

Hej igen,

Ahhhh, nu lyckades jag hitta någon sån här räknesnurra, fast på engleska…surt, jag kommer inte in på matdagboken.se.

Kan ni hjälpa mig att tyda detta svar:

TO LOSE WEIGHT:

To lose a pound a week safely decrease your daily intake to 3,095 calories.

You have decided to eat 20 grams of carbohydrate a day. To avoid loss of lean muscle mass you must eat 76 grams of high quality protein each day. This can be found in 12.7 ounces of meat, eggs, or hard cheese.

Round out your diet with 301 grams of fat.

Hur mycket av vad skall jag äta efter detta råd?

sepersl
0

du ska äta: 20g kolisar (max), 76 g protein och 300g fett.

100g kött = 20 protein

100g lax = 18protein, 12 fett

100 torsk = 17protein

etc. Välj proteiner med hög fetthalt tex lax, stekfläsk, karré etc. så blir maten godare samtigigt som du inte behöver sitta och äta smör rakt upp och ner

henry1
0

Hej, hur är 1/2 grillad kyckling med skinnet på? är det för mycket till lunch/middag? eller är det för lite? även om man blir mätt, så ser man ju inte om man går upp eller ner när man ätit, det visar sig ju senare och då är det ju för sent om man gått upp…tex

sepersl
0

kycklingbröst med skinn = 21,5 proteiner, 6,9 fett. Med andra ord måste du komplettera med någon sås eller smör för att få upp fetthalten! Försök att komma upp till 75% fett per dag

isalu507
0

Det tar några veckor innan omställningen är över, jag var trött och trög i kanske en vecka eller så, men alla är olika.

henry1
0

Hej igen,

nu kör jag på Skaldemans fakirdiet och har gjort i 3 veckor, 3 250g biffar om dagen, 1 tredjedel nötfärs och 2 tredjedelar fläskfärs. Som sås har jag 1 dl vispgrädde och 50 gr smör. Jag går bara upp, känner mig som en ballong som snart skall spricka, är trött på denna kost, det händer fel saker.Jag har läst hans bok och där står det att om man håller sig till denna diet skall man gå ner 2 kg första veckan och sedan 1 i veckan och jag går upp!!

Jag tror snar att jag provat alla dieter och ingen funkar, jag går inte ner hur jag än gör, så tröttsamt….Känner mig stor, tjock och så ful och kroppen känns bara tyngre och tyngre, och kläderna blir bara mindre och mindre.

Vad göra? Tacksam för tips, skall jag gå tillbaka till normal kost, GI, börja äta bröd ris pasta och potatis istället?

lizaohman
0

Hallå hej! Här saknas ett handfast råd, tycker mig märka en viss desperation. Men först några pekpinnar, läs noga ;)

Detta är inte en kur, utan ett sätt att leva - naturlig mat för hälsa och välbefinnande.

Detta är en hormonbalanserande kost - det är hormoner som gör att fett lagras. Stress ökar kortisolhalten i kroppen och mer fett lagras in i mage och strusstrakten. Det finns flera hormoner som jobbar med energiinlagring. Så sluta stressa upp dig, det är absolut A och O ifall du vill gå ner de där sista kilona (om nu kroppen tycker att du ska gå ner i vikt, skönhetsidealet för idag är inte detsamma som på stenåldern). Tålamod, så himla tjock är du ju inte.

Du kan lägga mjölkprodukterna på hyllan, de får insulinet att höjas en hel del och insulinet lagrar in fett. Behåll smöret. Mer smör, skippa grädden.

Om du går tillbaka till vad du kallar "normal" kost lär du förr eller senare uppleva hälsoförsämringar. Självklart kan du förlora vikt ifall du svälter dig, men det är ju inte sunt att göra så. Du måste absolut i detta läge läsa "Vanliga frågor och svar" i vänstra spalten. Eventuella frågor du har efter det, kan du ställa direkt i den tråden.

Och till sist, kopplat till självsvält - du skriver att du varit med i Viktväktarna (= självsvält). Det betyder att det tar tid innan kroppen vågar släppa på reserverna. Jag tror du ÄTER FÖR LITE för att kroppen ska tro på de goda tiderna. Den är fortfarande inställd på att lagra in energi, precis allt den orkar. Den tror den gör dig en stor tjänst Oskyldig så, återigen, tålamod!

henry1
0

OK, hur mycket skall man äta av kött och smör, alltså i gram, för att kroppen skall börja gå ner?

ingrid-in-sweden
0

Sedan får vi inte glömma - allt tar TID!

För mig har ingenting fungerat alls kaloribegränsning, GI, motion, små regelbundna måltider etc - det tog närmare ett ÅR innan LCHF började bita här efter att ha blivit av med vattenkilona.

Ge detta minst tre månader innan Du börjar skruva å fippla. Sedan - vikten kanske är där Du skall vara MEN med LCHF så kan sammansättningen på kropppen vara olika, fördelning och muskler. Väl värt att tänka på!

Henriknu
0

Henry 1, det var gott att läsa vad du skriver, för  känner själv igen mig. Nu har jag inte ätit LCHF så länge men bättre i magen, inga sockerdippar längre då jag blir akut hungrig, men viktuppgång istället och därmed ett tvivelhumör och paniktänkande.

Känner igen mej från viktväktarnas program…nu får man väl inte skriva så här, men om jag ,högst personligen, kör det blir det direkt resultat på min stora mage och humöret skjuter i topp….dock har jag aldrig lyckats "hålla det" sedan en längre tid. 

Bra jag fick läsa dina frågor och inlägg, för det hjäpte mig att våga testa LCHF ett tag till.

henry1
0

Hej igen,

tack för alla bra svar och för att jag får beröm. Har nu sammanlagt gått upp 5 kg sedan start.

Av det jag läser ovan verkar det dels som jag måste hålla reda vad jag äter i gram och även när det gäller kalorier.Jag har nog missuppfattat detta, jag har läst att man skall äta tills man är lagom mätt och jag kan verkligen äta mycket innan jag blir lagom mätt. Suget är ju borta, men svårt att hålla reda på hur mycket jag stoppar i mig.

Jag har också fattat att jag inte skall behöva röra på mig, men jag får panik när jag känner att kläder sitter som korvskinn och måste ut och röra på mig då.

När det gäller fett, är det så att jag då på en dag skall äta 3 hg smör tex? Hur vet jag hur mycket ,i gram, jag äter varje dag, hur får jag fram det?

För att få igång förbränningen, skall jag då äta endast kött och smör?

Under hur lång tid skall man äta så,när det gäller förbränningen?

isalu507
0

Skulle du inte kunna, vad gäller portionsstorlekar, lägga upp en mindre portionän vad du vanligen äter, kanske två tredjedelar eller hälften och sedan när du ätit det vänta en stund, kanske en halvtimme, innan du tar mer. Det tar ungefär 20 minuter för magen/hjärnan att fatta att man är faktiskt mätt, så om man är van vid stora portioner så är det lätt att trycka i sig hela utan att känna att du blir mätt trots att du egentligen skulle kunna klara dig på mycket mindre.

Kanske något att testa?

fialiten75
0

Ät på en assiet (hur det nu stavas). Det gör ajg och märker att jag faktiskt är mätt när maten är slut. Har också stora problem att känna både hunger och mättnad men detta har fungerat för mig och nu börjar kroppen lära sig :).

magma
0

hej igen henry! Jag går tillbaks till ditt första inlägg, där du skrev "jag har oxå ätit en näve nötter, fil, fet youghurt, bär, ost, ägg, grädde mm, men HUR får man fart på förbränningen?"

När jag nu ser att du funderar på att äta bara kött och smör, så skulle jag nog vilja påstå att det finns en medelväg att gå som jag är osäker på om du provat ännu?

Du äter då inte alls fil, yoghurt, nötter, bär vilket är mest troligt att det är de bitarna som ställer till det. Använd också bara en mindre mängd grädde (kanske 1-2 dl/dag) i maten t.ex i färsen då du gör pannbiffar eller i såsen i grytor. Eller använder creme fraiche istället för grädden, dock inte båda.

Till det grönsaker med lite kolhydrater, alltså inte rotfrukter/morötter, inte heller tomat, majs eller ärtor.

Däremot kan du äta relativt generöst i mängd vad gäller salladsblad och spenat eftersom en stor hög sådant ändå väger väldigt lite. 

Även sparris har lite kolhydrater och du kan även äta en mindre mängd vitkål, paprika, squash, haricot verts.

Du kan prova att fortsätta med osten men inte "obegränsat", en del kan äta mycket ost men andra inte. Prova att använda det främst i maten (t.ex gratänger) och ett par tuggor till fika, men inte stora mängder. Andra "fikamellanmål" om du vill ha något kan vara skinkskivor eller ett par kokta ägg med majonnäs.

Du kan äta allt slags protein i form av skaldjur, ägg, fisk,kyckling, nöt/lamm/fläsk/vilt. Ju magrare proteinkälla, desto mer fett måste du lägga till.

30 gram smör/dag är för snålt, prova med 100 gram beroende på hur mycket fett du har i maten, och öka därifrån:)

Portionsstorlekar: om du inte vet hur mycket du bör äta så prova med en knytnävsstor (din näve) andel kött/protein, lägg till grönsaksdelen och sås/smör/vinägrett. Ät och vänta en liten stund, känn efter om magen är nöjd eller om du är hungrig- ät isådanafall en halv sådan portion till och fortsätt så tills du inte är hungrig längre. Du behöver inte äta dig mätt, huvudsaken är att du inte är hungrig.

Testa så ett tag om du tycker det låter vettigt, och utvärdera om ett par, tre veckor om något hänt. Lycka till!

henry1
0

Oj, va svårt detta är……

lil-sis
0

#34 När jag går ner (dvs inte fuskar så mkt) så äter jag ungefär:

04:15 2 kokta ägg m smör (rejäl klick), te med grädde i

Sen tar jag med mig ca 100g Boxholm gräddost och äter på bussen på väg till jobbet, dvs vid 05:15.

12:00 ca äter jag lunch och då har jag hunnit bli hungrig (inte vrålhungrig men så det suger lite i magen). Då äter jag 100g broccoli, 100g lax, 30g smör, allt är fruset = tinar 7min i micron = perfekt konsistens på allt. Brukar även lägga till ett eller två kokta ägg och så te med grädde.

Sen är jag oftast nöjd för den dagen, kan bli en kopp te till på kvällen men jag kommer hem vid 19 ca och då är det dags att börja varva ner eftersom jag går upp så tidigt (jobbar delade pass, så jag har lååååång lunch, just nu använder jag den till att åka hem och äta mat, annars brukar jag passa på att promenera och sådär).

Ska dock prova att byta grädden mot äggmjölk då jag kommer dricka massor av te i sommar när jag är ledig och då tror jag äggmjölken är bättre än grädde som annars lätt skulle kunna bli minst 5dl/dag Förvånad

Nu är jag kanske lite extrem eftersom jag inte har något emot att äta samma varje dag. Tycker mat är tråkigt så för mig är det hemskt lätt att göra såhär.

Varierar en del på helgerna då min SK ofta är här och han äter inte mat som har simmat så då blir det lite mer rött kött.

henry1
0

Ok, det var inte mycket. Jag tror inte jag skulle klara mig på det och inget på em/kvällen….då är jag som hungrigast.

lil-sis
0

Det är mkt fett, annars skulle jag också bli hungrig. Speciellt på kvällen. Är ingen frukostätare egentligen.

Men jag är 159cm över havet så grundbehovet är nog inte enormt :)

JenBH
0

Så skönt att läsa att det är fler med samma problem som jag, missförstå mig rätt Flört! Jag har kört LCHF sedan januari med vissa lördagsavsteg i början innan jag förstod bättre. Men nu har jag kört strikt ca 3 månader och det händer ingenting med vikten. Jag är 42 år, 162 cm lång och väger ca 77 kg. Min sista (!!) bantning bestod av pulver i nästan ett halvår (14 kg ner, 14 kg upp..) och jag är helt på det klara med att min kropp kämpar emot som tusan nu. Men ändå - jag blir sååå frustrerad!

Hursomhelst, när jag läser alla kloka inlägg så undrar jag om det inte är så att jag äter för lite fett. Vad tror ni, om jag tar en dos cocosa på morgonen skulle det kunna vara bra? Eller är det bättre att sprida ut fettet under dagen?

Passar på att tacka alla er tålmodiga, engagerade och hjälpsamma medmänniskor på detta forum!

magma
0

#38: Att sträva efter att ha bra proportioner på fett/protein jämnt över dagen är antagligen att föredra, gissar jag.

#34: Varför tycker du det är svårt Henry?

Vid varje mål mat äter du någon form av protein beroende på vad du vill ha (fisk, skaldjur, ägg, kött, kyckling)

Till det grönsaker som växer ovan jord förutom ärtor, tomat och majs.

Fett i form av en fet sås eller kryddsmör, majonnäs, en kall sås gjord på creme fraiche/majonnäs.

Där har du alla komponenter du behöve! Dvs fett, protein samt grönsaker som tillbehör, alltså inte som huvuddelen i en måltid.

Klart! Kunde inte vara lättare:)

Behöver du inspiration och recept föreslår jag att du köper Skaldemans nya kokbok, där finns allt du behöver.

henry1
0

OK, jag har fått förslag att strunta i grönsaker och mjölkprodukter pga av viktökningen,kvar är kött, fisk, skaldjur,ägg och fett, så idag startade jag med 3 ägg, kokta, med 30 gram smör och nu vid lunch blev det 100 gr grillad kycklingfile med 30 gr smör, förmodligen samma sak i em när jag kommer fråm jobbet och ev en halv omelett med bacon senare.

Om jag skall tolka ovanst så är detta för mycket? Är det rätt i fettmängd? Hur skall jag veta om det funkar när man inte ser något resultat förrän om 3 månader?

Hur vet man vad som är bra proptioner på fett/protein jämt över dagen?

lil-sis
0

Lägg in det på minmat.net så ser du hur fördelningarna blir.

Vilken fördelning över dagen som passar dig bäst är nog lättast att prova sig fram till själv :)

Jag äter ffa inte efter lunchen för då är jag inte hungrig på morgonen = åker till jobbet utan att äta frukost = blir vrålhungrig innan lunch = risk för snedsteg.

magma
0

#40:Om jag skall tolka ovanst så är detta för mycket?

Nej, varför skulle det vara för mycket? 100 gram kyckling med lite smör tror jag inte jag skulle hålla mig mätt på så länge. Men gör du det så är det huvudsaken!

Ät av rätt livsmedel tills du inte är hungrig, kolla vikten eller mät dig med ett snöre/måttband ungefär 1 gång/veckan så borde du se om det rör på sig åt något håll.

Ingen kan säga med säkerhet att det tar 3 månader innan något händer, det kan ta 6 månader eller tre veckor, precis som ingen kan säga att du går ned i vikt om du äter si eller så. Det enda vi kan göra är att ge dig råd baserat på våra personliga erfarenheter, det är därför det kanske kan vara svårt att sålla bland all information och därför det kan komma motstridiga budskap ibland.

Hoppas det börjar röra på sig nedåt snart, lycka till!

henry1
0

Hej,

har inte gått ner något ännu, går bara upp,känner mig som en stor tung säck.. och nu är det midsommar och en massa go mat.

Har ni några förslag på hur midsommarmaten kan bli OK för mig?

Jag tänker då främst på jordgubbstårtan och potatissalladen.

sepersl
0

hej henry1. Jag har ätit lchf i 5 månader och resultatet är +4kg. Inte vad jag hade hoppas men… Under dessa månader har jag hållt mig till ca 20-30 kolisar per dag. Denna period har nog startat "fettbrasan" för jag har nu fakirat (kört <5 kolisar/dag) i en vecka och vips så har 1,5 kg försvunnit.

Hur länge har du hållt på? Vikt? Längd?

Själv är jag 175 och väger nu 86,5. Min historia är viktväktarna hela hösten så jag tror att det är därför jag har gått upp i vikt (till en början lite överätande och sedan tror jag att min kropp har reparerat sig dvs. organen har tagit igen sig och återgått till normal storlek).

Nu tror jag att kroppen har fattat att jag inte längre svälter den och därför vågar den ta av fettlagret.

henry1
0

Jag har hållt i 2 mån och jag äter mkt smör extra varje måltid ca 50 g, gör du likadant?Inga mjölkprodukter alls, ingen ost, endast kött,fisk och ägg, väldigt enformigt.Har nu gått 5.5 kg och vet fortfarande inte vad felet är.

nyborjare08
0

Hej Henry1!

Förstår att det kan kännas frustrerande men det kan ta upp till ca 3 månader innan kroppen helt har ställt om till fettdrift. Jag tillhör de som inte tycker att man ska börja "skruva" på kosten och ta bort saker, innan det har gått minst tre månader. Det viktigaste är att äta sig mätt på tillåten mat. Alltså lagom mätt, inte övermätt. Att lära sig att lyssna på hungersignalerna kan vara lite knepigt och det tar också tid. Sjukdomar och medicinering kan ställa till det, men jag antar att du har tänkt på det redan.

Till midsommar kan du kanske ta några jordgubbar och lite grädde? Själv tänkte jag göra en alternativ potatissallad, med squash istället för potatis. Man förväller squashtärningarna i någon minut, låter dem rinna av och blandar sen med creme fraiche, majonnäs, fransk senap, kapris, rödlök, och vad man nu vill ha i sin krämig sallad. Smaskens!

sepersl
0

Eftersom jag har ätit lchf i 5 månader så har jag beslutat att köra UFO ett tag för att få fart på fettbränningen. Under 10 dagar gick jag ner 1,5 kg. Nu under midsommarhelgen blir det vanlig lchf med grönsaker och mejeriprodukter. Imorgon kör jag igång med ufo igen.

Men, jag tycker du ska hålla dig till vanlig lchf mat tills det har gått 3 månader. Då kan besluta hur du vill fortsätta; ufo, fakir, dra ner på mejeriprodukter etc.