Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 3325 ggr
Icegirl
0

Nytt tillbehör till grillat

Nu när det är sommar brukar vi grilla mycket. KÄnde att jag ville ha något nytt tillbehör än kall fuskpotatissallad eller coleslaw. Gjorde då så här:

1/2 tomat eller ett par körsbärstomater

1 liten salladslök

En liten bit paprika

Några bitar squash

Ett par färska sparris i bitar

La detta på ett ark folie.

Gjorde ett smör med rivet citronskal, litet salt o peppar, hackad basilika, litet timjan (man tager vad man haver) och klickade över.

Gjorde ett paket av folien och grillade - vände ett par gånger under ca 20 min på medelvärme.

När jag öppnade paketet pressade jag över litet citron och vips så otroligt gott till grillade kotletter t ex.

mazen
0

Vi gjorde typ potatissallad och gratäng på förvälld rättika, godare än potatis

kricko1
0

Icegirl - bra tips! Jag har under många år gjort grönsaksknyten på grillen istf. potatis om somrarna. Inte beroende på lchf, utan bara för att det är så gott.

Jag brukar ta ett rejält ark ugn/grillfolie och lägga en skiva bifftomat i botten och på den staplar jag små råa blomkålsbuketter, ngr. lökklyftor och överst lite röd paprika i ganska stora bitar (kräver kortare tid än blomkål/lök). Ngr. rejäla kvistar färsk timjan, en nypa gott flingsalt och sedan en rejäl klick vanligt smör-vitlökssmör-aromsmör på toppen och sedan sno ihop knytet så det blir helt tätt.

Lägg på grillen och låt stå 10-15 min. om du har tex en rejäl klotgrill med lock. Med annan, mindre grill utan lock så kan det behövas lite längre tid. Öppna försiktigt för det blir rejält het ånga i paketet. Underbart gott till allt grillat, både kött och fisk. Speciellt med ytterligare en rejäl klick gott smör som läggs på när man öppnat knytet och som får smälta ner i grönsakshögen.

VH!/K.

PS: Tomatskivan är absolut nödvändig i botten. Det är den som levererar vattnet som behövs för att grönsakerna ska bli ångkokta i folieknytet!/ds.