Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1210 ggr
pema
0

kolhydrater i gram eller % ?

Hur ska man igentligen räkna kolhydrater och vad är skilnaden mellan kolhydrater i gram och i %.

Och hur omvandlar man från det ena till det andra.

andreas0
0

#0, Det är ännu mer komplicerat än så, det finns nämligen två sorters procent: Procent av energin, och procent av vikten. Eftersom personer ofta inte specifierar vilket dom menar så kan det vara förvirrande, speciellt med tanke på att siffrorna blir rätt olika beroende på vad man kollar på.

Procent av energin används ofta när man kollar på en dags intag, medan procent av vikten

Själv tycker jag gram är enklare att räkna om man vill ha bra koll. Bestäm dig för hur mycket du vill få i dig som mest på en dag, och sedan kan du se hur mycket varje måltid eller matvara ger i gram och hur mycket du har kvar att använda på andra måltider/matvarar. En bra dagsgräns för nybörjare är någonstans runt 25-30 gram, men du bestämmer såklart själv hur strikt du vill vara. Det är ju rätt lätt att se hur mycket kolhydrater en enskild matvara ger genom att kolla upp (antingen på förpackningen eller via någon livsmedelsdatabas på internet) hur mycket det är per 100 gram, och sedan kolla hur mycket man äter. Är det 2 gram kh per 100g och man äter 200g av det så får man i sig 4 gram kh. Är det 4 gram ph per 100g och man äter 50g så får man i sig 1 gram från den matvaran. Vill man vara helt exakt så hjälper det att ha en digital köksvåg, annars så blir det rätt okej om man gör egna uppskattningar.

Att räkna procent av vikten tycker jag är konstigt, eftersom det inte säger mycket alls. T.ex. om man bestämmer sig för att allt under 5% av vikten är bra, tar en coca cola och ser att det är 10% av vikten som är kolhydrater. Om man blandar man delar cola och vatten, så blir det ju 5% av vikten, skulle det betyda att det är okej att dricka coca colan då? Nej, det håller inte att se procent av vikten. Sockret i coca colan står ju fortfarande för 100% av energin, och det är lika många gram man får i sig av att dricka den.

Procent av energin är också helt okej, men det är rätt komplicerat att räkna ut själv, så antingen får man ta fram en miniräknare hela tiden eller så får man ta fram eller låta något annat göra det åt en, som t.ex. minmat. Formeln för att räkna ut procent av energin är: (kh * 4) / (kh * 4 + protein * 4 + fett * 9). där kh, protein och fett är mängden i gram. Det är som sagt bra när man skriver in sitt intag på t.ex. minmat och vill se hur man ligger i fördelningen för kolhydrater, protein och fett ligger hela dagen, men för andra ändamål är det bara jobbigt att använda tycker jag.

Om du nu vill räkna alls då, så tycker jag att gram är det enklaste för att ha koll på kolhydraterna. Det går bra att strunta i att räkna också om man vill, så länge man håller sig till bra mat så blir siffrorna oftast bra ändå.

andreas0
0

Vill bara tillägga att många räknar kanske dom första 2-3 veckorna på lchf, men sedan lär man sig rätt bra vad saker innehåller. Vad som fungerar att äta mycket av, vad som fungerar att ätas om man håller sig till liten mängd, och vad man inte kan äta alls. När man börjar få in känslan för det så struntar man i att räkna.

Enklast är att helt enkelt skriva in vad du får i dig på minmat, för den räknar ju ut både gram och energiprocent åt dig.

pema
0

Tack för hjälpen, jag är ny (3 veckor). Men jag ska nog hålla mig till gram räkning tills jag får lite mer kläm på det hela.

Zepp
0

Det är som sagt vad mängden kolhydrater som spelar roll.. för varje gram som höjer blodsockret utöver normalnivån tvingar fram insulin som stänger av lipolysen och ställer in kroppen på lagring!

Och självklart är det som så att den kritiska mängden varierar med kroppstorlek och ämnesomsättningen.

Så för dig personligen är antalet gram per dag det som är viktigast.. skall man jämföra sin kost med andra som har en annan kropp kan det vara intressant med procent, då den totala energimängden kan vara annorlunda och vill man vara riktigt teoretisk och/eller läsa vetenskapliga raporter kan det vara bra att känna till fördelningen i energiprocent..(E%) !!

"Gram och Energiprocent, liten guide"

"Vanliga frågor & svar"

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

starhawk
0

Lite off-topic: Procent beror ju på procent av vad, viktprocent, energiprocent eller volymprocent t.ex. Procent är ju en del av någon annan mängd, och denna mängd behöver inte vara vikt.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

JAUS
0

Jag änvänder endast procent när jag talar om energifördelning, annars använder jag alltid gram.