Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1423 ggr
spadermadam
0

Det här med sött

Jag har märkt att jag verkligen AVSKYR sött nu. Kan få små känningar av längtan efter nåt sött ibland och det har hänt att jag mojjat ihop vispgrädde med kakaopulver och lite lite sötningsmedel. Men så fort jag börjar äta så smakar det sk-t på ren svenska.

Jag mår ILLA av sött.

Har testat mörk choklad och det ger mig samma rysningar och illamående.

Inte ens bär smakar mig. Jag mår illa om jag äter ett par hallon eller någon jordgubbe. På stört.

Egentligen är ju inte det här något att gnälla över men lite fascinerande ändå med tanke på hur jag åt förut…

Undrar bara om det är fler som upplever samma sak?

[bittek]
0

Jag åt två bitar 70 %-ig choklad i förrgår (första gången på mkt länge). Mådde illa hela kvällen efteråt. Däremot gillar jag fortfarande grädde med hallon! Men det är ju inte alls lika sött.

Wtn3
0

Jag har aldrig varit mycket för sött, i den mån jag åt godis föredrog jag surt, jag var mer såld på snacks och öl när jag var kolhydratsknarkare, men jag tyckte inte illa om varken sött godis eller choklad, det var okej men inte så där underbart som många sockerberoende verkar tycka, men numera tycker jag godis och choklad smakar rent illa, provade lite i påsk och som sagt, smakade illa. Bär kan jag gilla däremot, men jag undviker det så mycket jag kan, de stoppar effektivt min viktminskning.

spadermadam
0

Jag reagerar med illamående redan när jag får in det i munnen!

Som sagt, inget att hänga läpp över alls, men märkligt är det.

lil-sis
0

Wtn3: hmm vad är det i öl å snacks annat än kolhydrater Tungan ute

I övrigt.

Min hjärna vill fortfarande ha godis osv. Men kroppen säger sitt när jag låtit hjärnan ta över bestämmandet. Och kroppen är inte nådig i sitt hämndbegär :o

Wtn3
0

lil-sis: I snacks är det en hel del (dåligt) fett också :P Men vad jag syftade på var att jag aldrig varit speciellt attraherad av den söta smaken, i kroppen må öl och strösocker fylla precis samma funktion men i munnen smakar de inte precis likadant.

andrea365
0

Med tanke på att kroppen reagerar med illamående när man äter sött så borde det vara ett uppenbart tecken på att vi egentligen inte bör äta det :)

Go-D
0

Jag känner inget illamående alls när jag "råkar" ta nåt sött, men däremot smakar det väldigt mycket MERA sött än förut, och inte alls nåt vidare gott. Men illamående, nej.

Eller mår ni illa pga dåligt samvete?

[bittek]
0

Det är ett rent fysiskt illamående Inget dåligt samvete - det har jag inte för något i matväg nu för tiden. Har heller aldrig varit någon sockerråtta, men har givetvis uppskattat nån sötsak då och då. De senaste åren mestadels mörk choklad.

lil-sis
0

Nä, rent fysiska reaktioner. Har svårt att framkalla halsbränna med psyket :p

andrea365
0

för mig är det fysiskt illamående, hjärtklappning osv…

Zepp
0

Det handlar förmodligen om samma reaktion som när veganer får i sig kött.. kroppen är inte van att hantera detta med ensymer o hormoner o sånt. o helt plötsligt är det någon som byter bränsle mitt under gången.. vilken motor som helst kan hacka till då!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

haneit
0

Men hör ni! Varning, Varning! Inkonsekvensrisken överhängande! Flört (förutom zepp)

Vad är det alla brukar säga till alla nybörjare som kommer hit och klagar över illamående, yrsel, hjärtklappning osv. sen de börjat med lchf? Inte säger ni då: "Oj, då, att du mår så illa måste vara ett bevis för att fett är dåligt för oss!"?

Wtn3
0

haneit har helt klart en poäng, dock tror jag inte alla som säger att de blir illamående av för mycket socker nu efter ett lång tid med LCHF menar att det är ett säkert tecken på att socker är dåligt för oss, jag gör i alla fall inte det.

lil-sis
0

Halsbränna och uppblåsthet är mina två största problem när jag "fuskar". Har tidigar trott att jag hade reflux, för jag har haft stora problem med halsbränna, inte kunnat sova på natten, hostat mkt etc.

När jag slutade (nästan) med kolhydrater så försvann de besvären.

Så jo, jag tolkar min halsbränna att det är kolhydraterna som är boven i dramat.

[iovis]
0

Grattis, det är väl bara bra! Känner igenmig idet du besrkriver!

haneit
0

lil-sis:

Om det var så alltid för dig tidigare så kan man väl tänka sig att det var kolhydraterna. Eller kanske spannmålet, eller rent av något du inte tålde som du inte får i dig numer…

Men när man tolkar illamående när man fuskar på det viset så tycker jag att man är ute och cyklar. Då rör det sig ju antagligen om övergångsbesvär på samma sätt som när man går över till lchf…