Mjölkmat
En del av oss diskuterar detta med sammansättning av LCHF. De som önskar gå ner i vikt kan tex. "fakira". Jag läser då också att somliga av er utesluter mjölkmat. Vad innebär det egentligen?
Grädde? Smör? Yughurt? Ost? etc.
Efter nu tre veckors start med minimalt med kolhydrater så smakade jag på vanlig röd mjölk. Har aldrig kännt den så söt i smaken tidigare. Riktigt otäckt faktiskt! Är det mjölksockret som man försöker parera?
Nej, det är mjölkproteinet man försöker undvika. Det höjer insulinet oproportionerligt mycket. En del tål inte det, andra gör det. Helt individuellt och något man får utröna själv.
Hm, jag trodde absolut att det var mjölksockret som en del upp på. För min del går det bra med smör, och troligen ost. Äter inte ost så ofta. Däremot har jag en förmåga att gå upp i vikt när jag äter yoghurt, och troligen även, cf och grädde.

Ja - jag funderar lite på det. Går nu in på min fjärde vecka med vad jag trodde var en ganska sträng diet. Inga grönsaker, bröd, pasta, ris osv. Gick snabbt ner 5 kg första två veckorna, men nu börjar det krypa upp igen 2kg. Kanske inte nå't att grunna på så mycket men så sneglar jag nu på mejerierna. Är det för tidigt att göra det eller….?

Snegla alltså?
#0 Det är både kolhydraterna och proteinet man försöker undvika. Att just dra ner på mjölkprodukter beror på att de har dubbel effekt i kroppen, både kolhydraterna och proteinet ökar insulinet, inget annat protein gör detta på samma sätt.