Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 4938 ggr
[iovis]
0

Blomkålsgratäng

Söker i recepten till vänster men jag hittar inte det jag vill. Önskar ett smaskigt recept på en blomkålsgratäng på lchf-vis. Finns det någon som kan hjälpa mig? Släkten kommer på skärtordagen och då ska vi göra potatisgratäng samt en blomkålsgratäng hade jag tänkt mig. Vi serverar kall marinerad fläskfile till det. Till förrätt blir det haloumisallad. Smaskigt va?

rifla
0

Ta blomkåls buketter och lägg i en ugnsfast form. lägg i mycket. ha på salt och peppar gärna kanske lite lök.

blanda en blandning på hälften hälften grädde och philliost. eller en blandning hälften hälften grädde och creme fraiche..riv ganska mycket ost ovanpå..in i ugnen 175 grader ca 30 min..

kolla in receptet på blomkåls jansson..mm till påsk..

nimh
0

Av en ren händelse så har jag en blomkålsgratäng i ugnen just nu (som jag gjort helt på fri hand och alltså inte alls vet hur den kommer att smaka):

1 blomkålshuvud, drygt 1 kg. Kanske närmare 1,5 kg.
½ purjolök, finhackad
vispgrädde, kanske 3,5-4 dl
creme fraiche, kanske 1,5-2 dl
några vitlöksklyftor
1 påse riven västerbottensost (150 g)
några skivor vanlig goudaost (så att de täcker formen)
smör
salt, peppar, ört- och vitlökskrydda (nån ekologisk från Sonnentor)

Och så här gjorde jag:

Jag tog bort stammen på blomkålen, skivade den grovt och kokade den lagom mjuk i vatten + grönsaksbuljong. Lät den rinna av i durkslag, hällde i en ugnsform och strödde över finhackad purjolök och några skivade vitlöksklyftor. Klickade lagom mycket smör över och kyrddade med salt och peppar.

Sen rörde jag ihop grädde, creme fraiche, västerbottensost och ört- och vitlökskrydda och hällde det över blomkålen, och toppade med skivor av goudaost så att det täckte hela formen.

In i ugnen på 200 grader tills den såg snygg ut. Jag höjde värmen till 225 efter ett tag så att osten skulle få mer färg.

Nu står den på eftervärme och väntar på att sambon steker fläskkotletter och gör kryddsmör!

[iovis]
0

# 2 Åh, tack! Låter jättegott!! Hoppas det smakar! Glad

nimh
0

Gratängen blev bra, men nästa gång ska jag koka blomkålen betydligt kortare tid (ett par minuter bara) eller rentav inte koka den alls. Nu blev den lite för mosig, tyckte vi - men det är ju en smaksak hur mjuk man vill ha den.

God blev den iallafall!Glad Och jag vågar påstå att den räcker till iallafall sex portioner, om man äter den som huvudrätt med nån form av köttbit.

texarcana
0

Tack till både rifla och nimh! Jag inspirerades av er båda och gjorde en blomkålsgratäng idag. Den ska serveras på midsommarafton, men jag var förstås tvungen att provsmaka och…jag har nog aldrig smakat något godare i gratängväg. Otroligt! Ingen lär sakna potatisgratäng efter detta… Vielen dank!! Skrattande

[Pennylane1]
0

jag kokar aldrig blomkålen först när jag gör gratäng. Gärna fryst direkt från påsen ner i formen,  men även färsk.

texarcana
0

Kan nämna att inte heller jag kokade blomkålen. Jag hade färsk som jag bröt sönder till buketter. Sen gratinerade jag i 35-40 minuter i 200 grader. Höjde, precis som nimh, temperaturen ett snäpp under de sista minuterna.

rifla
0

Har precis gjort en blomkåls-jansson till midsommar firandet. och jag hyvlade över ca 8 skivor smör med..och tog bara 100 grader fast längre tid för det blir krämigare då.