Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4187 ggr
gyllenetider
0

Skrattande kon

Alltså jag ska erkänna… jag har fortfarande IG i matte för jag har inte tagit tag i det. Jag avskydde matte och gör det fortfarande. Därför är jag SÅ KASS på att räkna ut olika saker så snälla hjälp mig med detta om ni vill…

Köpte för en tid sen en sån där rund ask "Skrattande kon". Såg att den innehöll 6 gram kolh. per 100 gram. I en sån ask är det 140 gram fördelat på 8 st. trianglar. Hur mkt kolisar innehåller EN triangel? Har tagit 100 delat med 8 vilket blir 12,5 och jag har tagit 140 delat med 8 vilket blir 17,5. Men inte kan väl EN sån triangel innehålla SÅ många??? Förvånad Eller??

andreas0
0

#0, För att räkna ut det tar man 6 gånger 1,4 för att få mängden kolhydrater i hela asken, och sedan resultatet av det delat med 8 för att få varje enskild triangel. Och då kommer man fram till att varje triangel innehåller 1,05 gram kolhydrater.

Hur du tänkte förstår jag inte riktigt. Men du får väl skylla på att det är sent på kvällen. Tungan ute

andreas0
0

(blev dubbelpost av misstag, ignorera det här andra inlägget)

ulf-jansson
0

Jag har aldrig läst på skrattande kon , men varför är det så mycket kolhydrater i den ?  Jag äter den iofs bara när jag dom få gånger om året ligger på hotell , men mjukost brukar väl ligga runt 1-2%

#0 Du var ju på god väg att lösa det hela när du hade fått fram 17,5 så hade du vikten på en triangel sen skulle du bara ta x 6% på miniräknaren , nu kan jag tänka mig att det är olika mängd i varje triangel beroende på smak .