Vad händer vid kramp?
Ja vad är det egentligen som händer när man får kramp tex i vadmuskeln under natten?
Jag har googlat men finner inga bra ställen där det ges svar. Så då tänkte jag att på KiF kan man får reda på det mesta
Bakgrund; Jag äter i vanliga fall extra magnesium på upp till 500 mg men hade slarvat ett par dagar med detta och då kom det givetvis. Jag har ont än i hela muskeln, det är som jag har träningsvärk och blivit stel då som blir lite bättre när jag går ett tag.
Brist på salter ger kramp. I ditt fall verkar det vara magnesiumbrist.
Tränar du något? Magnesium är viktigt för muskeluppbyggnad.
jo så långt är jag med att det beror på en brist. Det jag undrar över är vad som kemiskt händer, hur ser reaktionen ut?
Nej jag tränar inte ett smack men jag har mycket muskelmassa överlag och ett bråkande hjärta med ej medicinerad högt Blodtryck och puls. Kan sådana saker påverka att det drar mer magnseium ur kroppen?

Vi diabetiker som kissar extra mycket förlorar mycket magnesium den vägen. Vet inte om detsamma gäller dig.
Njae kissar mycket när jag får i mig mycket dvs 2-3 liter. Annars tror jag nog att det är normal mängd för mig. Dricker i stort sett bara vatten och det 1,5-2 liter/dag.
ingen som vet vad som händer?

Kan denna länk vara till hjälp:
#6 ja till viss del. Den förklarar händelseförloppet men den utgår från att ett arbete med muskeln har utförts. Varför krampar då en muskel som varit i vila i flera timmar och ingen fysisk aktivitet mer än normal rörelse i ett hem och i ett kontor hade utförts?
Jag har börjat med LCHF och efter ett dygn får jag mycket kramper i benen. Även i ryggen när jag ex vis vänder mig i sängen på kvällen/natten. Läste i en bok om LCHF om att äta sig ner i vikt att författaren också hade kramper i benen i början men jag har inte riktigt blivit klok på varför. Har tidigare (förlänge sen) haft kramp problem och då fick jag Kinin utskivet för det. Kan man kanske ta det? Frågan är också…. går det över så småningom när kroppen vant sig vid LCHF?
#8, Det går över ja. Tills dess så testa magnesiumtillskott, vilket hjälper för dom flesta. Vi tror att det beror på att kroppen sköljer ut en del mineraler i början samtidigt som den tappar en del vatten (vattenvikten man går ner i början), men vi är inte säkra. 400mg är en bra dos att börja testa med, ta på kvällen tillsammans med sista måltiden för dagen. Köp från hälsokostaffärer, inte från apoteket, då den från apoteket inte är lika bra. De flesta får inga kramper alls, dom som får det så går det över rätt snabbt för dom flesta.
Någon enstaka har kramper en längre tid, dom klarar sig med magnesiumtillskott men glömmer dom att ta det så kan dom få tillbaka det direkt. Jag kan inte komma ihåg något fall där tillståndet har varit permanent i alla fall, utan det verkar som om det går över för alla som upplever det, för dom flesta efter en kort tid, för några enstaka efter en längre tid.
Det vore interessant att veta mera om exakt varför detta händer, men vi vet inte.
Kinin känner jag inte till, det bör du nog fråga en läkare om.

Två olika protein styr själva muskelkontraktionen helt naturligt, men dessa två reagerar på koncentrationer av olika ämnen i muskeln. När en signal ges till muskeln att dra ihop sig så frisätts kalcium och de två proteinerna binder till varandra och muskeln späns.
När man under natten svettas lite och kanske då rubbar vattenbalansen/saliniteten i kroppen får man en osmotisk obalans i cellerna. Detta kan tydligen göra så att det blir en liten "kortslutning" och kalciumjonerna håller proteinerna bundna längre, och muskeln är alltså spänd längre, och dessvärre något ofrivilligt…
Nån ting i den stilen är det som händer tror jag…kalium och natrium är också inblandade i proccessen men jag minns inte hur.
Jag brukar själv ha lite problem med just vaderna. Har jag krampkänningar brukar jag lägga vaderna på varsin vetekudde. massera med en sån där liten platta med små träpiggar på, kan man hitta på HM eller Åhlens, stretcha innan jag går och lägger mig och när jag kliver upp, sova med benvärmare. Allt för att öka cirkulation och genomströmning.
#9 och #10 TACK TACK! Jag tror nog inte att det är så farligt men just som ni nämner vore det intressant att veta vad som händer. Förra gången när jag provade LCHF hade jag enorma kramper vilket orsakade att jag slutade. Fick veta då att jag hade ett för lågt kaloriintag samtidigt så det kanske inte var så konstigt att jag inte mådde bra. Gick i allafall och tog prover för att kolla mina elektrolyter och de var faktistk bra
skönt att höra att det går över. Just kinin har jag fått utskrivet för benkramper. Vet att jag har en del vätskeförluster eftersom jag är stomiopererad och har bra koll på det men blev förvånad eftersom de kom så snabbt utan att jag märkte att jag förlorat mer vätska (går ju bra att mäta när man har påse på magen
)
För övrigt mår jag bra. Har ju som sagt inte kommit in i det än men har god tilltro till detta. Har aldrig varit någon fanatiker över någonting förr men känner att jag är skyldig mig själv detta. Det finns ingen anledning att jag ska må dåligt och ta livet av mig långsamt med en massa kolhydrater. Är inte jätteöverviktig än men tänkte att jag kanske kan mota Olle i grinden. Äter som två skogshuggare men känner mig nuförtiden mätt på LCHF, men jag ska erkänna att jag är lite sugen på en macka

#11 Om du är sugen på macka kan jag rekommendera Low carb brödet. Det finns i större, välsorterade matbutiker. En butik kan säkert ta in det om du frågar.
Det finns två varianter, ett mörkt med 2,7g kol/skiva och ett ljust som innehåller lite mer (det mörka är i en transparent plastpåse med några gröna krussiduller på).
Det händer att det blir en rostad skiva till kvällen med hysteriskt mycket Bregott på och ost. Och då ligger jag ändå alltid under 10g kol/dag.

#12 ohhhhh nu rinner snålvattnet 
#10 Tack! Precis detta kemiskt fysiologiska svar var jag ute efter. Kanske vi går in på detta mer under basmedicin del 2 jag ska gå i höst.

#14 Basmedicin! Spännande!! Har sjäv en resttenta i zoofysiologi till vintern så det var bra att få repetera lite