Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2276 ggr
Pussgurkan
0

Vad tycks - minmat

Nu har jag lagt in min "frukost" i min mat (sov länge idag för att jag ska gå på natten så frukosten blev vid 11-tiden

2% kolhydrater

13% proteiner

86% fett

0% alkohol Flört

Gjorde en äggröra på lök, ägg, smör + hade kokosfett i kaffet + åt några paranöter (för att de är goda)

Blev det för mycket fett nu?

nyborjare08
0

Summera allt du har ätit under hela dagen så ser du din dagsfördelning. Men det är en mycket bra början!

Det är inte alls för mycket fett så länge som du känner dig mätt och nöjd!

Pussgurkan
0

Just nu är jag mätt .. men om någon timme ??? Vi får se. Tänkte jag skulle lägga in i minmat under några dagar elelr så. Lite trix med våg och mäta men det går lätt - värre är det att komma ihåg allt tills jag kommer till datorn ca 15 meter bort Oskyldig

nyborjare08
0

Om du är hungrig om en timme igen - ät Glad I början ÄR man mer hungrig, det hör till. På sikt kommer portionerna att minska automatiskt eftersom du blir mätt på mindre mat och du står dig längre också.

Pussgurkan
0

Låter bar. Det känns lite dumt attt bli hungrig igen efter 1 timme eller så.

Nästa "problem" blir vad jag ska ha med till natten på arbetet… Det måste "se ut som vanlig" mat men vara LCHF + att det måste vara mat som "går" att äta nattetid. Kanske ska ha med mig lite nötter elelr lite kokosfett till thet…. Då blir jag ju mätt och förhoppningsvis inte frestad att äta alla de kakor mm som de andra släpar med sig…

nyborjare08
0

Det hör till som sagt Glad

Smörgåsrån innehåller inte så mkt kolhydrater faktiskt, bara typ 1-1,5 g/skiva. Se bara till att ha myyyycket pålägg så att du inte överäter rånen. Smörgåsrån borde väl vara ok enligt kollegorna? Salladsblad hoprullade med ostskivor och en gömd skiva smör (skiva med osthyvel)? Ölkorv? Sallad med fet dressing? Fet youghurt med hallon?

andreas0
0

#0, För mycket fett är det nog inte, men lite väl lite protein kanske?

Försök att öka på proteinerna så dom kommer upp i 20 E% i alla fall, så är det alldeles utmärkt.

#5, Smörgåsrån är ju gjort på spannmål, som många försöker undvika, ovavsett kolhydratinnehåll. Men har man inget emot det och det verkligen är så lite kolhydrater så kan man väl ta en skiva eller två någon gång ibland.

#4, Varför inte bara göra en extra portion av middagen och ta med dig? Så slipper du laga mat en extra gång. Om det måste se ut som vanlig mat kan du väl ha en rejäl portion grönsaker till. Kanske lite kokt sparris, blomkålsmos, eller något liknande som inte har för mycket kolhydrater.

Vad menar du med att det måste gå att äta på natten? Varför skulle inte något gå att äta på natten?

Pussgurkan
0

#5 smörgås rån… nopp det kan ajg inte äta. jag tycker i och för sig inte att det smakar så mycket men jag tycker om "knaprandet" och då blir det MÅÅNGA så det är bäst att ligga undan

#6 Jo det kan vara problem

1) för att vi har inte rast - vi har bara paus OM arbetet tillåter trots att vi jobbar 10 timmar i stöten.Det kan vara problem att då ha med sig mat som måste "lagas" tex värmas i micron osv.

2) man fryser mer på natten - vilket gör att tex yoghurt kan vara svårt spec på vintern

3) jag vill inte äta förmycket på natten eftersom jag vill "behålla" mina mat tider för att kroppen "ska" må bättre at matrutiner

4) enl vissa "förstå-sig-påare" så ska kroppen inte ha så mycket mat nattetid eftersom den då håller på "med annat" - hormoner och upprensning odyl.

5) man har en annan typ av matlust nattetid tycker jag - är mer sugen på skräpmat + godis + kakor osv -> antar det har att göra med att man är trött och kroppen vill ha socker för att vakna.

6) jag mår lättare illa av mat nattetid spec mellan 23 och 05 + efter 05 har vi ABSOLUT inte tid att äta -> om vi inte äter i bilen…

andreas0
0

#7, Två kalla fläskkotletter bör vara utmärkt mat enligt dom kriterierna. Bara att ta sig en tugga då och då när man har tid, behövs inte ätas varm. Kan ätas med händerna.

Förutom 4) och 5) då.

4) tror inte jag att det stämmer. Samma förståsigpåare tycker att man ska slänga i sig 60 E% kolhydrater om dagen…

5) har du nog en poäng med, men det är nog bäst att inte ge in för det, utan att hålla sig till bra mat fast man känner sug efter annat. Äter man sig mätt så bör suget försvinna.

Pussgurkan
0

Tänkte ta med kokosfett och ha i the - kan nog smyga in det + äta lite fett "i bilen på väg till jobbet" -> slipper disskutionen med gubben + att jag blir för mätt för att falla för kakor vid 22-tiden Cool Och som väl är finns det andra som inte äter nattetid - så jag kan bli "om dem". Fast jag kommer nog ändå att hitta något att äta nattetid. Kanske får det bli turkisk yoghurt + grädde + en varm tröja Flört

andreas0
0

#9, Se upp med kokosfettet, det finns sådana som blir illamående av att äta kokosfett sent på kvällen. Om du skulle vara en av dom så är det kanske inte det bästa. Men fungerar det så är det väl bra. Fast man måste ha något med protein i också, annars blir man hungrig rätt snabbt igen.

Du kanske kan ta med dig en ölkorv eller två och äta i bilen också?

Jag hoppas du hittar en lösning som fungerar för dig i alla fall.

[Pennylane1]
0

titta på mitt recept i bland brödrecepten, tunnbröd, alt. till finncrisp. I första versionen är det lite mjöl i men om man läser inlägg 10 samt sista så ser man att jag nu helt fått till dom utan mjöl. Dom ser helt normala ut, och smakar gott även för icke LCHF:are… med smör och ost så är dom kanon!

Pussgurkan
0

#10 ÖLKORV?? Men det älskar jag ju … DET kan jag absolut äta i bilen. Är det någon begränsning eller är det fritt fram … si så där 200 st på 2,5 mil i bilen Skrattande Nä, DÅ hade jag någo fått vända och åka hem igen. Men jag kan nog klämma 1 eller 2. Det gäller väl samma där som med allting annat - kolla kolhydrat värdet kan jag tro. Bergis så är min favorit "fel" - kan slå vad om det *tihi*

#11 Ska kolla in de recepten. Tack

andreas0
0

#12, Vad gäller kolhydrater är det inga större mängder i dom flesta sorters ölkorvarar, så man behöver inte begränsa för det. Det är värre med tillsatserna. Man kan ju undvika dom med glutamat i så slipper man det värsta, men helt tillsatsfria ölkorvar kan man nog inte hitta.

Pussgurkan
0

Skiter nog med detta med minmat idag Skäms Svärmor var här med jordgubbar och glass SkämsSkäms inte kunde jag mostå Skäms MEN jag tog lite kokosfett i kaffet -> hjälper det Oskyldig

Håller nu på att tillaga kyckling i ugn för att ta med till jobbet med CF-röra + att jag ska äta lite hemme INNAN jobb oxå. Börjar nog om med registreringen imorgon ….. Oskyldig

Aniara4
0

Jag förstår problemet eftersom jag också jobbar natt ibland. Däremot har jag två fördelar gentemot dig, dels att mitt jobb är så lugnt att jag i regel har gott om tid att fixa mat, dels att mina kollegor vet att jag äter LCHF och inte har några som helst synpunkter på det.

Eftersom jag har ganska lång resväg till jobbet har jag oftast med mig något mer middagsliknande som jag äter vid 22-23 när folk förhoppningsvis har somnat. Då har jag först druckit kaffe med kokosfett och grädde vid rapporten 21. Sista kaffekoppen tar jag före 24. Mellan 00 och 06 småäter jag lite och dricker te med grädde. Kokta ägg, ölkorvar osv är bra. Min favorit är Joddlarkorv, men jag vet inte vad kollegorna egentligen tycker om vitlöksdoften… Jag har också noterat att man varken blir hungrig eller kissnödig (lika ofta) på natten men däremot frusen och godissugen, vilket styrker påståendet att hormoner och ämnesomsättning är i ett annat läge. Trots att jag hållit på med LCHF så länge och har sockermonstret ordentligt instängt i en låst låda kan det alltså bryta sig ut just framåt småtimmarna på nattpasset.

Sen brukar jag äta frukost vid 6 innan dagpersonalen kommer, och då händer det att jag gör "avsteg" och har med mig en liten pyts turkisk yoghurt, grädde och hallon. Faktum är att det händer att jag då äter upp halva frukosten på natten när jag blir sötsugen… Skäms Men ofta är jag varken hungrig eller sugen så dags, utan tar kanske bara te med grädde - eller häller i mig det sista i nattens gräddflaska om det är nåt kvar!

Sen åker jag hem och äter mer rejäl frukost med äggröra och bacon/salami/skinka innan jag somnar.

När jag vill få mina matlådor att se "normala" ut slänger jag på ett par salladsblad, det lurar de flesta. Färska gröna örter har liknande effekt. Annars har jag oftast blomkålsmos eller haricots verts till köttet. Omelett ser inte helller så konstigt ut och kan ätas kallt.

Lycka till!

smillanlchf
0

Ett tips för käk som går väldigt fort att göra å som ser riktigt gott ut på tallriken är ju lite sallad, ett par rädisor å ca en halvburk tonfisk som du blandar med lite majonäs. Till detta kan du även ha en bit ost som du hackar ner, feta/mozzarella osv.

Ett annat tips… lite tack vare det som jag klarat mig så bra utan kolhydrater..
Min frukost består av lika delar keso, turkisk yoghurt och grädde. Tar i på en höft, men det ska helst vara lika delar,  testa dig fram till det du tycker smakar bäst.
Till detta har jag en musli som jag gjort själv på kokos å nötter. tar bara en matsked eller så tar jag på lite frysta hallon/blåbär.
Supergod å snabb frulle när man e less på ägg å bacon ;-)

Lycka till!

Pussgurkan
0

I natt så har jag ätit kyckling och broccoli + min CF-röra som jag planerat. Däremot glömde jag kokosfettet hemma - men så mätt som jag är nu så spelar det nog ingen roll.

#16 Jag vet inte om jag tyckte keso blandat med turkisk yoghurt och grädde lät så gott. Hallonen däremot… Flört

Tonfisk blandat med majonäs har jag inte provat men ska nog göra det. Använder du tonfisk i vatten eller i olja?

texarcana
0

Det kan aldrig bli för mycket fett (om man ser till andelen)!