Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 7671 ggr
beso02
0

Fiberex

Har letat som en tok i alla affärer efter fiberhusk, finns inte.Skrikandes Däremot har jag hittat nåt som heter Fiberex gjort av sockerbetor.

protein 9gram

Kollisar 5,5gram

Fett 0.5gram

Går det att använda på samma vis som fiberhusk eller?

redina
0

I min mataffär stod det bland glutenfria varor.

Wildrat
0

Kanske, du får prova. Annars kan du beställa fiberhusk på Bodystore. Annars så ser du hur påsen ser ut där så är det lättare att leta i affären. Det brukar finnas antingen bland bakgrejjerna eller vid glutenfria bakgrejjer, används oftast för att få bättre konsistens på det glutenfria. En del hälsokostaffärer har det också i sitt sortiment.

[Pennylane1]
0

i vår affär står det vid solrosfrön, linfrön och sesamfrön

Fibrex används för att det ska bli mer saftigt och fiberrikt, medan husk binder ihop på ett annat sätt, det ersätter glutenet i mjölet men det gör inte fibrex på samma sätt

spadermadam
0

Fiberhusk - som alltså är malda psylliumfrön - brukar finnas bland glutenfria torrvaror ELLER bland bakartiklar.

Fibrex brukar stå bland mjöl och gryn.

Alternativ till Fiberhusk är hela psylliumfrön. Jag köper av märket GoGreen och det brukar jag hitta på "hälsokosthyllan" i butiken.

[Pennylane1]
0

fast då får man räkna med kolisar, vilket det inte är i husken.

kanske inte om man använder dom hela, men funkar dom   på samma sätt då? Tycker itne det har gjort det när jag testat, är det bröd med ägg så sjunker de till botten bara, blev inte alls bra. Mal man dom så kanske det funkar?

spadermadam
0

Jag har testat att göra "bröd" med Fibrex och hela psylliumfrön. Jag blandar det med lite bakpulver och låter det stå och svälla i filmjölk blandat med vispgrädde. Har inga ägg i alls. Sen gräddar jag det i ugnen på ganska låg värme i drygt en halvtimme. Det blir grovt och gott men kanske lite smuligt.

storost
0

Fiberhusk är malda skal av psylliumfrön. Och det finns hos glutenfria varor som Fibrex också.

Skal är ungefär 40% av hela frön (enligt information på förpackning.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.