Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 963 ggr
Jea59
0

Jea59 egen tråd

Nu har jag varit här i 4 månader så jag tycker det är dags med egen tråd.

Jag har ätit LCHF hela tiden med ett avbrott på 14 dagar vilket jag fick bittert ångra.

Vad har hänt jo jag har fått massa hälsovinster men gått upp 4kgSkrikandes viket inte va roligt.

Men jag har gjort ett experiment under denna tid jag har inte motionerat alls eftersom jag läste att man inte behövde det med denna kost, så nu ska jag göra åt andra hållet.

Idag var jag o köpte kort på gymmet vilket jag ska styrketräna o gå på pass och jag ska lägga till promenader.

Jag kommer rapportera med jämna mellanrum här så får ni veta resultaten för den som är intresserad.

Vikt:66

överarm:24

Midja:76

Stuss:93

Rumpa:98

Lår:51

vad:34

Maia
0

Jag tror stenhårt på att man mår bra av att träna, så jag hejar bara på. Blir det promenader med den fina hunden Stina på din personliga sida?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Jea59
0

Tack jag känner mig motiverad nu och jag vill ju vara lite i form nu när jag ska fylla 50 i år.

Japp det blir jag o stina som ska ut, vi brukar gå promenader på ungf. 1½ timme när vi är ute och vår träningsäsong börjar nu med, vi satsar på att komma upp i Elitlydnad.

linda85
0

Hej!

Lycka till med din viktminskning!

Det ska bli kul å höra hur det går för dig!

Jea59
0

Japp nu har det gått nästan en månad, kommer rapportera detta månadsvis.

Jag har ätit enl LCHF men det har smugit sig in fusk som jag ska rätta till framöver.

Jag har styrketränat och gått på pump 2-3ggr veckan och jag har gått 1½t timmes promenader 4-5 ggr/v utöver det andra promenerandet.

Följande resultat har hänt:

Vikt: 64,5 (66) -1,5

Överarm: 25,5 (24) +1,5

Midja: 74 (76) -2

Stuss: 92 (93) -1

Rumpa: 97 (98) -1

Lår: 56 (51) +5

Vad: 34 (34)+-0

Okej nu har jag en månad till framför mig att kämpa på, kanhända att vikten kommer att öka då musklerna gör det men det är bara positivt.

Jea59
0

Nu har det gått en månad igen med träning, men med mindre promenader och kosten har mer liknat stenålderskosten då jag har uteslutit mjölkprodukter, men jag har ökat på proteinet då jag såg att jag åt det alldeles för lite. Jag har även dragit ner på fettet.

Fusket ja, det har blivit lite fuskande men jag håller fortfarande på att försöka rätta till det.

Det har handlat om mer matplanering och ta med sig när man e borta.

Har även anmält mig till en Fitnesskurs nu V17 så jag ska se hur det kommer att förändra situationen.

Jag har även gjort en BIA mätning på gymmet och musklerna har ökat 3% det kanske låter lite men på mätningen är det mycket.

Vikt: 65.5 (66) -0,5

Överarm: 27 (24) +3

Midja: 73 (76) -3

Stuss: 86 (93) -7

Rumpa: 96 (98) -2

Lår: 54 (51) +3

Vad: 33 (34) -1

En del mått har ändrat sig på minus och andra på plus, låren hade minskat denna gång men det kan bero på att jag hade mer vatten i kroppen förra gången.

Ska bli spännande o se om en månad igen, jag ska lägga in ett pass på lördagar nu.

Jea59
0

Datorn kraschade o va borta i 20 dagar och en förskylning åkte jag på men nu kommer en rapport.

På min kurs fick jag välja om jag ville gå ner i vikt eller om jag ville bygga muskler, jag valde det senare då man inte kan göra dom grejerna samtidigt.

Måttena är lika förutom att jag har gått upp ett kilo vid mätning och då visade det sig att det är 1kg muskler då fettprocenten är samma.

Överarmen har jag gått upp en cm till vilket är glädjande.

Jag har sex veckor kvar av min kurs och ska försöka gå upp i muskler mycket mer innan jag tar tag i fettet.

Min träning består av:

Sön: vila

mån:vila

Tis: bodypump morgon - styrketräning kväll

onsdag: spinning - styrketräning morgon

tors: Flowin morgon - spinning kväll

fre: vila

lörd: spinning-styrketräning morgon

Maten består mest av kött o grönsaker, keso och proteindrinkar.

Proteindrinkarna tar jag för det finns ingen möjlighet för mig att äta ett kg kött.

Har ni nå bra tips på muskeltillväxt så mottager jag det tacksamt

Jea59
0

Japp nu är experimentet o kursen slut och jag är färdigmätt igen med BIA-mätning, kört 6 pass i veckan blandar styrketräning och spinning.

Kosten har varit närmare stenåldern, det har varit kött o åter kött, ovangjordgrönsaker, olivolja o nötter som tillägg proteindrinkar. 2-3l vatten om dagen.

Resultatet är jämförelse med förra BIA-mätningen. Jag är 164 lång

Vikt: 67.4 (65,5) Glädjande det var enbart muskler, fettproc var lika

överarm: 29 (27) +2 jämfört när jag starta 5+

Midja: 73 står still men när jag starta -3

Stuss: 86 står still men när jag starta -6

Rumpa: 96 står still men när jag starta -2

Lår: 57 (54) +3 jämfört när jag starta +6

vader: 34 +-0

Alltså när jag gjorde den första mätningen och och vägde mindre så hade jag större mått.

Nu när jag har tränat och väger mer så har jag mindre mått, så för min egen del så säger detta att träning gör mycket, att under de första 4 månader som jag exprimenterade utan motion och åt LCHF gick jag upp från 62 till 66 men det var inga muskler utan fett la sig på magen o stuss.

Så det är en klar skillnad vad träning gör.

Jag ska fortsätta o bygga sen efter det så ska jag deffa, för att få bort dom extra kilona som jag la på mig med denna kost utan träning men det är ett halvår dit så innan dess ska jag kämpa i gymmet.

Maia
0

Du skriver: "när jag gjorde den första mätningen och och vägde mindre så hade jag större mått."

Detta är ett resultat värt att lyfta fram!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Jea59
0

Ja det är väldigt intressant eftersom jag hållt mig inom "normalvikt" hela tiden.

Jag förstår om man är väldigt överviktig, så går man ner fort och måtten rasar ju så det är glädjande.

Men en del av oss här inne som är "normalviktiga" och går upp eller står still därför ville jag göra det här experimentet.

Och det gjorde mycket måttena har fördelat sig över kroppen och musklerna har ökat, jag har fått förfrågan från andra om jag har gått ner i vikt fast jag ökat.

Den mesta av magbullen försvann, alltså är det också av betydelse att mäta sig med måttband än o väga sig.

Muskler väger mer än fett, man kan vara smal o väga lite men lönnfet. Men man kan även tappa mycket muskler då försvinner mycket i vikt o en del mått.

Om man vill hålla koll på fettprocenten så finns det rätt så bra vågar nu som räknar ut det och det är bättre att kolla den istället för vikten.

Men med mitt experiment så visar det sig att träningen va den som ändra kroppen fast jag gick upp i vikt och utan träning ville kroppen gärna lägga på sig fett även med LCHF-kost.

Mervi
0

Grattis till en smalare kropp. Jag tror att träning är bra i lagom doser. Inte så man stressar med utan man får tycka det är roligt.

Kul att du delar dina erfarenheter. Det är många här som blir glada, tror jag.

Trevlig midsommar!

Jea59
0

Tack jag hoppas att det ger något till dom som står stilla eller går upp, att ändra det till muskelvikt istället.

Själv har jag som mål att gå upp 3kg till i muskelvikt, så jag kommer lägga in det här, hur jag tränar och hur mått och fettprocent har ändrat sig.