Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: frågelåda-minmat
Läst 4404 ggr
Karinz
0

Vill avbryta lchf en vecka

Hej!

Ny lchf:are här =)

Jag tänkte fråga, jag har ätit lchf i knappt två veckor och tycker det funkar bra. Nu är det dock semester och jag skulle gärna vilja äta mer standard och fortsätta mer på allvar efteråt. Finns det någon som provat detta? Jag funderade först på att fortsätta min lchf kost men jag känner att jag helst skulle vilja slappna av helt och äta det jag känner för. Jag menar inte att vräka i sig socker eller så, utan typ vitt bröd till frukost och kanske mer åt husmanskost och ev någon drink sådär.  Jag blir dock lite orolig och vet inte hur kroppen kommer att reagera och vad jag i sådant fall behöver vara beredd på. Jag har idag ätit lite kolhydrater (några tacoschips) och än så länge verkar det vara lugnt. Är det farligt att chockera kroppen så eller tror ni det är ok? Ska jag i sådant fall minska på fettet igen eller vad tror ni?

nyborjare08
0

Om du har ätit LCHF i två veckor har din kropp troligen inte hunnit ställa om sig till fettförbränning helt än. Det är nog inte farligt men risken är att det kommer att ta ännu längre tid innan kroppen ställer om till fettförbränning sen när du går tillbaka till LCHF.

Av vilken anledning började du med LCHF? Om de var för att bryt ett socker-/brödberoende så tror jag inte att det är bra att börja äta bröd igen. Om du vill gå ner i vikt så kommer "fuskveckan" troligen att ge en viktökning eller stillastående.

andreas0
0

#0, Det är antagligen inga problem. En del får lite besvär när dom går över till högkolhydratskost efter att ha ätit LCHF en längre tid. Vad man får göra då är att trappa upp det under ett par dagar, så slipper man besvären. Om du vill vara helt säkert kan du ju göra det. Men har du bara ätit LCHF i två veckor så behöver du antagligen inte göra det.

Det är altså inte farligt på något sätt, bara att man kan få lite omställningsbesvär som kan vara jobbiga om man har ätit LCHF under en längre tid och går över till att äta kolhydrater. Ungefär som att man får omställningsbesvär när man går över till LCHF efter att ha ätit högkolhydratskost hela livet.

Ha det bra på semestern!

Sheena
0

eftersom du är såpass ny på lchf tror jag inte det borde va nån större fara.. kanske lite knas i magen eller så är nog att räkna med, men inget värre. åsså upp ett par kilo då av vattnet du lär lägga på dig igen. börja redan nu, som du har gjort med att åter äta kolh lite mer för var dag för att vänja kroppen.  eller vad tror ni som e mer erfarna än jag?

frukaos
0

Även om jag förstår ditt resonemang så tror att de flesta på forumet funderar på varför man skulle vilja byta mot en kost som man mår sämre av. Bortsett från det så tror jag att du kommer att bli rätt knepig i kistan till att börja med och få kraftiga blodsockersvängningar. Lagom tills dessa börjat kännas normala och magen stabiliserats något ska du alltså börja med LCHF igen?

Har du suget efter kolisar eller är det av praktiska/sociala skäl du känner för att göra ett uppehåll?

Sheena
0

haha.. ingen panik, alla på en gång Skrattande så det kan bli

Karinz
0

Oj vad snabbt ni svarar!

Tack för alla råd och tips, nu känns det lugnare! Det är framförallt ur praktiskt/socialt skäl som jag vill det, kanske också för att jag inte fått in lchf som en vana än. Jag brukar må såpass bra så att jag brukar inte känna av några blodsockerfall, dvs jag menar sötsug. Något kolhydratsug känner jag inte, det är mest för att slippa tänka på mat och bara slänga i sig nåt så man kan tänka på det man vill så att säga. Magen har jag inte haft problem med innan så jag vet inte om jag kommer få det igen, det skulle i sådant fall inte vara något problem. Är omställningen inte värre än så, så kör jag en semester i kolisarnas tecken och fortsätter med lchf efter =)

Inkanyezi
0

Beroende på var man är kan det vara mer eller mindre svårt. Jag hade till exempel inget problem att äta hotellfrukost, då det fanns sardiner, kokta ägg, äggröra och riktigt smör och massvis med ost. Om man vill smyga kan man ju lägga på en brödskiva men avstå från att äta den, eller i vilket fall behöver man ju inte äta mängder av bröd. Man blir rätt mätt på några kokta ägg och lite äggröra och ett par sardiner; särskilt om man också petar i sig ett par ostskivor hoprullade med smör.

kitabu
0

Jag tycker att du skall slappna av helt och äta det du känner för.

Du är inte ansvarig inför någon annan än dig själv och bättre att göra som du tänkt än att hela semestern gå och känna efter om du gör riktigt.

2 veckor på LCHF, och du har ju inte skrivit hur strikt du äter eller varför, innebär ju inte att din kropp inte klarar att äta kh.

Njut av semestern och starta om efter den med friska krafter.

Jag önskar dig sol och bad i lagom mängd

Helena Hesselmark

[Pennylane1]
0

sen kanske man kan undra varför du började alls så nära inpå semestern?

Mervi
0

Jag har gjort så förr. När jag inte ätit LCHF så länge. När jag varit utomlands har det blivit både bröd, öl, frukt, glass osv. Jag mådde inte dåligt av det men magen blev lite orolig.

Det värsta för mig var att det var svårt att komma tillbaka då sockermonstret vaknade.

Ha en trvlig semester !