Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 6226 ggr
stefanie
0

tips på midsommarmat

Vi ska ha midsommarfirande här hos oss och tänkte bjuda på en buffe med mestadels mat som är lchf-okej. Inte jättestrikt men inte heller för mycket.

Ungsomelett m räkstuvning/grillad sparris med pinjenötter och serranoskinka/halloumi/grillat kött/västerbottenpaj (utan skal)/olika sallder/tomat o mozzarella/hemmagjord beasås, andra kalla såser o massa kryddsmör/ och Chokladmousse med vispad grädde och jordgubbar till efterätt.

Har ni några tips på fler rätter? vi blir nämligen väldigt många så de hade varit kul med stor variation på maten!

mazen
0

Jansson på förvälld rättika och gratäng på förvälld rättika. I påskas gjorde vi två jansson en på rättika åt oss och en på potatis, de var lika stora men den på potatis blev hälften kvar till komposten

Maia
0

Endivblad med ädelostmousseklick (mixa ädelost med crème fraiche) och en halv valnöt. Ser jättefint ut och är toppen på ett buffébord.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Puhlo
0

Gurkskiva med renköttsröra på är supersmarr också, om man bara vill ha nåt litet tilltugg. :)

Antingen så finstrimlar man renkött eller hamburgerkött, blandar med pepparrotsmajonnäs (hemriven pepparrot är tusen gånger godare än köpt riven), och eventuellt lite creme fraiche, salt och peppar smakar man av med. Eller så gör man det superlätt för sig och köper renmjukost, vilken inte är så jävla dum. Klicka på gurkskivan. Fräsch, gott.

Sen kan man göra en spenatsallad också, med babyspenat, knaperstekt bacon, lite tomater, pocherat ägg och en dijonvinaigrette (oliver också för den som känner sig hugad) . Kan drygas ut med isberg eller annan mindre smakande sallad för att dra ner på kostnaden.

sepersl
1

jag ska göra gravad lax som rullar och inuti ska jag ha en smet på hackade kokta ägg, cf, majo, dill. Mycket gott!

[mejja]
0

drömsill, lax m pepparotsgrädde

storost
0

smörgåstårta gjord av oopsie eller ostie deg.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

annasanna
0

Storost:

Vad är ostiedeg?*nyfiken*

storost
0

"Degen" hitta du här

min egen hemsida.

kricko1
0

Storost - jättebra tips på ett alternativ till den traditionella "oopsie-smeten" som iof blir vacker, men kanske aningen menlös i smaken.

Jag använder ju alltid Keso i min ostkaka och gillar den konsistensen. Men hur funkar det med Keso istället för Philadelfiaost i den här typen av "bröddeg"?

VH!/K.

[mejja]
1

jag kom på en till sak: äggmuffins m bacon, hackade oliver o fetaost i. blir det över så ska jag ta med till järvzoo på söndag =)

storost
0

kricko1 - det är ingen skillnad. Jag testade oopsies och sen utveklade jag osties. Smaksättning kommer med parmesanosten. Om du vill ha mer smak, ökar andelen parmesanost till 3 msk eller om du vill så kan du blanda kryddor i. Min fru och jag, vi gillar osties mer än oopsies.

min egen hemsida.

storost
0

det var dubbelt….

min egen hemsida.

kricko1
0

Okej Storost, tack för svaret. Jag ska prova till alla goda sill- och skaldjursröror som figurerar under midsommarhelgen.

Trevlig midsommar på Dig/Er! Glad /K.

storost
0

Jag önskar dig också en trevlig midsommar kricko1 Glad

min egen hemsida.