Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1145 ggr
eva-
0

frågor om ok livsmedel

Undrar om det är ok att äta inlagd sill? Det är ju mkt socker i lagen, men om man häller bort den, är det ok då? För fisken kan väl inte "suga" upp sockret i inläggningen?

Och hur är det med rent kakaopulver, nötter/frön och kokosflingor. Dessa innehåller ju en del kolhydrater, men är det ok med en begränsad mängd per dag? Hur mkt i så fall?

Tacksam för svar

mikaelj
0

Jo, fisken suger åt sig sockret.

Huruvida det är OK kolhydratmängder är upp till dig. Du märker vad som funkar för dig själv.

zikzak
0

Jag jobbar inom fiskindustrin med just sill, kan säga att det är rena socker bomben! du kan lika gärna äta godis.

& självklart suger sillen åt sig sockret  Tungan ute

eva-
0

Ok! Undrade eftersom det fanns en del recept här på forumet med inlagd sill…

Eftersom jag inte går ner så funkar ingenting just nu. Därför vore det bra att få ett hum om vilka mängder kakao/nötter/kokos som är ok.

Enl TNT gäller ca 1-2 "servings" per dag, skulle tro det motsvarar 30-60 gr nötter per dag. Men står inget om kakaopulver.

Tack för svaren:)

Lisabet
0

Det finns ett recept här, där man kan lägga in egen sill med stevia.

Det blir bra, jag har gjort det många gånger.

eva-
0

Tack! Det lät gott, men har inte stevia hemma. Beställde fr USA för några år sedan o provade, det var INTE gott… men det kanske finns andra märken som är ok?

Lisabet
0

Jag använder Stevia Clear från Cayote, men nu får de inte sälja stevia längra, pga ett EU-beslut. Ingen får sälja stevia som livsmedel i EU.

[Pennylane1]
0

det där fattar jag inte… stevia.se säljer som vanligt vad jag kan förstå?

om man tar för mycket blir det väldigt äckligt! Det gäller att verkligen bara ta en gnutta. jag har löst upp ett par teskedar pulver i vatten i en liten droppflaska, ett par droppar söter en hel mugg

eva-
0

Ja, det får säljas här nu. Var i saluhallen på Hötorget Sthlm i måndags o där sålde de (till min förvåning) Stevia. Minns ej märket dock. Kanske borde köpt där… ngn som vet om det säljs här i Göteborg?

Lisabet
0

Då är inte Cayote särskilt uppdaterad alltså. Men jag använder min bara till inlagd sill, det är svårdoserat annars och ger lätt en bismak.

Mervi
0

Jag tycker stevia passar bra till inläggningar och i salladssåser, men var väldigt noga så du inte överdoserar. smaka och prova.

Kakaor, kokos osv. Det finns inga mängder som man rekommenderar utan var och en får prova hur mycket den tål.

Om man håller sig under 20 gram kolhydrater får det nog inte plats så mycket.

Jag använder kokos i Ålandspannkakan och hela kakan har ca. 11 gram kolhydrater.

Kolla i MinMat hur mycket det blir när du använder.

zikzak
0

Vad är stevia egentligen & varför har de vart förbjudit?? Hur hälsosammt kan de va?

zikzak
0

ok nu har jag läst om det så nu vet jag vad det är =)

Med undantag för enstaka länder är stevia godkänt som livsmedel och/eller livsmedelstillsats i alla världsdelar utom Europa.