Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 1702 ggr
julia61
0

choklad kaka

Chokladkaka med mandel - LCHF

Perfekt fluffig!

Ingredienser
4 ägg
200 g Philadelphia
100 g brynt smör
100 g mörk choklad (min 70%)
Flagad mandel eller nötter

Gör så här

Smörj en form med löstagbarkant. Låt det brynta smöret svalna lite, tillsätt chokladen i bitar. Vispa ägg fluffigt, min 5 min. Tillsätt philadelphian i omgångar under vispningen. Rör sedan ner chokladsmöret och blanda väl. Häll smeten i formen och strö över mandlar/nötter. Grädda i mitten av ugnen 15-20 min, 200 grader. Servera med grädde, (LCHF glass) eller bär.

Hoppas det smakar!! Hittade på nätet, ville dela med mig!

Go-D
0

Å jädrar vad det verkar smaskens! Den får det bli!

Medlem
0

Låter smarrigt! Ska köpa osten och baka den imorrn och rapporterar hur den smakar :-D Tack Julia61

Pasi
0

Låter onekligen gott!

flikkan77
0

Har bokmärkt, låter riktigt gott!

"You just have to belive…"

kricko1
0

Hej Julia!

Har du provbakat den kakan själv? Måste väl vara lite av choklad-cheesecake (utan botten) över det hela, eller hur…

Det låter verkligen supergott… undrar om den där detaljen med "brynt" smör kan vara det som gör det där "lilla extra"?!? Glad

Hur serveras den bäst, med vispad grädde/bär eller bara som den är?

VH!/K.

flikkan77
0

Förresten, när räknas smöret som brynt? När det är lite brunare och har slutat bubbla eller är det nått annat?

kricko1
0

När det tystnat och är ljusbrunt. Och ffa. innan det är bränt. Steget/tiden mellan brynt och bränt är väldigt kort just med smör :-)

VH!/K.

flikkan77
0

Tack, kricko! Ska passa smöret noga när jag ska göra denna kakan då. Glad

julia61
0

Hittade den idag, planerar midsommar! Om ni hinner före så skriv en rad här så får jag vet hur gott det är!!

Chokladkaka med grädde o körsbär kanske, vet inte hur mycket körsbär har i sig i kolhydrater och kanske man måste ha lite sötningsmedel till?

Annars har vi ju hallon o grädde eller kanske man kan ha lite, på något lchf sätt gjort, chokladmintsås???

Ja, ja vet, jag älskar choklad men äter det väldigt sällan nuförtiden!!

matsmurfen
0

Jag gjorde denna igår; och tycker den blev lite besk i smaken. Använde Marabou mörk choklad 86% vilket jag annars inte tycker är särskilt besk eller stark som en del andra tycker. Idag var resterna av kakan inte lika starkt besk. Man kanske bara ska ta 50g 86% choklad?  Annars var den ju rätt smidig att göra, smeten blev lite väl lös och jag trodde att det här går aldrig… men den tjocknade till när jag i slutet vispade ihop alltsammans ordenligt och den var lite svagt seg att breda ut i formen.

Tack för receptet!

julia61
0

"10

Bra att du testat, ska ta 50g av chokladen istället när jag ska göra den! Vad hade du till?Glad

matsmurfen
0

Jag strödde flagad mandel ovanpå innan gräddningen och serverade den bara med vanlig vispgrädde. Tänkte ta fram lite jordgubbar också, men det glömde min hjärna bort.

(Det där med chokladmängden är säkert väldigt personligt…)

julia61
0

Har gjort nått med choklad för ett tag sedan och kommer ihåg att jag tänkte som du, nästa gång lite mindre choklad, det blev bittert då med.

Det måste ha varit ett tag sedan, kommer baske mig inte ihåg vad jag totade ihop dåObestämd

storost
0

Jag provade med 50 gram 81% choklad…… miammi-miammi….. super läcker……

men fluffig var det inte….Obestämd

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.