Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 5841 ggr
gyllenetider
0

Hungersug på natten

Hjälp!!

Nu är det så igen… kan inte sova för jag har världens sug i magen. Tror inte det är hunger men jag känner mig rätt hungrig Rynkar på näsan Skitjobbigt är det!

Har nån tips på vad man kan äta om man är så här…? Och när man kör LCHF - spelar det nån roll om man äter lite sent på kvällen typ 22-23? Vet ju att man inte ska det men om man känner att man måste, vad reommenderar ni då? Både protein o fett eller bara nåt av det? Vet inte alls vad jag ska äta nu… nästan halv 3 på natten. Jag som åt 2 ägg (utan gula för jag avskyr äta gulan bar) innan läggdags… nästan, inte alldeles intill läggdags… vid närmare eftertanke så var det kanske det som var felet…??? Men jag hade inte ätit nåt sen 16-tiden…ObestämdOch bara det är ju oxå fel hehe. Aja, jag får skylla mig själv.

Men kan nån hjälpa mig med detta lilla problem så skulle jag bli glad!

Tack!!

nyborjare08
0

När man är hungrig ska man äta oavsett tidpunkt på dygnet! Glad Ät sånt du klarar av att äta och som är tillåtet. Svårare än så är det inte!

Effie
0

och glöm inte att få i dig fett så du håller dig mätt; ägg utan gula är inte fett

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Mervi
0

Ta några ostrullar med smör innan du lägger dig så får du säkert sova hela natten.

Äggvitan ger inte mycket näring eller fett och håller dig inte mätt, det är gulan som behövs.

sepersl
0

kasta ut klockan! (brukar vara kasta ut vågen, men inte här inte). Ät när du är hungrig oavsett vad klockan är.

Om du bara ätit lite äggvita sedan 16 så är det väl inte konstigt du är hungrig mitt i natten!

Ruska
0

Säger som övriga, ät när du är hungrig! Själv ställde jag mej och stekte köttfärsbiffar strax före midnatt häromkvällen. Magen sa att den ville ha mat och så fick det bli. Och gott var det, och bra sov jag sen.

Malusen
0

Ät mer fett Glad

annica80
0

snor en del på tråden och undrar om någon kan känna sug (snålvattnet rinner til och jag vill ha nåt att tugga pål) men magen är mätt Oskyldig

gyllenetider
0

Tack snälla för alla era svar!!! Skrattande Inte visste jag att man inte helller hade nån klocka (tid på dygnet) utan att man kan äta när man vill! Wohooo sånt gillvar vi! Skrattande För nu när man tänker efter så äter man tillräckligt med fett under dagen så behöver man nog inte äta på natten…

#3 Önskar verkligen jag kunde bara skära några skivor ost men jag tycker inte om hårdost. Mjukost däremot gillar jag men inte att äta bart utan nånting.

#4 Jag åt inte bara äggvitan kl. 16 Flört Då åt jag vad jag skulle säga middag men det var nog mer nåt mindre än middg, nåt lätt så jag inte skulle bli hungrig då jag skulle på ett möte senare på kvällen. Sen vid 23 innan jag lade mig åt jag äggvita. Men förstår nu att det inte är tillräckligt fett ju. Att jag inte tänkte på det Förvånad

Hursomhelst så är jag glad för alla era svar! Nu ska jag äta kycklingfilé med ägg och nån mjukost!! *gott*

[Pennylane1]
0

ett par gurkskivor med  rejäla klickar mjukost bör göra tricket! Eller tryck ut kluttar direkt i munnen Flört

sepersl
0

#8 Nu har du fattat galoppen Flört

Är när du är hungrig

Blir du sugen har du fått i dig för lite fett

Kasta vågen - ha måttband

Kasta klockan! Flört

Jennix
0

Jag har alltid följt min instinkt och mina hungerskänslor. Är man riktigt hungrig så är man, speciellt i början verkar man behöva mer mat än efter några månader.

Vrålar magen så ger jag den mat, oavsett om klockan är 23 eller 05. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

gyllenetider
0

#9 Varför har jag inte tänkt på det?? Det ska jag testa… även som mellis Skrattande

#10 Hehe skönt - då e jag inte helt ute o cyklar nu då Flört

#11 Ja, det ska jag oxå börja gör nu!!

Har en annan fråga… hur mkt sås äter ni till en maträtt? Frukost? för jag äter en sen frukost nu så det fick bli en halv kycklingfilé, 4 ägg samt grönpepparsås. Men det ble inte så mkt sås för den tog slut…. Rynkar på näsan Sen undrar jag oxå… kan man inte äta en liten mugg med sås till mellanmål?? Jag som älskar sås menar jag hehe.

[Pennylane1]
0

Beror på vad det är för sås? bara det är sås med lite kolisar (och dåliga tillsatser) kan du väl dricka den om du så vill!

[Marja-Liisa]
0

Läste en kåseri en tid sedan om att myten om att man måste äta frukost för att må bra kommer från de stora tillverkarna av frukostflingor. Och visst om man använder socker och kolhydrater som bränsle behöver man säkert påfyllning direkt på morgonen.

Jag dricker bara kaffe med grädde och kokosfett på morgonen och äter "frukost" först vid kl 12 -13. Kvällsmat/middag kan det bli först kl 19 -20 beroende på hur hungrig man är. Men - jag bor ensam och kan fritt styra mitt ätande, de som har familj måste kanske anpassa sina vanor lite mer.

[Pennylane1]
0

och man är olika! Jag är hungrig på morgonen , helt utan socker…

Mervi
0

Jag trivs också med att äta frukost, men lunchen och tar lite ost till em. kaffet och middag på kvällen. Man får göra som det passar en själv.Skrattande

Jennix
0

#15  Samma här, för mig har det blivit tvärtom. Jag var aldrig hungrig på vanlig mat förut men nu med LCHF är jag hungrig som en varg på morgonen. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Minorca
0

Hej

Apropå sug så eftermat, Jag upplever att spenat minskar suget. Förr en par månader hade jag ganska fullt upp, så jag gjorde ett stor kok, med lax med oststuvad spenat och grillad fläskkarre med spenat med CF, att det blev spenat vara att jag kollade på GI-noll boken och att spenat hade mindre än en kolhydrat per 100g. Jag åt dessa matlådor i nästan 2 veckor.

Efter några dagar tyckte jag att jag stod mej mycket bättre på dessa matlådor. Fast de var nog mindre än mina vanliga matlådor. Några dagar senare hörde jag på radion att de höll på att ta fram några bantningspiller av ett ämne i spenat.

Här är Pressmedelandet. Jag upplever att att kokad spenat. Det är synd att Charlotte Erlanson-Albertsson inte vågar titta på LCHF som en metod att må bättre och slippa suget

gyllenetider
0

Ja, tillsatser tror jag inte det var i den då jag bara hade vanliga kryddor, svenskt smör (alltså stekskyn) samt grädde. Ingen köttbuljong eller så. Åh den är SÅ GOD!!! Gud jag skulle som sagt kunna dricka den rakt av!!! Tror jag ska göra den imorgon igen! Bra att ha som "mellanmål" kanske hihi!

[Pennylane1]
0

haha när jag läser mitt inlägg igen ser jag att jag skrev att bara det är sås med dåliga tillsatser… *lite knäpp' men jag menade förstås , precis som du också förstod, tvärsom! Ja du kan dricka den! Smaklig spis! Skrattande

gyllenetider
0

#20 Hehe jo då jag förstod att du menade att det skulle vara lite kolisar samt lite av dom dåliga tillsatserna (eller helst inga alls då Flört) Men hur mkt är egentligen lagom? Det känner man klart men jag skulle kunna äta HUR MKT SOM HELST av den såsen Skrattande

[Pennylane1]
0

så länge du inte får problem med mjölkproteinet (kan för vissa sabba viktnedgång) samt att det inte totalt blir för mycket kolisar så smaska på du! Antar att du satt någon gräns för kolisarna och håller du dig inom den så är det inga problem.