Skaldemans svampbok
Det är ju ingen nyhet att SSS skrivit en svampbok. Jag var på bibioteket och frågade efter LCHF kokböcker. "Tanten" såg ut som ett frågetecken och inte hade dom nån sån kokbok. Jag har ju dom själv men ville testa (
) Så frågade jag på Skaldeman och se! en svampbok, Gott om svamp (2002). Lånade den och kom hem och sträckläste den. Så trevligt och lockande skriven om svampplockningsutfärder samt mattips! och det som roade var ju allt bröd och potatis som förekom. Så var det då! Men han skrev att smör ska det vara, inget margarin i hans hus!
Recepten är minst lika användbara som i vilken kokbok som helst då man lämnar bort det kolhydratrika! Trattissoppa, mums! Kantarellsmör-Inget för kaloribantare precis! Kantarellsmöret är så LCHF som något kan vara! Receptet har förekommit här på KiF. Nu väntar jag på att få vandra ut i skogen och plocka svamp och ska försöka få sällskap också.
Rekommenderas på det varmaste att försöka få tag på boken!

Underbar bok om man tycker om svamputflykter!
Och törs lita på vad man plockar…
Jag tränade vovven en gång i tiden att snusa reda på kantareller. Gick finfint. Ända tills vi kom ut i skogen. Han rusade ivrigt fram till vartenda j-a svampställe och trampade lyckligt omkring tills det bara fanns kantarellsmulor 
Hittade redan några toppmurklor som smörstekta gav underbar smak i lunchomeletten. Vi har haft regnigt och väntar mer regn, så hoppet om ett bra svampår håller modet uppe.