Pannacotta UTAN gelatin?
Ja, som rubriken lyder så efterlyser jag just det!
Kan bara inte med att äta gelatin… nu när jag vet om en viss ingrediens i själva processen…
Tar tacksamt emot tips!
TACK!
(Hoppas ni sover gott därute
)
Pannacotta utan gelering går inte men det finns ett vegetabiliskt "gelatin" gjort på alger, agar-agar. Kolla på hälsokosten om det finns där.
Annars är gelatin nyttigt för leder och brosk, oavsett vad det är tillverkat av.

Ahaa tackar så mkt för svar!! Ska kolla upp på min lokala hälskokostaffär om dom kanske kan ha :)
Jisses, vilken kunskapsbank detta forum är!

#3 Eller hur
We like eller hur?!
#0, Vad är det du inte tycker om med gelatin?
Eget gelatin är ju rätt lätt att framställa, ta segt kött, låt det koka ett par timmar, reducera ner spadet en hel del, låt det stelna i kylskåpet, ta bort fettet som lägger sig på ovansidan. Vad man har kvar är gelatin och vatten. Bindningsväven i kroppen på alla däggdjur (och dom flesta andra), som består av proteinet collagen. görs om till gelatin när det utsätts för värme och vätska under längre tidsperioder. Det är inget konstigt med gelatin, det är en helt naturlig animalisk produkt.
Vill man inte få i sig något gelatin alls så får man nog bli vegetarian, för det finns i allt kött.
Visserligen så är det inte smakneutralt om man gör det själv, det är ju en hel del köttsmak från köttet man kokade, så man kanske inte vill använda det gelatinet i bakverk precis. Men gott är det!