Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 4298 ggr
cokolada
0

mjölkfri smör??

jag äter mejeriprodukter men syrran går på SCD-dieten vilket liknar LCHF minus mejeri! äggmjölk ersätter vanlig mjölk, men hur ersätter man smör när margarin inte är så nyttigt? kokosfettet är inte såå gott att alltid ha.. finns det ngt annat råd som döljer sig bakom skärmarna?

Lisabet
0

Det finns ekologiskt margarin, även om det är svårt att få tag på: Alsan-bio. Det består av palmfett, kokosfett, solrosolja, vatten, morotsjuicekoncetrat, sojalicithin, citronjuice, kallpressad citronolja. Det är inte omestrat.

Jag använder rapsolja och kokosfett. Behöver inget bredbart, eftersom jag inte brer några smörgåsar. (Nåja, nästan aldrig, idag fuskade jag och åt en knäckemacka med ekologiskt margarin till köttsoppan.)

cokolada
0

jo just det.. ingen sojaprotein heller får hon inte äta… men tack för rådet iaf! så länge använder vi kokosfett och carlsham mjölkfria margarin,, finns det inget annat äkta smör att välja egentligen? typ nötsmör lr så som är lchf?

JAUS
0

Kakaosmör kan vara ett alternativ samt makadamiolja. Palmolja är bra näringsmässigt, men är miljövidrig så den rekommenderara jag ej om du inte köper den som är ekologisk.

Du hittar ovanämnda fetter hos crearome.se

cokolada
0

ok tack! det kan man testa men hittar man kakaosmöret då? jo jag undviker palmolja egentligen, men nu fanns det inget val. ett ekologiskt, mjölk- och sojafritt margarin utan palmolja hmm VAR hittar man det? det låter ju nästan roligt

Pasi
0

Hemmasmält ister är inte alls dumt (det köpta smakar inget).

cokolada
0

haha uschSkrikandes

JAUS
0

#4 Såg du inte länken? Crearome säljer makademiolja, kakaosmör och palmolja alla ekologiska. Gå till crearomes hemsida sök på "palm", "Kakao" och "makadam"

lizaohman
0

det finns en mycket nyttigare lösning än margarin, mjölkfritt eller inte, och det är ghee. kan köpas i vissa etniska affärer eller så kokar du smör själv och skummar av. Sök här på sajten efter receptet, jag har aldrig gjort det själv nämligen.

Zepp
0

Nu blev jag lite ställd.. varför inte smöör??

Jamenar det är ju fett o vatten i princip.. o tar man laktosfritt smör så e ju även den borta.. det finns bara spår av protein i smör!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

magma
0

Jag undrar detsamma, av vilken anledningen vill/kan hon inte äta smör? Är hon vegan?

JAUS
0

Hon kanske inte tål mjölkprotein.

magma
0

Men då borde ghee kunna vara något att prova, kanske?

Lisabet
0

Jag, min dotter och barnbarn kan inte äta smör för där finns mjölkprotein. Mitt barnbarn tål inte heller soja (eller gluten), men sojalecitin går bra (vet inte skillnaden, litar på min dotter).

Ghee använder jag inte, för jag tror inte att allt protein är borta.

lizaohman
0

Men har du provat ghee? Dessutom så verkar gamla allergier dämpa sig efter ett tag på den här kosten. Vore väl skönt ifall de kunde få i sig lite nyttigt smör, Lisabet?

Pasi
0

Många allergier kan ju bero på tarmläckage pga tarminflammationer eller lektiner från spannmål och baljväxter…så kanske är det värt att testa om man fortfarande är allergisk efter ett tag på kosten.

Lisabet
0

Jag fick min allergi när jag ökade intaget av grädde, cf när jag började med LCHF, så det blev inte bättre, tvärtom. Antagligen tålde jag det inte så bra innan heller, men blev inte akut dålig.

Jag har varit mjölkfri i ett år nu, och skulle nog tåla liiite igen, men eftersom min dotter och barnbarn absolut inte tål något mjölkprotein, så är det enklare att helt utesluta när vi äter alla, det som lagas i alla fall. Smör, ost och mjölk (glass) finns till mannen och svärsonen. Inte grädde, det är för orättvist Gråter